Gå til innhold

Samba permissions og linux users

Anbefalte innlegg

Hei

Har satt opp en ESXi server hvor jeg har virtualisert en enkel filserver med samba.

Problemet jeg opplever er måten man delegerer rettigheter til mapper og filer på et public share.

For å unngå at hvem som helst som kobler seg på nettverket har tilgang til dette sharet, så har jeg opprettet en gruppe kalt "filserver" som har full tilgang (770).

/srv/samba/public# ls -ld
drwxrwx--- 5 root filserver

Dette fungerer fint og brukere får koblet seg til på windows maskiner. Problemet er når de oppretter filer og dokumenter på dette sharet, så er det ikke lengre gruppen "filserver" som har eierskap, men deres egen bruker og brukergruppe.

/srv/samba/public/test2# ls -ld
drwxr-xr-x 2 user1 user1

Min samba config ser slik ut:

[share]
path = /srv/samba/public
browsable = yes
writeable = yes
create mask = 0770
directory mask = 0770

Har prøvd å fjerne create/directory mask, men denne ser ikke ut til å ha noen som helst funksjon slik jeg har satt det opp.

Det er ønskelig at dette sharet er semipublic, altså at brukere av gruppen "filserver" har full tilgang til filer og mapper innad i "public"-mappen.

Er det noen som vet hvordan man løser denne problematikken?

Endret av Unlikely
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativt kunne du brukt det litt mer "innviklete" Posix ACLs og f.eks. gitt alle lesetilgang gjennom "filserver", eier beholde sin tilgang og samtidig gitt deg selv full tilgang.

Hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres vanskeligere ... :p

Lenke til kommentar

Alternativt kunne du brukt det litt mer "innviklete" Posix ACLs og f.eks. gitt alle lesetilgang gjennom "filserver", eier beholde sin tilgang og samtidig gitt deg selv full tilgang.

Hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres vanskeligere ... :p

...og når SELinux durer stille i bakgrunnen blir forvirringen helt komplett. ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...