Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg lov til å si hva som helst til ubedte innringere?

Pallantir

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke alle bruker program for å ringe opp ved salg, det er fortsatt noen få som bruker tlf-katalogen.

Å si nei og legge på fungerer ikke til alle, for de ringer opp igjen.

Selv sleit jeg med noen jeg kjøpte lodd fra. De 'spammet' meg med telefoner samme f.. hva jeg sa om at de måtte fjerne meg fra listen(e) sine. Så der gikk jeg fra å høflig avvise, til å bli grovere og grovere for hver tlf som kom fra de. Siste tlf fikk de så ørene flagret og da omsider sluttet de.

En av mine sønner tok å oppholdt en annen selger i 1 1/2 time med å jatte med h*n, for så å bare fortelle at han var mindreårig og at foreldrene hans ikke var hjemme. (også ett firma som ikke ga seg, så han viste om de - husker ikke helt, men tror de også ga seg etter den telefonen)

Dog skal det sies at reserveringen fungerer meget bra.

Blir jeg plaget av selgere igjen, så kommer jeg til å lagre samtalen, der jeg høflig avviser de, og forteller de på slutten av samtalen at det er blitt tatt opp. (tar opp ev senere telefoner også.) Så går jeg videre med saken.

Får jeg en slik sak der jeg må bli grovere og grovere, så kommer jeg til å legge den på nett også - gi firma dårlig reklame. (forvrenger stemmer og fjerner identifisering av selger) ... Om det er ulovlig eller ikke driter jeg i. (i mitt hode er det lovlig - allmenn interesse for hvilke firma som driver med slikt tull)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Evelen! da ringer de bare igjen, iallfall de useriøse. Og jeg får bare telefon fra de useriøse, for jeg har reservert meg og til og med fått Canal Digital, som er de eneste som har ringt meg med et kundeforhold til å fjerne meg fra lista. Jeg ringte til kundeservice etter en sånn telefon ga klar beskjed om at neste gang noen derfra ringte meg uansett hvor godt tilbud de syntes de hadde, kom jeg til å si opp abonnementet på dagen Fikk en hyggelig melding dagen etter fra en eller annen høyere opp i systemet med beskjed om at de hadde reservert nummeret mitt mot oppringning.

Når det gelder den autooppringningen var vi veldig plaget med det en stund. Fant ut hvilket firma det var som sto bak det, og jeg ringte til daglig leder (som sto oppført på nettsiden deres). Prøvde først å være høflig og si at jeg ville fjernes fra listen deres øyeblikkelig, fordi selgeren hadde sagt at hun ikke hadde myndighet til det. Der fyren gjorde tabben, var at han ble spydig. Så jeg ringte ham på fasttelefonen hans hjemme hor ham samme kveld med beskjed om at neste gang jeg hørte noe fra firmaet hans, kom jeg til å kjøre hjem til ham midt på natta, stille meg utenfor huset hans og burne opp bakdekket på Harleyen med fri eksos. Etter det hørte jeg aldri mer fra dem. Og jeg som aldri har eid en Harley i mitt liv... ;) Så god tid har jeg ikke (jeg liker bedre å kjøre enn å mekke, så jeg har Honda XX Blackbird)! Men av en eller annen grunn blir det ofte oppfattet som litt ekstra nifst med grov stemme og Harley! :green:

Så siden de som ringer meg i utgangspunktet et useriøse (og jeg ikke har kundeforhold til noe firma som driver med telefonsalg), sier jeg akkurat hva f... jeg vil til de som ringer.

Lenke til kommentar

Telefonselgere skaper mye frykt og depresjon blant eldre folk med en gammeldags oppdragelse hvor det regnes for ufint å si nei til folk.

Jeg synes knapt det er noen grenser for hva man bør tillate seg å gjøre mot disse menneskene. Det hele er som en voksen telefonisk versjon av Halloween.

Så fint at de sier "Kom igjen, bare 1 gang, please, så lover jeg aldri å ringe igjen". Så betaler noen, og så har de et kundeforhold som gjør at de ringer flere ganger i uken.

Vi forbyr jo ting hele tiden fordi tingen kan være skadelig for et lite mindretall. Da synes jeg vi også kan forby telefonisk tigging. Gjerne knyttet til straffer om forvaring og egne avdelinger med slike folk i fengslene.

Hvem er det du vil til livs?

Selgeren som du prater med?

Daglig leder som forsøker å få telemarketingselskapet selgeren jobber i, til å gå rundt

Den som eier telemarketingselskapet ?

