Gå til innhold

Gjelder Moseloven i kristen praktis?

Anbefalte innlegg

Det har vært debattert om Moseloven faktisk gjelder kristne. Det står ganske mye imot moselovene, at så lenge man tror på Jesus og Gud så er det på en måte samme ulla om man følger dem eller ei.

Det klassiske eksemplet for å følge moselovene er dette ifra Matteus 5:17-19

Misforstå ikke – jeg er ikke kommet for å oppheve Moseloven og profetenes advarsler. Nei, jeg er kommet for å oppfylle dem, for at de skal bli satt ut i livet. 18 Jeg sier til dere, og dette er virkelig alvorlig: Hver eneste lov i Skriften skal stå fast til dens hensikt er oppnådd. 19 Hvis noen bryter det minste bud og lærer andre å gjøre det samme, så kommer han til å bli den minste i himmelriket. Men de som lærer andre Guds lov og adlyder budene, vil bli store i himmelriket.

Det står også et vers om dette i Lukas evangeliet også. Jeg bare kommer ikke på hva verset var.

Men poenget er at det står at moselovene gjelds. Men noen har tolket at dette kun gjelder helt til Jesus dør. Og da er det på en måte liksom ikke en greie lenger å følge moselovene ved unntak av de tid bud. Som blir oppløftet i det nye testamentet. Det er ganske mye vers som Paulus sier at Kristne ikke er bundet av moselovene som dette for eksempel.

Galaterne 5:3-6

Jeg vil si det igjen: Enhver som prøver å finne nåde hos Gud ved å la seg omskjære, må adlyde alle andre jødiske lover også, ellers går de fortapt. 4 Kristus er til ingen nytte for dere hvis dere regner med å ordne opp i gjelden til Gud ved å holde loven. Dere er fortapt og har ikke Guds nåde.

5 Men ved den Hellige Ånds hjelp, vet vi at Kristi død renser bort våre synder og setter oss i rett forhold til Gud. 6 Og vi som har fått det evige liv, behøver ikke bekymre oss om hvorvidt vi er omskåret eller ikke. Vi trenger heller ikke tenke på om vi utfører de jødiske seremoniene eller ikke. Alt vi trenger er tro, virksom ved kjærlighet.

Brukte "Levende Bok" som kilde på Biblehub. Den fra 1930 var det dårlig norsk i.

Så dette er noen eksempler at kristne ikke praktiserer moseloven som det typiske

- Steining

- Slakteloven for YHWH

http://en.wikipedia.org/wiki/Stoning#Torah

Kan linke moseloven sånn sett. Egentlig så er det 613 bud om man tenker jødisk på det som blir omtalt som moseloven. De ti bud er generelt de som er risset på to steintavler.

http://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_Moses#Content_of_the_Law

Men selve Moses var en psykopat, så det å oppholde lovene er jo rene galskap.

Kan si jeg forsvarer litt kristne at de ikke skal praktisere moselovene. Men har hørt noen si vi kan finne moral hos Moses eller andre folk før. Akkurat det er bare tull.

Men ellers vil jeg høre deres mening om det.

Endret av Mopi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært debattert om Moseloven faktisk gjelder kristne. Det står ganske mye imot moselovene, at så lenge man tror på Jesus og Gud så er det på en måte samme ulla om man følger dem eller ei.

Misforstå ikke – jeg er ikke kommet for å oppheve Moseloven og profetenes advarsler. Nei, jeg er kommet for å oppfylle dem, for at de skal bli satt ut i livet. 18 Jeg sier til dere, og dette er virkelig alvorlig: Hver eneste lov i Skriften skal stå fast til dens hensikt er oppnådd. 19 Hvis noen bryter det minste bud og lærer andre å gjøre det samme, så kommer han til å bli den minste i himmelriket. Men de som lærer andre Guds lov og adlyder budene, vil bli store i himmelriket.

Det står også et vers om dette i Lukas evangeliet også. Jeg bare kommer ikke på hva verset var.

Men poenget er at det står at moselovene gjelds. Men noen har tolket at dette kun gjelder helt til Jesus dør. Og da er det på en måte liksom ikke en greie lenger å følge moselovene ved unntak av de tid bud. Som blir oppløftet i det nye testamentet. Det er ganske mye vers som Paulus sier at Kristne ikke er bundet av moselovene som dette for eksempel.

