Larzen_91 Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Ser ofte feilbruk og feiltolkninger av forskjellige termer forbundet med religion spesielt, og tenkte jeg skulle ta en oppklaring på det, med mulighet for innspill. - Teisme - å tro på guds/guders eksistens (finnes forskjellige underkategorier, nevnes under) - Monoteisme - å tro på en enkelt gudeskikkelse (f. eks. kristendom) - Polyteisme - å tro på flere gudeskikkelser (f. eks. hinduisme) - Panteisme - å tro at naturen selv er gud - Henoteisme - å tro på en gud uten å benekte andre guders eksistens - Deisme - å tro på en gud som ikke lenger blander seg inn i realiteten - Ateisme - fravær av tro på guds/guders eksistens (formulerer det slik, for enkelte har vanskelig for å forstå 'å ikke tro på gud' ved å forbinde det med 'å tro at gud ikke finnes) - Gnostisisme - kunnskap om guds eksistens (slik jeg ser det er dette bare en underkategori av teisme/ateisme) - Agnostisisme - fravær av kunnskap om guds eksistens (samme her, en underkategori av teisme/ateisme) - Apateisme - likegyldighet ovenfor guds eksistens - Ignostisisme - fokus på definisjonen av substantivet 'gud' For å oppklare, så kan jeg formulere et spørsmål med de forskjellige 'ismenes' svar: Tror du på gud? Teist: Ja Ateist: Nei Gnostisist: Ja, jeg vet at gud eksisterer / Nei, jeg vet at gud ikke eksisterer Agnostisist: Ja, men jeg vet ikke om gud eksisterer / Nei, men jeg vet ikke om gud eksisterer (enkelte her som bare svarer 'jeg vet ikke' men de anser jeg som agnostiske ateister) Apateist: Jeg bryr meg ikke om gud eksisterer Ignostisist: Hva mener du med ordet 'gud'? 1 Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 - Ateisme - fravær av tro på guds/guders eksistens (formulerer det slik, for enkelte har vanskelig for å forstå 'å ikke tro på gud' ved å forbinde det med 'å tro at gud ikke finnes) Bare en veldig kort kommentar til disse definisjonene. Enig i mange av dem, men som ateister flest så mener jeg du roter når du kommer til definisjonen av både ateist og agnostiker. Du starter riktig (Ateisme - fravær av tro på guds/guders eksistens). Dette er korrekt. Det dreier seg om tro på Guds eksistens. Men når du fortsetter skriver du "å ikke tro på gud'. Da dreier det seg plutselig ikke lenger om eksistens altså (som ville vært "å tro at gud ikke finnes" - eller altså eksisterer), men kun tro. Man kan altså fint tro at Gud eksisterer, uten at man tror på gud i den forstand. For å ta et eksempel fra Bibelen, så er det slik at Djevelen vet at Gud eksisterer, men han tror ikke på Gud i den forstand. Amerikanerne har dog et bedre uttrykk for tro - nemlig faith. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 - Ateisme - fravær av tro på guds/guders eksistens (formulerer det slik, for enkelte har vanskelig for å forstå 'å ikke tro på gud' ved å forbinde det med 'å tro at gud ikke finnes) Bare en veldig kort kommentar til disse definisjonene. Enig i mange av dem, men som ateister flest så mener jeg du roter når du kommer til definisjonen av både ateist og agnostiker. Du starter riktig (Ateisme - fravær av tro på guds/guders eksistens). Dette er korrekt. Det dreier seg om tro på Guds eksistens. Men når du fortsetter skriver du "å ikke tro på gud'. Da dreier det seg plutselig ikke lenger om eksistens altså (som ville vært "å tro at gud ikke finnes" - eller altså eksisterer), men kun tro. Man kan altså fint tro at Gud eksisterer, uten at man tror på gud i den forstand. For å ta et eksempel fra Bibelen, så er det slik at Djevelen vet at Gud eksisterer, men han tror ikke på Gud i den forstand. Amerikanerne har dog et bedre uttrykk for tro - nemlig faith. Trodde det ga seg selv at det var snakk om troen på eksistens, eller fravær av dette. Men ja, kan herved klarere det med en gang, det er altså snakk om tro i forhold til eksistens. Tror du blander det å tro på noe med det å følge noe. Dersom den kristne guden (for å ta et eksempel) åpenbarte seg for meg i dette sekund så ville jeg tro på den gudens eksistens. Det betyr likevel ikke at jeg ville fulgt denne gudens befaling automatisk. Trekker dette som en parallell til satan-eksempelet, da satan i følge mytologien er godt klar over gudens eksistens, men velger å ikke følge guden. Det engelske ordet for tro er 'belief' ikke 'faith'. Slik jeg ser det så brukes 'faith' mest som en unnskyldning for å tro på noe når man ikke har en god grunn til det, og i enkelte tilfeller der man har god grunn til ikke å tro men gjør det likevel. Derfor er jeg egentlig i den formening at vårt fravær av et slikt ord er til fordel for oss, og at det ikke ville gagnet oss å ha en norsk variant. Det blir mest brukt som et slør for å rettferdiggjøre irrasjonell tro. Lenke til kommentar
limahc Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Dersom den kristne guden (for å ta et eksempel) åpenbarte seg for meg i dette sekund så ville jeg tro på den gudens eksisten Hvordan kan du vite at du ikke hallusinerte? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 Dersom den kristne guden (for å ta et eksempel) åpenbarte seg for meg i dette sekund så ville jeg tro på den gudens eksisten Hvordan kan du vite at du ikke hallusinerte? Mitt poeng er at dersom jeg hadde personlig blitt tilstrekkelig overbevist så ville jeg trodd på eksistensen. Utsagnet var kun for å illustrere, dersom det hadde skjedd i virkeligheten så ville jeg nok forbundet det med hallusinasjon, mest sannsynlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå