Gå til innhold

Tollgrensen heves til 500 kroner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Salvesen. Tenkte på 6000 milliarder som en avrunding, men er kanskje litt overdrevet når det er snakk om såpass mye penger.

Som sagt er det fint mulig å slippe unna avgifter ved å bare spørre selgeren om å sette en annen verdi på pakken som sendes. Derfor vil den ikke øke. Bruk skallen mann, tenk og les før du kommenterer!

Skal jeg bruke skallen? Det er fint mulig å rane en bank også, eller andre ulovligheter. Det betyr ikke at vi skal gjøre det "lovlig" av den grunn.

Jo det betyr det. Alle som handler mye gjøre det, så hvorfor ikke gjøre det lovlig?

Jeg gjør det ikke, så jeg handler tydeligvis lite da? Har du noe annen kilde på dette?

Og det blir jo ikke lovlig? Med en gang prisen overstiger 500 vill de jo gjøre på akkurat samme måte, altså be om en reduksjon i verdi...

Jeg synes heller de bør gjøre som nevnt mange ganger tidligere, sette til 0 og endre det slik at en kan fortolle selv på en enkel måte. Og ja, slå hardt ned på folk som trikser med verdien på pakkene sine...

Med mye mener jeg folk som handler for minst 20 000 fra steder som Ebay. Da regner jeg med at ikke dyre varer er tatt med i beregning. Hvis man setter opp grensa til 500 vil dette si at det er mange flere varer som er tollfrie, derfor vil ikke folk fortsette i den grad som nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med mye mener jeg folk som handler for minst 20 000 fra steder som Ebay. Da regner jeg med at ikke dyre varer er tatt med i beregning. Hvis man setter opp grensa til 500 vil dette si at det er mange flere varer som er tollfrie, derfor vil ikke folk fortsette i den grad som nå.

Hvor er kildene dine? Hvor har du dette fra? At alle som handler på ebay for >20 000 men ikke dyre varer tatt med i beregning? handler "ulovlig" og trikser med verdien på pakkene sine. Og hvorfor i HE.... skal vi gjøre det "lovlig" for dem? Hva er fordelen, hva tjener vi på det? Hva tjener Norge på det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem sa at Venstre var ett liberalt parti?

Liberal my ass, kan ikke være mye liberalt i å beholde 40 år gamle regler og begrensninger.

Samme "liberale" parti går inn for å videreføre pressestøtte og endog momsfritak......................

Nå kan idiotene som stemte Venstre og geniforklarte dem her forleden høst stange hodet i veggen til de blir sår.

Ta ansvar ved neste valg og bli sittende hjemme om ikke annet, for all del ikke stem Venstre eller KRF som er av samme opphav.

Lenke til kommentar

Hadde man forventet noe annet, når de får ekstra konkurranse? Vi klager jo om så mangt her i Norge, og dette er jo ikke noe sjokk. Mye vil ha mer.

Dog, jeg ser da at nettbutikker og butikker i dag selger vanvittig overprisede produkter med enorm avanse til under 200kr. Så SÅ mye tror jeg ikke 200kr grensa har skadet.

Mye vil ha mere og fanden vil ha flere.............

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, da har Venstre tenkt ferdig ang. tollgrensa, og i sitt alternative-statsbudsjett foreslår de kr.350

http://www.venstre.no/files/sentralt/venstres_alternative_statsbudsjett_2015__endelig_031114.pdf

Jeg syntes de gjør en dårlig jobb med å forklare «hvorfor» de gjør ting.

Hvorfor vil de øke med «bare» 150 kroner. Hvorfor? Syntes liberalistene forklarer mye bedre og argumenterer mye bedre for ingen tollgrense i det hele tatt, altså frihandel :)

Endret av тurbonєℓℓo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke du skjønner helt hva hele saken går ut på. Det er snakk om å gjøre det lettere å importerte varer med lav verdi inn i landet for privatpersoner.

Så vi skal risikere jobber, tapt inntekt i velferdsstaten m.m slik at vi kan "gjøre det lettere å importere varer med lav verdi inn i landet"?

Og hvordan blir det lettere? Det blir vell egentlig bare billigere? Eller er det veldig tungt å betale fakturaen som kommer i ettertid? Evt på posten når pakken hentes?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke du skjønner helt hva hele saken går ut på. Det er snakk om å gjøre det lettere å importerte varer med lav verdi inn i landet for privatpersoner.

Så vi skal risikere jobber, tapt inntekt i velferdsstaten m.m slik at vi kan "gjøre det lettere å importere varer med lav verdi inn i landet"?

Og hvordan blir det lettere? Det blir vell egentlig bare billigere? Eller er det veldig tungt å betale fakturaen som kommer i ettertid? Evt på posten når pakken hentes?

Slutt å ta alt på ordet a!

Billig er lettere!

Hvis dette er utfallet av at grensen økes med 300kr så mener jeg ja. Da er det en feil i det norske systemet hvis man ikke tåler dette!

Men man kan komme fram til en mellomting som nevnt tideliggere, 350kr.

Endret av Bæder
Lenke til kommentar

Jeg forstår virkelig ikke argumentene (hvis det er noen) for at det skal være en 200- eller 500-kronersregel i det hele tatt, jeg. Den burde utvilsomt settes til 0. Norske avgifter burde betales uansett. Blir litt samme diskusjon som dette med tax-free på flyplassen.. Hvorfor skal det finnes? Helt bak mål i mine øyne.

Samtidig er det utvilsomt at det både er tungvindt, kostnads- og tidskrevende slik fortolling av varer skjer i dag. Jeg har ingen forslag til hvordan dette burde gjøres enklere og billigere, men jeg håper nå at det kommer en ny løsning der etterhvert.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, da har Venstre tenkt ferdig ang. tollgrensa, og i sitt alternative-statsbudsjett foreslår de kr.350

http://www.venstre.no/files/sentralt/venstres_alternative_statsbudsjett_2015__endelig_031114.pdf

Jeg syntes de gjør en dårlig jobb med å forklare «hvorfor» de gjør ting.

Hvorfor vil de øke med «bare» 150 kroner. Hvorfor? Syntes liberalistene forklarer mye bedre og argumenterer mye bedre for ingen tollgrense i det hele tatt, altså frihandel :)

Systemet med at man kun betaler mva til landet man importerer til er utmerket. Det er det opplagte svaret på hvordan man kan gi noen lunde like konkurransevilkår - noe L, av alle, må være for. Så får fjerning av mva på generell basis være kampsak nummer to. Det er langt bedre at konkurransen er rettferdig enn at man skaper skjevheter gjennom feil medisin!

Det største plusset der er at de vil redusere/fjerne fortollingsgebyret, spør du meg. Denne kampen kan de godt vinne mot regjeringspartiene - da et gebyr for å få lov til å betale mva er hinsides all fornuft.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Grensen har de facto blitt lavere de siste 20 årene, ettersom importprisene har gått ned. Dere som argumenterer for at dette bør følge inflasjonen, mener dere virkelig det? I 2013 var importprisene på konsumvarer på sitt laveste nivå siden 1990. At grensen har stått stille - gitt en eksplosjon i netthandel og økning i den konkurransevridende effekten av subsidiet - er mer overraskende enn at den ikke har gått opp - grensen burde ha blitt redusert.

https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectvarval/Define.asp?subjectcode=&ProductId=&MainTable=KPILevAar&checked=true

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...