Jeg vil si det igjen: Enhver som prøver å finne nåde hos Gud ved å la seg omskjære, må adlyde alle andre jødiske lover også, ellers går de fortapt. 4 Kristus er til ingen nytte for dere hvis dere regner med å ordne opp i gjelden til Gud ved å holde loven. Dere er fortapt og har ikke Guds nåde.

5 Men ved den Hellige Ånds hjelp, vet vi at Kristi død renser bort våre synder og setter oss i rett forhold til Gud. 6 Og vi som har fått det evige liv, behøver ikke bekymre oss om hvorvidt vi er omskåret eller ikke. Vi trenger heller ikke tenke på om vi utfører de jødiske seremoniene eller ikke. Alt vi trenger er tro, virksom ved kjærlighet.

Brukte "Levende Bok" som kilde på Biblehub. Den fra 1930 var det dårlig norsk i.

Så dette er noen eksempler at kristne ikke praktiserer moseloven som det typiske

- Steining

- Slakteloven for YHWH

Kan linke moseloven sånn sett. Egentlig så er det 613 bud om man tenker jødisk på det som blir omtalt som moseloven. De ti bud er generelt de som er risset på to steintavler.

Kan si jeg forsvarer litt kristne at de ikke skal praktisere moselovene. Men har hørt noen si vi kan finne moral hos Moses eller andre folk før. Akkurat det er bare tull.

Jesus Kristus holdt Moseloven til punkt og prikke (oppfylte den) på vegene av alle de kristne (i deres sted) derfor trenger ikke de kristne å tenke på dette. Jødene derimot, som fortsatt ikke godtar Jesus Kristus, må selv holde Moseloven til punkt å prikke, gjør de ikke det, oppfyller de ikke kravene og går de fortapt.

Lenke til kommentar

- Steining

- Slakteloven for YHWH

Jesus Kristus holdt Moseloven til punkt og prikke (oppfylte den) på vegene av alle de kristne (i deres sted) derfor trenger ikke de kristne å tenke på dette. Jødene derimot, som fortsatt ikke godtar Jesus Kristus, må selv holde Moseloven til punkt å prikke, gjør de ikke det, oppfyller de ikke kravene og går de fortapt.

Dte hjelper ikke jødene å holde moseloven, de vil gå fortapt uansett. Dessuten så holder ikke ødene moseloven, det er bare noe de sier for å virke viktige og spesielle.

Jødene følger sin egen lære den babylonske talmud.

Lenke til kommentar

Betyr så det at de kristne ikke er underlagt De ti bud at de ikke trenger å holde noen lover i det hele tatt. slett ikke. Jesus innførte en ny pakt. Den var basert på et bedre offer, nemlig på hans fullkomme menneskeliv. de kristne er under denne nye pakt og må holde de kristne lover.

Mange av disse lovene er blitt hentet fra Moseloven.

1. Herren ( Jehova ) din Gud skal du tilbe og bare ham skal du tjene. ( 1.kor 10: 20: 22 )

2. Vær på vakt mot de falske guder. ( 1.Joh 5: 21 )

3. La ditt navn holdes hellig. ( matt 6:9 )

4. Dere barn skal værelydige mot foreldrene deres for herrens skyld. ( Ef 6: 1-2 )

Bibelen gjør det klart at mord, ekteskapsbrudd, tyveri, løgn og begjær alt sammen er i strid med de lovene som gjelder for de kristne.

www.jw.org/no

Endret av fatal1
Lenke til kommentar

Kirken gjør grove brudd på gammeltestamentiske lover:

http://www.ccg.org/s/p162.html

Onan sinned because he would not honour the laws governing the welfare of his brother’s family under the land ownership laws as laid down by the Bible. To acknowledge this fact would require the churches to explain the Jubilee system and the land ownership laws of the Bible and the laws of inheritance. It would prevent them from attaining land by biblically unlawful wills made out by people in ignorance, in the hope of buying their way into salvation. It is absolutely forbidden for a church or priest system to take lands by estate other than among the Levites that live in towns, where houses can be passed on in perpetuity (Lev. 25:32-33). The lands outside of the towns should belong in the Jubilee tribal system (Lev. 25:34). The lands belonging to the Temple and the Levites (and hence the church system) are set in biblical law and in each of the nations should be set and limited. In this way freedom of the nations is ensured.

Endret av G
Lenke til kommentar

- Steining

- Slakteloven for YHWH

Dte hjelper ikke jødene å holde moseloven, de vil gå fortapt uansett. Dessuten så holder ikke ødene moseloven, det er bare noe de sier for å virke viktige og spesielle.

Jødene følger sin egen lære den babylonske talmud.

Hvis jødene hadde holdt loven til punkt og prikke, hadde de i Guds øyne vært rettferdige og ikke gått fortapt, så jo det hadde hjulpet jødene å holde loven.

Lenke til kommentar

Hvis jødene hadde holdt loven til punkt og prikke, hadde de i Guds øyne vært rettferdige og ikke gått fortapt, så jo det hadde hjulpet jødene å holde loven.

Før Jesu død, ja. Men man må anerkjenne hvilken tidshusholdning man lever i. I dag lever vi i en tid der Messias er kommet, jødene venter fortsatt på Messias.

Det er fortsatt en lov, men den heter Livets Ånds Lov. "For Livets Ånds lov har i Kristus Jesus frigjort meg fra syndens og dødens lov."

Dette betyr at Moseloven inneholdt en mengde "Du skal ikke", som opptente og synliggjorde synden i menneskene.

Dette er vel en del av Guds plan for å åpenbare sine hensikter for menneskeheten og universet.

Moseloven, som opptente og synliggjorde alle syndene, skulle så bli erstattet av Livets Ånds lov, på grunn av Guds nåderike inngripen.

Mange mener jo at De Ti bud er upedagogisk lagt opp, i og med at hvis du sier til noen at de IKKE skal gjøre noe, vil de med en gang tenke på å gjøre akkurat det.

Lenke til kommentar

Før Jesu død, ja.....

Nei, også etter

se her,

Gal 5:2 "Hør hva jeg, Paulus, sier dere: Hvis dere lar dere omskjære, vil ikke Kristus være til minste hjelp for dere. Jeg erklærer igjen: Hver den som lar seg omskjære, er forpliktet til å holde hele loven."

Gal 4:21 "Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven?"

Det er kun de kristne som ikke er under loven, jødene er fortsatt under loven.

Rom 6:15 "Hva så? Skal vi synde fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke!"

Lenke til kommentar

Folk kaller seg kristne, men er mye mer opptatt av hva Paulus sa enn hva Kristus selv sa ...

Merkelig.

Er litt basert på tolkningen. Siden Paulus var sent av Jesus så tenker de, åja det funker.

Men men, det er mye filosofisk viss vass i de religionene sånn sett.

Lenke til kommentar

At Paulus skulle være sendt av Jesus har vi vel bare Paulus' egne ord for ...

Hvis man ser på utfallet, så er det vel ingen tvil om at Paulus kuppet hele kristendommen og styrte den i en annen retning enn hva Jesus la opp til.

Its like a saying. "You are entitled to your own opinion" trollface.

Hehe neida ^^

Men ja, du kan nesten si at hele tolkningen av kristendommen går i brevene til Paulus. Som har vært gjeldende helt sida den startet.

Lenke til kommentar

Pick-and-choose. Det er jo det kirken og kristne gjør/har gjort. Samt å tilført løgner i jesu navn, slik som med den Paulus dere nevner, men også gjennom Peter.

Det er jo Peter den katolske kirken, som igjen har fått utskuddet Protestantisk kirke er grunnlagt på. Peter er hjørnesteinen for kirken. Jeg vil anta at Peter er "1000 ganger" større løgner enn Paulus.

Foreløpig INGEN respons fra det "kristne panelet her i tråden" på dette innlegget mitt:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1636122&do=findComment&comment=22102795

Endret av G
Lenke til kommentar

I begynnelsen ville jo ikke de kristne ha noe med Paulus å gjøre, men Herren sa til Ananias fra Damaskus: «Du skal gå. For jeg har utvalgt ham som mitt redskap til å bære mitt navn fram for folkeslag og konger og for Israels folk".

Dette gjorde at Paulus fikk synet igjen, og smått om senn ble anerkjent av alle de kristne i denne tidsalderen.

Angående G sitt innlegg som det ikke er NOEN respons på, er det vel ikke så relevant med levittenes rettigheter nåtildags? Vi har ikke akkurat noen Levi stamme i dag (hvis den eksisterer, er det vel ikke noen som vet nøyaktig hvem som er etterkommerne).

