sinnaelgen Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Det må være et helvete å skifte fastlimte batterier uansett hvem som gjør det poenget mit var ikke mine preferanser , men valgfrihet. Hvorfor skal alle tro at Apple bare er interessert i et begrenset marked ? og i stede for å være så fleksibel som mulig så skal man være tvunget til kjøpe tilleggsdingser hele tiden. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 (endret) Valgfrihet er topp, men det vil ikke si at alle produkter skal gi alle valgene. Apple prioriterer pent design og tynne enheter foran avtagbart bakdeksel og utskiftbart batteri. Andre prioriterer annerledes. Du får velge. Valgfrihet er ikke å kunne bruke ett produkt til alt, men å kunne velge det produktet som funker best for deg. Om du hadde fått alle valgene du ville på iPad ville den passet mange andre brukere mye dårligere. Du finner det samme i alle produkter - absolutt alt design (enten det er software eller hardware) innebærer å ta valg og gjøre avveininger mellom fordeler og ulemper ved disse valgene. Så er det ditt valg som bruker hva du velger å kjøpe, og produsentenes oppgave å følge opp kundenes preferanser. En Porsche går fort og er pen men har elendig lasteplass og lite baksete. En m5 går fort og har stor lasteplass, men er tregere på bane. En lastebil har masse plass men går sakte. Ingen av produktene er dårlige eller "gir dårlig valgfrihet" fordi de ikke prøver å løse alt for alle, og ingen av tilnærmingene er "rett" eller "feil", bare forskjellig. Sånn er det med elektronikk også. Også har man selvsagt dårlige produkter, men sånne lages stort sett ikke lenger av de store produsentene. Endret 6. november 2014 av Audun_K Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Poenget mit er at Apple bare gir en et valg og de kunne ha hatt flere kjøpere hvis de lagede flere valg ( altså flere utgaver av utgitt Iphone ). I stedet gir de ut bare en eller 2 modeller i gangen, mens konkurrenten gir ut 3-4 kanskje 5 modeller omtrent på samme tid Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 (endret) Ja, og konkurrentene taper penger alle sammen, mens Apple tjener enorme mengder. Da er det absolutt lurt av Apple å gjøre mer som de andre... Det er krevende å lage gode produkter, og flinke folk er en begrenset ressurs. Derfor er det lurt å lage så få produkter som overhodet mulig. Jeg synes faktisk iPad-utvalget er foruroligende stort for øyeblikket. En av de fine tingene med Apple har alltid vært hvor enkelt og greit modellutvalget har vært å forstå. Vil du ha liten laptop? Air. Rask? Pro. Velg skjermstørrelse. Ferdig. Stor iPad? ipad. Liten iPad? Mini. Ferdig. For en produsent betyr dette masse ingeniørtid per produkt og gigantiske stordriftsfordeler. Der andre produsenter sprer R&D og tooling på noen få hundre tusen eller noen få millioner solgte produkter kan Apple spre det på hundre millioner. På den måten kan de bruke enorme summer på R&D og tooling, samt forhandle frem priser og betingelser ingen andre er i nærheten av. Husk at Apple klarer å kjøpe skjermer og brikker av Samsung, og fortsatt tjene mer penger per enhet enn det Samsung gjør. Det er imponerende. Jeg vil tro at Apple den dagen de ser at andre produsenter begynner å ta dem i de markedene de konkurrerer i (high end tablets og telefoner) vurderer å justere kursen. Men modellen med en million forskjellige devices tror jeg aldu vil se dem adoptere. Når det er sagt: Jeg er litt bekymra for hva Apple driver med nå, det har helt klart vært noen glipper i kvalitetskontrollen der de siste par årene som har vært av en litt annen type enn de man så før. Alle kan gjøre feil, og Maps ble de tvunget til, men særlig på softwaresiden har de sluppet ting som ikke har vært så 100% ferdige som de pleier å være. Det er skummelt. Særlig når det ser ut til at Google endelig med Android 5.0 har klart å lage noe som er bedre enn iOs på UX-fronten. Apple må nesten satse på at telefonprodusentene fucker opp Android sånn de pleier og at Play Store fortsetter å være fylt med halvferdig software, for sånn det ser ut nå er Lollipop det beste mobil-operativsystemet. Endret 6. november 2014 av Audun_K 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 (endret) Du må huske på at jobs hadde veldig klare meninger om hvordan han ville ha det . Nå er det andre tider Du bør også være lit bekymret for at Apple er mer i krangel med forbrukermyndigheten en andre aktører Men så er det nå slik at mange virker å være hypnotiser når de skal velge favoritt dingsen sin Da glemmer man det som kan virke negativt Endret 7. november 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Men så er det nå slik at mange virker å være hypnotiser når de skal være favoritt dingsen sin ... ...det har du hvert fall rett i... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå