Pstereo Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 I et sameie (lavblokk) bestående av ca 10 seksjoner er det problemer med røyknedslag i en leilighet. Dette skjer når det fyres i 1. etg og 2. etg rammes. Fagmann (feier/brannmann) har undersøkt ildstedene og de separate pipeløpene i begge leiligheter og kommet til at røyknedslaget skyldes undertrykk i leilighetene generelt, men at dette er større i 2. etg. Røyken dras derfor ned i det andre pipeløpet så snart det kommer ut av det andre. Lukten som kommer inn i leiligheten i 2. etg. er stram og beboerne i denne leiligheten krever at det ikke fyres i 1 etg. De krever også at utbedring av pipeløp i form av en røyksuger dekkes av sameiet. Sameiets vedtekter sier ingenting om pipeløp, ventilasjon, mv. 1. Kan beboerne i 2. etg. kreve at det ikke fyres i 1. etg inntil pipeløpet/ventilasjonen er utbedret? 2. Kan beboerne i 2. etg kreve at sameiet bekoster utbedringen? Lenke til kommentar
War Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Kreve at de ikke fyrer kan de ikke. Har opplevd lignende og da betalte sameiet. Det er en del av huset / til alle. Samme som en takrenne. Skal de øverste dekke takrenner pga de bor der den er? Skal de nederste dekke drenering da det er de som opplever fukt? Nei.. 1 Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 Takk for innspill. Det samsvarer bra med hva jeg har kommet fram til, selv om jeg synes dette med å fyre når de krever (sier det ikke er akseptabelt) at vi ikke skal det, er vanskelig. Jeg bor i første etasje forresten. Punkt 2 er jeg sikrere på nå enn før. Det utgår av lov av 23 mai 1997 nr 31 (eierseksjonsloven) §23 at dette er en utgift som skal fordeles mellom sameierne. De rettskilder jeg har lest som sier noe om hvordan denne bestemmelsen, og dens unntak i samme paragraf, skal tolkes, bygger opp under dette. Punkt 1 er jeg riktignok mer usikker på. Dette følger vel av grannalovas §2, regner jeg med? Det er jo ikke umulig at dette er til skade på både leiligheten i 2.etg og dens beboere (tenker helseskade her). Kanskje noen innspill til dette punktet om man blir nødt til å sette hardt mot hardt? Har ikke lyst til å fryse i vinter heller.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Det er en utgift som hele sameiet skal gå sammen og betale, hva fyringsforbud gjelder er jeg mer usikker, men siden dere er naboer skader det ikke være litt kompis og la være å fyre frem til pipene er utbedret. Det vil jo på sikt føre til røykskader/lukt og der tilhørende verditap av leiligheter og på sameiet generelt. Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Fyringsforbud kan man sikkert ha midlertidig til en feil er utrettet... ett varig fyringsforbud kan man dog ikke ha. Problemet ligger i bygningen og da vil jeg tippe det er sameiet som må betale, er ikke verre enn å montere en avtrekksvifte over øverste boenhet. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 TS. Nedslag kan ha flere årsaker, enn kun undertrykk. Men det første som bør sjekkes, er om ventilene er store nok, for tilstrekkelig "innluft" og at de står oppe under fyring! En vanlig ovn krever som et min. en 6" tomms (15 x 15 cm) ventil helt åpen. Og det uten at det brukes mekanisk ventilasjon i lelighetene. Da må det mer "innluft" til. Dette er et kjent problem i gamle blokker og når flere har samme pipeløp. Kan også være "overslag" til et sideliggende pipeløp, hvis det er for lite trekk i dette løpet. Trolig det som skjer her. Be naboen i 2. eta. om å åpne sin ventil, selv om han ikke fyrer. Så er kanskje problemet løst. Denne fagmannen, er kanskje ikke fagmann på ventilasjon, men på piper og brannsikkerhet i og nær pipe. Hjelper ikke mitt forslag, vill jeg anbefale at dere kontakter em rådgivende ingeniør på VVS. De har kompetanse på både "rør" og ventilasjon. 1 Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 3. november 2014 Forfatter Del Skrevet 3. november 2014 TS. Nedslag kan ha flere årsaker, enn kun undertrykk. Men det første som bør sjekkes, er om ventilene er store nok, for tilstrekkelig "innluft" og at de står oppe under fyring! En vanlig ovn krever som et min. en 6" tomms (15 x 15 cm) ventil helt åpen. Og det uten at det brukes mekanisk ventilasjon i lelighetene. Da må det mer "innluft" til. Dette er et kjent problem i gamle blokker og når flere har samme pipeløp. Kan også være "overslag" til et sideliggende pipeløp, hvis det er for lite trekk i dette løpet. Trolig det som skjer her. Be naboen i 2. eta. om å åpne sin ventil, selv om han ikke fyrer. Så er kanskje problemet løst. Denne fagmannen, er kanskje ikke fagmann på ventilasjon, men på piper og brannsikkerhet i og nær pipe. Hjelper ikke mitt forslag, vill jeg anbefale at dere kontakter em rådgivende ingeniør på VVS. De har kompetanse på både "rør" og ventilasjon. Takk for dette innspillet også. Skal ta tipset om å kontakte ingeniør som har kunnskap om ventilasjon. Et par spørsmål: Vi har lite problem med undertrykk selv ( i 1 etg), til tross for at vi merker dette. Det er likt for alle liknende bygg i området bygd rundt 1985. Lavblokkene våre er forøvrig over 3 etg, hvorav 1 leil. er i 1 etg (oss) og en annen i 2. og 3. etage (altså over to plan). Pipeløpene våre går parallellt - vi deler ikke annet enn lecapipa rundt røykrørene. Toppen av pipa vår er riktignok nesten felles - røyken kommer opp helt rett ved siden av naboens og ingenting hindrer at det trekkes ned hos dem. Når vi fyrer opp har vi god lufting (vindu åpent) og har ellers alltid alle lufteventiler over vindu helt åpne. Jeg har vært oppe i andre etasje også og undersøkt litt. Det var ganske åpenbart at det var stort undertrykk i leil. deres selv med lufteventiler åpne. Det var lett å kjenne hvordan det blåste ut i rommet gjennom en utett feierluke (sotluke). Denne ble tettet, men problemet vedvarer. Regner med at det bare er for stort undertrykk i leiligheten deres - virker ganske åpenbart for meg. Hva er det jeg kan be naboen om å åpne? Forstod ikke helt Hvordan fungerer overslag? Mener du slik jeg beskriver - at røyken kommer opp av pipeløpet (på taket) og dras rett ned det andre pipeløpet? Og mener du at det kan merkes i leiligheten over at vi fyrer, selv om vi har vindu åpent under oppfyring (og en stund etterpå), ikke problem med trekken, lukket peisovn og naboen ikke har undertrykk?? Takker for svar Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 (endret) Takk for dette innspillet også. Skal ta tipset om å kontakte ingeniør som har kunnskap om ventilasjon. Vi har lite problem med undertrykk selv ( i 1 etg), til tross for at vi merker dette. Det er likt for alle liknende bygg i området bygd rundt 1985. Trekk i pipeløp, er avhengig av flere ting. Nok "tilluft", er en forutsettning. Mekansik vetilasjon kan skape problemer. Lende på pipløp har betydning for oppdrift. Utvending vær og vind, kan skape nedslag. Du nevner at dere har lite problemer med undertrykk i 1.etg. Tja... Dere kan ha trekk og lite problemer, men fremdeles marginalt med trekk. Og da skal det lite til før det tipper den andre veien - nedslag. Tviler på om dere har vinduene åpne på vinteren. Du nevner "spalteventilene" i vinduene. Vet du hvor mange cm2 hver av disse utgjør? De er KUN beregnet for konteniuelig mekanisk ventilasjon av rom/lelighet. Ikke for fyring i ovn. Du skal ha mange spalteventiler fullt åpne for å utgjøre en ventil på 15 x 15 cm. Så spalteventiler er ikke tilstrekkelig, når en fyrer i en ovn. Ennå værre hvis det er mekansik avterkk i bad, kjøkkenventilator, o.l. Tilstrekkelig med "tilluft" og trekk i pipa til naboen (etasjene over), hinder nedslag. (teoretisk holder det å lukke ovene, dvs. alle spjeld. Men ovnene er normalt ikke så tette, så nedslag kan likevel komme inn) Da må deres leligheter også ha nok tilluft, for at dette skal fungere. Elles blir det nedslag, spessielt ved lavtrykk og vind. Det er noe uklart det du beskriver om pipeløpene, men jeg tror ikke det har noe betydning. Angående lufting. Alle leligheter må få mer lufting, enn kun spalteventiler. Ofte er dette for lite, selv om de ikke bruker ovn. Og da må det monteres vanlige ventiler, som et tilegg. Men for dette har jeg anbefalt, at dere kontakter en rådgivende VVS ingeniør om. Overslag kommer normalt av, at det er for dårlig trekk i begge pipeløp. Ikke bare der det fyres. Men de er litt avhening av hverandre. Veldig god trekk i ditt pipeløp, vil "blåse" dine avgasser/røyk, med stor hastighet opp av pipen og kan skape et sug i det ande pipeløpet. (tenk på ei kraftig vifte, for å overdrive). Mens med lite trekk i din pipe, så er forskjellen på lufthastigheten marginal og mer utsatt for nedslag, i det andre pipeløpet. Da er det viktig at naboens pipeløp er helt stengt, eller helst med tilfredstillende oppdrift. Folk er livredde for frisk luft og fyringsutgifter, dette skaper ofte problemer med både inneluft/helse og bruk av slike ovner. Du nevnte sotluka. Var det trekk inn i lelilghet , eller ut? Det bør være luft som trekker ut. Endret 4. november 2014 av Friluftskar 1 Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 7. november 2014 Forfatter Del Skrevet 7. november 2014 Takk for dette innspillet også. Skal ta tipset om å kontakte ingeniør som har kunnskap om ventilasjon. Vi har lite problem med undertrykk selv ( i 1 etg), til tross for at vi merker dette. Det er likt for alle liknende bygg i området bygd rundt 1985. Trekk i pipeløp, er avhengig av flere ting. Nok "tilluft", er en forutsettning. Mekansik vetilasjon kan skape problemer. Lende på pipløp har betydning for oppdrift. Utvending vær og vind, kan skape nedslag. 1) Du nevner at dere har lite problemer med undertrykk i 1.etg. Tja... Dere kan ha trekk og lite problemer, men fremdeles marginalt med trekk. Og da skal det lite til før det tipper den andre veien - nedslag. Tviler på om dere har vinduene åpne på vinteren. Du nevner "spalteventilene" i vinduene. Vet du hvor mange cm2 hver av disse utgjør? De er KUN beregnet for konteniuelig mekanisk ventilasjon av rom/lelighet. Ikke for fyring i ovn. Du skal ha mange spalteventiler fullt åpne for å utgjøre en ventil på 15 x 15 cm. Så spalteventiler er ikke tilstrekkelig, når en fyrer i en ovn. Ennå værre hvis det er mekansik avterkk i bad, kjøkkenventilator, o.l. 2) Tilstrekkelig med "tilluft" og trekk i pipa til naboen (etasjene over), hinder nedslag. (teoretisk holder det å lukke ovene, dvs. alle spjeld. Men ovnene er normalt ikke så tette, så nedslag kan likevel komme inn) Da må deres leligheter også ha nok tilluft, for at dette skal fungere. Elles blir det nedslag, spessielt ved lavtrykk og vind. Det er noe uklart det du beskriver om pipeløpene, men jeg tror ikke det har noe betydning. 3) Angående lufting. Alle leligheter må få mer lufting, enn kun spalteventiler. Ofte er dette for lite, selv om de ikke bruker ovn. Og da må det monteres vanlige ventiler, som et tilegg. Men for dette har jeg anbefalt, at dere kontakter en rådgivende VVS ingeniør om. 4) Overslag kommer normalt av, at det er for dårlig trekk i begge pipeløp. Ikke bare der det fyres. Men de er litt avhening av hverandre. Veldig god trekk i ditt pipeløp, vil "blåse" dine avgasser/røyk, med stor hastighet opp av pipen og kan skape et sug i det ande pipeløpet. (tenk på ei kraftig vifte, for å overdrive). Mens med lite trekk i din pipe, så er forskjellen på lufthastigheten marginal og mer utsatt for nedslag, i det andre pipeløpet. Da er det viktig at naboens pipeløp er helt stengt, eller helst med tilfredstillende oppdrift. Folk er livredde for frisk luft og fyringsutgifter, dette skaper ofte problemer med både inneluft/helse og bruk av slike ovner. 5) Du nevnte sotluka. Var det trekk inn i lelilghet , eller ut? Det bør være luft som trekker ut. Tillater meg å sette punkter i teksten din 1) Jeg vet ikke hvor mange cm2 tilluft ventilene over vinduene gir. Det er totalt 3 av dem - 2 i stue (hvor peisovn står) og 1 på soverom. Jeg har ikke vinduet åpent kontinuerlig under fyring. Men har hatt det i "luftestilling" ca. 30 minutter fra oppfyring. Leiligheten vår er 57 kvm stor. 2) Jeg mente vel bare at "veien" for røyken er kort over til deres pipeløp når den kommer opp av vårt pipeløp. 3) Ja, og takk for rådet. VVS-ingeniør skal kontaktes. 4) Det oppleves for en amatør som meg at undertrykket i vår leilighet er adskillig lavere enn i naboens. Trekken har vi heller ikke problemer med, slik jeg tolker det. 5) Luften blåste svært kraftig INN i naboens leilighet gjennom sotluka (som var svært utett). Dette kjente jeg veeeldig godt med hånda. Dette opplever ikke vi - selv ikke når sotluka åpnes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå