Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ansvar/vilkår ved prøvekjøring


Anbefalte innlegg

Har avtalt prøvekjøring med en forhandler i neste uke. Hvordan er reglene ved prøvekjøring og eventuelle uhell? Er det egenandel?

Har planer om å prøvekjøre diverse biler, og har selvfølgelig ingen planer om å bulke noe som helst, men er redd frykten for å bulke skal bli så stor at hele kjøreturen blir bortkastet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SVJV så varierer det med hvilken grad av egenandel du må betale. Alt fra ingenting til 5-6.000,- er det jeg kan huske fra sist gang jeg hadde prøvekjøringsrunde. Ja, jeg spurte ALLE jeg prøv de biler hos, og jeg vil anbelale deg å gjøre det samme. Styr unna de som ikke klarer å gi deg et klinkende klart svar på stående fot. Det betyr trøbbel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er de seriøse så avklares dette på forhånd samt at du signerer på et skjema. Dette er ganske likt vilkårene ved leiebil, altså høy egenandel ved skade og egenandel kan noen steder fort være 10.000,-. Men er det småskader skal du selvfølgelig bare betale det skaden koster og en bilforhandler har lave prser på skaderetting. For sikkerhets skyld: bli med selger og se over bilen før prøvekjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skoda f.eks har 10 lapper egenandel, mazda, mb , vw har jeg ikke hørt om noe, men rundt 10 lapper overalt.

 

Testet nye skoda superb og den var bulka til helvete( fra før) , ser ut som de ga langt faen i hvordan bilen så ut. Skoda forhandler på karihaugen/stovner i oslo. Skitten var den også, ikke noe bra førsteintrykk :p Men fikk leid den i hele 2 dager! Det fikk jeg ikke gort hos noen andre jeg testet hos. Mest latterlige var 30 min hos MB forhandler på helsfyr bertel o steen

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Hvor lang tid fikk dere kjøre? Hvor er det greit å prøve seg? Motorvei, bykjøring?

 

Det varierer stort fra forhandler til forhandler, enkelte begrenser dette til under en time, mens ndre lar deg ha bilen fra fredag -----> mandag slik at du kan få et skikkelig inntrykk av bilen du vurderer å kjøpe.

Dette er også veldig avhengig av hvilken modell du vil prøvekjøre, er det en helt nylig lansert bil, så blir gjerne prøvekjøringsmulighetene litt innsnevret med tanke på hvor lenge du får lov å prøve den.

 

Spør grundig om hvilke betingelser de har ved uhell, og les nøye igjennom den evt. avtalen du må undertegne før du prøver bilen, som regel så er det noe med veldig liten skrift der også.....

 

Slike ting som at du må binde deg til et kjøp ved en evt. skade, er i hvertfall en grunn til å ikke prøvekjøre den bilen spør du meg.

Men det får jo være opptil enhver hvordan en vil gjøre det......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når noen prøvekjører en av mine biler i forbindelse med salg skrives kontrakt først, med klausul om at en skade på kjøretøyet medfører at den potensielle kjøper er nødt til å kjøpe bilen.

 

Latterligste jeg har hørt... som kunde har en slik kontrakt ført til at jeg ikke hadde prøvekjørt eller kjøpt noe som helst og i tillegg frarådet all slekt og venner fra å handle hos deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det varierer stort fra forhandler til forhandler, enkelte begrenser dette til under en time, mens ndre lar deg ha bilen fra fredag -----> mandag slik at du kan få et skikkelig inntrykk av bilen du vurderer å kjøpe.

Dette er også veldig avhengig av hvilken modell du vil prøvekjøre, er det en helt nylig lansert bil, så blir gjerne prøvekjøringsmulighetene litt innsnevret med tanke på hvor lenge du får lov å prøve den.

 

Spør grundig om hvilke betingelser de har ved uhell, og les nøye igjennom den evt. avtalen du må undertegne før du prøver bilen, som regel så er det noe med veldig liten skrift der også.....

 

Slike ting som at du må binde deg til et kjøp ved en evt. skade, er i hvertfall en grunn til å ikke prøvekjøre den bilen spør du meg.

Men det får jo være opptil enhver hvordan en vil gjøre det......

 

 

Opplyser de ikke om noe så har du vel uansett ikke noe økonomisk ansvar... ihvertfall under normal og forsvarlig kjøring.

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke så irriterende ofte jeg er enig med deg Snylter ( :green: ), men en slik klausul er IMHO helt kurant, og siler vekk de useriøse. Jeg er helt konsekvent på dette når jeg selger MC, mens ved bil så varierer det litt for min del. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å skrive under noe slikt. Ved bruktkjøp, selvsagt!
En fin måte å holde vekk de man ikke har lyst å bruke tid på :)

Hos forhandler har jeg stort sett bedt om å få låne til dagen etter, og det har ennå ikke vært et problem, Da har jeg tid nok til å få sjekket at ting passer med behovet: At bilen passer i garasjen, at barneseter får plass, at posene med brød og øl kommer med, at gir og motor passer til der jeg kjører daglig, etc etc. Klarer ikke det på 2 timer.

Lenke til kommentar

Ikke så irriterende ofte jeg er enig med deg Snylter ( :green: ), men en slik klausul er IMHO helt kurant, og siler vekk de useriøse. Jeg er helt konsekvent på dette når jeg selger MC, mens ved bil så varierer det litt for min del. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å skrive under noe slikt. Ved bruktkjøp, selvsagt!

En fin måte å holde vekk de man ikke har lyst å bruke tid på :)

Hos forhandler har jeg stort sett bedt om å få låne til dagen etter, og det har ennå ikke vært et problem, Da har jeg tid nok til å få sjekket at ting passer med behovet: At bilen passer i garasjen, at barneseter får plass, at posene med brød og øl kommer med, at gir og motor passer til der jeg kjører daglig, etc etc. Klarer ikke det på 2 timer.

 

Så du vil ikke bruke tid på kunder som kjøper... for meg er det ett tegn på useriøsitet. Har til nå vært hos Renault, Nissan og Kia. Ikke en eneste plass har de slengt en slik "klausul" i trynet på meg. Hadde de gjort det hadde de nok tapt MANGE kunder som i ettertid hadde bestemt seg for å kjøpe.

 

Neste uke blir jeg oppringt av Mercedes om prøvekjøring av en brukt A-klasse AMG (var det rett?) og også der vil jeg snu i døra om en slik klausul må underskrives før prøvekjøring.

 

Vil tippe om en merkeforhandler hadde gjort noe slik hadde de rett og slett mistet en så stor andel av kundene sine at de hadde blitt fratatt forhandlerstatusen... hadde jeg vært offisiell importør av ett bilmerke hadde jeg så klart satt en effektiv stopper for slik oppførsel av egne forhandlere men ønsket det velkommen fra konkurrentene.

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så helv... vanskelig å få med seg vesentlige setninger som "Ved bruktkjøp, selvsagt!"? Jeg snakker selvsagt om å unngå alle de som ikke er seriøst interessert i å kjøpe min privat-solgte brukte kjøretøy. Verken jeg eller Snylter driver noen bruktbilsjappe akkurat... :omg:

 

Ved bruktkjøp blir det selvsagt noe annet... man trenger uansett ikke "banne" i ett forum så det er sagt.

 

Edit:

Hadde jeg måtte skrive under en slik klausul på bruktkjøp hadde nok noen alarmklokker ringt med en gang. Hadde nok tenkt at det kanskje var en eller annen svindel for å tvangsselge en ferdigbulket bil.

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så helv... vanskelig å få med seg vesentlige setninger som "Ved bruktkjøp, selvsagt!"? Jeg snakker selvsagt om å unngå alle de som ikke er seriøst interessert i å kjøpe min privat-solgte brukte kjøretøy. Verken jeg eller Snylter driver noen bruktbilsjappe akkurat... :omg:

Spør av ren nysjerrighet og uvitenhet.

 

Hvorfor spiller det noen rolle om det dreier seg om et bruktkjøp eller kjøp av ny bil?

 

Jeg hadde uansett aldri prøvet en bil under slike forrutsetninger, som at jeg må kjøpe bilen om den blir skadet. Selvfølgelig så hadde jeg gjort opp for meg om jeg hadde vært uheldig under en prøvetur, men å kjøpe den hadde jeg aldri gjort. Men det hadde jo ikke vært et tema heller, for den hadde ikke blitt prøvekjørt av meg under de vilkårene.

 

Spør av ren nysjerrighet, er det vanlig å sette slike "krav" til den som prøvekjører når en ønsker å kjøpe bil på det private markedet?

