Gå til innhold

Trenger frilanskamera, lite men godt. Olympus om-d e-m10?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg jobber frilans som journalist. Om jeg kan, samarbeider jeg gjerne med fotograf, både fordi de som regel gjør en bedre jobb en meg, og fordi jeg synes det bør være slik - bra med fagfolk i media! dog jobber jeg mye som reisejournalist, eller skriver saker som foregår til fjells, over lengre tid etc - det er derfor litt for dyrt og slitsomt å ha med en proff. Må ta bilder sjøl. Har brukt et standars billig speilrefleks fra Nikon, og bildene har vært pregløse og uinspirerende. Når jeg har lånt andres kameraer, har jeg vært mer fornøyd. Hva tenker dere om kameraet nevnt i overskriften? Falt for at det er fint, at je har hørt mye bra om det, og at det er lite og relativt billig. Ønsker å fotografere i RAW, og ofte folk i aktivitet. Noe portrett og landskap, men oftest klatrere, skikjørere, dagligdags dokumentarfoto.

Andre forslag tas også imot. Vil gjerne holde meg under 10.000. Gjerne...godt under. Hører en del om fullformat, særlig mht. bilder i fart. Dette er vel ike fullformat. Nedtur?

Tar i alle fall gjerne imot tips! Svært mottakelig for slikt, har tatt gode bilder tidligere, men aner ikke hva slags kamera jeg har brukt. Hater de "flate" bildene man ofte får med pregløse speilrefleks. Svar for film, men for lite anvendelig. Svak for god dybde i bilder. Tips? Tips? Evig takknemlig, i så fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olympus er ett kurant kamera, det er ikke fullformat derimot halve størrelsen på sensoren. Hovedforskjellen dette utgjør er at man får dobbel så lang dybdeskarphet og kameraet takler ikke høy ISO så bra.

Til gjengjeld har du ett kamera som er en del mindre, tar ergo mindre plass å slepe rundt på samt veier mindre. Jeg har brukt Olympus x 2 i snart 1 1/2 år og minuset sånn jeg ser det er at batterilevetiden er en del dårligere enn tilsvarende DSLR, men ekstra batterier har jeg med.

Når det gjelder bildekvalitet og flate bilder som du beskriver så er jeg litt usikker på hva du mener med det. RAW filer er som oftest de kjedeligste bildefilene ut av ett kamera da de krever ofte etterbehandling. JPG fil fra samme kameraet er i utgangspunktet en RAW fil som er konvertert i kameraet, og det der har man flere alternativer som skarphet, fargermetning, kontrast, eksponering m.m. som kan justeres og som gir mer liv i filene. Du har også flere valg i Olympusen som påvirker JPG filene og man kan også hvis man feks bruker Lightroom definere ett oppsett ved import av bildene som feks økt skarphet, kontrast, farger, fargetempratur osv osv .

Sånn fremtiden ser ut i mediabransjen er du mest sannsynlig tjent med å ta foto delen selv da rene fotografer i feks aviser ser ut til å være de første som ryker, senest for noen dager siden i en av Sveriges største aviser fikk alle fotografene sparken.

Lenke til kommentar

Hei og takk for fint svar!

Dette med fullformat har jeg hørt ikke betyr all verden, men mistenker det kanskje vore kjekt for meg som kommer til å fotografere folk i fart etc?

Kommer til å fotografere mye i snø og skarpt lys i lyse klatrefelt etc - her hadde det også kanskje vært best med et kamera som taklet høy ISO??

Fikk et langt foredrag fra en pressefotograf om at RAW var det eneste han brukte - redigerte og ordnet kun med RAW-filen, mye mindre støy oh bedre bilder fortalte han. Selv har jeg brukt JPEG, men skjønner jo greia - det blir jo et blankere ark å redigere...

Dette henger kanskje sammen med at pressebilder gjerne ikke skal se for redigert ut. Bortsett fra solnedganger over vann og fjell, som nesten ser ut som de har filter - er pressebilder, selv for magasiner som fokuserer på bilder - ofte ganske beskjedent redigert - ser det ut som. Hva vet vel jeg. Derfor har jeg tenkt at jeg må ha muligheten til å ta svært spennende bilder med kameraet og objektivet.

Batterilevetid er viktig, men ikke viktigst. Har foreslått dette kameraet for meg selv da jeg likte det, og hører mye om at det er mye for pengene. Størrelse er viktig. Men, om noen har et alternativt forslag, er det bare å kjøre på. For alt jeg vet er Olympusen litt hypa og mest poppis pga retrohuset?

