Gå til innhold

Tiggere - Gi penger eller beholde?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Før jeg begynner å skrive om dette temaet vil ja ha det klart at jeg ikke er for å gå penger til tiggere eller mot å gi dem penger. På flere andre diskusjonsforum, spesielt i utlandet har jeg sett dette spørsmålet komme opp.

Jeg vedder på at det sikkert finnes et titalls like saker som dette på diskusjon.no eller andre sider hvor man kan si sin mening men nå ville jeg starte en ny tråd.

Så hva tenker dere? Er det riktig eller feil å gi tiggere penger? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva annet kunne vi gjort for å forhindre at mennesker må sitte på hjørner med kopper og annet for å få kronestykker?

Hva hvis du selv var fattig og ikke hadde annen mulighet for å tjene litt penger enn å tigge ?

Man har alltid andre muligheter.

Ja, man kan jo sulte og dø for eksempel. Eller ta selvmord. Alltid andre muligheter som du sier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før jeg begynner å skrive om dette temaet vil ja ha det klart at jeg ikke er for å gå penger til tiggere eller mot å gi dem penger. På flere andre diskusjonsforum, spesielt i utlandet har jeg sett dette spørsmålet komme opp.

Jeg vedder på at det sikkert finnes et titalls like saker som dette på diskusjon.no eller andre sider hvor man kan si sin mening men nå ville jeg starte en ny tråd.

Så hva tenker dere? Er det riktig eller feil å gi tiggere penger? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva annet kunne vi gjort for å forhindre at mennesker må sitte på hjørner med kopper og annet for å få kronestykker?

Hva hvis du selv var fattig og ikke hadde annen mulighet for å tjene litt penger enn å tigge ?

Ja, man kan jo sulte og dø for eksempel. Eller ta selvmord. Alltid andre muligheter som du sier.

Så det var alternativene du kom på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Så det var alternativene du kom på.

Ja, vi snakker vel om reelle alternativ, gjør vi ikke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Mener du de eneste reelle alternativene for disse menneskene er døden?

Nei, det var mer en respons på din bagatellisering av disse menneskenes utfordringer. De velger trolig å tigge, fordi de opplever det som det beste alternativet de har.

La meg minne deg på at Romania ikke har den samme velferden vi har i Norge. Det er ingen sosialstønad i Romania. Jeg nevner Romania fordi det er derfra mange tiggere kommer fra. Sigøynere er i tillegg utsatt for en mengde hat og diskriminering. Noe som kan gjøre det nært umulig for dem å få jobb. Arbeidsledigheten i Romania er på rundt 8%, men for sigøynere er den over 70%!!. Noe som viser at det ikke er så enkelt som du vil ha det til for de sigøynerne som kommer til Norge for å tigge.

Les denne saken for eksempel:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2285796/Romanian-gypsies-living-condemned-ghetto-mayor-built-wall-around.html

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Nei, det var mer en respons på din bagatellisering av disse menneskenes utfordringer. De velger trolig å tigge, fordi de opplever det som det beste alternativet de har.

Kan du vise til hvor jeg bagatelliserer? Det eneste jeg sier er, at man har andre muligheter en og tigge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Kan du vise til hvor jeg bagatelliserer? Det eneste jeg sier er, at man har andre muligheter en og tigge.

Uten å anerkjenne at tigging faktisk kan være den beste muligheten mange av disse har. Det er for meg bagatellisering. Og hvilke muligheter?

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Romania er egentlig et legendarisk land, med relativt rause sosiale ordninger. Slik jeg har forstått det, så får man drøye 100 kr i måneden pr. barn i en slags barnetrygd.

"100 kr?!" tenker du, og tenker raskt på at en liter melk koster 16,50, et brød 29,90 kr, og en bussbillett 40 kr. Med norske lommebøker er melken, brødet og bussbilletten gratis i Romania, slik at 100 kr monner jævlig mye.

Hovedproblemet til Romania er egentlig at romfolkene ikke gidder å bidra. De lever i kloakken, og skviser ut unger for å få mest mulig slike hundrelapper i måneden - mens den gjengste, etniske rumener, de utdanner seg til leger og ingeniører og prøver å bringe Romania inn i fremtiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Romania er egentlig et legendarisk land, med relativt rause sosiale ordninger. Slik jeg har forstått det, så får man drøye 100 kr i måneden pr. barn i en slags barnetrygd.

De har som jeg nevnte ingen sosial stønad i Romania, Om da 100 kr i måneden pr. barn er alt de får av kontanter som velferd er ikke det nok til å leve over fattigdomgrensa, og det er heller ikke alle som har barn. Jeg er også kjent med at man kan få subsidier på varme og strøm, som ikke er veldig aktuelt for sigøynere som ofte bor i slummen hvor de slettes ikke har tilgang til varme og strøm. Om du kjenner til noen flere velferdsordninger som voksne innbyggere får så gjerne nevn dette. De har arbeidsledighetstrygd, men som i Norge så er det tidsbegrenset og kan kun fås om man nylig har mistet jobben.

Virker som om Romania er som Norge, om man hadde fjernet sosialstønaden. Slik at voksne innbyggere som ikke har hatt jobb den siste tiden, og som ikke har barn kun kan få subsidier på varme og strøm. De med barn får minimale 100 kr pr barn i måneden om tallet du oppgir stemmer.

Jeg ble imponert over velferden som dekker barn, da skole, transport, skolemat og skolemateriell er alt dekket av velferdssystemet. Men med foreldre som er lutfattige og som har svært dårlig bostandard så er det nok ikke lett for disse barna heller.

"100 kr?!" tenker du, og tenker raskt på at en liter melk koster 16,50, et brød 29,90 kr, og en bussbillett 40 kr. Med norske lommebøker er melken, brødet og bussbilletten gratis i Romania, slik at 100 kr monner jævlig mye.

Så til dette da. 100 kr om man går ut ifra at man har en familie på 3. Barn pluss foreldre. Du er ganske på bærtur om du tror det er mye for en familie på 3. Det er en grunn til at mange sigøynere lever i slummen. De har ikke råd til husleie. Melk i Romania 8 kr, brød 4 kr, 12 egg 14 kr, 1kg kyllingfilet 36 kr, 1 kg ost 39 kr. Så om det eneste man bruker de 100 kronene til i løpet av 30 dager er melk og brød så kan man kjøpe melk og brød kanskje 10 dager. Sier seg selv at dette er en mismatch på behovet en familie på 3 har. Priser funnet på:

Hovedproblemet til Romania er egentlig at romfolkene ikke gidder å bidra. De lever i kloakken, og skviser ut unger for å få mest mulig slike hundrelapper i måneden - mens den gjengste, etniske rumener, de utdanner seg til leger og ingeniører og prøver å bringe Romania inn i fremtiden.

når problemet er så systematisk som det er med sigøynere i Romania, 70% arbeidsledighet sigøynere og 8 % befolkningen ellers så blir det litt vel forenklet ved å peke på at sigøynerne ikke gidder å bidra. For barn som vokser opp i slike oppvekstvilkår er det i tillegg svært vanskelig å klare å få til en høyere utdanning. Selv i Norge har vi årsakssammenheng ved at det er høyere sannsynlighet at man tar høyere utdanning om foreldrene har høy grad av velstand og om de har høyere utdanning. Så kan du tenke deg at du har bodd i slummen hele livet ditt, opplevd diskriminering og hat, og aldri fått sjansen i arbeidslivet. Det er en vanskelig grøft å komme ut av. Og helt forståelig fra et sosialfaglig perspektiv at de ikke gjør det.

Jeg vil også nevne at jeg har snakket med flere sigøynere i Norge da jeg var på besøk hos dem i Kristiansand. De får på vinterstid tilbud om en plass å sove i varme omgivelser. Et prosjekt som er et samarbeid mellom frivillige organisasjoner her og kommunen. Det som alle sa var at det var nesten umulig for dem å få jobb i Romania, noe som gir utslag i statistikk. Alle ønsket jobb, så din påstand har virkelig ikke rot i virkeligheten.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...