Lenke til kommentar

Hver den som lar seg omskjære, er forpliktet til å holde hele loven."

Det er vel greit å holde loven i dag også, så lenge man tror på Messias. Men da skal man ikke forkynne andre at de går fortapt dersom ikke de gjør det samme. Og man kan selvfølgelig ikke holde de delene av loven som går på dødsstraff, ofringer, og ordninger for israelittenes helligdom i ørkenen. Eller påbud om jordfordeling og andre rutiner mellom de israelittiske stammene.

Lenke til kommentar

I begynnelsen ville jo ikke de kristne ha noe med Paulus å gjøre, men Herren sa til Ananias fra Damaskus: «Du skal gå. For jeg har utvalgt ham som mitt redskap til å bære mitt navn fram for folkeslag og konger og for Israels folk".

Dette gjorde at Paulus fikk synet igjen, og smått om senn ble anerkjent av alle de kristne i denne tidsalderen.

Angående G sitt innlegg som det ikke er NOEN respons på, er det vel ikke så relevant med levittenes rettigheter nåtildags? Vi har ikke akkurat noen Levi stamme i dag (hvis den eksisterer, er det vel ikke noen som vet nøyaktig hvem som er etterkommerne).

Sex in the Bible (Tamar, Onan, Judah..)

Så sånn kan man som kristen altså bare feie DGT under teppet? Pick-and-Choose sier jeg da.

For denne historien handler om en sentral personlighet fra DGT, nemlig Onan. Han som onani av en eller annen merkelig grunn er oppkalt etter. Han tømte seg utenfor skjeden, men runket altså ikke.

Onan var altså i arverekkefølgen som skulle lede til Jesus Kristus, men det har vel ikke alle kristne fått med seg. Dessuten måtte altså kvinnen lure den eldre mannen som i utgangspunktet først kviet seg for å røre kvinnen.

Kvinnen hadde en rettighet om å få bære fram barn, og det var en viktig rettighet den gang. Fordi den sikret "deg gjerne" et godt og tryggt liv. Kvinner hadde ellers svært få rettigheter.

Så kvinnen lurte den gamle mannen, og kledde seg ut som prostituert. Når dette ble oppdaget så ville de drepe henne. Men, det kunne de likevel ikke gjøre når hun hadde "eiendomsrett" til å få bære fram et barn fra den slekten.

Det er det Onan-historien handler om. Altså at Onan feilet. Mens dagens kristne henger seg opp i det seksuelle, som kun er en liten bihistorie, om enn aldri så "rett i fjeset" på leserne.

Så man skal altså sette en pennestrek over dette DGT-materiale, for det er det du sier Frankline. Om du kaller det levier eller hva du vil, hjelper ikke en døyt, for det er en del av DGT først som sist.

Så kan man tolke holdningen din til at du er en slik kristen som egentlig skulle ønske DGT var slettet fra denne jordens overflate, eller noe sånn ??

Til det du sier om DNT:

I begynnelsen ville jo ikke de kristne ha noe med Paulus å gjøre, [/size]men Herren sa[/size] til Ananias fra Damaskus: [/size]«Du skal gå. For jeg har utvalgt ham som mitt redskap til å bære mitt navn fram for folkeslag og konger og for Israels folk".[/size]

Kan man ikke like godt erstatte enkelte av de ord og si:

I begynnelsen ville jo ikke de kristne ha noe med Paulus å gjøre, men DEN KATOLSKE KIRKE sa AT Ananias fra Damaskus: "Du skal gå. For jeg (vi) har utvalgt ham som mitt (vårt) redskap til å bære mitt navn (vårt budskap) fram for folkeslag og konger og for Israels folk (og alle folk for all ettertid)".

Endret av G
Lenke til kommentar

G:

Du verden... Det er mange symbolske ting fra GT som har dype åndelige sannheter, men jeg ser ikke helt hvilken åndelig sannhet du vil belyse med den historien.

For eksempel er vi fortsatt under arvesynden, og det står en oversikt i GT hvilke synder som vil føre forbannelser overfor etterkommerne. F.eks. "bastard curse", incest, avgudsdyrkelse.

Hvis du mener at deler av NT er skrevet av Den katolske kirke, har du da noe argument for hvorfor bare deler av NT skulle være kontrollert av dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...