Aijfi Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Jeg ser etter en ny bærbar PC. Har en Macbook air fra 2011, men denne blir litt snau når jeg skal begynne å redigere masse bilder og videoer. Planene er å ha macen som jeg kan ta med meg overalt, mens den bærbare blir mest stående fast på et kontor. Har saumfart Finn.no, og her er det mye. Problemet er bare at jeg ikke helt vet hva jeg ser etter. Mine preferanser og behov. Pris: 4000-5000 (se gjerne etter bærbar som skal selges brukt i prisklassen 6000 kr. også - her kan det sikkert prutes litt) Skal brukes til: Mest multimedia. Video og bilderedigering på hobbybasis. Tar private bilder og video som jeg vil redigere, fikse og ordne. Den må kunne kjøre video av 4K kvalitet. Det eneste spillet jeg ev. skal bruke er Football manager. Det krever ikke veldig mye ytelse. Men jo raskere PC jo flere ligaer og større database kan jeg bruke (hvis dere kjenner til spillet). Ønsker ikke å kjøpe en PC som man vet vil være "utdatert" om ett år. Da bruker jeg gjerne 1000 kr. ekstra for en pc jeg vet varer noen år. Grunnen til at jeg ser etter brukt er fordi jeg vet det er mye å spare her. Pc´en trenger ikke å være fra 2010, men folk selger jo pc´er som bare er noen mnd´er gamle, med fortsatt garanti osv. Men selvfølgelig. Er det et sinnsykt bra tilbud på en ny PC, så er jeg ikke fremmed for det. Håper på hjelp fra noen med peiling! Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Bærbar er ikke noe du kjøper brukt, det er nesten sånn at en bærbar pc har to tilstander: ny eller utslitt! :O Lenke til kommentar
Aijfi Skrevet 1. november 2014 Forfatter Del Skrevet 1. november 2014 Denne ev.? https://www.mpx.no/acer-aspire-e5-572g-156-hd/817388#!tab:extra Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Hvis du skal kjøpe brukt så bør du se etter en typisk bedriftsmaskin. De tåler gjerne litt tøffere bruk enn andre. Også er det lettere tilgang til servicemanualer og deler slik at du kan fikse den på egenhånd om noe går i stykker. Bedriftsmaskiner er naturligvis oftest kjøpt av bedrifter, og de har bare to års reklamasjon. Men mange kjøper en ekstra "på stedet neste arbeidsdag" garanti på f.eks. 3 år. Med ordentlig bedriftsmaskin så tenker jeg primært på følgende: Lenovo Thinkpad: X-, T- og W-serie HP Elitebook HP Zbook Dell latitude E6***-serien og E7***-serien. Dell Precision Jeg synes du ikke du skal kjøpe brukt uten å se på den først. Lenke til kommentar
Aijfi Skrevet 1. november 2014 Forfatter Del Skrevet 1. november 2014 Hvis du skal kjøpe brukt så bør du se etter en typisk bedriftsmaskin. De tåler gjerne litt tøffere bruk enn andre. Også er det lettere tilgang til servicemanualer og deler slik at du kan fikse den på egenhånd om noe går i stykker. Bedriftsmaskiner er naturligvis oftest kjøpt av bedrifter, og de har bare to års reklamasjon. Men mange kjøper en ekstra "på stedet neste arbeidsdag" garanti på f.eks. 3 år. Med ordentlig bedriftsmaskin så tenker jeg primært på følgende: Lenovo Thinkpad: X-, T- og W-serie HP Elitebook HP Zbook Dell latitude E6***-serien og E7***-serien. Dell Precision Jeg synes du ikke du skal kjøpe brukt uten å se på den først. Takk for svar. Kanskje et dumt spørsmål, men er det bedre/tryggere å kjøpe en brukt stasjonær? Er for så vidt ikke fremmed for å kjøpe det... Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Prisgunstig Lenovo https://www.dustinhome.no/product/5010781884/z50-70 Lenke til kommentar
Aijfi Skrevet 1. november 2014 Forfatter Del Skrevet 1. november 2014 Ja den lenovoen var det jo for så vidt en grei pris på til å være ny. Den vil kunne klarere arbeidsoppgavene som jeg er ute etter? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Den vil klare det, men den er ikke ideell til 4K-redigering. Da må du nok satse på stasjonær i en helt annen prisklasse. Lenke til kommentar
Aijfi Skrevet 1. november 2014 Forfatter Del Skrevet 1. november 2014 Ok.vil dere heller anbefale å kjøpe en stasjonær til rundt 5000 kr istedenfor en bærbar? Er ikke avhengig av å ha den med rundt... Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Ok.vil dere heller anbefale å kjøpe en stasjonær til rundt 5000 kr istedenfor en bærbar? Er ikke avhengig av å ha den med rundt... Du får ikke en komplett stasjonær maskin med skjerm til den prisen med dine krav. Hva mener du med videoredigering? Hvis det kun er snakk om klipping av scener, så er dette uproblematisk, men hvis det er snakk om rendering av effekter, overganger etc begynner det å bli krevende i 4K. Da bør du ha en kraftig Core i7 med masse minne. Lenke til kommentar
Aijfi Skrevet 1. november 2014 Forfatter Del Skrevet 1. november 2014 Ok.vil dere heller anbefale å kjøpe en stasjonær til rundt 5000 kr istedenfor en bærbar? Er ikke avhengig av å ha den med rundt... Du får ikke en komplett stasjonær maskin med skjerm til den prisen med dine krav. Hva mener du med videoredigering? Hvis det kun er snakk om klipping av scener, så er dette uproblematisk, men hvis det er snakk om rendering av effekter, overganger etc begynner det å bli krevende i 4K. Da bør du ha en kraftig Core i7 med masse minne. Nei jeg skal ikke det. Det er enkel redigering av film som jeg har tatt på mobil, sony xperia z3 (nå har jo den 4K). Når jeg skulle spille den av på macen (air) så hakket det veldig. Men planene er enkel redigering, som feks klipping av scener, og sette sammen flere filmer med litt enkle effekter. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Ok.vil dere heller anbefale å kjøpe en stasjonær til rundt 5000 kr istedenfor en bærbar? Er ikke avhengig av å ha den med rundt... Du får ikke en komplett stasjonær maskin med skjerm til den prisen med dine krav. Hva mener du med videoredigering? Hvis det kun er snakk om klipping av scener, så er dette uproblematisk, men hvis det er snakk om rendering av effekter, overganger etc begynner det å bli krevende i 4K. Da bør du ha en kraftig Core i7 med masse minne. Nei jeg skal ikke det. Det er enkel redigering av film som jeg har tatt på mobil, sony xperia z3 (nå har jo den 4K). Når jeg skulle spille den av på macen (air) så hakket det veldig. Men planene er enkel redigering, som feks klipping av scener, og sette sammen flere filmer med litt enkle effekter. Da ville jeg ha kjøpt Lenovo'en jeg linket til. Husk at du har angrerett ved netthandel, så du kan teste den en ukes tid før du bestemmer deg endelig. Bare pakk pent opp og ta vare på all embalasje, Lenke til kommentar
Aijfi Skrevet 1. november 2014 Forfatter Del Skrevet 1. november 2014 Ok.vil dere heller anbefale å kjøpe en stasjonær til rundt 5000 kr istedenfor en bærbar? Er ikke avhengig av å ha den med rundt... Du får ikke en komplett stasjonær maskin med skjerm til den prisen med dine krav. Hva mener du med videoredigering? Hvis det kun er snakk om klipping av scener, så er dette uproblematisk, men hvis det er snakk om rendering av effekter, overganger etc begynner det å bli krevende i 4K. Da bør du ha en kraftig Core i7 med masse minne. Nei jeg skal ikke det. Det er enkel redigering av film som jeg har tatt på mobil, sony xperia z3 (nå har jo den 4K). Når jeg skulle spille den av på macen (air) så hakket det veldig. Men planene er enkel redigering, som feks klipping av scener, og sette sammen flere filmer med litt enkle effekter. Da ville jeg ha kjøpt Lenovo'en jeg linket til. Husk at du har angrerett ved netthandel, så du kan teste den en ukes tid før du bestemmer deg endelig. Bare pakk pent opp og ta vare på all embalasje, Fant tilfeldigvis en annonse på finn.no nå. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=52386889 Hvordan blir denne i sammenligning? Si jeg får prutet noen hundrelapper. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Vær klar over at maskinen (skjermkortet ikke støtter HDMI 2.0. Dette begrenser 4K video til 30 bilder pr sekund. Noen sitater: GM108 integrates the sixth generation of the PureVideo HD video engine (VP6), offering a better decoding performance for H.264 and MPEG-2 videos. Of course, VP6 supports all features of previous generations (4K support, PIP, video encoding via NVENC API). Unfortunately, HDMI 2.0 is still not supported. HDMI 2.0 is the latest iteration of the HDMI specification. While the existing HDMI 1.4 standard can deliver 4K video, it's limited to 30 frames per second (or 30Hz). While this is fine for most movies, broadcasters are looking for higher frame rates for TV. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Fant tilfeldigvis en annonse på finn.no nå. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=52386889 Hvordan blir denne i sammenligning? Si jeg får prutet noen hundrelapper. Den er kraftigere enn Lenovo'en, men den vil støye en del mere. Jeg er usikker på om jeg ville ha kjøpt denne typen maskin brukt. Varme tar ofte knekken på komponenter i bærbare PC'er over tid, og du har ingen garanti/reklamasjonsrett på denne maskinen. Men for all del, det er en kraftig maskin til en grei pris. Lenke til kommentar
Aijfi Skrevet 1. november 2014 Forfatter Del Skrevet 1. november 2014 Fant tilfeldigvis en annonse på finn.no nå. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=52386889 Hvordan blir denne i sammenligning? Si jeg får prutet noen hundrelapper. Den er kraftigere enn Lenovo'en, men den vil støye en del mere. Jeg er usikker på om jeg ville ha kjøpt denne typen maskin brukt. Varme tar ofte knekken på komponenter i bærbare PC'er over tid, og du har ingen garanti/reklamasjonsrett på denne maskinen. Men for all del, det er en kraftig maskin til en grei pris. Jeg skjønner... Takk for gode svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå