Gå til innhold

Tollgrensen heves til 500 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Trist dag for Norge. Sett grensen til 0 = slutt på byråkratiet rundt hva verdien faktisk er, de ekstra kronene vi må bruke er bare lommerusk og vi sikrer norske arbeidsplasser.

Du vil vel ikke eliminere de norske arbeidsplassnene i byråkratiet?

 

Savner tidene når vekkeklokke var et yrke, eller lykt tenner, og når alt regnskap gikk manuelt. Det var tider det.

Lenke til kommentar

Dette er naturligvis indirekte subsidiering av utenlandsk varehandel fremfor norsk og vil ha en konkurransevridende effekt. Personlig tror jeg dette vil være av det gode, her er hvorfor:

 

 

Et antall arbeidsplasser uvesentlig i nasjonal sammenheng vil gå tapt - dette er arbeidskraft vi uansett trenger sårt i andre deler av samfunnet. Og mangelen på arbeidskraft vil antakelig øke de neste 50 åra. Derfor bør vi effektivisere det vi kan. Jeg liker innvandrere, noe vi uansett vil trenge for å dekke resten av behovet.

 

De fleste av varene i norske butikker er uansett importert. Et ekstra norsk mellomledd er simpelten lite samfunnsnyttig og ressursnyttig. (Men regnestykket er ikke opplagt. Containerfrakt av større kvantum tettpakkede varer er mer ressursnyttig enn ekstrainnpakkede individuelle varer som fraktes med post). En inngående analyse av ressursnytte kunne vært interessant.

 

Et annet potensielt problem er at man risikerer at norske varer blir utkonkurrert av utenlandske. Det er mulig at noen næringer er truet av dette, uten at jeg har tenkt så mye over det. Finner man at dette er et problem, bør enkelte næringer unntas fra de nye reglene eller vurdere andre virkemidler - vet ikke hvilke det evt. gjelder.

 

Norge har et betydelig handelsoverskudd. Dette er positivt, men dersom importen øker, vil vi kunne bruke noe mer oljepenger av oljefondet innenlands - pengestrømmen ut øker.

 

Norge har et prisnivå som ligger over nesten alle andre land. Alt i alt mener jeg at dette godt kan komme forbrukerne til gode fremfor kjøpmennene. Samtidig må vi verne om norsk produksjon.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva ble grensa til slutt......og er den aktiv nå?
Var snakk om 500,- deretter 350,- (frakt inkludert) men så har jeg ikke hørt noe mere.
Lurer på å bestille et spill på Amazon.co.uk til ca 310,- inkludert frakt men dropper det hvis
ekstra avgifter kommer i tillegg.

Den er nå på 350,– inkludert frakt.

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...