Gå til innhold

ANMELDELSE: Her er Norges billigste nettbutikk


Anbefalte innlegg

Test blir feil her, siden ingenting er testet, hverken levering, kundeservice, reklamasjon, retur eller refusjon.

Prissjekk blir riktigere, dette er utelukkende en sjekk av priser på nettbutikker. Her kan man få katta i sekken på anbefalte butikker fra tek.no, så vær forsiktig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er forskjell på en prissjekk og pristest?

 

Test blir feil her, siden ingenting er testet, hverken levering, kundeservice, reklamasjon, retur eller refusjon.

Ingenting av dette har noe med prisen på produktet å gjøre i alle fall, og følgelig ingen sentral del av en eventuell prissjekk eller pristest, alt etter hva du ønsker å kalle det.

 

Greit nok, man kan kverulere på om ordet test er fullt dekende, da det er vanskelig å "teste" ett tall. Og mer nøyaktig å skrive "sjekk", men det betyr ikke at pristesten er utført feil, eller at det ikke stemmer at det er en pristest overhode.

Det du derimot beskriver er en butikktest. For det, så vil nok "TV2 hjelper deg" være det du eventuelt måtte ønsker å sjekke ut.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er forskjell på en prissjekk og pristest?

 

Test blir feil her, siden ingenting er testet, hverken levering, kundeservice, reklamasjon, retur eller refusjon.

Ingenting av dette har noe med prisen på produktet å gjøre i alle fall, og følgelig ingen sentral del av en eventuell prissjekk eller pristest, alt etter hva du ønsker å kalle det.

 

Greit nok, man kan kverulere på om ordet test er fullt dekende, da det er vanskelig å "teste" ett tall. Og mer nøyaktig å skrive "sjekk", men det betyr ikke at pristesten er utført feil, eller at det ikke stemmer at det er en pristest overhode.

 

Det du derimot beskriver er en butikktest. For det, så vil nok "TV2 hjelper deg" være det du eventuelt måtte ønsker å sjekke ut.

 

"Kverulere" - du bør nok sjekke ordboken din - eventuelt "teste" ordboken din siden det er et ord du muligens liker å bruke. Det er kanskje greit å være nøye med hvile ord du bruker selv, siden du er over gjennomsnittet nøye med hvilke ord jeg bruker.

Den meningsutvekslingen du har hatt om denne saken kunne jeg ha sagt et par ord om, men velger å avstå.

Dette er også mitt første innlegg i denne tråden også en god grunn til at du bør ta ordvalget ditt opp til vurdering.

 

Det er altså ikke test av tall her, men "test" av nettbutikker - det er faktisk to forskjellige ting.

 

Ja, jeg snakker om en butikktest og det sies faktisk i overskriften at dette er Norges billigste nettbutikk og når det da kalles en test er det veldig nærliggende å kalle en butikktest.

"Testprosedyren" er utelukkende sammenlikning av pris og dette kan ikke kalles en test.

Om utvalget er si eller så har jeg ikke noe å si til.

 

Jeg legger vekt på å holde en saklig tone og ville derfor sette pris på at du korrigerer ordbruken din.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Nå tror jeg du bommer litt, og det er mulig du ikke leste gjennom posten min så nøye. Prøver å være litt mer spesifikk/nøye denne gangen, og for å gjøre det enklest har jeg delt den opp i stykker.

"Kverulere" - du bør nok sjekke ordboken din - eventuelt "teste" ordboken din siden det er et ord du muligens liker å bruke. Det er kanskje greit å være nøye med hvile ord du bruker selv, siden du er over gjennomsnittet nøye med hvilke ord jeg bruker.

1. Wikipedia og ordboken sier: "diskutere eller si imot uten egentlig gode argumenter", noe som også var min intensjon å skrive. Inntil noen bedre forklaring, så går jeg ut fra at dette er helt korrekt språkbruk.
2. I min originale setning så står det: "Greit nok, man kan kverulere på om ordet test er fullt dekende, da det er vanskelig å "teste" ett tall." her er stikkordet "man kan", og "greit nok". Hvor det mellom setningen ligger at jeg er enig i deg med argumentasjonen din om at pristest ikke er helt rett, men at det ville blitt flisespikke-diskusjon, hvor argumentene sannsynligvis kommer til å bli dårlige/lavmål (derav "man", og ikke "deg").

 

 

Det er kanskje greit å være nøye med hvile ord du bruker selv, siden du er over gjennomsnittet nøye med hvilke ord jeg bruker.

Jeg har ikke vært så nøye med ord du bruker. Det er du som påstår at ordbruken er feil, og følgelig er diskusjon rundt ordbruken av "pristest" ganske så sentralt, synes du ikke?

 

3.

 

 

Den meningsutvekslingen du har hatt om denne saken kunne jeg ha sagt et par ord om, men velger å avstå.

Er nok like greit, da det ligger veldig mye "internt" der. Hovedsakelig med flere av medlemmene her og Elgen.

 

 

Dette er også mitt første innlegg i denne tråden også en god grunn til at du bør ta ordvalget ditt opp til vurdering.

4. Fullt mulig. Men som sagt, mye internt, hvor ordbruken min mot elgen ikke bygger på denne diskusjonen alene (du hadde muligens forstått om du hadde lest andre diskusjoner der). Hva angår din kommentar, så ser jeg ikke noe problem i ordbruken min, eller hvorfor du reagerer. Mye mulig du leste for fort.

 

 

Det er altså ikke test av tall her, men "test" av nettbutikker - det er faktisk to forskjellige ting.

5. Pristest består av to del-ord (eller hvordan man nå staver det). Pris og test. Hvor pris, altså er et tall. Ordet "test" impliserer at det er snakk om en test, mens pris impliserer et prisnivå (altså et tall). Og sammen har de altså testet prisnivået på forskjellige butikker. Og som nevnt i andre innlegg, så er jeg enig i at de nok kunne brukt "sjekk" i stede for "test, da det er et mer brukt ord i denne sammenhengen.

Ja, jeg snakker om en butikktest og det sies faktisk i overskriften at dette er Norges billigste nettbutikk og når det da kalles en test er det veldig nærliggende å kalle en butikktest.

 

6. Og her er vi inne på selve kjernen av saken. For her er det nok muligens du som må sjekke hvordan man tolker ord. Om man selv drar på ordene så langt at man tenker butikktest når man leser pristest, og deretter blir skuffet fordi det var en test av priser.... vel da har man ingen god sak.

 

Det er godt mulig jeg tar feil her, men jeg tviler på at du gjør det med andre ord som inneholder "test", så hvorfor akkurat her?

 

 

 

Jeg legger vekt på å holde en saklig tone og ville derfor sette pris på at du korrigerer ordbruken din.

Ordbruken er korrigert etter diskusjonen og personen. Har følgelig kun brukt sakelig tone mot deg, og forventer det samme tilbake. Usikker på hva du mener jeg ikke har vært sakelig når jeg poengterte hva jeg var enig med deg, og uenig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg bringer oppslag fra Bokmålsordboka

 

kverulant

kverulant m1 (fra m.lat.; se kverulere) person som stadig klager og føler seg forurettet, trettekjær person, kranglefant

 

En kverulant vil nok nødvendigvis ofte kverulere, men kan man ikke av og til kverulere uten nødvendigvis være en kverulant av natur? Er du en kverulant, eller kverulerer du nå bare sånn unntaksvis? Lagene med ironi her på slutten er uansett imponerende... :p

Lenke til kommentar

 

 

Jeg bringer oppslag fra Bokmålsordboka

 

kverulant

kverulant m1 (fra m.lat.; se kverulere) person som stadig klager og føler seg forurettet, trettekjær person, kranglefant

En kverulant vil nok nødvendigvis ofte kverulere, men kan man ikke av og til kverulere uten nødvendigvis være en kverulant av natur? Er du en kverulant, eller kverulerer du nå bare sånn unntaksvis? Lagene med ironi her på slutten er uansett imponerende... :p

Jeg synes det er ganske drøyt å trekke inn kverulere etter mitt første innlegg i tråden. Dette er faktisk et diskusjonsforum, hvis man umiddelbart skal stemple et innlegg som kverulerende, blir diskusjonen vanskelig.

Og det at jeg reagerer på at mitt innlegg settes i forbindelse med kverulering får jammen deg i gang også.

Da begynner det å bli vanskelig,

Lenke til kommentar

Beklager, men når man begynner med å diskutere "poteito eller potato", så er det i min bok kverulering første innlegg eller ei... Andrull oppklarte uansett missforståelsen med en gang. Han skrev at "man kan kverulere", altså, han beskyldte deg ikke for å kverulere da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dere ønsker å gå tilbake til trådevnet et øyeblikk, så pleier Tek å forklare hvilke rammer de har satt for pristestinga, spesielt siden det alltid er noen butikker som ikke har inne alle produkter, og hvordan de forholder seg til dette. Jeg har kun sett kritikk av testen, og ingen som nevner at de faktisk har satt seg inn i hvordan testen er gjort.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hvis dere ønsker å gå tilbake til trådevnet et øyeblikk, så pleier Tek å forklare hvilke rammer de har satt for pristestinga, spesielt siden det alltid er noen butikker som ikke har inne alle produkter, og hvordan de forholder seg til dette. Jeg har kun sett kritikk av testen, og ingen som nevner at de faktisk har satt seg inn i hvordan testen er gjort.

 

Siden det kan virke som du ikke leste mitt første innleg hvor jeg faktisk tar opp akkurat det du nevner hvordan testen utføres:

"Test blir feil her, siden ingenting er testet, hverken levering, kundeservice, reklamasjon, retur eller refusjon.

Prissjekk blir riktigere, dette er utelukkende en sjekk av priser på nettbutikker. Her kan man få katta i sekken på anbefalte butikker fra tek.no, så vær forsiktig!"

 

Ellers honnør for at artikkelen tar opp Pixmanias dårlige kundeanmeldelser.

Lenke til kommentar

Beklager, men når man begynner med å diskutere "poteito eller potato", så er det i min bok kverulering første innlegg eller ei... Andrull oppklarte uansett missforståelsen med en gang. Han skrev at "man kan kverulere", altså, han beskyldte deg ikke for å kverulere da.

 

Kan ikke se at det var potato eller potetito" jeg diskuterer, mitt første innlegg:

 

 

Test blir feil her, siden ingenting er testet, hverken levering, kundeservice, reklamasjon, retur eller refusjon.

Prissjekk blir riktigere, dette er utelukkende en sjekk av priser på nettbutikker. Her kan man få katta i sekken på anbefalte butikker fra tek.no, så vær forsiktig!

 

Det er tvert i mot ting jeg synes er veldig viktig, hvordan forskjellige reelle hendelser blir håndtert av nettbutikken.

Hvordan kundene blir håndtert, service, reklamasjon, osv.

 

Jeg skjønner at dette er svært omfattende å teste for 38 nettbutikker, derfor synes jeg det er riktig å kalle dette en prissjekk eller en prissammenlikning.

 

Grunnen er ganske solid grunngitt i mitt første innlegg.

 

At du ikke er enig er så sin sak, greit nok. Men dette med å ta mannen i stedenfor ballen er en typisk hersketeknikk og det hører ikke hjemme i diskusjon.

Lenke til kommentar

Siden det kan virke som du ikke leste mitt første innleg hvor jeg faktisk tar opp akkurat det du nevner hvordan testen utføres:

"Test blir feil her, siden ingenting er testet, hverken levering, kundeservice, reklamasjon, retur eller refusjon.

Prissjekk blir riktigere, dette er utelukkende en sjekk av priser på nettbutikker. Her kan man få katta i sekken på anbefalte butikker fra tek.no, så vær forsiktig!"

 

 

 

 

Jo, det leste jeg. Og jeg gir deg helt rett i at det er mer riktig å kalle det en prissjekk eller prissammenlikning. Jeg ser også at det blir svært unøyaktig å kalle det en butikktest, men ikke like enig i at det ikke kan hete pristest.

 

Det var forøvrig ikke denne delen jeg pekte til, men det som gikk på at folk var uenige i at billigste butikk var billigst. Der er det en klart definert metode som Tek har brukt, som naturligvis vil gi annet resultat enn om man f.eks. bruker Prisjakts metode for sammenligning av to butikker. Prisjakts metode favoriserer noen som har bittelitt avslag på mange produkter som de ikke blir kvitt, mens Teks metode favoriserer noen som har massivt prisavslag på akkurat de vanligste produktene men tar seg grådig betalt på tilbehør.

 

Begge modellene gir korrekt "billigste butikk", men innenfor helt forskjellige rammer.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

4. Fullt mulig. Men som sagt, mye internt, hvor ordbruken min mot elgen ikke bygger på denne diskusjonen alene (du hadde muligens forstått om du hadde lest andre diskusjoner der). Hva angår din kommentar, så ser jeg ikke noe problem i ordbruken min, eller hvorfor du reagerer. Mye mulig du leste for fort.

 

Hvorfor i all verden skal du dra med deg uenigheter og humør fra andre tråder når du diskuterer med meg ?

Da bør du ta deg en lang tenkepause

 

Forøvrig så er jeg enig i at dette er ikke Norges billigste butikk som er testet men den bilist butikken fra en definer gruppe varer og butikker.

Når det også kommer antydninger at ikke alle butikkene har alle varene samtidig som testen baserer seg på antall billige vare pr butikk ( slik det kan oppfattes ) så kan man lure på om denne undersøkelsen ( som det egentlig er ) er gjortt på riktig grunnlag

 

Det er jo bare å se på hvordan andre prisundersøkelser gjennomføres ( enten så finner man de samme elle tilsvarende varer , eller så fjerner man de varene som man ikke kan sameligne med )

Lenke til kommentar

Gratulerer til Siba. Har selv sett at den ofte kommer opp med gode priser på mange søk, men har ikke tenkt over at den butikken etterhvert er blitt såpass sterk på nettet.

 

 

Hadde beste pris på Grand Theft Auto V (5) sist gang jeg sjekket prisguiden. :woot:

Endret av G
Lenke til kommentar

 

MÅ dem ha med pixmania i konkurransen? Kan dem ikke bare fjerne dem fra listen?

 

Dette er en prissammenligning. For en prissammenligning er det prisen som gjelder. Alt annet blir en subjektiv tilgrumsing av sammenligningdata som vi skal se på rent objektivt.

 

En faktor som kan gi lavere pris er dårligere service. Motsatt, suveren service og oppfølging vil nødvendigvis gi høyere pris. Det kan man ikke lese direkte ut av prisen. Men Prisguiden har også sider med mål på dette. Når du skal kjøpe noe, bør du altså ikke bare se på prisen. Men når du skal sammenligne prisen, ja, da bør du faktisk bare se på prisen. Den skal stå alene som et faktaark, og så man selv forsøke å tenke gjennom om man tør kjøpe hos billigste aktør, eller om den billigste aktøren har dårlig rykte, dårlig service, etc.

 

Sist gang jeg gikk inn i denne debatten, viste det seg at Pixmania hadde bedre snittkarakterer/tilbakemeldinger på webshop-guiden enn mange andre butikker, på det tidspunktet mener jeg det var inklusive Elkjøp og Multicom. Betyr det at også Elkjøp og Multicoms priser burde strykes fra lista?

 

Da er det ikke lengre en prissammenligning. Da er det en subjektiv liste over nettbutikker som TEK-nettverket liker.

 

 

 

Jeg gadd aldri legge inn dårlig kritikk på den elendige returordningen Pixmania opererer med.

 

Så det er nok litt medvirkende til at de hadde så gode tilbakemeldinger den gang du sjekket tipper jeg. :huh:

 

Jeg fikk en GPS som det ikke fantes norsk kart for. Så prøvde jeg mot produsenten av GPS'en, og de nektet å hjelpe med kartoppdatering. GPS'ens elektronikk og software var super på den tiden den ble lansert, så det stod ikke på noe annet enn mangel på kartdata og elendig service overfor nordmenn fra både GPS-produsent (VIA MICHELIN) og fra Pixmania.

 

Pixmania brukte sannsynligvis et halvt år på å betale meg pengene tilbake. Etter minst 10 - 15 purringer.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Haha, ja pixmania burde blitt ulovlig, og imponerende at mastercard og visa orker å ha de som kunde.

 

Dersom fraktselskapet knuser, kaster og ikke leverer en vare, har fraktselskapet, ikke Pixmania, begått et lovbrudd. Det er ikke et lovbrudd å pakke varen dårlig inn. Det er ikke et lovbrudd å ødelegge en vare under frakt. Det er nok derimot et lovbrudd å kaste / ikke levere varen.

 

At en vare som Pixmania beviselig sendte avgårde ble ødelagt av fraktfirmaet, ja, det er faktisk juridisk sett fraktfirmaet som har ansvar for. De skulle levert deg en ødelagt vare, som du da kunne nektet ta imot, du kunne også utøvet din angrerett, og disse mulighetene var det fraktselskapet som tok fra deg, ikke Pixmania.

 

Dette fraktselskapet brukes med stor sannsynlighet av mange andre bedrifter. Skal også disse bedriftene bli ulovlig?

 

<snip>

 

 

 

Jeg mener det er Pixmania sitt ansvar å rydde opp, det var tross alt de som valgte befrakter, og de som var kunde av befrakter. DU er kun mottaker av varen og er prisgitt de to andre aktørene (selger og befrakter).

 

Så jeg er svært uenig med deg i at du som mottaker skal ha noe som helst dialog med denne befrakter å gjøre i det hele tatt. Annet enn om du faktisk mottok varen fra dem, og den var ødelagt, så kanskje du måtte ha involvert deg i å få frambevisene overfor begge partene.

 

DET burde holde med noen foto av knust skjerm eller hva det gikk i. Også at Pixmania sendte en måte å gi gratis returfrakt på.

 

Men det skisseres et eksempel hvor varen aldri kom fram til mottaker. Så hvorfor skal mottaker da betale for varen?

 

Men Pixmania skulle uansett ha fulgt opp og veiledet i hvordan man skulle gå fram før de godtok å betale pengene igjen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Lol. Dette blir så vanvittig dratt ut av perspektiv. Artikkelen forteller oss hvem som er billigst. That's it.

Den sier ikke noe om hvor du bør handle eller hvem som har best kundeservice.

 

Jeg er enig om at artikkelen ikke er særlig god eller informativ, men hva mer finnes egentlig å diskutere? Akkurat nå har denne tråden spoooret langr av, hehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har forsøkt å forstå nytteverdien av denne testen eller undersøkelsen ( som burde være den korrekte betegnelsen)

men jeg finner absolutt ingen ting av nytte i den

 

Ærlig tall , hvem er det som kun er interessert i pris ?

handler man på en tilfeldig nettbutikk så vet man ikke engang med sikkerhet om man får varen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...