Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger en ny bærbar sak, da min stasjonære ikke er særlig å dra med seg på skolen :p Det som er er at jeg er helt blank når det kommer til pc, og trenger litt tips, hjelp og veiledning.

Det jeg er ute etter er: en bærbar pc, helst under 15", lett, god batteritid, rask, godt tastatur. Ganske fleksibel på pris, men helst under 7000,- da jeg er student.

Pcn kommer kun til å bli brukt i skolesammenheng - skal skrive master til neste høst, samt notater på skole i år. Kan også bli brukt til å se noe film og serie, men har det lagret på ekstern harddisk, så ikke så stort behov for mye minne. Det viktigste er en stabil, rask og lett maskin med godt tastatur.

Så til spørsmålene:

1. Er 13" for lite til å skrive masteroppgave på, burde jeg satse større skjerm? noen erfaringer?

2. Er dette en grei pc til mitt behov? http://www.netonnet.no/art/data/laptop/skjermstorrelse/laptop-11---14-tom/lenovo-u330p/206878.5055/

3. Noen anbefalinger til andre passende modeller?

Setter pris på all hjelp, begynne rå haste da jeg trenger den til eksamen om under en måned. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår Dell Latitude E5440. Før du begynner å lese dette lange anbefalingen, så vil jeg bare advare deg om at den er bestillingsvare og ikke lagervare. Så det kan være lurt og høre med forhandler om forventet leveringstid før du kjøper.

Pris: ca. 6300 kr.

https://www.dustinhome.no/product/5010807039/latitude-e5440

Vekt

Ifølge spesifikasjonene veier den 2kg, men det er litt lureri. Den konfigurasjonen som er aktuell for deg veier nok nærmere 2,3 kilo. Det er ganske tungt til å være 14"

god batteritid

Den har svært god batteritid i faktisk bruk. Den klarer 8 timer i notebookcheck sin wifi-test. Om ikke det er nok, så kan du kjøpe et større batteri som veier litt mer og stikker ut på baksiden. Da vil du komme opp i ca. 12 timer. Hvis du tar med deg det medfølgenge batteriet også og bytter underveis så er du oppe i 20 timer. Om det av en merkelig grunn ikke skulle være nok så kan du kjøpe et ekstra batteri som du monterer på undersiden samtidig som et av de andre batteriene. Da er du oppe i ca 24 timer uten batteribytte, eller 32 timer om du skrur av maskinen en gang for å bytte batteri.

rask

Den har samme prosessor som mange av de mindre og lettere alternativene. Men fordi den er så stor er det også god plass til kjøling. Det gjør at den kan holde omtrent full turboboost i lang tid, når mange andre må klokke ned fordi de blir varme. Du får vesentlig raskere prosessorer på bedriftsmaskiner i den prisklassen, men det går normalt kraftig ut over batteritida. Det som er har mer og si er at den dessverre ikke har SSD, som er en stor ulempe for kontorytelsen. Dette kan du oppgradere selv om det er ønskelig.

godt tastatur

Det er en bedriftsmaskin. Den er lagd for å jobbe på, ikke bare for å legge kabal og lese nettaviser. I Notebookcheck sin test skryter de av tastaturet. Men deres testeksemplar har bakgrunnsbelyst tastatur og pointing stick, som jeg tror ikke finnes på det norske markedet. Så du kan jo risikere at tastaturet uten bakgrunnsbelysning har noe dårligere kvalitet. Selv er jeg i hvertfall veldig godt fornøyd med de latitude-tastaturene jeg har testet.

stabil

Det at det er en bedriftsmaskin er et godt tegn for stabilitet. Bedriftsmaskiner er lagd for å fungere problemfritt til de blir så gamle at de er modne for utskifting. Hver modell selges i enorme antall, og får stabilitetsoppdateringer i lang tid. Ulempen er at dette er en rimelig bedriftsmaskin, og ikke av de dyreste seriene. Den har ikke like stivt kabinett, som kan ha betydningen stabilitet. Dersom PCen bøyes, så blir kretskortene inne bøyd, og det kan på sikt føre til feil og ustabilitet. At den har tradisjonell harddisk er nok heller ingen forden når det gjelder stabilitet. Harddisker tåler dårlig vibrasjoner når de er i bruk, og kan forårsake datafeil. Mange bedriftsbærbare har en sensor som kobler ut harddisken når den merker vibrasjoner eller fritt fall for å unngå slike problemer. Men jeg vet ikke om dette følger med på denne laptopen eller om det er forbeholdt dyrere bedriftserier. Det beste vil uansett være en SSD uten noen bevegelige deler.

Maskinen kommer med 1 års på-stedet-neste-arbeidsdag-garanti. Hvis stabilitet er viktig for deg, så kan det jo være en idé å utvide den garantien til å gjelde lengre. Slikt at dersom det oppstår noe feil så kommer det en på døra og fikser det på stedet.

Lenke til kommentar

Foreslår Dell Latitude E5440. Før du begynner å lese dette lange anbefalingen, så vil jeg bare advare deg om at den er bestillingsvare og ikke lagervare. Så det kan være lurt og høre med forhandler om forventet leveringstid før du kjøper.

......

Takk for svar, men blir nok litt lang ventetid og kanskje litt for tung etter mine ønsker. Hadde vært mer aktuell hadde jeg ikke allerede brukt en måned på å se på ulike typer uten å klare å bestemme meg..

Lenke til kommentar

Kanskje denne kan være et alternativ?

https://www.dustinhome.no/product/5010790361/latitude-3340?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146198

Byggekvalitet og tastatur en nok vesentlig dårligere enn på den forrige jeg foreslo. Men den er ganske lett, har ssd og har sykt god batteritid. Du kan lese test av den her:

http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-Latitude-3340-Notebook.116268.0.htm

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lenovo'en har en veldig dårlig skjerm. Jeg anbefaler heller Asus ZenBook UX32LA https://www.dustinhome.no/product/5010796236/zenbook-ux32la

Falt litt for denne størrelsesmessig, men vet du hvordan hvordan er batteritiden i bruk? Ser det står 7t, men sånn reelt ved web, wifi og word

Googlet meg gal nå - beklager

En tilsvarende maskin er testet her http://www.notebookcheck.net/Asus-Zenbook-UX32LA-R3025H-Ultrabook-Review.119986.0.html

7 timer er nok et ganske realistisk tall ved "kontorbruk" med noe redusert lysstyrke på skjermen og WiFi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...