enurs Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Vurderes å kjøpe en litt eldre Mercedes E serien med årsmodell 04-05 men har hørt de er dårlige vinterbiler og en del rust. Når det gjelder rust burde vel dette være fikset og vedlikehold bra om bil har vært på alle service? Når det gjelder vinterbil burde vel Mercedes ikke være dårligere en andre biler? Har kjørt en ford mondeo 02 mod. i 2 vintre og den har gått som bare det, er mercedes en dårligere vinterbil? Om man kan kjøpe en 04-05 mod som har gått 150k km og en 08-09 mod som har gått 350k for samme pris, hvilken bil burde man gå for? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Det er noen ting å være oppmerksom på med 211 som disse heter. Luftfjæring kan by på problemer i form av lekkasje, alle stasjonsvogner har luftfjæring bak, biler med airmatic har luftfjæring rundt hele. SBC-bremsene kan komme til å ryke på et tidspunkt, dette ordnes ofte på en utvidet garanti, men det forutsetter full servicehistorikk fra et autorisert merkeverksted. SBC-bremsene forsvant sammen faceliften (fra modellår 2007) Rust ja, dette er et langt mindre problem enn på 210 (E-klasse frem til 2002), og er mer på nivå med biler flest. Stasjonsvognene opplever rust på bakluka, alle kan oppleve rust i hjulbuene bak. Overflaterust på diverse flater vil alle biler oppleve uansett. Rustbehandling anbefales, dersom den ikke har vært behandlet jevnlig er det å bruke olje som anbefales på en bruktbil. 211 er en fin vinterbil, de tar seg bra frem og er stabile gode biler å kjøre. Skal man ha en med ekstra god fremkommelighet går man for en med 4Matic (4wd), da er fremkommeligheten helt fantastisk. Hvis man kan å skru litt selv er det også ganske mye man kan ordne på egenhånd på disse bilene, men det krever et diagnoseapparat (koster noen tusenlapper på ebay, kalles star C3/C4) Hvorvidt du bør velge en nyere bil med høy kilometerstand eller en eldre med lav kilometerstand er det vanskelig å gi råd om. Lenke til kommentar
enurs Skrevet 3. november 2014 Forfatter Del Skrevet 3. november 2014 Takk for svar, Rust og vinter er det som er viktigst for meg. Regner med alle andre biler har problemer med ett eller annet så luftfjæring system får man leve med, er vel ganske så behagelig å kjøre med så lenge de fungerer:) Er det noen forskjell på 04 og 05? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Det var en liten teknisk facelift rundt den tiden, -05 har denne helt klart, -04 er jeg mer usikker på. Disse endringene gikk på en liten endring i SBC-bremsene (kø-funksjonen ble borte fra -05) I tillegg ble aktivt kullfilter borte fra samme tid, og dashbordet ble da penere (fikk netting fremfor plastikkgrill over klimaanlegget) Utover dette vet jeg ikke så godt hva endringene her gikk ut på. Jeg vil anbefale forumet til mbentusiastklubb, der kan du få mye god informasjon Lenke til kommentar
enurs Skrevet 3. november 2014 Forfatter Del Skrevet 3. november 2014 Når bilen gjør service og skal bytte bremsene oppdaterer de til samme standard som 2005 ettersom det er samme bil? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Det spørsmålet var ikke bare-bare å tyde, men en -04 er og blir en -04, enkelt og greit. Lenke til kommentar
enurs Skrevet 3. november 2014 Forfatter Del Skrevet 3. november 2014 Det spørsmålet var ikke bare-bare å tyde, men en -04 er og blir en -04, enkelt og greit. Jeg mente "Disse endringene gikk på en liten endring i SBC-bremsene (kø-funksjonen ble borte fra -05)" om man vet om en feil som kan rettes opp ved service så gjør man vel det framfor å bytte til samme del som de vet ikke er så bra. Men jeg vet ikke om man kan gjøre slikt ved service. Man burde jo strengt tatt lage nye deler som er bedre en de man vet kanskje ikke var så bra i utgangspunkte. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 De gjør ingen slike endringer på service. Lenke til kommentar
enurs Skrevet 3. november 2014 Forfatter Del Skrevet 3. november 2014 siste spørsmål, Om du fikk mulighet å kjøpe en 04 , 150k km med webasto, 1 eier, nye vinter og sommerdekk, alt av utstyr eller en 09 250k km uten web, alt av utstyr, nye somemrdekk til ca samme pris +15k mer for 09. Hva ville du valgt? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 -09 tror jeg nok ville blitt valget.. Så at det er to stk 220CDI du lurer på. Facelift har 20hk ekstra. Det er også elektrisk tilleggsvarme i begge så de gir varmluft i varmeapparatet nærmest umiddelbart etter start. Lenke til kommentar
enurs Skrevet 3. november 2014 Forfatter Del Skrevet 3. november 2014 Blir minus 15-20 hver dag i 2 mnd her så mulig bilene ikke starter uten motorvarmer. Hva med 2010-11 mod gått ca 350k for ca 100.000kr mer en 2004. Kan klare det men vet ikke om det er så smart å kjøpe noe som har gått så langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå