Gå til innhold

Hva Er Stille?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
21 db støyer litt

under 19 db vill ejeg si

lyden 3 dobler seg jo for hver db

det er feil... det trengs dobbelt så mye watt for hver 3. desibel elns... men den dobler seg iallefall ikke før 6 tror jeg det var... evnt senere

for min del, er maskina stille når du ikke hører den

Dere surrer nok litt begge to .... Lett for :lol:

Lyden(intensiteten) dobles for hver 3 dB, en såkalt logaritmisk økning

Jeg har mener at rundt 20dB er stille. Avhengig av avstand og isolering...

Seagate HD min på 23dB er ihertfall den kompnenten med høyest lydnivå. Synes allikevell at pcen bråker (litt).

Lenke til kommentar

Jeg synes stille er når jeg ikke kan høre maskinen. Det kan jeg kun sent på kvelden, når det er helt stille i huset. Skulle gjerne hatt den stille da og, men...

Akkurat hvor mange dB jeg regner som stille, vet jeg ikke, for jeg aner egentlig ikke hvor mye støy maskinen min lager nå. Selv om en vifte eller hd oppgis til å avgi et visst antall dB, så tror jeg ikke så mye på det. F.eks. skal visstnok de 12 dB'ene som papst oppgir være kraftig overdrevet (eller underdrevet), den lager altså mer støy enn 12 dB. Og psu'er har jo gjerne viftestyring, og da varierer jo støyen.

Lenke til kommentar

Det er litt forvirring mht. lydnivå her.

3 desibel er omtrent den svakeste endringen i lydstyrke som øret kan oppfatte (noen mener noe lavere enn 3 db, men poenget er at 3db er en -svak- endring). Derimot trengs det bortimot dobbelt mengde watt for å få til en 3db endring.

Det er -ikke- slik at 73 db er dobbelt så høyt som 70 db ihvertfall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...