Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MC- Nybegynner


Apollo12

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gut på 15 år, og har nylig fått interesse for MC. Jeg har lyst å begynne med det selv men jeg har noen spørsmål som jeg håper noen har svar på. Jeg føler meg dum når jeg stiller disse spørsmålene men jaja:

 

- Hva er kubikk. Vennene mine står alltid foran meg og snakker om hvor mangen kubikk motorsykkelen deres har. Jeg vet det er noe om hvor raskt dei går men jeg er ikke helt 100%

 

- Hva er 125cc og 250cc?

 

- Hvilken lettmoped børde jeg få meg? Jeg har ikke behov for veldig stor fart , jeg tenker å kjøre den litt oppå fjellet. Jeg har ikke tenkt å ta lappen enda da moren min er veldig streng på dette, og jeg tenker pris 2500-9000.

 

- Hva er en crosser?

 

-Hva er straffen for å bli tatt av politiet visst jeg kjører på et fjell?

 

- Hva er to - takter og fire-takter og hva er forskjellen?

 

Tusen takk visst noen svarer :)

Endret av Apollo12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kubikk:

Volumet av sylinderen inni motoren når stempelet er helt nede. Dette måles i kubikk-cm (forkortes cc) Altså sier dette noe om den fysiske størrelsen på motoren. Vanligvis har en sykkel med mer kubikk flere hestekrefter.

125cc betyr at motoren har stempler med totalt volum på 125cm^3

250cc betyr at motoren har stempler med totalt volum på 250cm^3

 

En crosser er en type sykkel som er konstruert for å kjøre i terreng med.

 

To/fire takt

Dette har med hvordan motoren fungerer. Hvor mange rotasjoner som kreves mellom hver gang gassen i sylinderen inni motoren antennes.

De merkbare forskjellene er nok at to-takteren i større grad går litt mer ujevnt, den må ha olje blandet inn i bensinen (har egen oljetank). I motsetning til firetakteren som har jevnere gange, mindre støy og ikke forbrenner olje sammen med bensin.

Lenke til kommentar

For å sammenligne to- og firetakt kan du omtrent doble volumet. Altså en 250ccm totakter er omtrent som en 500ccm firetakter. Totakterne vil uansett være lettere i vekt enn tilsvarende firetaktere.

 

Og hva mener du med lett-moped? Det er ingenting som heter det med mindre du mener en fysisk lett moped. Det du lovlig kan kjøre når du er 16 er moped (M-lappen) og lett-mc (klasse A1). Hvis du lurer på forskjellen på A1 og M så er det som som himmel og h#elvete. A1 har mye bedre opplæring og du kan lovlig kjøre sykler med toppfart opp rundt 120km/t. Med moped er du dømt til å bli en forbikjørt sinke i 45kmt med mindre du vil bli lovbryter. A1 er uheldigvis mye dyrere, både sertifikat og sykler.

 

Crossere er for banekjøring og kan normalt sett ikke registreres for vei. Enduro er ganske like crossere men du finner flere som kan registreres og de er mer egnet for veg samt terreng som skogsveier, fjell etc.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar, har fått mye bedre overblikk ;) Er det noen crossere dere vil anbefale? Leter etter noe mellom 0-9000, og jeg vil ikke har ''made in china'' sykkel visst dere forstår ;) Helst rundt 85 kubikk.

 

Og avslutter med et lite spørsmål...Hva står MC for?

 

Takk ;)

Lenke til kommentar

Hvis det er ren crosser (ikke registrerbar og uten lys) så kan du se etter brukte Honda CR, Yamaha YZ, Suzuki RM og Kawasaki KX. De er populære, har god kvalitet og god deletilgang. KTM er også veldig bra men mer sjeldne og ofte dyre.

 

Bare et eksempel: http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=52832864&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=53024721&searchclickthrough=true Sånn som denne?

Lenke til kommentar

Hvis du kan skru, noe du uansett må regne med å lære på crossere. Der må bytte hjullagre (relativt enkel jobb) og jeg vil tippe forgasseren må renses og justeres. Enkel jobb men man må vite hvordan man gjør det. Samme med bremsene. Må sikkert bare en liten overhaling til.

 

Edit: Tomgangsproblemene kan også skyldes slitt eller ødelagt stempel/sylinder. Men det er worst case.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hvis du kan skru, noe du uansett må regne med å lære på crossere. Der må bytte hjullagre (relativt enkel jobb) og jeg vil tippe forgasseren må renses og justeres. Enkel jobb men man må vite hvordan man gjør det. Samme med bremsene. Må sikkert bare en liten overhaling til.

Trenger eg noe spesial verktøy?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

For å gi deg litt å tenke på angående budsjett:

 

Lett-MC (125cc):

Lappen kommer nok på 15 til 25 tusen, men det kommer veldig an på antall kjøretimer og hvilken skole du bruker. Her må du ha en del kjøretimer, bestå teori og oppkjøring.

Selve sykkelen må du nok belage deg på å betale i overkant av 10 000, og da er det snakk om dårlige eksemplarer. Gode koster mye mer.

 

Moped (50cc), da må du i følge loven kjøre i under 45km/t:

Lappen koster fra 3 tusen uten trafikalt grunnkurs.

Mopeder er en del billigere enn Lett-MCer. Glem MT5, TSX og gamle DT'er om du vil ha mer fart enn 45km/t. Grunnen er rett og slett at disse gamle luftavkjølte mopedene går dårligere enn de mer moderne mopedene, selv med trim. Tar du plomben i eksosanlegget på en Derbi Senda og drever om, kan du få den til å gå i 70 km/t i du er heldig. Hvis du vil ha en allsidig moped, går du for en "cross-moped". De mest populære vil være Derbi Senda, Gilera SMT/RCR og Motorhispania Furia. Du får i hovedsak to typer dekk, crossdekk med knaster og asfaltdekk (supermotard). Crossdekk vil naturligvis sitte bedre på løst underlag som på fjellet og i skogen, og asfaltdekk sitter bedre på vei.

Husk at du ikke har lov til å kjøre i utmark uansett.

 

Selv om sykkelen koster 10 000, kommer du til å bruke mye mer på den i vedlikehold og deler, bare så det er sagt :)

 

Edit: Dette er vei-sykler. Crossere blir helt annerledes.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Obs: Disse Hondaene det linkes til er uregistrerte og vil uansett ikke kunne registreres som lettsykler uten å plombes ned pga. motoreffekten. For å kunne registreres for lovlig kjøring på A1-lappen må sykkelens motor

- ha slagvolum på høyst 125 ccm

- ha effekt på høyst 11 kW (14,75 hestekrefter)

- ha effekt ikke høyere enn 0,1 kW per kg egenvekt (dvs, hvis sykkelen veier 95 kg kan den maks ha 9,5 kW effekt, ca 12,74 hester, for å kunne kjøres lovlig på A1)

 

Et vesentlig spørsmål her er om TS har planer om å kun grisekjøre denne sykkelen i skauen, eller om han har tenkt å kjøre på vei. Skal du kjøre på vei må du selvsagt ha en sykkel som er registrert, og som er lovlig å kjøre på førerkortet du evt. får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...