Gå til innhold

Gjelder Moseloven i kristen praktis?

Anbefalte innlegg

G:

Du verden... Det er mange symbolske ting fra GT som har dype åndelige sannheter, men jeg ser ikke helt hvilken åndelig sannhet du vil belyse med den historien.

For eksempel er vi fortsatt under arvesynden, og det står en oversikt i GT hvilke synder som vil føre forbannelser overfor etterkommerne. F.eks. "bastard curse", incest, avgudsdyrkelse.

Hvis du mener at deler av NT er skrevet av Den katolske kirke, har du da noe argument for hvorfor bare deler av NT skulle være kontrollert av dem?

Tja, det kan jo tenkes at de slet med å vri alt til sin pipe.

Det var jo møter i Nicea og diverse andre slike store prestesamlinger. Man kan ikke bare som statsmakt helt ta over en religion med et sverdslag.

Constantine forstod viktigheten av å bevare de gamle religionene en stund til, slik at det ikke ble opprør (selv "de fortaptes" religioner). Men, han fikk til å innarbeide og forandre på den kristne lære. Samt den katolske kirke fikk i ettertid også forandret den kristne lære dessto ytterligere. Nå skjedde dette over en del hundre år da. Men Constantine er en av de mer sentrale lederne i denne æraen.

Kan du sjekke innholdet i lenken?:

http://www.ccg.org/s/p162.html

Jeg har allerede belyst, det som er mest aktuellt for tråden, at kirken har fordervet religionen til å ta jordisk rikdom framfor - alt det andre som du kaller åndelig sannhet.

Altså for denne trådens tema, så er informasjonen jeg deler - helt på banen. Altså at kirken som sådann har forlatt mange av budskapene fra DGT, til fordel for sin egen berikelse i eiendom, jordisk gull og sølv.

Hadde kirken vært syndfri, så hadde kanskje et renere budskap om en "åndelig sannhet", kommet fram. Men, det er nok ikke mulig.

Fordi kirke = makt. Makt forpurrer. Derfor er det kun enkeltindividet som kan oppnå renhet i hva det enn måtte være. Selv kristenlære, om man så velger.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For eksempel er vi fortsatt under arvesynden, og det står en oversikt i GT hvilke synder som vil føre forbannelser overfor etterkommerne. F.eks. "bastard curse", incest, avgudsdyrkelse.

Arvesynd ble oppfunnet av Augustin av Hippo. og ble dogme i år 418.

Dette er en ren oppfinnelse det ikke finnes grunnlag i teksten for, hvis ikke ligger jesusen dårlig an.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vært debattert om Moseloven faktisk gjelder kristne. Det står ganske mye imot moselovene, at så lenge man tror på Jesus og Gud så er det på en måte samme ulla om man følger dem eller ei.

Det klassiske eksemplet for å følge moselovene er dette ifra Matteus 5:17-19

Misforstå ikke – jeg er ikke kommet for å oppheve Moseloven og profetenes advarsler. Nei, jeg er kommet for å oppfylle dem, for at de skal bli satt ut i livet. 18 Jeg sier til dere, og dette er virkelig alvorlig: Hver eneste lov i Skriften skal stå fast til dens hensikt er oppnådd. 19 Hvis noen bryter det minste bud og lærer andre å gjøre det samme, så kommer han til å bli den minste i himmelriket. Men de som lærer andre Guds lov og adlyder budene, vil bli store i himmelriket.

Det står også et vers om dette i Lukas evangeliet også. Jeg bare kommer ikke på hva verset var.

Men poenget er at det står at moselovene gjelds. Men noen har tolket at dette kun gjelder helt til Jesus dør. Og da er det på en måte liksom ikke en greie lenger å følge moselovene ved unntak av de tid bud. Som blir oppløftet i det nye testamentet. Det er ganske mye vers som Paulus sier at Kristne ikke er bundet av moselovene som dette for eksempel.

Galaterne 5:3-6

Jeg vil si det igjen: Enhver som prøver å finne nåde hos Gud ved å la seg omskjære, må adlyde alle andre jødiske lover også, ellers går de fortapt. 4 Kristus er til ingen nytte for dere hvis dere regner med å ordne opp i gjelden til Gud ved å holde loven. Dere er fortapt og har ikke Guds nåde.

5 Men ved den Hellige Ånds hjelp, vet vi at Kristi død renser bort våre synder og setter oss i rett forhold til Gud. 6 Og vi som har fått det evige liv, behøver ikke bekymre oss om hvorvidt vi er omskåret eller ikke. Vi trenger heller ikke tenke på om vi utfører de jødiske seremoniene eller ikke. Alt vi trenger er tro, virksom ved kjærlighet.

Brukte "Levende Bok" som kilde på Biblehub. Den fra 1930 var det dårlig norsk i.

Så dette er noen eksempler at kristne ikke praktiserer moseloven som det typiske

- Steining

- Slakteloven for YHWH

http://en.wikipedia.org/wiki/Stoning#Torah

Kan linke moseloven sånn sett. Egentlig så er det 613 bud om man tenker jødisk på det som blir omtalt som moseloven. De ti bud er generelt de som er risset på to steintavler.

http://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_Moses#Content_of_the_Law

Men selve Moses var en psykopat, så det å oppholde lovene er jo rene galskap.

Kan si jeg forsvarer litt kristne at de ikke skal praktisere moselovene. Men har hørt noen si vi kan finne moral hos Moses eller andre folk før. Akkurat det er bare tull.

Men ellers vil jeg høre deres mening om det.

Jesus Kristus holdt Moseloven til punkt og prikke (oppfylte den) på vegene av alle de kristne (i deres sted) derfor trenger ikke de kristne å tenke på dette. Jødene derimot, som fortsatt ikke godtar Jesus Kristus, må selv holde Moseloven til punkt å prikke, gjør de ikke det, oppfyller de ikke kravene og går de fortapt.

Dte hjelper ikke jødene å holde moseloven, de vil gå fortapt uansett. Dessuten så holder ikke ødene moseloven, det er bare noe de sier for å virke viktige og spesielle.

Jødene følger sin egen lære den babylonske talmud.

Hvis jødene hadde holdt loven til punkt og prikke, hadde de i Guds øyne vært rettferdige og ikke gått fortapt, så jo det hadde hjulpet jødene å holde loven.

Nei, det vil ikke hjelpe hverken jødene eller noen andre.

'

Jesus er den eneste veien

Mao alle må omvende seg og følge Jesus. Det er ingen annen mulighet.

Lenke til kommentar

Dette er en ren oppfinnelse det ikke finnes grunnlag i teksten for, hvis ikke ligger jesusen dårlig an.

Hvordan kunne det være mulig at Jesus ikke hadde noen arvesynd?

Hvis det er slik at demonene som har rettigheter overfor et barn, inntar barnet gradvis fra fødselen og utover i barneårene, kan man tenke seg at de ikke klarte å bruke rettighetene sine overfor Jesus.

Selv da Han var et nyfødt barn, kunne ikke demonene bruke sine "opptjente" rettigheter i det tilfellet, og Jesus kunne leve som det eneste mennesket som ikke var kontrollert av det onde på noe vis.

En vanlig kristen person kan greie å kvitte seg med en god del demoner, men vil neppe komme helt ned på nullpunktet der en er i stand til å flytte fjell, og gjøre slike store mirakler.

Baltazar94: Hvordan kan du, som misliker jødene slik, være en etterfølger av Jesus som jo var en jøde?

Lenke til kommentar

Det har vært debattert om Moseloven faktisk gjelder kristne. Det står ganske mye imot moselovene, at så lenge man tror på Jesus og Gud så er det på en måte samme ulla om man følger dem eller ei.

Misforstå ikke – jeg er ikke kommet for å oppheve Moseloven og profetenes advarsler. Nei, jeg er kommet for å oppfylle dem, for at de skal bli satt ut i livet. 18 Jeg sier til dere, og dette er virkelig alvorlig: Hver eneste lov i Skriften skal stå fast til dens hensikt er oppnådd. 19 Hvis noen bryter det minste bud og lærer andre å gjøre det samme, så kommer han til å bli den minste i himmelriket. Men de som lærer andre Guds lov og adlyder budene, vil bli store i himmelriket.

Det står også et vers om dette i Lukas evangeliet også. Jeg bare kommer ikke på hva verset var.

Men poenget er at det står at moselovene gjelds. Men noen har tolket at dette kun gjelder helt til Jesus dør. Og da er det på en måte liksom ikke en greie lenger å følge moselovene ved unntak av de tid bud. Som blir oppløftet i det nye testamentet. Det er ganske mye vers som Paulus sier at Kristne ikke er bundet av moselovene som dette for eksempel.

Jeg vil si det igjen: Enhver som prøver å finne nåde hos Gud ved å la seg omskjære, må adlyde alle andre jødiske lover også, ellers går de fortapt. 4 Kristus er til ingen nytte for dere hvis dere regner med å ordne opp i gjelden til Gud ved å holde loven. Dere er fortapt og har ikke Guds nåde.

5 Men ved den Hellige Ånds hjelp, vet vi at Kristi død renser bort våre synder og setter oss i rett forhold til Gud. 6 Og vi som har fått det evige liv, behøver ikke bekymre oss om hvorvidt vi er omskåret eller ikke. Vi trenger heller ikke tenke på om vi utfører de jødiske seremoniene eller ikke. Alt vi trenger er tro, virksom ved kjærlighet.

Brukte "Levende Bok" som kilde på Biblehub. Den fra 1930 var det dårlig norsk i.

Så dette er noen eksempler at kristne ikke praktiserer moseloven som det typiske

- Steining

- Slakteloven for YHWH

Kan linke moseloven sånn sett. Egentlig så er det 613 bud om man tenker jødisk på det som blir omtalt som moseloven. De ti bud er generelt de som er risset på to steintavler.

Kan si jeg forsvarer litt kristne at de ikke skal praktisere moselovene. Men har hørt noen si vi kan finne moral hos Moses eller andre folk før. Akkurat det er bare tull.

Lovens oppfyllelse, er teksten over bibel tekstene du først siterer. Det betyr vel at det er Jesus som oppfyller loven. Gud er dommeren og Jesus er menneskets forsvarsadvokat på dommens dag.

Lenke til kommentar

- Steining

- Slakteloven for YHWH

Lovens oppfyllelse, er teksten over bibel tekstene du først siterer. Det betyr vel at det er Jesus som oppfyller loven. Gud er dommeren og Jesus er menneskets forsvarsadvokat på dommens dag.

Nja. Har du sjekket DNT, hvor jesusen har mottatt styrerollen? Jeg anbefaler å sjekke mot det nye testamentet (DNT). Har oppsummert dette tidligere her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1624706&page=6&do=findComment&comment=21947561

Nå ja, jeg er nå ikke så sikker på at guden Gud er dommeren. Spørs om det ikke er jesusen som er dommeren, og som har et sverd som en tunge.

Så når jesusen taler med sverdet, så er han vel dommeren, eller !? Er ikke det logisk?

Nemlig:

Matthew 28:18-20English Standard Version (ESV)

18 And Jesus came and said to them, “All authority in heaven and on earth has been given to me.

Dommer-rollen er altså en myndighet, og det er jesusen som har den myndigheten. For hvis ikke så "kunne ikke jesusen ha all myndighet i himmel og på jord" !!

Om man skal tolke bibelen, så må man ta hensyn til det som står skrevet.

Så dersom guden Gud nå ikke har myndigheten, er han da et "tomt kar"? Eller, er han noe annet?

Endret av G
Lenke til kommentar

..hvis ikke ligger jesusen dårlig an.

Why?

For uten arvesynd er det ikke behov for noen jesus, og dét var vel akkurat derfor Augustin følte at han måtte finne på noe for å få ting til å henge på greip. Hvilket han gjorde ved bruk av noen få løsrevne sitater fra Paulus, tatt helt ut av sammenheng.

Lenke til kommentar

- Steining

- Slakteloven for YHWH

Jesus Kristus holdt Moseloven til punkt og prikke (oppfylte den) på vegene av alle de kristne (i deres sted) derfor trenger ikke de kristne å tenke på dette. Jødene derimot, som fortsatt ikke godtar Jesus Kristus, må selv holde Moseloven til punkt å prikke, gjør de ikke det, oppfyller de ikke kravene og går de fortapt.

Dte hjelper ikke jødene å holde moseloven, de vil gå fortapt uansett. Dessuten så holder ikke ødene moseloven, det er bare noe de sier for å virke viktige og spesielle.

Jødene følger sin egen lære den babylonske talmud.

Hvis jødene hadde holdt loven til punkt og prikke, hadde de i Guds øyne vært rettferdige og ikke gått fortapt, så jo det hadde hjulpet jødene å holde loven.

Nei, det vil ikke hjelpe hverken jødene eller noen andre.

'

Jesus er den eneste veien

Mao alle må omvende seg og følge Jesus. Det er ingen annen mulighet.

Å følge Jesus er å holde loven, det var det han gjorde og det er det de kristne gjør.

Gal 5:14 "For hele loven blir sammenfattet i dette ene bud: Du skal elske din neste som deg selv."

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Når jeg ser et nyfødt barn er "arvesynd" det siste jeg tenker på.

Hva slags forkvaklet hjerne klarer å pønske ut et så menneskefiendtlig konsept?

Det må virkelig være noen som ønsker å få kontroll over andres liv ...

Et barn fødes ikke bare med foreldrenes fysiske trekk men også psykiske trekk.

Lenke til kommentar

Om man leser DGT, så ser man flere slike historier om at synd går i arv flere generasjoners ledd. Stakkars avkom, som måtte tro på slikt. :hm:

tro på slikt ? sosialarv er vitenskapelig bevist !

Virkelig. Jeg er i såfall lykkelig utvitende om tema. Kan du inspirere oss?

Lenke til kommentar

Om man leser DGT, så ser man flere slike historier om at synd går i arv flere generasjoners ledd. Stakkars avkom, som måtte tro på slikt. :hm:

Virkelig. Jeg er i såfall lykkelig utvitende om tema. Kan du inspirere oss?

utvitende ? du har vel som alle andre hørt at eplet ikke faller langt fra stammen ?

Lenke til kommentar

Det morsomme er at jesususen aldri kan sitte på Davids trone da minst to av hans påståtte forfedre ble forbannet av Gud.

Profeten Jeremias Kapittel 36

30 Derfor sier Herren så om Judas konge Jojakim: Han skal ikke ha nogen ætling som skal sitte på Davids trone, og hans døde kropp skal ligge slengt bort, utsatt for heten om dagen og for kulden om natten.

Kapittel 22

24 Så sant jeg lever, sier Herren, selv om du Konja*, Jojakims sønn, Judas konge, var en signetring på min høire hånd, så vilde jeg rive dig derfra.

Kapittel 22

30 Så sier Herren: Skriv denne mann op som barnløs, som en mann som ingen lykke har i sine levedager! For ingen av hans ætt skal mere få lykke til å sitte på Davids trone og herske over Juda.

Dét er vel slikt man trygt kan kalle bibelske selvmotsigelser.

Endret av Quetzalcoatl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...