BareDaniel Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Jeg er nettopp ferdig med å sette sammen min første PC som inneholder følgene komponenter: Crucial DDR BallistiX Sport 1600mhz 8GB (4x2) Cooler Master Hyper 212 Evo Corsair CX 750 Zotac gtx970 4gb ASRock z97 Extreme4, Socket 1150 Samsung SSD 840 EVO 120Gb Intel i7-4790 Seagate barracuda 1TB Jeg har nå skrudd på maskinen for første gang, koblet til en monitor via en HDMI kabel som er koblet til motherboard utgangen. Det er koblet til en mus via USB og et trådløst tastatur via USB. Jeg er 99% sikker på at usbkontaktene fungerer. Testa med en ekstern optisk stasjon og den funket fint (virker det som). Jeg ser på det lille debug panelet på motherboardet (Dr. Debug) at det flasher opp noen koder ved oppstart, men disse blir ikke værende. Jeg finner ikke ut om det er normalt eller om det faktisk indikerer error. (Vanskelig å få med seg ettersom de flyr forbi så fort og så blir borte) De jeg ser som står i ca. 1-2 sek er: 4F (ikke beskrevet i manualen) 62 (chipset initialization error. Please press reset or clear CMOS) 99 (Problem related to PCI-E devices. Please re-install PCI-E devices or try installing them in other slots. If the problem still exists, please remove all PCI-E devices or try using another VGA card. 64 (Samme som 62) Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne å feilsøke. Om det er å ta ut deler, eller noen enklere grep. Setter pris på all hjelp. Kommenter gjerne om jeg skal bidra med noe mer informasjon. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Så problemet ditt er at du ikke får bilde? Forsøkt å flytte HDMI kabelen din fra HK til GPU? PS: Håper du kjøpte 4790K siden du kjøpte et Z97 kort Lenke til kommentar
BareDaniel Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 Vel, det kan vel i korte trekk virke som det Kyrre. Yes, har testet med flere ulike utganger (VGA, HDMI i både HK og GPU) Nei, gjorde ikke det gitt. Jeg fikk Digital Impuls til å sette sammen en maskin for meg og de anbefalte det. Hvorfor burde jeg hatt ett K? Er ikke det kun for overklokking? Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Du har koblet til strømkabler til skjermkortet? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 (endret) Hvorfor burde jeg hatt ett K? Er ikke det kun for overklokking? Jo, men siden du har spandert på deg et Z97 kort kunne du like gjerne tatt med K'en også. Men glem det nå .. Her er et par punkter som må avklares: - Du er sikker på at du har koblet 8 pin strøm fra strømforsyning til hovedkort? - Du er sikker på at du har koblet 24pin kabel fra strømforsyning til hovedkort? - Du er sikker på at du har koblet nok strøm fra strømforsyning til skjermkort? (default er det 2 6 pin på GTX 970 vel, men finnes varianter. Viktig at du har en kabel (en kanal) fra PSU til hver port på GPU). - Du er sikker på at du har mellomstykker under hovedkortet? - Reset gjerne BIOS også før du starter (dipswitch, knapp eller batterimetoden - står om reset av BIOS i HK manual). (Edit) Jeg antar at du hører ting starte opp (vifter osv) så da fungerer power-knappen din (frontconnectors koblet riktig) Eller? Endret 2. november 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
BareDaniel Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 Du har koblet til strømkabler til skjermkortet? Yessir. Det var 2 strømutganger på skjermkortet, så koblet i begge. Alle vifter, usb porter og skjermkort virker til å fungere. Lenke til kommentar
Hvaheterdu Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Maskinen kjører, men du får ikke bildet? Hvis du kjører gjennom HDMI på HK kan det hjelpe å skru på maskinen og "viggle" litt på ledningen både ved HK og inngangen på skjermen. Opplevde det flere ganger når jeg kjørte det gjennom HK. Hvis det ikke funker gjennom GPU kan det jo hende at det er defekt? Lenke til kommentar
BareDaniel Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 Hvorfor burde jeg hatt ett K? Er ikke det kun for overklokking? Jo, men siden du har spandert på deg et Z97 kort kunne du like gjerne tatt med K'en også. Men glem det nå .. Her er et par punkter som må avklares: - Du er sikker på at du har koblet 8 pin strøm fra strømforsyning til hovedkort? - Du er sikker på at du har koblet 24pin kabel fra strømforsyning til hovedkort? - Du er sikker på at du har koblet nok strøm fra strømforsyning til skjermkort? (default er det 2 6 pin på GTX 970 vel, men finnes varianter. Viktig at du har en kabel (en kanal) fra PSU til hver port på GPU). - Du er sikker på at du har mellomstykker under hovedkortet? - Reset gjerne BIOS også før du starter (dipswitch, knapp eller batterimetoden - står om reset av BIOS i HK manual). (Edit) Jeg antar at du hører ting starte opp (vifter osv) så da fungerer power-knappen din (frontconnectors koblet riktig) Eller? Yep, alt virker til å starte fint. Det lyser rødt rundt på-knappen, vet ikke om det er fordi jeg har koblet feil eller om den faktisk skal være rød. (Fractal define R4 kab) Angående mellomstykker så mener du de man skrur i før man plasserer HK? I så fall, ja de er på plass alle sammen. Alt er koblet til på GPU. Alt av strøm er koblet til HK. Den ene sitter øverst til venstre på HK og den andre er den giga ledningen helt til høyre på HK. Jeg skal forsøke å resette BIOS nå for å se om det hjelper. Takk så langt Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Hvorfor burde jeg hatt ett K? Er ikke det kun for overklokking? Det er litt missforståelser rundt akkurat det. Folk glemmer ofte at 4790K er klokket 11% høyere i base, og 10% høyere på turbo. Noe som gir ca. 10% høyere ytelse i ren cpu kraft uten overklokking. Om man bare skal spille FPS spill, så får man riktig nok ikke 10% høyere fps så lenge 4790'en uansett ikke er flaskehalsen i systemet. Men andre spill der cpu er flaskehals vil det altså gjerne gå 10% raskere. Å spinke inn 200Kr på en maskin til 8-10K ved å gå for 4790 uten K er for meg totalt uforståelig. Greit, man skal kanskje ikke overklokke selv, men man mister altså 10% ytelse på å spare kanskje 2% av totalbudsjettet, samtidig som bruktverdien raser i dass. Jeg hører mange skryte av DI, men dette er ikke god reklame for dem i min bok... Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Kan være den dårlige Psu`en. Dårlig å si at det ikke er vits med K Cpu, Gir meg et annen synspunkt nå på Di Lenke til kommentar
BareDaniel Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 Kan være den dårlige Psu`en. Dårlig å si at det ikke er vits med K Cpu, Gir meg et annen synspunkt nå på Di Er psu'en så dårlig? Begynner angre på at jeg ikke bare kjøpte en ferdigbygd maskin.. Noen andre tips som kan hjelpe? Noen som vet om feilmeldingene som jeg nevnte i første post er reelle eller om det flasher tall på den uansett når man skrur på? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Kan være den dårlige Psu`en. Dårlig å si at det ikke er vits med K Cpu, Gir meg et annen synspunkt nå på Di Er psu'en så dårlig? Begynner angre på at jeg ikke bare kjøpte en ferdigbygd maskin.. Noen andre tips som kan hjelpe? Noen som vet om feilmeldingene som jeg nevnte i første post er reelle eller om det flasher tall på den uansett når man skrur på? Ja jeg ville ikke brukt den, Men resten av riggen din er veldig god og kraftig Tror kanskje jeg ville tatt en tur til DI, Ser ut som om noe er dødt/skadet dessverre :/ Lenke til kommentar
BareDaniel Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 Kan være den dårlige Psu`en. Dårlig å si at det ikke er vits med K Cpu, Gir meg et annen synspunkt nå på Di Er psu'en så dårlig? Begynner angre på at jeg ikke bare kjøpte en ferdigbygd maskin.. Noen andre tips som kan hjelpe? Noen som vet om feilmeldingene som jeg nevnte i første post er reelle eller om det flasher tall på den uansett når man skrur på? Ja jeg ville ikke brukt den, Men resten av riggen din er veldig god og kraftig Tror kanskje jeg ville tatt en tur til DI, Ser ut som om noe er dødt/skadet dessverre :/ Update: Nå lyser det A2 i Dr.Debug panelet. Det betyr: "Problem related to IDE or SATA devices. Please re-install IDE and SATA devices. If the problem still exists, please clear CMOS and try removing all SATA devices." Skal jeg prøve å koble fra HDD og SSD og så starte maskinen på nytt? Tror jeg skal ta en tur ned til DI i morgen ja.. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Du kan fint koble vekk alle drev ja, prøv det. Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 (endret) Jeg ville også prøvd å ta ut skjermkortet. Tror BIOS tar PCIe som førstevalg hvis den finner noe der ... EDIT: Bare for sikkerhetsskyld: Det var ingen "ekstra" avstandsskruer forhåndsinstallert i kabinettet - som du ikke brukte (og lot bli stående)? Endret 2. november 2014 av helsten2 Lenke til kommentar
BareDaniel Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 Jeg ville også prøvd å ta ut skjermkortet. Tror BIOS tar PCIe som førstevalg hvis den finner noe der ... EDIT: Bare for sikkerhetsskyld: Det var ingen "ekstra" avstandsskruer forhåndsinstallert i kabinettet - som du ikke brukte (og lot bli stående)? Nei, det var helt tomt. Jeg satte i 9 stykker. Det er 10 hull i HK, men kun 9 avstandsskruer som fulgte med kabinettet. Har dette noe å si? Jeg forsøkte å starte uten ssd og hdd, da kom error 64 opp. Jeg forsøker å ta ut GPU nå og så starte opp, kanskje det hjelper. Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 (endret) Nei, det var helt tomt. Jeg satte i 9 stykker. Det er 10 hull i HK, men kun 9 avstandsskruer som fulgte med kabinettet. Har dette noe å si? Nei, det er helt greit. EDIT: Ta en Clear CMOS også Endret 2. november 2014 av helsten2 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Sjekk også minnebrikkene dine. Re-seat dem gjerne, eller ta ut alle utenom 1 og bytt på slot's for den). Lenke til kommentar
BareDaniel Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 Sjekk også minnebrikkene dine. Re-seat dem gjerne, eller ta ut alle utenom 1 og bytt på slot's for den). Jobber med saken. Takk så langt. Hva menes forøvrig med "chipset"? Refereres det til en spesifikk komponent? Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 (endret) Jobber med saken. Takk så langt. Hva menes forøvrig med "chipset"? Refereres det til en spesifikk komponent? Chipset er et samlebegrep for flere "hjelpebrikker" Mer her EDIT: De krever egne drivere som vanligvis følger med hovedkortet. Endret 2. november 2014 av helsten2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå