Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sykehuset har ikke sendt inn kvittering for mitt besøk - hvordan få pengene tilbake?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Var på en legevakt for noen måneder siden, og betalte kontant, uten å få noen kvittering. Var et eneste stort rot hele greia, for de hadde ikke kort-terminal så jeg måtte dra til en butikk for å ta ut kontanter og komme tilbake med de, men når jeg kom der var det ingen i resepsjonen og jeg gikk rundt i en halvtime for å finne noen å betale til. Men, i alle fall, jeg har egnetlig frikort - denne legen ville ikke godkjenne frikort, skulle ha kontanter. Jeg regnet med at jeg ville få pengene tilbake fra HELFO, men jeg har ikke fått noe, og jeg sjekket på "mine egenandeler" at det ikke var registrert noe som helst.

Kan jeg få sendt inn dette til HELFO på et vis, slik at jeg får tilbake pengene? Det er tydeligvis bare rot med det sykehuset, så må visst gjøre det manuelt. Men hvordan gjør jeg det; det virker jo som den muligheten har forsvunnet med overgangen til elektronisk/automatisk rapportering...

En annen ting er at jeg har ringt sykehuset for å få de til å sende meg kvittering for timen jeg kjøpte, men har ikke fått noe...

Begynner å tro at hele greia bare er svindel, fra denne legen sin side, som ikke snakket norsk (dansk)...

Altså jeg blir ikke ruinert om jeg ikke får tilbake dette, altså, men det er så irriterende at de ikke gjør som de skal.

For det er vel uansett slik at enhver konsultasjon/behandling på norske sykehus går under egenandels-systemet?

Blir bare så irritert...!

Anonymous poster hash: 50c24...955
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fastlegen kan sikkert se i journalen at du har vært hos legevakten og i hvilket æren. Få fastlegen til å skrive en bekreftelse på besøket og anslå normal prising av besøket så du i hvert fall har noe håndfast å vise HELFO.

Legevakt er ikke et unntak fra egenandel-fritaket. Kilde: HELFO

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fastlegen kan sikkert se i journalen at du har vært hos legevakten og i hvilket æren. Få fastlegen til å skrive en bekreftelse på besøket og anslå normal prising av besøket så du i hvert fall har noe håndfast å vise HELFO.

Bryr ikke fastlegen med dette altså. Han har nok å gjøre. Tviler på at det står noe om mitt besøk i noen som helst journal, uten at jeg vet det.

Nei jeg bare prøver å få tak i den kvitteringen en gang til jeg. Fra sykehuset.

Anonymous poster hash: 50c24...955

Lenke til kommentar

Hadde du spurt om å få giro så ville du fått det registrert i systemet.

Det er ikke sikkert at de gir ut giro.

Uansett er dette for dårlig. Uansett om det er småpenger for deg så er det en systemsvikt som må ryddes opp i. For det at de ikke tar frikort, og så ikke registrerer betalingen med HELFO, er ikke OK.

Lenke til kommentar

Nå kjørte jeg bortom og fikk skrevet ut fra journalen fra konsultasjonen. Så det var der. Men de syns det var veldig merkelig de jeg snakket med, siden det ikke lå noen info om betaling i det hele tatt.

Ok, så det er kommunalt ja. Hm.

Men hva syns dere jeg bør gjøre? Det kan kanskje tenkes at det ligger betalingsopplysninger et annet sted, hos noe kommunalt register kanskje? For de jeg snakket med på sykehuset nå kunne ikke finne noe...

Helsikkes mye bryderi for 230 kr eller hva det var, men jeg bryr meg også prinsippielt...

Det var alt de kunne gjøre, sa de, å skrive ut notatet fra journalen.

Syns dere jeg bør ringe til Helfo? Anonymous poster hash: 50c24...955

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...