Gå til innhold

Hjelp til vurdering av PC´er!

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en PC, enten stasjonær eller bærbar.

Det jeg i hovedsak skal bruke PC´en til er amatørmessig videoredigering (bruker Sony Xperia Z3 med 4K som videokamera), som klipping, legge på litt kule effekter og overganger.

Har mac air nå som ikke klarer å kjøre 4K video uten å hakke.

Helt riktig, lagde en tråd igår og fikk noen bra svar, men etter å ha tenkt litt så velger jeg å lage en ny!

Jeg legger ut noen forslag på PC´er, så hadde det vært gull med litt tilbakemeldinger fra noen som har peiling. Gjerne kom med forslag også, brukt eller nytt i en prisklasse på maks rundt 5000 kroner (da er vel brukt mest aktuelt).

Ønsker vurdering på:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51573504&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=52943054&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=52983964&searchclickthrough=true&searchQuery=garanti

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53072791&searchclickthrough=true&searchQuery=mpx

Så lurer jeg på hvordan risikoen ved å kjøpe en brukt stasjonær og bærbar. Det følger jo ofte med en garanti dersom PC´en ikke er altfor gammel. Blir en PC tregere tregere jo eldre den blir, uansett om man formaterer alt? Selvfølgelig kan man bli lurt, men legger til grunn av selger ikke bevisst selger en PC som er defekt av en eller annen grunn. Det kan man ikke gardere seg mot når man kjøper noe brukt, uansett hva det er.

Endret av Aijfi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av disse var noe å samle på, noen av annonsene er såpass mangelfulle at det er vanskelig å forstå hva som selges og hvor kraftig gpu / Apu'en er.

Om du skal drive med videoredigering så er minne på datamaskinen greit å ha , minimum 16Gb er å foretrekke , videominne bør også være tilstrekkelig og da bør man vel starte en plass mellom 3Gb og oppover.

Cpu bør være kjapp nok , en Intel i 4xxx serien eller 5 serien vil levere nok kraft til å kunne få til dette på en overkommelig måte , Harddiskene bør også være store nok om du kommer til å jobbe med store filer og da blir ofte SSD en dyr affære , kombiner heller en OS disk SSD med en tjukk lagringsdisk på 3TB+

Hva er budsjettet?

Lenke til kommentar

OK. Fordi du lenket til en laptop som kostet 7K ...

Hva spec's har maskinen du ser på da? For 5K på bruktmarkedet burde du klare å få til en i7 2600(K)/i7 3770(K), 2*8 GB minne og et R9 280X 3 GB, men du må kanskje kjøpe det litt rundt forbi. Det burde bli en grei maskin for det du skisserer av bruksområde.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hehe. Har sett etter pc i en mnd allerede og budsjettet startet på 4000. Nå er det snart på 6k. Trenger ikke egentlig noe jævlig avanserte greier, men på en annen side så er det dumt å brenne av 4000 på noe nå og så må jeg bytte om et par år igjen. Men så har jeg absolutt verken behov eller lyst til å bruke 10000 på en pc.

Lenke til kommentar

Ja. Og den stasjonære pc'en det linkes til like over har det. Den virker for meg som en bra pc for pengene. At jeg absolutt ikke kunne fått noe bedre nytt, eller i nærheten. Da måtte jeg isåfall opp noen tusenlapper..

Lenke til kommentar

Hehe. Har sett etter pc i en mnd allerede og budsjettet startet på 4000. Nå er det snart på 6k. Trenger ikke egentlig noe jævlig avanserte greier, men på en annen side så er det dumt å brenne av 4000 på noe nå og så må jeg bytte om et par år igjen. Men så har jeg absolutt verken behov eller lyst til å bruke 10000 på en pc.

Kravene dine står ikke i stil til pengene du er interessert i å bruke. Bruktmarkedet er mer eller mindre eneste løsning. Slå til på PC'en jeg linket til, så får du en PC du kan leve lenge med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...