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilket billig-Nikon du har brukt tidligere, men det er ikke noen spesielt god grunn til at bildene skal være noe mer pregløse enn med andre kameramodeller. De fleste produsentene er omtrent like gode på dynamisk omfang og fargegjengivelse. Tar du råformatbilder med en billig-speilrefleks, så har du samme fleksibilitet med tanke på å live opp sluttresultatet som du har med dyrere modeller med omtrent samme sensorgenerasjon. Men tar du jpeg-bilder, så kan det godt være default-innstillingene til Nikon er litt kjedelige.

Det som kan ha en del å si er kontrastegenskapene til optikken. Kjip optikk er kjip optikk uavhengig av hvilket kamerahus du henger den på.

Hvis du har mulighet til å låne litt bedre optikk, og prøve deg frem med råformat på det huset du allerede har tilgang til, så er det en god mulighet til å lære litt mer om fotografering og etterbehandling som uansett er kjekt å kunne når du investerer i nytt utstyr.

Sensorstørrelse har mest å si i dårlig lys, eller hvis du skal ta bilder med veldig høyt detaljnivå for bruk til store utskrifter. Fullformat (som f.eks. Canons 1D-serie, 5D-serie og 6D, og Nikons D750, D800/810 og D4s) har ca. 4 ganger så stort sensorareal som micro-FourThirds (systemet som Olympusen inngår i), og litt over dobbelt så stort areal som Nikons billigmodeller. Det kan gjøre en ganske stor forskjell for en del bruksområder, men til pressebruk og vanlige nett-størrelser så vil man neppe se forskjell.

For bilder av ting i fart (sportsfoto o.l.) er det autofokusmodulen som har mer å si enn sensoren (men større, mer lysfølsomme sensorer kan være en fordel f.eks. ved fotografering av hallidrett). Til "lavbudsjett" sportsfoto er det vel Canon 7DmkII som er kongen på haugen nå om dagen. Nikon har stort sett droppet det segmentet (ikke-fullformathus med rask autofokus og høy seriebildehastighet). Samsung påstår at deres nye NX1 skal være en verdig konkurrent til sports-speilrefleksene på den fronten, men det er heller ikke helt billig.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Må ta bilder sjøl.

Det er vanskelig å si noe om hva som er feil med bildene du får nå uten eksempler og uten å vite noe om Nikon-modell og linse du bruker. I utgangspunktet ville jeg forventet bedre bildekvalitet fra et Nikon speilrefleks enn et Olympus E-M10, gitt at Nikon-kameraet ikke er vedlig gammelt. Jeg vil også forvente omtrent like bra autofokus og definitivt bedre følgefokus (når motivet flytter seg) fra Nikon-kameraet.

Vær også obs på at Nikon speilrefleks ligger mellom MFT (Olympus) og fullformat i sensorstørrelse som er en viktig faktor for bildekvalitet. Så du beveger deg altså lenger bort fra fullformat enn det kameraet du har ved å bytte til E-M10

Når det er sagt tror jeg E-M10 er bra nok for de fleste, og ser ingen grunn til at det ikke skulle fungere for ditt bruk. Ser også en fordel med et mindre og lettere kamera for turbruk.

Når det gjelder action-bilder tror jeg du har misforstått litt. Som en annen var inne på er ikke fullformat bedre (eller dårligere) for den typer bilder, det som teller mest er autofokusen, og i øyeblikket har speilreflekser best autofokus for actionbilder. Nikon D610 (fullformat) har for eksempel mindre avansert autofokus enn cropkameraet D7100, men det er klart at de mest avanserte fullformatkameraene (D4/1DX) er highendmodellene til produsentene og er stort sett best på alt - og er store, tunge og ekstremt dyre.

Ser du for deg at actionbilder er noe du vil holde på med en del vil jeg anbeafle å se på Nikon D7100 og Canon 70D i mellomklassen, Canon 7DII for mer avansert bruk (og mer penger) og kanskje Nikon D750 eller Canon 5DIII hvis du vil opp på fullformat med tilhørende pris.

Speilløse kameraer som E-M10, E-M5, Fuji XT1 og Sony A6000 har også rask autofokus, men er ikke like gode på følgefokus. Det betyr imidlertid ikke at de er ubrukelige, men de får lavere treffprosent. AF-ytelse avhenger forøvrig også av objektivet så både kamerhus og objektiv må være bra.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...