Gå til innhold

Tollgrensen heves til 500 kroner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo bedre en 200 kroner men fortsatt 500 kroner for lite. Jeg har selv bestilt titalls pakker over 200 kroner men aldri betalt så mye som et rødt øre i moms/toll. Har heller aldri hørt om venner eller familie som måtte betale moms/toll for varer over 200 kroner. så for min del har det ikke vært et problem. Men jeg syntes 500 er fortsatt litt lite.

Lenke til kommentar

Overskrift: Nå heves grensen for kjøp av varer i utlandet

Realitet: Det kommer frem i regjeringens forslag til statsbudsjett som legges frem onsdag

Indeed.

"Snart kan man handle for 500 kroner og samtidig slippe moms. Det kommer frem i regjeringens forslag til statsbudsjett som legges frem onsdag, etter det TV 2 erfarer."

Eg er ikkje noko tilhengar av heving av grensa. Simen1 forklarte det greit her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1624647&p=21920112

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer ikke til å gråte om den verste konsekvensen skulle være at netthandelen.no og liknende søppelbutikker går konk.

Det er vel et filosofisk spørsmål hvor mye (eller lite) Norge tjener i skatt på at noen norske butikkers primærfunksjon er å merke opp Kina-varer 3-10x og videreselge i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer ikke til å gråte om den verste konsekvensen skulle være at netthandelen.no og liknende søppelbutikker går konk.

Det er vel et filosofisk spørsmål hvor mye (eller lite) Norge tjener i skatt på at noen norske butikkers primærfunksjon er å merke opp Kina-varer 3-10x og videreselge i Norge.

Ein konsekvens er at mange norske nettbutikkar og arbeidsplassar kan gå dukken. Inkludert dei gode. Det er mange nettbutikkar som sel kvalitetsvarer og heilt andre ting enn det du får på DealXtreme.

Det går ut over alle nettbutikkar som sel varer til under 500,- kroner, sjølv om dei har varer til over 500,- i sortimentet. Det betyr i tillegg at du kan kjøpe fleire varer til under 200,- utan å kome over grensa.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Trist dag for Norge. Sett grensen til 0 = slutt på byråkratiet rundt hva verdien faktisk er, de ekstra kronene vi må bruke er bare lommerusk og vi sikrer norske arbeidsplasser.

Lenke til kommentar

SÅ JÆVLIG FUCKINGS BRA DA!

Etter at jeg måtte betale 275 kr i moms og 775 kr gebyr for at jeg måtte reklamere på disker til produsent istedenfor leverandør siden de var konkurs i Norge. Måtte også betale 705 kr for å frakte de til produsent som jeg ikke får refundert!

Jævla drittsystem alt sammen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trist dag for Norge. Sett grensen til 0 = slutt på byråkratiet rundt hva verdien faktisk er, de ekstra kronene vi må bruke er bare lommerusk og vi sikrer norske arbeidsplasser.

Ja så lenge de fjerner gebyret på 250 så betaler jeg gladelig de 25% ekstra

• Liker 2
Lenke til kommentar

Gebyret er vel egentlig det kjipeste. Mva har jeg ikke så mye i mot å betale, siden 25% ikke utgjør så veldig mye i de fleste tilfeller. (Heller sjelden at jeg kjøper ting som koster mer enn ca. 400 kr fra utlandet på nett... 100,- ekstra er ikke så ille. Dyrere ting kjøper jeg i butikken siden det er mindre pes for ikke så mye ekstra penger.)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Fantastiske greier. Med nærmere 150kr i frakt, og mer eller mindre generisk utstyr jeg ikke har bruk for, så har norske nettbutikker vært akterutseilt for lengst på varer under 500kr for min del.

Tipper dette gjelder 99 % av utstyret under 500kr, og det lille jeg eventuelt trenger av smått og raskr, det handler jeg heller over disken til DI. Da har jeg ikke problem med å betale 250kr for noe som koster 100kr i utlandet.

Men går du stort over tusenlappen så er det raskt stikk motsatt.

At nettbutikkene må se seg nødt å kvitte seg med det typisk dårlige/middelmådige, generiske og overprisede rasket, for så å endre fokuset over til skikkelige ting. Flotters.

Vi har noen få hederlige butikker som tør satse på noe originalt utstyr, og de vil jeg garantert fortsette å kjøpe fra.

Mulig jeg er alene om dette, selv om jeg tviler.

Folk er mer utålmodig i disse dager enn noen gang. Det bør nettbutikkene spille på.

Greit nok, det er tollavgiften som er den virkelig store jævelen, så hadde nok vært fornøyd om bare denne forsvant, men skal ikke klage.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

En liten motsigelse? Du er for å sikre arbeidsplasser, men ønsker slutt på byråkrati-mølla? ;)

Bare tenk på hvor mange som får sparken da, når disse papirmøllene stopper opp. :p

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Næringslivet vil betale oss arbeidere minst mulig, men vil ha kloa i hele lønna vår.

Nei!

La de få konkurranse fra utlandet, slik Norske arbeidere får både innen varehandel, servicenæring og byggenæring.

Endret av V?rbris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får bare håpe det går igjennom... selv om 500 kr er mindre enn det 200 kr tilsvarte i 1975 så er det mer enn jeg klart å håpe på.

Grensen var da heller ikke 200 kroner i 1975, så hvorfor det er et relevant argument fatter jeg ikke. Beløpsgrensen var da 100 kroner (dvs når momsbeløpet oversteg kroner 20).

Om forslaget:

Dette innebærer økte subsidier til utenlandske aktører. Våre skattepenger går mao til å finansiere f.eks. svenske nettbutikker. Finansdepartementet beregner tapt salg for norske butikker til 720 millioner kroner bare i 2015, og økende på sikt. FIN understreker at tallet er usikkert, så det kan godt bli høyere.

Med små marginer og tapte inntekter oppunder milliarden sier det seg egentlig selv at dette vil innebære nedlagte butikker og tap av arbeidsplasser. Å øke konkurransefordelen til utenlandske butikker - en form for omvendt proteksjonisme - er galskap satt i system.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den eneste positive nyheten i et nistrist statsbusjett. Et slikt samfunn som FrP ser for seg vil kun fungere hvis de rikeste innser sitt samfunnsansvar og bidrar med økonomisk støtte der det trengs, desverre avler mer penger mer grådighet og vi vil få et elitesamfunn uten like, ikke ulikt USA.

Voldtekt av studenter, miljøet og utsatte grupper i samfunnet som trenger støtte som mest. Støtte til formuene til Røkke og Hagen som kommer til å ligge urørt på deres bankkontoer fremfor å gjøre seg til nytte i samfunnet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ein konsekvens er at mange norske nettbutikkar og arbeidsplassar kan gå dukken. Inkludert dei gode. Det er mange nettbutikkar som sel kvalitetsvarer og heilt andre ting enn det du får på DealXtreme.

Det går ut over alle nettbutikkar som sel varer til under 500,- kroner, sjølv om dei har varer til over 500,- i sortimentet. Det betyr i tillegg at du kan kjøpe fleire varer til under 200,- utan å kome over grensa.

Bestill noe fra Clas Ohlson...........

Deres bestilling er nå ekspedert og sendt fra vårt lager i Sverige..................

Andre igjen sender fra Danmark.

Pengene våre vil de ha, men ansetter selv utenlandsk arbeidskraft for luselønninger for selv å spare.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...