Tepose. Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Hei Jeg har planer om å sette sammen en elektrisk driftet sykkel. Planen er å bruke en 1000W, 48V, 21A elmotor. Målet er å kunne kjøre kun på batteri i opptil 2 timer, og trenger derfor vertfall 40 ampertimer ved 48V. Er klar over effekttap i sykkel osv, så tar ikke med dette her. Etter litt videre undersøkelser, ser det ut til at Lithium batteri-celler er det jeg vil bruke. Har noen forslag til å komme frem til målet på best mulig måte? Størrelse og vekt er jo også en faktor her. Er altså ute etter billige Lithium-celler av grei kvalitet. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 (endret) Bygge batteriet selv? Skulle ikke være noe problem dette... Batteriene av den typen du har i bildet til venstre er nok den som har høyest energitetthet. Den er heller ikke så dum på pris. Ser at DX har et alternativ.. Edit: 40Ah tilsvarer jo ca 20A over 2 timer. Skal du ha full gass i to timer? Endret 1. november 2014 av Itek Lenke til kommentar
Tepose. Skrevet 1. november 2014 Forfatter Del Skrevet 1. november 2014 Takk for svar Om jeg skal ha teoretiske 40Ah ut av de på DX, vil dette koste 12 240kr, så jeg tenker det burde finnes noe bedre og billigere alternativ. Hadde i hovedsak tenkt meg en sykkel som kan brukes i terreng/på snø, så den vil nok stort sett bli brukt med full gass. De du linket til er på 3V/4Ah per celle, altså: 16 * 3V = 48V 10 * 4Ah = 40Ah 16 * 10 = 160 celler 160 * (153kr/2) = 12 240kr Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Altså, et batteri på 2KWh som du her ønsker er et ganske så solid batteri. Tenk på at et batteri til de fleste elbilene kanskje er på 25 til 40KWh. Tesla model S har to batterialternativer, ett på 60 og ett på 85KWh. Det største batteriet veier over 600Kg. Da har den bilen en rekkevidde på hhv ca 350 og 450km på sommerføre. Den bilen veier over to tonn. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 (endret) Tror nok batteriet blir litt for stort ja. Ser at goldenmotor leverer et kit (1000w, 48v) motor med 10Ah... De skriver at rekkevidden er 60km... Endret 1. november 2014 av Itek Lenke til kommentar
Tepose. Skrevet 1. november 2014 Forfatter Del Skrevet 1. november 2014 Har sett litt på youtube, ser ut til at celler fra for eksempel laptop-batterier er en billig måte å skaffe seg kapasitet på. Link for de som er interessert: https://www.youtube.com/watch?v=Z-VLdE6RxYQ . Her har han satt sammen en pakke som yter 24Ah ved 48V, i en ganske så liten forpakning. Mulig det går frt varmt om man følger det eksempelet? Altså, et batteri på 2KWh som du her ønsker er et ganske så solid batteri. Tenk på at et batteri til de fleste elbilene kanskje er på 25 til 40KWh. Tesla model S har to batterialternativer, ett på 60 og ett på 85KWh. Det største batteriet veier over 600Kg. Da har den bilen en rekkevidde på hhv ca 350 og 450km på sommerføre. Den bilen veier over to tonn. Du har mye rett, bortsett fra at Teslaen opererer på en spenning opptil 420V ifølge google, så 60/85kWh ved 420V er noe helt annet enn ved 48V Tror nok batteriet blir litt for stort ja. Ser at goldenmotor leverer et kit (1000w, 48v) motor med 10Ah... De skriver at rekkevidden er 60km... Stemmer bra det, om toppfarten/full gass gir 60km/t Mulig jeg bare må holde øynene åpne for en mulighet til å skaffe meg et stort parti med batteri, men tenkte jeg ville dele dette i fall noen hadde råd og tips å komme med. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 (endret) Du har mye rett, bortsett fra at Teslaen opererer på en spenning opptil 420V ifølge google, så 60/85kWh ved 420V er noe helt annet enn ved 48V Spenningen har ingen betydning når man snakker om KWh. La oss si du har 100 celler, hver på 3,7V og 1Ah. Disse kan du koble sammen på mange forskjellige måter, alt fra et batteri som gir 370V og 1Ah, til et batteri som gir 3,7V og 100Ah, og veldig mye i mellom. I alle tilfellene vil batteriet ha den samme KWh kapasiteten, nemlig 0,37KWh i dette tilfellet. Vekten vil selvsagt og være den samme, den fysiske størrelsen likeså. Den eneste forskjellen vil være hvordan de enkelte cellene er koblet sammen internt i denne batteripakken. Endret 1. november 2014 av SteinarN 1 Lenke til kommentar
Tepose. Skrevet 1. november 2014 Forfatter Del Skrevet 1. november 2014 Spenningen har ingen betydning når man snakker om KWh. La oss si du har 100 celler, hver på 3,7V og 1Ah. Disse kan du koble sammen på mange forskjellige måter, alt fra et batteri som gir 370V og 1Ah, til et batteri som gir 3,7V og 100Ah, og veldig mye i mellom. I alle tilfellene vil batteriet ha den samme KWh kapasiteten, nemlig 0,37KWh i dette tilfellet. Vekten vil selvsagt og være den samme, den fysiske størrelsen likeså. Den eneste forskjellen vil være hvordan de enkelte cellene er koblet sammen internt i denne batteripakken. Min feil, satt i min egen "amperetime-verden" Er et ganske solid batteri ja, men tror ikke det er mission impossible ifølge videoen jeg fant og linket til i stad. Supert med innspill! Lenke til kommentar
Itek Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 (endret) Hmm, Har sett videoen. Står mye fornuftig i innleggene under videoen der. Mixing av batterier, 800mah vs 3600mah (fake kapasitet) osv... jeg lurer også veldig på hvordan han skal takle at cellene ikke lades ut likt. Hvordan skal alle cellene balanseres når de lades? Endret 1. november 2014 av Itek Lenke til kommentar
Tepose. Skrevet 1. november 2014 Forfatter Del Skrevet 1. november 2014 Tror de har et godt poeng med miksing av forskjellige celler ja, men dette blir ikke noe tema i mitt tilfelle. Nå er ikke jeg ekspert på det med reell spenning og kapasitet, og hva det utgjør i en sammenkoblet batteripakke, så det er noe det hadde vært fint å få nøsta opp i. Noen som vet hva jeg burde se opp for med tanke på dette? Balansert lading ordner han i den neste videoen: https://www.youtube.com/watch?v=1e_gj4dASl0 . Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 (endret) Rimeligere komplett fra ebay? Endret 2. november 2014 av PROuser Lenke til kommentar
Tepose. Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 Det er ingen dum idé, men nesten 5500kr med frakt, før avgifter, syntes jeg fortsatt høres dyrt ut. Slik jeg ser det, er planen fortsatt å skaffe batterier nok til å sette sammen en egen batteripakke, som jeg lader opp med en balanse-lader. Ser for meg at det kan bli merkbart billigere, og lærerikt ikke minst. Så innput på dette setter jeg fortsatt stor pris på! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå