Pallantir Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Jeg er reservert i huet og ræva, men likevel er det enkelte firmaer som ikke vil slutte å ringe. Har jeg lov til å svare med hva som helst, så lenge jeg ikke kommer med direkte trusler? Sånn i retning av "gå og *** mora di i *** med et oppflisa balltre, din forp*** j*** snylter, hill Satan"? Jeg har fra naturen en stemme som kan bli uvanlig dyp og raspende, nærmest demonisk. Det friker alltid datteren min ut når jeg bruker den, og hun er 17! Jeg holder da trusler utenfor, det er selvsagt ulovlig. Jeg satser mer på motbydelig (og barnslig, jeg innrømmer det...) språkbruk. Indirekte trusler kan være svært effektivt, men er ofte på grensen. Jeg ble kvitt et firma som solgte helsekost og ringte meg 3-4 ganger i uka en stund (ikke de som er framme i lyset nå, dette må være mer enn ti år siden) ved å be den som ringte om å gjenta navnet sitt, mens jeg søkte i Gule sider (ikke like utbredt i bruk da som nå). Og så "si å, du bor der og der, ja. Jeg vet hvor du bor!" Så la jeg på. Skiftlederen ringte like etter og begynte å kjefte om at han ikke fant seg i at noen skremte hans ansatte. Jeg avbrøt ham midt i tiraden med et grovt brøl med "hold kjeft, din j*** snylter" og sa så at "med motorsykkel tar det meg omtrent to timer å kjøre herfra og til [adressen hans]. Det lureste du kan gjøre, er å fjerne meg fra telefonlista deres!" De ringte aldri igjen... Men den der tror jeg ikke jeg ville brukt nå, det ville nok blitt anmeldelse, folk er blitt så hårsåre. Og så er de mer vant til at noen slår opp på 1881 og finner nummeret deres... Så juridisk sett, har jeg mitt på det tørre så lenge noen ringer ubedt til min telefon, og jeg ikke bruker rasistisk språkbruk eller noe som kan anses som hets av en folkegruppe eller seksuell legning (som det fins lover mot, men jeg tror ikke "folkegruppe" omfatter telefonselgere...) eller direkte trusler? Endret 31. oktober 2014 av Pallantir 3 Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Tja.. spørsmålet er jo om det kan bli sett på som trakasering. Ja, jeg vet de ringer deg, men mange er jo flinke til å påberope seg offer-rollen. Jeg personlig ser ikke poenget med å gi all driten til en enkeltansatt som i mange tilfeller aldri har ringt deg før men som har fått deg på en liste over telefoner hen skal ta. Legg heller på og ring tilbake til firmaet isåfall. Lenke til kommentar
blured Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Du er sikker på at du gjennom brønnøysundsregisteret er registret mot telefonsalg? Om du er helt sikker på dette, kan du ikke da bare svare når de ringer at du er registret mot telefonsalg, og at du kommer til å sende inn en klage til forbrukeromdudet? (de har et elektronisk skjema det går raskt å fylle ut). Når du har gjort dette blokkerer du nummeret på telefonen din, og problemet bør være ute av verden. På andre enden av tråden så sitter det bare en stakkarslig telefonselger, som antakelig ikke er så veldig glad i jobben sin, trenger ikke å gjøre den enda verre (da det ikke er de som faktisk ringer som har bestemt at de skal inkludere nummer som også er registrert). Ellers så pleide jeg tidligere å bare svare: "Vent litt", også la jeg ned telefonrøret og fortsatte med det jeg gjorde, (var riktignok da jeg fortsatt hadde fasttelefon men..). Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 På andre enden av tråden så sitter det bare en stakkarslig telefonselger, som antakelig ikke er så veldig glad i jobben sin, trenger ikke å gjøre den enda verre (da det ikke er de som faktisk ringer som har bestemt at de skal inkludere nummer som også er registrert). Ellers så pleide jeg tidligere å bare svare: "Vent litt", også la jeg ned telefonrøret og fortsatte med det jeg gjorde, (var riktignok da jeg fortsatt hadde fasttelefon men..). Dette. Helt unødvendig å være stygg med folk som bare forsøker å forsørge seg med en jobb de helt sikkert ikkje ville hatt om de hadde alternativer. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Straffeloven § 23: Den som rettsstridig ved ord eller handling krenker en annens æresfølelse eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder. Den konkrete anvendelsen i en slik situasjon vet jeg ikke så mye om, men det går i alle fall en grense. 2 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Straffeloven § 390a virker som et godt utgangspunkt. § 390 a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn. Endret 31. oktober 2014 av Ståle Nordlie 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Straffeloven § 390a virker som et godt utgangspunkt. § 390 a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år. Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn. Vil vel si at en telefonselger som driter i at personer har reservert seg mot telefonsalg har brutt mange av disse punktene selv i det øyeblikke han ringer!! 1 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Straffeloven § 390a virker som et godt utgangspunkt. § 390 a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år. Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn. Er vel ikke krenkelse av annens fred når de i utganspunktet kontakter deg? En helt annen ting er det om trådstarter ringer opp igjen i ettertid, men det er ikke saken her. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Jeg svarer alltid med "Velkommen til " mittfirma"s supporttelefon, for alle anrop vil det faktureres oppstartsgebyr pålydende kr 990,- eks mva, 1238,- inkl.mva. Hittil har faktisk de fleste betalt.. Jeg har hemmelig nummer og har hatt det siden 1999. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Er vel ikke krenkelse av annens fred når de i utganspunktet kontakter deg? En helt annen ting er det om trådstarter ringer opp igjen i ettertid, men det er ikke saken her. Å «krenke en annens fred» vil si å ramme sinnets integritet. Bestemmelsen rammer med andre ord kun psykiske integritetskrenkelser, ... http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-22-2008-2009-/5/10.html?id=540402 (gjelder strengt tatt den nye straffeloven, men virker som en grei oppsummering av gjeldende rett) Så det er psykisk "fred" det er snakk om. Jeg tror ikke det er noe vilkår at man selv skapte eller oppsøkte situasjonen der man utviser "skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd". (Men jeg regner med at det vil ha betydning.) I de opprinnelige forarbeidene fra 1954 står det forøvrig: Inn under uttrykket "plagsom opptreden" går for eksempel sjikanøse telefonoppringninger. En enkelt sjikanøs oppringning vil i alminnelighet ikke rammes. http://abo.rettsdata.no/browse.aspx?sDest=gOT41z2E54z2DS23 (krever abonnement) Hvis du "i alminnelighet" ikke kan dømmes for å selv ringe noen og si ufine ting så må det formodentligvis ekstremt mye til for å bli dømt (etter denne paragrafen) for å ha skjelt ut en telefonselger. Endret 31. oktober 2014 av Ståle Nordlie 1 Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 31. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2014 Hjelp, her var det mange som syns synd på svina... Ærlig talt, telefonsalg er den eneste jobben der jeg heller ville gått på NAV som jeg kan tenke meg! Men takk for de juridiske svarene, da vet jeg at jeg har mitt på det tørre! For å være litt snill kan jeg jo si: "Jeg gir deg fem sekunder til å legge på selv, før det begynner å ryke fra ørene dine!" Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Straffeloven § 390a virker som et godt utgangspunkt. § 390 a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år. Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn. Vil vel si at en telefonselger som driter i at personer har reservert seg mot telefonsalg har brutt mange av disse punktene selv i det øyeblikke han ringer!! Unskyld meg, men dette vet du lite om. Telefon selgeren selv ringer ikke deg. Det er det en maskin som gjør. En annen ting er at telefonselgeren ikke jobber for det firma han forsøker å "selge". La oss si at Norske skistøvler & sønner ønsker å benytte telefonsalg. De leier en tjenesten hos et "innringefirma" Samtidig sender de en liste over alle som har handlet hos dem, eller som ikke har fjernet haken i "Send meg info" boksen på hjemmesiden deres. Du kan reservere deg til du blir blå i Brønnøysund, men har du "etablert et forhold" til et firma, behøver de ikke bry seg om din reservasjon. Det du kan gjøre er å sende firmaet en epost hvor du skriver at du ikke ønsker mer info og forlanger at de fjerner deg fra sine lister. Det tar de til følge. Jeg blir kvalm av folk som skryter av å ha "Narret en innringerdust". Så, noe annet innen samme tema. Jeg er lei av disse maskinene som ringer 10 og 10 i slengen og setter første svarer over til en av selgerene. Hos de andre er det bare taushet når de svarer. For noen år siden trodde jeg at løsningen var funnet. Jeg sporet opp innringerfirmaet, ringte dem og var snill og hyggelig, forstod så godt at de levde av telefonsalg, men problemet mitt var at jeg nå hadde IP telefon og når en sånn telefonBot ringte så gikk telefoni modemet mitt berserk og sperret routeren. Hver gang måtte jeg restette routeren. Dette var bare tull, men virket i flere år. Nå biter de ikke på den lenger. Er det noen som har løsning på "Multi ringing"? Endret 31. oktober 2014 av medlem-304477 Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Unskyld meg, men dette vet du lite om. Telefon selgeren selv ringer ikke deg. Det er det en maskin som gjør. En annen ting er at telefonselgeren ikke jobber for det firma han forsøker å "selge". La oss si at Norske skistøvler & sønner ønsker å benytte telefonsalg. De leier en tjenesten hos et "innringefirma" Samtidig sender de en liste over alle som har handlet hos dem, eller som ikke har fjernet haken i "Send meg info" boksen på hjemmesiden deres. Du kan reservere deg til du blir blå i Brønnøysund, men har du "etablert et forhold" til et firma, behøver de ikke bry seg om din reservasjon. Det du kan gjøre er å sende firmaet en epost hvor du skriver at du ikke ønsker mer info og forlanger at de fjerner deg fra sine lister. Det tar de til følge. Jeg blir kvalm av folk som skryter av å ha "Narret en innringerdust". Så, noe annet innen samme tema. Jeg er lei av disse maskinene som ringer 10 og 10 i slengen og setter første svarer over til en av selgerene. Hos de andre er det bare taushet når de svarer. For noen år siden trodde jeg at løsningen var funnet. Jeg sporet opp innringerfirmaet, ringte dem og var snill og hyggelig, forstod så godt at de levde av telefonsalg, men problemet mitt var at jeg nå hadde IP telefon og når en sånn telefonBot ringte så gikk telefoni modemet mitt berserk og sperret routeren. Hver gang måtte jeg restette routeren. Dette var bare tull, men virket i flere år. Nå biter de ikke på den lenger. Er det noen som har løsning på "Multi ringing"? Unnskyld meg men det er kanskje den minst intelligente kommentaren jeg har sett på en stund, en maskin ringer ikke opp personer uten at den blir bedt om det. En annen ting... jeg driter vel i hvilket firma selgeren selger for så lenge de ikke viser til informasjon om den haken du refererer til. Til nå er det INGEN selgere som har gjort dette! 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Har sagt det før og sier det igjen: Reservasjon mot telefonsalg funker som bare det. Hvis du tror du er reservert og fortsatt får masse telefoner er det nok fordi du ikke har fått det til, eventuelt fordi du nettopp har reservert deg og listene ikke er vasket enda. Jeg får aldri telefoner fra andre enn folk jeg har et "eksisterende kundeforhold" (eller hva det nå heter) til, og de har faktisk lov til å ringe. Blir det plagsomt, er det stort sett bare å be dem slutte. Telefonselgere er selvfølgelig ikke interessert i å ringe folk som har reservert seg. Klart, hvis du takker ja til hvert eneste gratisabonnement og kjempetilbud du ser, står du etter hvert på en del lister som unngår reservasjonsordningen, men det er din egen skyld. 1 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Beklager jeg ønsker ikke å kjøpe noe og jeg ønsker at dere fjerner meg fra listen deres. Enkelt og det fungerer. Er ikke nødvendig å verken sende epost til firma samt sende inn klage til forbrukerombudet. Det er jo bare merarbeid. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Unskyld meg, men dette vet du lite om. Telefon selgeren selv ringer ikke deg. Det er det en maskin som gjør. En annen ting er at telefonselgeren ikke jobber for det firma han forsøker å "selge". La oss si at Norske skistøvler & sønner ønsker å benytte telefonsalg. De leier en tjenesten hos et "innringefirma" Samtidig sender de en liste over alle som har handlet hos dem, eller som ikke har fjernet haken i "Send meg info" boksen på hjemmesiden deres. Du kan reservere deg til du blir blå i Brønnøysund, men har du "etablert et forhold" til et firma, behøver de ikke bry seg om din reservasjon. Det du kan gjøre er å sende firmaet en epost hvor du skriver at du ikke ønsker mer info og forlanger at de fjerner deg fra sine lister. Det tar de til følge. Jeg blir kvalm av folk som skryter av å ha "Narret en innringerdust". Så, noe annet innen samme tema. Jeg er lei av disse maskinene som ringer 10 og 10 i slengen og setter første svarer over til en av selgerene. Hos de andre er det bare taushet når de svarer. For noen år siden trodde jeg at løsningen var funnet. Jeg sporet opp innringerfirmaet, ringte dem og var snill og hyggelig, forstod så godt at de levde av telefonsalg, men problemet mitt var at jeg nå hadde IP telefon og når en sånn telefonBot ringte så gikk telefoni modemet mitt berserk og sperret routeren. Hver gang måtte jeg restette routeren. Dette var bare tull, men virket i flere år. Nå biter de ikke på den lenger. Er det noen som har løsning på "Multi ringing"? Unnskyld meg men det er kanskje den minst intelligente kommentaren jeg har sett på en stund, en maskin ringer ikke opp personer uten at den blir bedt om det. En annen ting... jeg driter vel i hvilket firma selgeren selger for så lenge de ikke viser til informasjon om den haken du refererer til. Til nå er det INGEN selgere som har gjort dette! Nei, men det er ikke stakkaren du snakker med som programmerer maskinen til å ringe alle telefonnumrene i databasen, som ikke har Gyldig reservasjon. Den du snakker med vet ikke noe om hvem som reserverer seg for hva, og hvem som har kundeforhold eller ikke. Det tennes kun en rød lampe foran han/henne De trykker på en knapp og så leser de opp dagens "tekst". Det er den maskinen, som du ikke tror på, som tar hånd om alt. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Jeg har flere ganger blitt forklart at det er pga et kundeforhold eller "haken" som er årsak til at jeg blir oppringt. Gjelder kun der jeg er på såkalt varm liste da. De kalde listene har jeg reservert meg mot. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Beklager jeg ønsker ikke å kjøpe noe og jeg ønsker at dere fjerner meg fra listen deres. Enkelt og det fungerer. Er ikke nødvendig å verken sende epost til firma samt sende inn klage til forbrukerombudet. Det er jo bare merarbeid. Dette skal i teorien funke, men funker ikke alltid i praksis... Av egen erfaring kan jeg si at Aftenposten og Dagsavisen er så useriøse at det ikke går. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Telefonselgere skaper mye frykt og depresjon blant eldre folk med en gammeldags oppdragelse hvor det regnes for ufint å si nei til folk. Jeg synes knapt det er noen grenser for hva man bør tillate seg å gjøre mot disse menneskene. Det hele er som en voksen telefonisk versjon av Halloween. Så fint at de sier "Kom igjen, bare 1 gang, please, så lover jeg aldri å ringe igjen". Så betaler noen, og så har de et kundeforhold som gjør at de ringer flere ganger i uken. Vi forbyr jo ting hele tiden fordi tingen kan være skadelig for et lite mindretall. Da synes jeg vi også kan forby telefonisk tigging. Gjerne knyttet til straffer om forvaring og egne avdelinger med slike folk i fengslene. 1 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Beklager jeg ønsker ikke å kjøpe noe og jeg ønsker at dere fjerner meg fra listen deres. Enkelt og det fungerer. Er ikke nødvendig å verken sende epost til firma samt sende inn klage til forbrukerombudet. Det er jo bare merarbeid. Dette skal i teorien funke, men funker ikke alltid i praksis... Av egen erfaring kan jeg si at Aftenposten og Dagsavisen er så useriøse at det ikke går. Noen er vanskelige ja. Men det er også mange som aksepterer komme på varm liste igjen etter at de har sagt at de ønsker vekk. Så noen ganger er det altså dere selv som er årsak til at dere blir ringt opp igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå