*F* Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Hei. Har i dag fått meg telefon dekket av arbeidsgiver. Har søkt litt rundt, men finner egentlig ikke noen gode svar på hva jeg må skatte for dette. lønna mi er på ca 360k i året, jeg kan bruke telefonen så mye jeg vil. Hva arbeidsgiver betaler for dette har jeg ikke peiling på, men det kommer vel ann på hvor mye jeg bryter mobildatagrensa Er dette forresten noe som manuelt må føres på selvangivelsen, eller gjør arbeidsgiver dette? Endret 31. oktober 2014 av Evelen! Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Ikke noe du trenger å tenke mye over, blir som regel ført opp i lønna.. Noe du vil trolig se ved neste lønnslipp. ;-) Ellers er det vel slik at om du har en regning på 5000,- kroner er det ca 2000,- du skatter av dette. Beløp over 5000,- er skattefrie og det er vel maksbeløpet du kan bli skattet for for om jeg husker rett. Kommer litt ann på om du har andre skattefordeler via arbeidsplassen, da vil maksbeløpet være 7000,-... Noen arbeidsplasser har ikke mobildata inkludert i pakkene med en fastpris, og det kan da være billigere både for deg og arbeidsplassen og velge en privat abbonomang hvor de heller utbetaler noen kroner ekstra.. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Last ned Lignings ABC 2014 fra følgende nettside: http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Handboker/Lignings-ABC/ Les om "Elektronisk kommunikasjon (telefon mv.)" fom 1.1 (side 401) og tom 1.12 (side 405). 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 (endret) Jeg er ganske spent på dette i år, befinner meg mye uten for Norge Ila ett år og har derfor ganske stort forbruk. Håper virkelig det er en grense på 7000,- som nevnt over her:) Endret 1. november 2014 av Salvesen. Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Du blir innberettet for kr 366 i måneden, dvs. kr. 4392 i året. Denne summen betaler du skatt av. Antar vi at din marginalskattesats er 35,2 %, betaler du reelt sett kr 1546 i året. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 1. november 2014 Forfatter Del Skrevet 1. november 2014 så ca 128kr i utgifter i måneden? da kan det nok lønne seg. Bruker nok telefonen for mer enn det. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 (endret) Du blir innberettet for kr 366 i måneden, dvs. kr. 4392 i året. Dette må du begrunne. (Har du lest sidene i LigningsABC'en som jeg linket til over?) Endret 1. november 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Fish Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Her står det meste greit beskrevet: http://www.infotjenester.no/kompetanse/lonn/2014/02/dette-maa-du-vite-om-fri-mobil/ Står også noe nyttig her: http://www.tek.no/artikler/slik-blir-din-nye-mobilskatt/152993 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Du blir innberettet for kr 366 i måneden, dvs. kr. 4392 i året. Dette må du begrunne. (Har du lest sidene i LigningsABC'en som jeg linket til over?) 1.8.2 Arbeidsgiveren står som abonnent (naturalytelse) "Dekker arbeidsgiver én eller flere EK-tjenester som naturalytelse, skal arbeidstakeren ha et fast inntektstillegg på 4 392 kroner per år. " Du finner marginalskatten her: http://www.smartepenger.no/faktabank/skatt/635-marginalskatt-pa-lonnsinntekter For de fleste vil dermed det koste (som tidligere skrevet): 0,352 * 4392 = 1546 NOK/år Eventuelt med lønn over 527 400: 0,442 * 4392 = 1941 NOK\år Og over 857 kNOK 0,472 * 4392 = 2073 NOK\år Tips: Dersom arbeidsgiver allerede dekker mobiltelefon, kan internett og ip-telefon dekkes uten ytterligere skatt. Alle bedrifter som tilbyr mobiltelefon til ansatte bør dermed også dekke andre elektroniske kommunikasjonstjenester som en del av lønnsløsningen for å være skatte-effektive. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Se der, ja. Dette er endret fra "LigningsABC 2013/2014" til "LigningsABC 2014". Tidligere var inntektstillegget maksimalt 4000 for en ek-tjeneste og 6000 for flere enn en ek-tjeneste. Lenke til kommentar
miicard Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 "Dekker arbeidsgiver én eller flere EK-tjenester som naturalytelse, skal arbeidstakeren ha et fast inntektstillegg på 4 392 kroner per år. " Jeg har aldri forstått hvordan man har komt frem til denne summen på 4392,- Personlig hadde jeg sjelden større telefonregning enn 199,- (Folkepakken til OneCall) pr. månde før jeg fikk telefon gjennom jobb for et år siden. Altså opp mot 2000,- lavere enn det man må skatte for. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 2. november 2014 Forfatter Del Skrevet 2. november 2014 sjekket mitt telenor appen: Månedspris: bedrift 99 Startpris fastnett: 0,59 MMS-pris fra web: 2,39 SMS-pris fra web: 0,55 Pris for datatrafikk (pr MB): 10 Minuttpris andre operatør... 0,78 Startpris til andre operatører 0,59 Minuttpris fastnett 0,59 SMS pris 0,59 MMS pris 1,59 Pris datatrafikk (maks per... 720 Startpris til Telenors mobiln,,, 0,59 Minuttpris til Telenors mobil... 0,59 Surf 1GB tror jeg det heter Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Det er nok flere av oss som sitter på litt heftigere abonnementer enn det der. Så verdien for mitt vedkommende er iallfall endel høyere. Så da kan jo selvfølgelig staten argumentere med at verdien for flere er høyere enn budsjett-abonnementer som finnes ut (som f.eks. folkepakka). Men jeg er enige med dere at skattlegging av jobbtelefoner er for høy. Det virker litt bak mål og skattlegge folk for å sørge for å ta imot jobbtelefoner til store deler av døgnets tider, når man tar seg fri fra jobb osv. Det er en gigantisk fordel for bedriftene og samfunnet at de ansatte har jobbtelefoner. At man øker sin arbeidsbelastning for en så liten fordel burde ikke vært beskattet. Lenke til kommentar
miicard Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Vel, jeg sliter med å se forskjellen på mitt bedriftsabonnement (1GB datapakke, resten inkludert) og OneCall Folkepakka eller tilsvarende. Skal jeg opp til 5GB trafikk pr. måned blir det kr. 69,- ekstra og 15 GB koster enda en del. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 "Dekker arbeidsgiver én eller flere EK-tjenester som naturalytelse, skal arbeidstakeren ha et fast inntektstillegg på 4 392 kroner per år. " Jeg har aldri forstått hvordan man har komt frem til denne summen på 4392,- Personlig hadde jeg sjelden større telefonregning enn 199,- (Folkepakken til OneCall) pr. månde før jeg fikk telefon gjennom jobb for et år siden. Altså opp mot 2000,- lavere enn det man må skatte for.[/quote "Dekker arbeidsgiver én eller flere EK-tjenester som naturalytelse, skal arbeidstakeren ha et fast inntektstillegg på 4 392 kroner per år. " Jeg har aldri forstått hvordan man har komt frem til denne summen på 4392,- Personlig hadde jeg sjelden større telefonregning enn 199,- (Folkepakken til OneCall) pr. månde før jeg fikk telefon gjennom jobb for et år siden. Altså opp mot 2000,- lavere enn det man må skatte for. Tenk alle som er mye på reis, de må jo inn i kalkuleringen. Jeg reiser en god del og har nok regninger som er høyere enn det pr måned uten at jeg har sjekket. Surfing i singapore feks er vell rundt 100,- Mb Lenke til kommentar
miicard Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Tenk alle som er mye på reis, de må jo inn i kalkuleringen. Jeg reiser en god del og har nok regninger som er høyere enn det pr måned uten at jeg har sjekket. Surfing i singapore feks er vell rundt 100,- Mb Så lenge dette er direkte relatert til jobb skal det jo ikke ha noe å si i forhold til hva jeg skatter for. Om jeg har forstått det rett er det i min bedrift utenlandssamtaler, datatrafikk i utlandet og andre ekstrakostnader inkludert inntil 2000,- ekstra eller en sum rundt der. Om man ikke kan vise til at de er direkte relatert til jobb. Så summen man skal skatte for fremstår for meg som maksimum av det man kan komme opp i. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Men jeg er enige med dere at skattlegging av jobbtelefoner er for høy. Det virker litt bak mål og skattlegge folk for å sørge for å ta imot jobbtelefoner til store deler av døgnets tider, når man tar seg fri fra jobb osv. Det er en gigantisk fordel for bedriftene og samfunnet at de ansatte har jobbtelefoner. At man øker sin arbeidsbelastning for en så liten fordel burde ikke vært beskattet. Spørsmålet er vel egentlig hvorfor det skal spille noen skattemessig rolle om arbeidsgiver betaler utgiftene selv i stedet for å gi deg høyere lønn. (PS: Etter den samme logikken burde ikke overtidstillegg blitt beskattet.) 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Jeg har privat telefon og bruker derfor kun jobbtelefon fra 8-16 og kun til jobbrelaterte ting. Alikevel må jeg betale skatt av den. Hvorfor? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Jeg har privat telefon og bruker derfor kun jobbtelefon fra 8-16 og kun til jobbrelaterte ting. Alikevel må jeg betale skatt av den. Hvorfor? Du må ikke skatte utav jobbtelefonen om du lar den ligge igjen på arbeidsplassen når du er ferdig på jobb. 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Jeg jobber ikke på ett sted (er tekniker ute i felten) så det er ganske umulig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå