Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ATV - Klasse B - Registreres til trafikken


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å skaffe meg en firehjuling/ATV som jeg kan bruke i trafikken. Tok førerkort klasse B i oktober 2012, og kan dermed kjøre Klasse B og AM. Det står så mye forkjellig rundt om på nettet og vegvesen/politiet sine sider skriver bare "du må gjøre deg kjent med regelverk"...hvilket?! haha. Jeg forstår rett og slett ikke hva jeg kan gå til anskaffelse av :p

Kan jeg med klasse B kjøre en ATV?
Hvor stor motor kan den ha?
Hva må jeg registrere den som for at jeg skal kunne kjøre over 50 lovlig?
Hvilke varianter kan registreres for slik kjøring?
Hvilken modell er å anbefale evt?

 

Takker på forhånd for evt svar.

Endret av Snorkeling Platypus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare i den rekefølgen du stiller spørsmålene

- ja det kan du

- så stor du vil

- du må registrere den som tung MC

- stort sett alle refistrerbare ATVer med større motor enn 50 cc

- Polaris, hvilken som helst. Du må bare velge modell etter behov/ønske

 

En ATV kan kun registreres i to klasser. Traktor (klasse T) eller tung MC. Som tung MC kan du kjøre den på klasse B, men du kan ikke trekke henger dersom du hadde planer om det og det blir pånudt med hjelm for å kjøre den.

Lenke til kommentar

For å svare i den rekefølgen du stiller spørsmålene

- ja det kan du

- så stor du vil

- du må registrere den som tung MC

- stort sett alle refistrerbare ATVer med større motor enn 50 cc

- Polaris, hvilken som helst. Du må bare velge modell etter behov/ønske

 

En ATV kan kun registreres i to klasser. Traktor (klasse T) eller tung MC. Som tung MC kan du kjøre den på klasse B, men du kan ikke trekke henger dersom du hadde planer om det og det blir pånudt med hjelm for å kjøre den.

Tusen takk for svar.

 

Jeg har kiket litt på denne; http://www.finn.no/finn/mc/atv/object?finnkode=51816030

 

Før jeg kontakter selger, hva bør jeg spørre om? Som sagt, helt ny på dette med ATV og vet ikke hvilke slitedeler som er vanlige fks. Jeg har ikke oversikt over hva jeg bør være kritisk til.

 

Lenke til kommentar

Sjekk diverse slitedeler. Drev, kjede, lager, osv. Se om det er lekasje i demperene. Vær kritisk til mye ettermarkerte eller hvis du ser synlige skader som kan tyde på at den har vært med i en ulykke. Bling og pimp trenger man som regel ikke være kritisk til da eieren mest sannsynlig bare ville hore opp doningen. Jeg ser det står den har effektanlegg. Be om å få orginal eksos (og andre orginale deler for den saks skyld) med. Som et lurespørsmål kan du spørre om hvordan den er å steile med. Og sjekk servicehistoriken. Det kan være lurt å ta den med til forhandler og se på den hvis du skulle oppdage noe unormalt eller tegn på en skade. Du skal stort sett se etter det samme som du ville sett på om du skulle kjøpt et annet kjøretøy, en motorsykkel eller en bil f.eks.

Lenke til kommentar

Jepp Xenon skal ha automatisk nivåregulering hvis den skal brukes på offentlig vei. Neppe det på ATV'en.

De billigste ombyggingene (som selvfølgelig ikke er lovlige) baserer seg på HID-kit der du har en Xenon-pære (m/tilhørende høyspenningstrafo) som erstatter den vanlige lyspæra, så muligens enkelt å gå tilbake til vanlig lyspære. (Det blir som med HB apparat, ulovlig å bruke, men ikke ulovlig å selge).

 

(Xenon-pære som brukes i reflektor beregnet på vanlig pære gir også mye strølys som blender motgående trafikk)

 

Skal den brukes om vinteren på saltet vei ?-> sjekk rust evt rustbeskyttelse.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...