Gå til innhold

Kommer Xbox One «Slim» snart?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette må da forventes, PS 3 og Xbox 360 hadde vel flere revisjoner av brikker. Hadde Microsoft og Sony vært smarte så hadde de utnyttet denne krympingen til å heve ytelsen, men jeg tviler...

 

I pc verdenen blir slikt brukt til å øke ytelsen. Konsoller er låst.

Imidlertid tror jeg ikke at denne konsoll generasjonen varer like lenge som forrige siden en ny versjon som er 100% bakover kompatibel og til og med kan øke ytelsen men en config fil til eldre spill er lett og implementere.

Lenke til kommentar

 

Dette må da forventes, PS 3 og Xbox 360 hadde vel flere revisjoner av brikker. Hadde Microsoft og Sony vært smarte så hadde de utnyttet denne krympingen til å heve ytelsen, men jeg tviler...

I pc verdenen blir slikt brukt til å øke ytelsen. Konsoller er låst.

Imidlertid tror jeg ikke at denne konsoll generasjonen varer like lenge som forrige siden en ny versjon som er 100% bakover kompatibel og til og med kan øke ytelsen men en config fil til eldre spill er lett og implementere.

 

Jeg vet at konsollene ikke har forbedret dette tidligere, jeg bare påpeker hva de burde gjøre. Det hadde vært enkelt for Microsoft/Sony og spillutviklerne å lage en liten konfigurasjon som f.eks. bare gjør småjusteringer som å stille opp oppløsningen til 1080p, litt høyere AA eller teksturdetaljer om maskinen har en nyere revisjon av GPUen.
Lenke til kommentar

 

 

Dette må da forventes, PS 3 og Xbox 360 hadde vel flere revisjoner av brikker. Hadde Microsoft og Sony vært smarte så hadde de utnyttet denne krympingen til å heve ytelsen, men jeg tviler...

I pc verdenen blir slikt brukt til å øke ytelsen. Konsoller er låst.

Imidlertid tror jeg ikke at denne konsoll generasjonen varer like lenge som forrige siden en ny versjon som er 100% bakover kompatibel og til og med kan øke ytelsen men en config fil til eldre spill er lett og implementere.

Jeg vet at konsollene ikke har forbedret dette tidligere, jeg bare påpeker hva de burde gjøre. Det hadde vært enkelt for Microsoft/Sony og spillutviklerne å lage en liten konfigurasjon som f.eks. bare gjør småjusteringer som å stille opp oppløsningen til 1080p, litt høyere AA eller teksturdetaljer om maskinen har en nyere revisjon av GPUen.

Lite poeng i å prøve å gjøre konsollene mer lik PC. Du kan jo bare kjøpe en PC. Eneste grunnen til at de selger er markedsføring, feilinformasjon og at de betaler devs for exclusives. Det er stort sett ingen kostforskjell mellom konsoll og PC, bare PC kan brukes til mye mer, har mye større bibliotek, og kan oppgraderes. Forstår godt at de da fortsette å satse på disse områdene, fortsatt mange som mener konsoll er det beste. De må bare lure folk til å fortsatt tro det. Skal de begynne å gjøre dem mer PC aktige, skjønner jo folk lett hva som er best og da er markedet for ps4 og xbox one dødt.

Lenke til kommentar

Lite poeng i å prøve å gjøre konsollene mer lik PC. Du kan jo bare kjøpe en PC. Eneste grunnen til at de selger er markedsføring, feilinformasjon og at de betaler devs for exclusives. Det er stort sett ingen kostforskjell mellom konsoll og PC, bare PC kan brukes til mye mer, har mye større bibliotek, og kan oppgraderes. Forstår godt at de da fortsette å satse på disse områdene, fortsatt mange som mener konsoll er det beste. De må bare lure folk til å fortsatt tro det. Skal de begynne å gjøre dem mer PC aktige, skjønner jo folk lett hva som er best og da er markedet for ps4 og xbox one dødt.

Å oppgradere utdaterte konsoller har ingenting med å gjøre de "mer lik PC", det handler om å gi bedre ytelse og opplevelser for kundene. Alt for mange konsollspill kjører i lavere oppløsning eller lav frame rate.
Lenke til kommentar

 

Lite poeng i å prøve å gjøre konsollene mer lik PC. Du kan jo bare kjøpe en PC. Eneste grunnen til at de selger er markedsføring, feilinformasjon og at de betaler devs for exclusives. Det er stort sett ingen kostforskjell mellom konsoll og PC, bare PC kan brukes til mye mer, har mye større bibliotek, og kan oppgraderes. Forstår godt at de da fortsette å satse på disse områdene, fortsatt mange som mener konsoll er det beste. De må bare lure folk til å fortsatt tro det. Skal de begynne å gjøre dem mer PC aktige, skjønner jo folk lett hva som er best og da er markedet for ps4 og xbox one dødt.

Å oppgradere utdaterte konsoller har ingenting med å gjøre de "mer lik PC", det handler om å gi bedre ytelse og opplevelser for kundene. Alt for mange konsollspill kjører i lavere oppløsning eller lav frame rate.

 

Bedre ytelse og opplevelse for kundene = mer som PC. PC har best ytelse. Du kan setta PCen i stua og koble opp en xbox kontroller og gå til steam big picture. Du kan bruke mus og tastatur. Du kan koble den til en skjerm og spille, du kan koble den til 3. Du kan installere mods. Har massevis av spill. Mye lavere priser. Lett å browse nett og andre ting mens du spiller/mellom spilløkter. Derfor har og PC bedre opplevelse. Så jeg ville sagt at det gjør konsoll mer lik PC.

 

De er jo ganske nærme allerede nå som de skifta arkitektur. Det er jo egentlig en PC med et custom OS.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Det er vel TSMC som produserer chippene for AMD og Nvidia, i og for seg Apple og Qualcomm også. Da kan vi også kanskje forvente at vi om ikke for lenge vil få en ny revisjon av 9x0 serien til Nvidia, som enten går raskere eller bruker mindre strøm.

Lenke til kommentar

Bedre ytelse og opplevelse for kundene = mer som PC. PC har best ytelse. Du kan setta PCen i stua og koble opp en xbox kontroller og gå til steam big picture. Du kan bruke mus og tastatur. Du kan koble den til en skjerm og spille, du kan koble den til 3. Du kan installere mods. Har massevis av spill. Mye lavere priser. Lett å browse nett og andre ting mens du spiller/mellom spilløkter. Derfor har og PC bedre opplevelse. Så jeg ville sagt at det gjør konsoll mer lik PC.

 

De er jo ganske nærme allerede nå som de skifta arkitektur. Det er jo egentlig en PC med et custom OS.

Så du setter likhetstegn mellom bedre ytelse og opplevelse og PC? Det var et utrolig merkverdig resonnement. Hva sier du når f.eks. Apple eller Samsung kommer med nye telefoner da? Det er heller ikke selvsagt at en PC yter bedre enn en Xbox One / PS4, faktisk yter nok de fleste PCer som er solgt vesentlig lavere. Ett av de punktene der konsoller skiller seg klart fra PCer er at de er låste ferdigprodukter som er rettet mot et spesifikt bruksscenario. At det kommer ulike revisjoner av produktet endrer ikke på dette. Dessuten finnes det allerede versjoner med ulik lagringskapasitet.

 

Selv om jeg ikke ville funnet på å kjøpen en spillkonsoll selv klarer jeg likevel å se at en spillkonsoll kan gi en bedre opplevelse for spesifikke spilltyper enn en PC, f.eks. flerspiller på én maskin har blitt praktisk talt utdødd de siste årene.

Lenke til kommentar

Det er vel TSMC som produserer chippene for AMD og Nvidia, i og for seg Apple og Qualcomm også. Da kan vi også kanskje forvente at vi om ikke for lenge vil få en ny revisjon av 9x0 serien til Nvidia, som enten går raskere eller bruker mindre strøm.

 

Det som skjer med prossesorer etter hvert som tiden går er at kvaliteten på produksjonen øker. Før release følger Intel, Nvidia og AMD nøye med å¨hva de med sikkerhet kan garantere at hva CPUene takkler.

 

Tredje part produsenter som Asus, Gigabyte og MSI gir ut ''premium'' versioner av kortet når kvaliteten øker, Dette er også grunnen til at ''Ti'' merket oppsto.

Lenke til kommentar

 

Bedre ytelse og opplevelse for kundene = mer som PC. PC har best ytelse. Du kan setta PCen i stua og koble opp en xbox kontroller og gå til steam big picture. Du kan bruke mus og tastatur. Du kan koble den til en skjerm og spille, du kan koble den til 3. Du kan installere mods. Har massevis av spill. Mye lavere priser. Lett å browse nett og andre ting mens du spiller/mellom spilløkter. Derfor har og PC bedre opplevelse. Så jeg ville sagt at det gjør konsoll mer lik PC.

 

De er jo ganske nærme allerede nå som de skifta arkitektur. Det er jo egentlig en PC med et custom OS.

Så du setter likhetstegn mellom bedre ytelse og opplevelse og PC? Det var et utrolig merkverdig resonnement. Hva sier du når f.eks. Apple eller Samsung kommer med nye telefoner da? Det er heller ikke selvsagt at en PC yter bedre enn en Xbox One / PS4, faktisk yter nok de fleste PCer som er solgt vesentlig lavere. Ett av de punktene der konsoller skiller seg klart fra PCer er at de er låste ferdigprodukter som er rettet mot et spesifikt bruksscenario. At det kommer ulike revisjoner av produktet endrer ikke på dette. Dessuten finnes det allerede versjoner med ulik lagringskapasitet.

 

Selv om jeg ikke ville funnet på å kjøpen en spillkonsoll selv klarer jeg likevel å se at en spillkonsoll kan gi en bedre opplevelse for spesifikke spilltyper enn en PC, f.eks. flerspiller på én maskin har blitt praktisk talt utdødd de siste årene.

 

Anbefaler deg å besøke /r/pcmasterrace

Det resonnementet er ikke merkelig. At ultrabooker ikke yter som en konsoll er jo klart, men hvis du kjøper en spill PC får du den til samme pris som en konsoll. Det er fordi konsoller bruker samme HW som PCer. OG de blir ikke subsidiert som forrige generasjon.

 

Hvordan kan det at de er låste ferdigprodukter være positivt? Det betyr bare at du kan gjøre mindre. Og lokal multiplayer går fint på PC :) Folk kan tom spille forskjellige spill på samme PC.

Lenke til kommentar

 

Det er vel TSMC som produserer chippene for AMD og Nvidia, i og for seg Apple og Qualcomm også. Da kan vi også kanskje forvente at vi om ikke for lenge vil få en ny revisjon av 9x0 serien til Nvidia, som enten går raskere eller bruker mindre strøm.

Det som skjer med prossesorer etter hvert som tiden går er at kvaliteten på produksjonen øker. Før release følger Intel, Nvidia og AMD nøye med å¨hva de med sikkerhet kan garantere at hva CPUene takkler.

 

Tredje part produsenter som Asus, Gigabyte og MSI gir ut ''premium'' versioner av kortet når kvaliteten øker, Dette er også grunnen til at ''Ti'' merket oppsto.

 

 

Prøver du å påstå at Ti versjonene er premium versjonen lagt av 3. part? Vil det si at det ikke fins noen premiumversjoner av AMD sine kort da?

 

Det er jo bare navnsetting det går på. Når de vil lage et nytt kort mellom 660 og 670 valgte de å kalle det Ti istedenfor 665. Kortet er laget av NVidia, og ikke som følge av økt kvalitet på produksjon. Økt kvalitet = mindre komponenter som blir ødelagte/ikke optimale altså lavere produksjonsomkostninger. Det er jo sånn at de bruker dårlige 980 kort som 970, høyere kvalitet gir høyere sjangse for å lage 980er.

 

Altså lavere priser, ingenting annet enn lavere priser.

 

Førøvrig så kommer NVIDIA ikke til å gi ut nye kort som går raskere og bruker mindre strøm. De har aldri gjort det før og de kommer ikke til å gjøre det heller. Hvis de pga av økt kvalitet av produksjon hos TSCM kan de i mest usannsynlige fall lansere et 980 Ti.

 

Litt usikker på hvorfor NVIDIA plutselig skulle gjøre noe de aldri har gjort før, som gjør at de vil tape penger. Også usikker på hvor du har klart å finne ut at Ti versjoner er lagd av produsenter som ikke lager grafikkort engang..... Ti versjoner har mer forskjeller enn bare ren overklokking kan jeg si deg. Det er helt andre kort, produsert på en annen måte i en annen fabrikk.

Lenke til kommentar

Det resonnementet er ikke merkelig. At ultrabooker ikke yter som en konsoll er jo klart, men hvis du kjøper en spill PC får du den til samme pris som en konsoll. Det er fordi konsoller bruker samme HW som PCer. OG de blir ikke subsidiert som forrige generasjon.

 

Hvordan kan det at de er låste ferdigprodukter være positivt? Det betyr bare at du kan gjøre mindre. Og lokal multiplayer går fint på PC :) Folk kan tom spille forskjellige spill på samme PC.

Jeg har aldri påstått at lukkede produkter er positivt. Jeg bare konstaterer feilen i resonnementet ditt om at en spillkonsoll blir mer som en PC og mindre som en spillkonsoll ved lansering av oppgraderte versjoner, et resonnement som fremdeles gir ingen mening. Opp gjennom årene har vi da hatt mengder av oppgraderinger av konsoller; på SNES hadde en håndfull spill en spesialbrikke for 3D inne i spillkassetten (deriblant Star Fox). En rekke ulike konsoller har også oppgraderingspakker som minnekort(lagring) og annet utstyr, deriblant Nintendo 64, PlayStation 2, Gameboy og mange flere. SNES hadde en imponerende liste over utvidelsesbrikker. Nintendo 64 hadde også RAM-oppgradering for forbedret grafikk i spill. Dette var bare noen få av oppgraderinger jeg kommer på i farten...
Lenke til kommentar

 

 

 

Dette må da forventes, PS 3 og Xbox 360 hadde vel flere revisjoner av brikker. Hadde Microsoft og Sony vært smarte så hadde de utnyttet denne krympingen til å heve ytelsen, men jeg tviler...

I pc verdenen blir slikt brukt til å øke ytelsen. Konsoller er låst.

Imidlertid tror jeg ikke at denne konsoll generasjonen varer like lenge som forrige siden en ny versjon som er 100% bakover kompatibel og til og med kan øke ytelsen men en config fil til eldre spill er lett og implementere.

Jeg vet at konsollene ikke har forbedret dette tidligere, jeg bare påpeker hva de burde gjøre. Det hadde vært enkelt for Microsoft/Sony og spillutviklerne å lage en liten konfigurasjon som f.eks. bare gjør småjusteringer som å stille opp oppløsningen til 1080p, litt høyere AA eller teksturdetaljer om maskinen har en nyere revisjon av GPUen.

Lite poeng i å prøve å gjøre konsollene mer lik PC. Du kan jo bare kjøpe en PC. Eneste grunnen til at de selger er markedsføring, feilinformasjon og at de betaler devs for exclusives. Det er stort sett ingen kostforskjell mellom konsoll og PC, bare PC kan brukes til mye mer, har mye større bibliotek, og kan oppgraderes. Forstår godt at de da fortsette å satse på disse områdene, fortsatt mange som mener konsoll er det beste. De må bare lure folk til å fortsatt tro det. Skal de begynne å gjøre dem mer PC aktige, skjønner jo folk lett hva som er best og da er markedet for ps4 og xbox one dødt.

 

 

Virker jo som produsentene av konsollene ikke er enig i din vurderinger i at det er lite poeng å gjøre konsoller likere en pc, for de har jo aktivt gjort det i ganske mange år nå?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dette må da forventes, PS 3 og Xbox 360 hadde vel flere revisjoner av brikker. Hadde Microsoft og Sony vært smarte så hadde de utnyttet denne krympingen til å heve ytelsen, men jeg tviler...

I pc verdenen blir slikt brukt til å øke ytelsen. Konsoller er låst.

Imidlertid tror jeg ikke at denne konsoll generasjonen varer like lenge som forrige siden en ny versjon som er 100% bakover kompatibel og til og med kan øke ytelsen men en config fil til eldre spill er lett og implementere.

Jeg vet at konsollene ikke har forbedret dette tidligere, jeg bare påpeker hva de burde gjøre. Det hadde vært enkelt for Microsoft/Sony og spillutviklerne å lage en liten konfigurasjon som f.eks. bare gjør småjusteringer som å stille opp oppløsningen til 1080p, litt høyere AA eller teksturdetaljer om maskinen har en nyere revisjon av GPUen.

Lite poeng i å prøve å gjøre konsollene mer lik PC. Du kan jo bare kjøpe en PC. Eneste grunnen til at de selger er markedsføring, feilinformasjon og at de betaler devs for exclusives. Det er stort sett ingen kostforskjell mellom konsoll og PC, bare PC kan brukes til mye mer, har mye større bibliotek, og kan oppgraderes. Forstår godt at de da fortsette å satse på disse områdene, fortsatt mange som mener konsoll er det beste. De må bare lure folk til å fortsatt tro det. Skal de begynne å gjøre dem mer PC aktige, skjønner jo folk lett hva som er best og da er markedet for ps4 og xbox one dødt.

 

 

Virker jo som produsentene av konsollene ikke er enig i din vurderinger i at det er lite poeng å gjøre konsoller likere en pc, for de har jo aktivt gjort det i ganske mange år nå?

 

AtW

 

Tenkte ikke på det, men det stemmer jo. Det har jo og allerede gjort PC til et bedre og bedre valg fremfor konsoll, dess likere de lager den. Forrige generasjon var jo basert på annen arkitektur og subsidiert. Nå som de selger bare en vanlig PC med allerede utforsket arkitektur vil ikke konsoll gi noe særlig med price/performance. Får se hvordan det blir i fremtiden da, om de klarer å fortsatt ha et marked for konsoller. Hvis de skal beholde konsollene tror jeg ikke det å gå mer mot PC er det beste, for den kampen taper de lett. r/pcmr har jo vokst utrolig mye siden "next gen" kom ut.

Lenke til kommentar

 

Virker jo som produsentene av konsollene ikke er enig i din vurderinger i at det er lite poeng å gjøre konsoller likere en pc, for de har jo aktivt gjort det i ganske mange år nå?

 

AtW

 

Tenkte ikke på det, men det stemmer jo. Det har jo og allerede gjort PC til et bedre og bedre valg fremfor konsoll, dess likere de lager den. Forrige generasjon var jo basert på annen arkitektur og subsidiert. Nå som de selger bare en vanlig PC med allerede utforsket arkitektur vil ikke konsoll gi noe særlig med price/performance. Får se hvordan det blir i fremtiden da, om de klarer å fortsatt ha et marked for konsoller. Hvis de skal beholde konsollene tror jeg ikke det å gå mer mot PC er det beste, for den kampen taper de lett. r/pcmr har jo vokst utrolig mye siden "next gen" kom ut.

 

Det som har skjedd er at de har sluttet og eksperimentere, på gamle konsoller måtte du gjøre mye rart for å få ytelse men det har blitt mindre og mindre av dette, PS3 var trolig det siste siden den langt fra levde opp til forventningen.

 

Tre årsaker: standard pc løsninger har blitt mye kraftigere og billigere, de produseres også i store antall.

Om du skal lage noe helt egent å sært må du ta hele regningen selv

 

Dette er dyrere i dag siden systemene er mye mer kompliserte og har milliarder med transistorer.

 

Denne ytelse fordelen må også være veldig stor, de fleste spill er multiplattform og utviklere hater slike sære løsninger Spill er også dyrere siden de er større og mer komplekse.

Lenke til kommentar

 

 

Det er vel TSMC som produserer chippene for AMD og Nvidia, i og for seg Apple og Qualcomm også. Da kan vi også kanskje forvente at vi om ikke for lenge vil få en ny revisjon av 9x0 serien til Nvidia, som enten går raskere eller bruker mindre strøm.

Det som skjer med prossesorer etter hvert som tiden går er at kvaliteten på produksjonen øker. Før release følger Intel, Nvidia og AMD nøye med å¨hva de med sikkerhet kan garantere at hva CPUene takkler.

 

Tredje part produsenter som Asus, Gigabyte og MSI gir ut ''premium'' versioner av kortet når kvaliteten øker, Dette er også grunnen til at ''Ti'' merket oppsto.

 

 

Prøver du å påstå at Ti versjonene er premium versjonen lagt av 3. part? Vil det si at det ikke fins noen premiumversjoner av AMD sine kort da?

 

Det er jo bare navnsetting det går på. Når de vil lage et nytt kort mellom 660 og 670 valgte de å kalle det Ti istedenfor 665. Kortet er laget av NVidia, og ikke som følge av økt kvalitet på produksjon. Økt kvalitet = mindre komponenter som blir ødelagte/ikke optimale altså lavere produksjonsomkostninger. Det er jo sånn at de bruker dårlige 980 kort som 970, høyere kvalitet gir høyere sjangse for å lage 980er.

 

Altså lavere priser, ingenting annet enn lavere priser.

 

Førøvrig så kommer NVIDIA ikke til å gi ut nye kort som går raskere og bruker mindre strøm. De har aldri gjort det før og de kommer ikke til å gjøre det heller. Hvis de pga av økt kvalitet av produksjon hos TSCM kan de i mest usannsynlige fall lansere et 980 Ti.

 

Litt usikker på hvorfor NVIDIA plutselig skulle gjøre noe de aldri har gjort før, som gjør at de vil tape penger. Også usikker på hvor du har klart å finne ut at Ti versjoner er lagd av produsenter som ikke lager grafikkort engang..... Ti versjoner har mer forskjeller enn bare ren overklokking kan jeg si deg. Det er helt andre kort, produsert på en annen måte i en annen fabrikk.

 

Nvidia setter nye navn på kortene når ''yielden'' øker. 780Ti bruker samme kjerne som 780, men fordi yielden er såpass dårlig i oppstarten av nye brikker og fordi Nvidia ikke vil vente så lenge. Så selger de 780 i noen måneder, før de omsider bestemmer seg for at yielden på kjernene er såpass bra at de takler blant annet flere cuda cores skrudd på og en bredere minnebuss for eksempel.

 

EVGA tar inn 780 kort og evaluerer om kjernen tåler en høyere klokkefrekvens på kjernen, minnen eller begge deler. EVGA setter så på eget merkenavn som ''clasified'' og andre markedsførings navn de kommer på.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...