Gå til innhold

Ny bil

_Pioneer_

Anbefalte innlegg

Er ferdig med fagprøve nå å endelig fått meg fast jobb, og vurderer å kjøpe meg en ny bil.

Så vurderer en bil til 160-225 tusen.

Tenker da å ta opp lån, vet at billån er veldig dyrt, er det noen andre måter å ordne det på? Leasing etc. Hva vil lønne seg?

Inntekta er ca 30000,- utbetalt i måneden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vurdert en BMW 3-serie sedan manuell gir. Diesel da det er en av hovedgrunnene jeg vil blir kvitt bensinslukeren jeg har nå.

Er det realistisk å betale ned ett slikt lån på 1-2 år?

Har sikret meg sted å bo men har fortsattt spart opp endel på bsu :)

Endret av _Pioneer_
Lenke til kommentar

Skal du ha grønne eller hvite skilter? Diesel eller bensin? Automat eller manuell? Trenger du stor plass? Stasjonsvogn/SUV? Høy bakkeklaring? Foretrekker du bakhjulstrekk osv.?

Det er nok det vi allerminst må vite før noen kan hjelpe deg.

By eller land, bom, mye kollektivfelt, ferge... ja sikter til muligheter for Elbil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis du ikke har noen andre store utgifter så ser det ut som du har svært god råd. Gratis bolig og 30 000 utbetalt i måneden høres ut som du har godt med rom for å enten kjøpe bil uten å ta opp lån eller betale ned billånet på veldig kort tid.

Var det jeg hadde håpet på å kunne betalt ned lånet rimelig kjapt, er det slik man kan justere litt selv hvor mye man vil betale ned på lånet, for eks fast 5000,- mnd, å en måned kansje 10000,-?

Aldri vært borti lån :p

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noen andre store utgifter så ser det ut som du har svært god råd. Gratis bolig og 30 000 utbetalt i måneden høres ut som du har godt med rom for å enten kjøpe bil uten å ta opp lån eller betale ned billånet på veldig kort tid.

Var det jeg hadde håpet på å kunne betalt ned lånet rimelig kjapt, er det slik man kan justere litt selv hvor mye man vil betale ned på lånet, for eks fast 5000,- mnd, å en måned kansje 10000,-?

Aldri vært borti lån :p

- Kortvarige lån og god sikkerhet er billig.

- Langvarige lån og dårlig sikkerhet er dyrt.

Du og banken blir i utgangspunktet enige om en nedbetalingsplan, for eksempel en langsom plan som gir gode og stabile inntekter til banken i lang tid. Du kan når som helst betale mer dersom økonomien din tillater det. Det er smart å betale mer når man har god råd fordi man betaler lånet raskere og dermed billigere.

Hvis du ønsker en fleksibel nedbetaling som varierer mellom 5 og 10 tusen per måned så bør avtalen med banken være 5, ikke 10. Er avtalen 5 så blir det billigere å betale ned ekstra. Er avtalen 10 så får du store ekstra gebyrer og masse pes de månedene du betaler bare 5. Ulempen med en avtale på 5 er at det krever mer disiplin å betale ekstra. Er avtalen 10 så sliter og jobber man på hver måned for å holde avtalen.

Er avtalen for eksempel 5678 kr/mnd så kan det for enkelhet og oversikt være et fint å runde opp til 6000 kr/mnd hver måned på minimumsinnbetalingene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Jeg ville kjøpt en elbil om du ligger innenfor hva deres bruksmønster tillater.

Det er utrolig mange fordeler i dagens avgiftsregime:

- Ingen bompenger

- Gratis ferger (om det er aktuelt)

- Minimal årsavgift (400.-)

- Veldig, veldig lave driftsutgifter (rundt regnet 1/5 av fossilt drivstoff)

- Krever mindre vedlikehold enn tilsvarendef ossilbiler

- Behagelig å kjøre (Leaf er f.eks. ganske sportslig)

- Grønnt billån (4ish prosent)

- Rimelig i innkjøp

- Relativt lav forsikringspremie

Vi vurderer selv en elbil nr. 2; og kikker på 2 år gamle Leaf... Der gjenstår fremdeles 3 år garanti; og man får en bil som har kjørt rundt 50.000 KM for rundt 145.000....

Eksempel:

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=53922558

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...