Det firma/organisasjon som gir telemarketing selskapet et oppdrag?

Investoren som instruerer firmaet til å gi telemarketing selskapet et oppdrag?

Ektefellen til investoren som er dyr i drift?

Endret av medlem-304477
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir irritert når jeg blir ringt opp av firmaer som ikke bryr seg om reservasjoner gjentatte ganger og firmaer som lyver om bakgrunnen for at de ringer meg.

Ja... de mest irriterende er de som åpner med at jeg kan ta det med ro for at de ikke skal selge noe men ringer for å tilby meg en gratis gave.

LOL

Lenke til kommentar

Telefonselgere skaper mye frykt og depresjon blant eldre folk med en gammeldags oppdragelse hvor det regnes for ufint å si nei til folk.

Jeg synes knapt det er noen grenser for hva man bør tillate seg å gjøre mot disse menneskene. Det hele er som en voksen telefonisk versjon av Halloween.

Så fint at de sier "Kom igjen, bare 1 gang, please, så lover jeg aldri å ringe igjen". Så betaler noen, og så har de et kundeforhold som gjør at de ringer flere ganger i uken.

Vi forbyr jo ting hele tiden fordi tingen kan være skadelig for et lite mindretall. Da synes jeg vi også kan forby telefonisk tigging. Gjerne knyttet til straffer om forvaring og egne avdelinger med slike folk i fengslene.

Hvem er det du vil til livs?

Selgeren som du prater med?

Daglig leder som forsøker å få telemarketingselskapet selgeren jobber i, til å gå rundt

Den som eier telemarketingselskapet ?

Det firma/organisasjon som gir telemarketing selskapet et oppdrag?

Investoren som instruerer firmaet til å gi telemarketing selskapet et oppdrag?

Ektefellen til investoren som er dyr i drift?

Jeg vil vel ingen til livs når jeg skriver "forvaring" (mest ment som en overdrivelse)

Jeg tenkte på personen som faktisk ringer, men det er klart at dette organiserte systemet av plaging av andre mennesker har mange medskyldige.

Spilleautomater ble altså fjernet, men telefonsalg (eller tigging) er fortsatt lov. Det første må du oppsøke selv, det andre oppsøker deg i ditt eget hjem. Jeg mener telefonsalg er en større uting enn spilleautomater.

Jeg har selv opplevd hvordan eldre mennesker i min familie får angst i eget hjem på grunn av telefonsalg. Det er greit for meg som ikke har noen problemer med å være ekle med folk, men eldre (fra bygdesamfunn) har en annen holdning til å avvise andre. Min bestemor ble offer for dette før hun døde. Der satt hun med titalls av konvolutter med skrapelodd og noen inkasso-krav og forsto ingenting. Hennes senilitet ble grovt utnyttet av telefonselgerne. Mine foreldre har lister over numre fra telefonselgere som de kontrollerer før de tør ta telefonen. Når jeg er på besøk hos dem, tar jeg av og til telefonen og hører hvordan telefonselgerne både truer og gråter for å få meg til å gi penger.

Jeg hater telefonselgere.

I rettferdighetens navn kan jeg legge til at noen telefonselgere oppfører seg profesjonelt. Jeg har snakket med telefonselgere som har innrømmet at de heller ikke liker telefonselgere. Men de får ikke penger fra meg uansett hva de sier. De har likevel forstyrret meg på en uønsket måte.

Selvfølgelig er jeg preget av mine ensidig negative erfaringer. Men jeg klarer ikke å se at telefonsalg og tigging over telefon er en god ting selv om jeg skulle riste av meg følelsen av avsky og vurdere det på en mer nøktern måte.

Endret av ærligøs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil til livs alle sammen! Det eneste "seriøse" firmaet jeg vet om som driver med telefonsalg (og alle tiggerene fra diverse sykdomsforeninger, nødhjep og så videre anser jeg ikke som seriøse når de begynner med sånt), er Canal Digital. Og de er nøye på bare å ringe de som de virkelig har lov til, og de lar seg også avskrekke fra å ringe, som nevnt over. Når det gjelder hele hurven med de nevnte tiggerne, kosttilskudd, abonnementsselger i forskjellige utgaver og så videre, skulle jeg gjerne sett at både de selv og oppdragsgiverne gikk konk! Særlig kosttilskuddfirmaene, bare bløff og kvasivitenskapelig vås der ("det virker for meg"). Vitaminer og balansert kosthold er alt man trenger!

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...