Gå til innhold

Til dere patetiske flomofre

Anbefalte innlegg

Kjære flom ofre og pårørende. 99,9% av alle mennesker i verden som får hjemmene sine helt eller delvis ødelagt pga naturkatastrofer,

får ikke gratis kost og losji, dem får ikke gratis tak over hodet på hotell eller andre institusjoner. Dem får ikke bygd nytt hus på forsikringen og andre midler, og alt av økonomisk verdi får dem aldri tilbake. Dem får ikke hjelp fra kriseteam og diverse helsepersonell, dem får INGENTING.

Så når dere, kjære flom ofre, står på nyhetene og griner, så skal dere vite det. At dere 0,1 prosentene, bare er patetiske!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjære flom ofre og pårørende. 99,9% av alle mennesker i verden som får hjemmene sine helt eller delvis ødelagt pga naturkatastrofer,

får ikke gratis kost og losji, dem får ikke gratis tak over hodet på hotell eller andre institusjoner. Dem får ikke bygd nytt hus på forsikringen og andre midler, og alt av økonomisk verdi får dem aldri tilbake. Dem får ikke hjelp fra kriseteam og diverse helsepersonell, dem får INGENTING.

Så når dere, kjære flom ofre, står på nyhetene og griner, så skal dere vite det. At dere 0,1 prosentene, bare er patetiske!

Ja, akkurat som folk som griner over at de må sitte i rullestol mens andre dør av forskjellige sykdommer. Eller de som klager på at de ikke har råd til mat , når de kan finne frisk mat i søpla i motsetning til andre steder i verden. Så lenge noen har det verre enn deg så er det bare å smile og være glad, eller? Endret av sånn er det!
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Synes det er greit med litt syting når en har mistet hus og hjem. Patetisk var derimot TV2's direktesending fra den vassgrauten de kalte "Mannen" (natt til tirsdag?). Heldigvis dukket flommen opp så journalistene kunne opprettholde sin katastrofe-modus.

Flomsyting synes jeg er ok, bare jeg slipper flere nattlige direktesendinger fra stillestående fjell i mørket.

Lenke til kommentar

Greit nok at man er heldig som flomoffer i Norge kontra å være flomoffer andre steder, men dette er jo av samme grunner til at det generelt er "bedre" (les: lettere) å være norsk enn å ikke være det i de fleste tilfeller.

Det fjerner ikke det faktum at det er forferdelig å være flomoffer, selv i Norge. At disse menneskene får hjelp som Norge har kapasitet til å tilby gjør det ikke "lett" for dem, ei heller tar det fra dem retten til å være lei seg eller "klage" som du sier.

Jeg får inntrykk av at du (TS) nærmest måtte blitt knivstukket i ditt eget hjem på julaften og ende på dødsleiet før du tillot deg å "klage" eller synes synd på deg selv? Eller har du ikke retten til dette fordi du bor i verdens beste helsesystem? Dette er jeg genuint interessert i å vite. Hadde du følt deg berettiget til å føle synd på deg selv?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om man ofte får bedre hjelp i Norge enn i andre land, er det ikke lett å se at alt man har jobbet for (hus, hjem osv) forvinner. Det vil kunne være vanskelig å si nøyaktig hva man hadde i huset, slik at det økonomiske tapet selv med god forsikringsdekning kan bli betydelig. Det kan også dreie seg om uerstattelige ting som feks har vært lenge i familien eller bilder av barna da de var små etc. Listen er lang. Den emosjonelle komponenten er stor.

I tillegg vil dyrkningsjord som er opparbeidet i generasjoner forsvinne med vannet slik at inntektspotensialet i generasjoner fremover blir forringet/ødelagt. Jeg hadde vært mer overrasket om folk ikke var lei seg.

Det er heller ikke deres skyld at det blir stukket et tv-kamera i fjeset på dem under en av de største påkjenningene de kanskje har hatt til nå i livet. Dette er vanlige folk. Ola og Kari. Likevel, ja det finnes folk som har det verre, men å forvente at de skal ta det perspektivet når huset flyter nedover elven... tja. det er kanskje litt urimelig.

Jeg håper ingen av dem ser denne tråden da de nok vil synes TS opptrer ufølsomt.

Grunnen til innlegget mitt er å prøve å rette opp i en tilsynelatende feiloppfatning:

Det eneste poenget til TS er at når de faktisk bor på Flåm og heter Flåm til etternavn så bør det ringe noen bjeller. :)

Stedsnavnet Flåm skal bety "liten flate mellom bratte berg". Stedsnavn er ofte (svært) gamle og det er ikke alltid at det betyr det som i dagens situasjon virker mest nærliggende.

Likevel: alle bør selvsagt prøve å unngå å bygge på skredvifter og flomsletter, men det er ikke det vi egentlig snakker om i dette tilfellet. Flommen på vestlandet ble etterhvert omtalt som en 500-års flom, dvs at det skal skje en gang hvert 500 år i snitt. 500-års flommer vil naturlig nok gjøre katastrofal skade.

Endret av Per69
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Typisk norsk å tenke at siden "de i fattigland har det så dårlig og fælt" så skal vi også ha det like dårlig og fælt. Hvis man har betalt forsikring i mange år, så skal naturligvis det dekke det man forventer at det skal dekke. Men jeg kan være enig i at hus i ras eller flomutsatte steder bør betale mer i forsikring.

Lenke til kommentar

Hva med flomofre som bygger nytt hus på samme tomt som det forrige 6 ganger og får nytt hus hvert 5 år når 5-års-flommen kommer da? skal disse også trøstes? eller skal dem skytes?

De kunne godt ha fått lov til å betale det hvite ut av øyet i forsikring for å bo i risikoområder.

Lenke til kommentar

Hva med flomofre som bygger nytt hus på samme tomt som det forrige 6 ganger og får nytt hus hvert 5 år når 5-års-flommen kommer da? skal disse også trøstes? eller skal dem skytes?

I mine øyne burde de ikke fått forsikring, og dette gjelder også nye hus i fremtiden.

Hus som blir bygd på et område hvor det er fare for flom, bør ikke kunne forsikres. Det beste hadde vært et lovforbud mot å bygge i slike områder.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...