Gå til innhold

Ny harddisk til bærebar. Standard kobling?!

germ

Anbefalte innlegg

Skal ha en ny harddisk til en eldre bærebar acer maskin (201txv). Kan jeg bare kjøpe hvilken som helst 2,5" 9,5mm ide disk? Er tilkoblingen standard på bærebare maskiner som de er på stasjonære (har null peil).

Den disken som sitter i er ødelagt, da er den vel bare å skifte ut, eller?!

Den som sitter i er en toshiba 10gb, og har en kobling som fungerer akkurat som pcmcia, den blir liksom bare dytta inn i et spor inni maskina. Er dette standardtilkoblingen? :wow:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skal være standard kobling ja. Hardisker til bærbare følger samme standard.

Men nyere hardisker med hastighet på 5400RPM og 7200RPM produserer en del mer varme, du bør kanskje sjekke om det går greit å bruke slike disker i din bærbare.

Ikke alle eldre PC'er takler store hardisker, så det er en sjans for at din maskin ikke takler mer enn 30 GB. Du bør også sjekke dette før du kjøper.

Lenke til kommentar

Det er bare å kjøpe nye harddisk det. Din 10 GB harddisk ligger sannsynligvis i et slags "kabinett" som gjør harddisken til en enkel plug and play unit. Altså lett å dra ut og sette inn.

Du må nok løsne harddisken din fra dette kabinette. Da kan du se hvilken størrelse hardisken din har. Enten 9,5" eller 12". Har du en 9,5" så må du bruke 9,5" harddisk. Hvis 12" kan du bare velge.

Lett som bare det. Gjort det på en Compaq Presario, Dell Inspiron og Toshiba Sattelite. Har riktignok alltid byttet til IBM sine "deskstar" eller noe sånt.

Regner med at det går greit hvis du kjøper Fujitsu-siemens eller Toshiba harddisk også. Har vel samme type feste. Men husk det er mulig du må ha oppstartsdisketter etter å ha koblet in den nye eventuelle harddisken!!

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Antakelig fordi når man kjøper en ny harddisk for å erstatte den gamle, så er den nye uten innhold, og inneholder altså ikke noe operativsystem. For å få installert operativ-systemet må man da enten boote fra diskett eller bootbar CD. (Resten av prosessen har jeg ikke tid til å forklare...) ;)

Lenke til kommentar
For å få installert operativ-systemet må man da enten boote fra diskett eller bootbar CD. (Resten av prosessen har jeg ikke tid til å forklare...) ;)

seff, synes bare det var merkelig at du nevnte disketter, winxp / linuxdistroer kommer jo med bootbare cder, så jeg ser ikke noe poeng med disketter. det samme gjelder flere bærbare maskiner, hvor bios-update er tilgjengelig i form av bootbar cd

Lenke til kommentar

Jeg skrev at det var "mulig" at en ville trenge oppstartsdisketter.

Grunn: Jeg vet ikke om du har orginalt operativ system eller ikke. Veldig mange mennesker har ulovlig skaffet seg oprativsystemet som kanskje; tatt en kopi av en kamerat eller lastet ned fra internett. Hvis en har gjort dette så HENDER det nemlig at "bootingen" ikke fungerer fra den brendt CDen. En slags sikkerhets ting.

I det tilfelle ville det vært greit med oppstartsdisketter. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...