Som du forstår så har jeg aldri hverken vurdert eller gjort det tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det så helv... vanskelig å få med seg vesentlige setninger som "Ved bruktkjøp, selvsagt!"? Jeg snakker selvsagt om å unngå alle de som ikke er seriøst interessert i å kjøpe min privat-solgte brukte kjøretøy. Verken jeg eller Snylter driver noen bruktbilsjappe akkurat... :omg:

Spør av ren nysjerrighet og uvitenhet.

 

Hvorfor spiller det noen rolle om det dreier seg om et bruktkjøp eller kjøp av ny bil?

 

Jeg hadde uansett aldri prøvet en bil under slike forrutsetninger, som at jeg må kjøpe bilen om den blir skadet. Selvfølgelig så hadde jeg gjort opp for meg om jeg hadde vært uheldig under en prøvetur, men å kjøpe den hadde jeg aldri gjort. Men det hadde jo ikke vært et tema heller, for den hadde ikke blitt prøvekjørt av meg under de vilkårene.

 

Spør av ren nysjerrighet, er det vanlig å sette slike "krav" til den som prøvekjører når en ønsker å kjøpe bil på det private markedet?

Som du forstår så har jeg aldri hverken vurdert eller gjort det tidligere.

 

 

Spiller ingen rolle...

 

Ikke vanlig, veldig uvanlig spør du meg...

 

Jeg er en person som til nå har kjøpt og solgt bil ca 2 ganger hvert tredje år og har aldri vært borti noe slik. Kommer heller ALDRI til godta ett slikt krav...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du vil ikke bruke tid på kunder som kjøper... for meg er det ett tegn på useriøsitet. Har til nå vært hos Renault, Nissan og Kia. Ikke en eneste plass har de slengt en slik "klausul" i trynet på meg. Hadde de gjort det hadde de nok tapt MANGE kunder som i ettertid hadde bestemt seg for å kjøpe.

Det er bare å vente et par uker til, så kommer en seriøs fyr som forstår risikoen ved å la folk prøvekjøre.

 

De fleste av bilene jeg selger er biler med spesielle kvaliteter, gjerne ganske uvanlige biler.

Særlig biler mer mer motor enn normalen er det fornuftig med slik klausul på, det gjelder også biler som vil tape seg stort i verdi på en kollisjon..

(Min ene bil vil nok mer enn halveres i verdi dersom den får en kollisjonsskade som medfører opprettingsarbeid, dette er en mer enn 30 år gammel bil med ca 11000km på telleren og dokumentert skadefri historikk fra dag 1.)

 

At en bil havner på verksted for oppretting etter prøvekjøring kan også selv om den ikke taper seg nevneverdig i verdi påføre selger store kostnader utover egenandel og bonustap..

 

Neste uke blir jeg oppringt av Mercedes om prøvekjøring av en brukt A-klasse AMG (var det rett?) og også der vil jeg snu i døra om en slik klausul må underskrives før prøvekjøring.

Det er nå en viss forskjell på å låne en bil fra Bertel O. Steen og fra en privatperson..

Bertel O. Steen har et hundretalls bruktbiler til salgs, jeg har gjerne en eller to de gangene jeg har noe jeg skal selge..

 

 

Vil tippe om en merkeforhandler hadde gjort noe slik hadde de rett og slett mistet en så stor andel av kundene sine at de hadde blitt fratatt forhandlerstatusen... hadde jeg vært offisiell importør av ett bilmerke hadde jeg så klart satt en effektiv stopper for slik oppførsel av egne forhandlere men ønsket det velkommen fra konkurrentene.

Det er fantastisk å lese hvordan du aldri klarer å lese konteksten i det du svarer på.

 

 

Hadde jeg måtte skrive under en slik klausul på bruktkjøp hadde nok noen alarmklokker ringt med en gang. Hadde nok tenkt at det kanskje var en eller annen svindel for å tvangsselge en ferdigbulket bil.

Ellers kan det jo være en måte å unngå et potensielt tap ved at en prøvepilot skader bilen..?

 

 

Hvorfor spiller det noen rolle om det dreier seg om et bruktkjøp eller kjøp av ny bil?

Bruktbilen kjøpes ofte av en privatperson, nybilen av en nybilforhandler.

 

Jeg hadde uansett aldri prøvet en bil under slike forrutsetninger, som at jeg må kjøpe bilen om den blir skadet. Selvfølgelig så hadde jeg gjort opp for meg om jeg hadde vært uheldig under en prøvetur, men å kjøpe den hadde jeg aldri gjort. Men det hadde jo ikke vært et tema heller, for den hadde ikke blitt prøvekjørt av meg under de vilkårene.

Da er det nok en god del sjeldne og uvanlige biler du kan glemme å få prøvekjørt.

 

Spør av ren nysjerrighet, er det vanlig å sette slike "krav" til den som prøvekjører når en ønsker å kjøpe bil på det private markedet?

Som du forstår så har jeg aldri hverken vurdert eller gjort det tidligere.

En slik klausul er nok mer utbredt blant MC-eiere enn blant bilister, men det er en del privatpersoner som opererer med slike klausuler ved prøvekjøring i forbindelse med en salgsprosess.

 

Ikke vanlig, veldig uvanlig spør du meg...

Ikke så vanlig om man skal prøvekjøre en Passat eller noe annet døllt, noe vanligere i enkelte andre segmenter.

 

Jeg er en person som til nå har kjøpt og solgt bil ca 2 ganger hvert tredje år og har aldri vært borti noe slik. Kommer heller ALDRI til godta ett slikt krav...

Jeg har kjøpt noen hundre biler, og solgt omtrent like mange..

Jeg har møtt på andre som har hatt tilsvarende klausuler, og jeg har selv brukt en slik klausul på de mer spesielle av bilene jeg har solgt.

 

Sjekk av finansene før prøvekjøring er også en selvfølge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det så helv... vanskelig å få med seg vesentlige setninger som "Ved bruktkjøp, selvsagt!"? Jeg snakker selvsagt om å unngå alle de som ikke er seriøst interessert i å kjøpe min privat-solgte brukte kjøretøy. Verken jeg eller Snylter driver noen bruktbilsjappe akkurat... :omg:

Spør av ren nysjerrighet og uvitenhet.

 

Hvorfor spiller det noen rolle om det dreier seg om et bruktkjøp eller kjøp av ny bil?

 

Jeg hadde uansett aldri prøvet en bil under slike forrutsetninger, som at jeg må kjøpe bilen om den blir skadet. Selvfølgelig så hadde jeg gjort opp for meg om jeg hadde vært uheldig under en prøvetur, men å kjøpe den hadde jeg aldri gjort. Men det hadde jo ikke vært et tema heller, for den hadde ikke blitt prøvekjørt av meg under de vilkårene.

 

Spør av ren nysjerrighet, er det vanlig å sette slike "krav" til den som prøvekjører når en ønsker å kjøpe bil på det private markedet?

Som du forstår så har jeg aldri hverken vurdert eller gjort det tidligere.

 

Kraftsalven min var ment til Nasciboy, som sliter med å lese kontekst.

 

Snylter forklarte rimelig greit problematikken rundt det å selge kjøretøy privat. Jeg kan legge til:

Selv har jeg 2 ganger tapt grovt økonomisk på ikke å sikre meg en underskrevet "prøvekjøringsklausul". En gang med en bil, hvor den potensielle kjøper sprengkjørte motoren (jeg satt på, og klarte ikke stoppe fyren, som kjørte i flere minutter med flat pedal på en bil uten turtallsperre). En annen gang med MC, hvor ungdommen ikke klarte å holde begge hjulene på flate vegen (110HK var visst for mye). Begge gangene var det ikke snakk om å få dekket noe på forsikringen, begge gangen satt jeg igjen med svarteper og muntlige avtaler som ble benektet.

En kan gjerne si det ikke er normalt å kreve en slik klausul, akkurat det dr... jeg i. For min del handler det om å sikre meg om ikke å tape mer kroner.

Ved at jeg har skrevet om denne klausulen i annonsene, så har jeg og sluppet flere oppringninger/besøk av mennesker jeg ikke kunne tenkt meg å foreta en handel med. Derimot har jeg opplevd at det hovedsakelig er de dønn seriøse, som vet hva de skal se etter, som vet hva de er ute etter, som gidder å komme. For min del er dette vinn-vinn, og jeg har kun 1 gang opplevd en som ikke ville skrive under. Han fikk heller ikke verken prøvekjøre eller kjøpe. Så enkelt :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...