BareDaniel Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 (endret) Jobber med saken. Takk så langt. Hva menes forøvrig med "chipset"? Refereres det til en spesifikk komponent? Chipset er et samlebegrep for flere "hjelpebrikker" Mer her EDIT: De krever egne drivere som vanligvis følger med hovedkortet. Hurra! Maskinen startet nå med bilde, så da er jeg et steg nærmere. Dette er nå UTEN gpu montert. Det lyser fortsatt A2, som var relatert til ssd/hdd. Per nå bruker jeg bare 1 sata ledning til begge diskene. Kan dette være grunnen? Bør jeg fortsette å konfigurere eller bør jeg skru av og løse A2 problemet først? For reals, takk for all hjelp så langt! Edit: Jeg får beskjed om "Insert boot media in selected boot device and press a key" så jeg regner med at jeg må løse diskproblemet først.. Endret 2. november 2014 av BareDaniel Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 (endret) En SATA-ledning? Jeg antar du mener en felles strømkabel (multidrop)? Det er OK. Hvis du skal installere Windows så vil jeg også anbefale å kun ha den ene HDD/SSDen tilkoblet til du er ferdig med installasjonen. Hvis du ønsker en UEFI installasjon, så følg steppene i brukerhåndboka nøye. EDIT: Nå kommer du inn i BIOS, forhåpentligvis? Endret 2. november 2014 av helsten2 Lenke til kommentar
BareDaniel Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 En SATA-ledning? Jeg antar du mener en felles strømkabel (multidrop)? Det er OK. Hvis du skal installere Windows så vil jeg også anbefale å kun ha den ene HDD/SSDen tilkoblet til du er ferdig med installasjonen. Hvis du ønsker en UEFI installasjon, så følg steppene i brukerhåndboka nøye. Ja, du har rett, en felles strømkabel. (sorry) Ok, jeg forsøker å koble fra HDD ettersom jeg planlegger å installere OS på ssd'en. Det sto noe om UEFI på skjermen. Bør jeg velge det eller standard BIOS? Lest litt om UEFI på windows sine sider, men ble ikke kjempeklok. Sorry for my ignorance..! Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Oppdater BIOS'en din, da får du sikkert liv i skjermkortet. Hvis ikke så prøver du å flytte skjermkortet fra primær til sekundær pcie slot. Bare bruk UEFI. Lenke til kommentar
BareDaniel Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 Oppdater BIOS'en din, da får du sikkert liv i skjermkortet. Hvis ikke så prøver du å flytte skjermkortet fra primær til sekundær pcie slot. Bare bruk UEFI. Er i gang med å innstallere Windows på SSD'en nå. Jeg skal forsøke å sette skjermkortet i sekundær slot når win er oppe å går. Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Vel, UEFI er etterfølgeren til BIOS. Strengt tatt så trenger du kun å ta en UEFI installasjon hvis boot disken (HDD/SSD) er over 2TB. Det fins en del nye funksjoner relatert til sikkerhet og den kan (jeg understreker kan) også boote litt raskere. Men jeg mener at i praksis så vil du nok ikke merke forskjell. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 (endret) Jeg skal forsøke å sette skjermkortet i sekundær slot når win er oppe å går. Når windows er oppe å går så kjører du gjennom alle oppdateringer og driverinstallasjoner. Deretter oppdaterer du BIOS. Så stapper du i skjermkortet. PS: Husk å laste ned drivere fra ASRock (USB3, chipset, lydkort, nettverkskort..) og/eller Intel (chipset) sine hjemmesider. De på DVD'n er gamle (hvis du fikk med en DVD til hovedkortet). Du må sansynligvis legge inn nettverkskortet manuelt før du kommer noe særlig videre, så ta den fra DVD'n eller last den ned til en minnepinne fra en annen PC. Så henter du nvidia sine drivere til skjermkortet når du kommer så langt. Samsung har også noe software til Evo'n. Kan vel nevnes at disse hovedkortene gjerne har intel nettverkskort og realtek lydkort, så drivere derfra kan også brukes. Det jeg prøver å si på en krøkkete måte er at hovedkortprodusentens drivere ikke nødvendigvis er best, fordi dellevrandørene av enkeltkomponentene på hovedkortet har også drivere. Men veldig ofte kan man bare bruke windows update til alt utenom skjermkort Ble kanskje bare forvirrende dette hehe. Endret 2. november 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Når windows er oppe å går så kjører du gjennom alle oppdateringer og driverinstallasjoner. Deretter oppdaterer du BIOS. Så stapper du i skjermkortet Dæven, jeg var igang med samme kommentar Lenke til kommentar
BareDaniel Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 Jeg skal forsøke å sette skjermkortet i sekundær slot når win er oppe å går. Når windows er oppe å går så kjører du gjennom alle oppdateringer og driverinstallasjoner. Deretter oppdaterer du BIOS. Så stapper du i skjermkortet. PS: Husk å laste ned drivere fra ASRock (USB3, chipset, lydkort, nettverkskort..) og/eller Intel (chipset) sine hjemmesider. De på DVD'n er gamle (hvis du fikk med en DVD til hovedkortet). Du må sansynligvis legge inn nettverkskortet manuelt før du kommer noe særlig videre, så ta den fra DVD'n eller last den ned til en minnepinne fra en annen PC. Så henter du nvidia sine drivere til skjermkortet når du kommer så langt. Samsung har også noe software til Evo'n. Kan vel nevnes at disse hovedkortene gjerne har intel nettverkskort og realtek lydkort, så drivere derfra kan også brukes. Det jeg prøver å si på en krøkkete måte er at hovedkortprodusentens drivere ikke nødvendigvis er best, fordi dellevrandørene av enkeltkomponentene på hovedkortet har også drivere. Men veldig ofte kan man bare bruke windows update til alt utenom skjermkort Ble kanskje bare forvirrende dette hehe. Ok, nå er jeg i rute her. Tror alt av drivere skal være oppdatert nå. Men når jeg satte i HDD'en og gpu'en nå så dukker det ikke opp noe når jeg starter opp. Jeg lurer på om det har noe med hdd'en å gjøre..vet maskinen automatisk hvilken disk den skal lese OS fra? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Du må definere i bios hvilket drev det skal bootes fra. Er skjermen helt svart hele tiden? Forsøkte du flere pcie spor? Oppdaterte du bios? Lenke til kommentar
BareDaniel Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 Du må definere i bios hvilket drev det skal bootes fra. Er skjermen helt svart hele tiden? Forsøkte du flere pcie spor? Oppdaterte du bios? Nei, ikke oppdatert noe BIOS, alt så fint ut når jeg hadde lastet ned driverne. Det funket for øvrig ikke når jeg nappet ut HDD'en og bare kjørte SSD (med OS) og gpu. Så det kan virke som det er gpu'en det er noe mong med..? Nå sitter gpu'en i spor #2, i motsetning til #1 i stad. Men det ble nevnt UEFI i stad, jeg tror jeg valgte det før jeg innstallerte windows. Må jeg fortsatt oppdatere BIOS? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Selv om maskinen ikke skjønner hva den skal boote på så skal du få frem POST før Windows starter. Så er det helt svart er det noe feil. Oppdater bios og test flere spor. Fortsatt dødt så test skjermkortet hos en kompis eller noe. Kan være kortet er DOA. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Ja oppdater bios ! Lenke til kommentar
BareDaniel Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 Ja oppdater bios ! Jeg leser her http://www.wikihow.com/Update-Your-Computer's-BIOS hvordan man gjør det, men jeg sliter med å finne ut hvor jeg skal laste det ned fra. Jeg husker det sto American Megatrend på den svarte skjermen før jeg installerte og de har en egen BIOS update, men ASrock har også en egen. Hvordan vet jeg hvem jeg skal laste ned? Jeg leste at det var veldig viktig at dette ble riktig. Ser her http://www.asrock.com/support/download.asp?cat=BIOS at det ikke er noen som har navnet på mitt HK (z97 extreme4) Tips? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Ikke dette du har da http://www.asrock.com/mb/Intel/Z97%20Extreme4/ ? Lenke til kommentar
BareDaniel Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 Ikke dette du har da http://www.asrock.com/mb/Intel/Z97%20Extreme4/ ? Stemmer. Da har jeg lastet ned og successfully (tror jeg) oppdatert BIOS. Jeg fikk hvertfall opp en meny ved å holde inne F2 hvor jeg kunne velge masse forskjellig jeg ikke rørte. Valgte "default setup" som anbefalt i veiledningen. Da blir det vel å teste med gpu nok en gang da! Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Last ned CPU-Z og sjekk der om du har fått oppgradert BIOS http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html I fliken 'Mainboard' har du informasjon om BIOS. Det skal stå 1.3 der. Lenke til kommentar
BareDaniel Skrevet 3. november 2014 Forfatter Del Skrevet 3. november 2014 (endret) Last ned CPU-Z og sjekk der om du har fått oppgradert BIOS http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html I fliken 'Mainboard' har du informasjon om BIOS. Det skal stå 1.3 der. Her, kanskje ... Alt fungerte knirkefritt etter at jeg fikk oppgradert BIOS til 1.3. Skjermkort og hdd. Tusen takk for hjelpen Kyrre og helsten2! Det hadde nok tatt en ekstra uke uten deres hjelp! Endret 3. november 2014 av BareDaniel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå