Gå til innhold

Dårlig kjølepasta på viftene?

hans A

Anbefalte innlegg

Er det slik at man bør tørke av den kjølepastaen som er smurt

på viften når du kjøper den?

Jeg kjøpte en

GlacialTech Igloo Silent Breeze 462 II XP3000+

Og den var ferdigsmurt.

Er det noe å tjene på å skifte den ut med f,eks

denne pastaen fra komplett.no

Eller er det andre hos komplett som er bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett om det dreier seg om kjøling av prosessor, northside chip eller skjermkort, er min erfaring at goop/paste som følger med som standard er dårligere enn f.eks. Arctic Silver eller en av de andre best anerkjente kjølepastaene.

Så ja, bytt gjerne kjølepasta, men bytt til et bra alternativ, og husk å rengjøre godt og påfør pastaen riktig.

Lenke til kommentar

om du ikke overklokker har det lite å si, men hvis du overklokker kan det lønne seg å bytte ut thermalpad'en som er på kjølern.

Skal du først bytte så anbefaler jeg Artic Silver 5 fra http://www.microplex.no/

regner med du forbedrer temperaturen din med 3-5°C i ditt tilfelle grunnet at det er kjøleevnen til din kjøleribbe som er hovedproblemet

i tilfeller hvor man har en high performance kjøleribbe der dårlig kontakt er grunnen til den høye tempen så kan man forbedre den mye mere.

Edit: skriveleif

Lenke til kommentar
hørt microplex også gjør det, men hør nå. Goop skal tette mikroporene og disse får du ikke renset så det blir nesten som å kladde på (derfor synker ikke tempen med all verden) så gi beng og spar tid og penger ;)

Goop skal skape bedre kontaktflate mellom kjøler og kjøleobjekt, og selv om mange små kvadratnanometer store områder sikkert ikke blir dekket, så er det jo en grunn til at man bruker goop. :) Tester viser jo også at det ER forskjell på hva slags goop man bruker også.

Hvor langt man vil gå for å senke temperaturen hvor mange grader er jo forsåvidt opp til en selv å avgjøre. :)

Lenke til kommentar

men hva er poenget med å senke tempen med 3 grader?

og jeg har vel riktig hvis ikke jeg har lest feil da... (kan hende det vettu ;)

Men iallefall så fyller de igjen mikroporene for å skape bedre kontaktflate dermed er det bedre å smøre god goop rett på enn å slenge på noe skit og så kjøre på med grom goopen etterpå.

Selvsag så vasker du vekk den gamle delevis men ikke helt derfor synker tempen litt.

Driter jeg på leggen nå?

Lenke til kommentar

Men iallefall så fyller de igjen mikroporene for å skape bedre kontaktflate dermed er det bedre å smøre god goop rett på enn å slenge på noe skit og så kjøre på med grom goopen etterpå.

Selvsag så vasker du vekk den gamle delevis men ikke helt derfor synker tempen litt.

Driter jeg på leggen nå?

3 grader er mye for en som skal overklokke ;)

Lenke til kommentar

Driter jeg på leggen nå?

3 grader er mye for en som skal overklokke ;)

men jeg dreit ikke på leggen virker det som ;)

Når han kjøper den viften så tror jeg at målet er lavt støynivå og ikke å oc :roll:

Lenke til kommentar

Stemmer.

Mitt mål er ikke overklokking. Heller underklokking.

Liker ikke all støyen overklokking skaper.

Så jeg satte ned spenningen på XP2500 med 0.05V

(Den teoretiske verdien i bios ble satt ned fra 1.65 til 1.6V)

Dette utgjorde hele 5°C.

Og winbond HD indikerer en spenning på 1.63-1.65V.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...