tommyb Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 MÅ dem ha med pixmania i konkurransen? Kan dem ikke bare fjerne dem fra listen? Dette er en prissammenligning. For en prissammenligning er det prisen som gjelder. Alt annet blir en subjektiv tilgrumsing av sammenligningdata som vi skal se på rent objektivt. En faktor som kan gi lavere pris er dårligere service. Motsatt, suveren service og oppfølging vil nødvendigvis gi høyere pris. Det kan man ikke lese direkte ut av prisen. Men Prisguiden har også sider med mål på dette. Når du skal kjøpe noe, bør du altså ikke bare se på prisen. Men når du skal sammenligne prisen, ja, da bør du faktisk bare se på prisen. Den skal stå alene som et faktaark, og så man selv forsøke å tenke gjennom om man tør kjøpe hos billigste aktør, eller om den billigste aktøren har dårlig rykte, dårlig service, etc. Sist gang jeg gikk inn i denne debatten, viste det seg at Pixmania hadde bedre snittkarakterer/tilbakemeldinger på webshop-guiden enn mange andre butikker, på det tidspunktet mener jeg det var inklusive Elkjøp og Multicom. Betyr det at også Elkjøp og Multicoms priser burde strykes fra lista? Da er det ikke lengre en prissammenligning. Da er det en subjektiv liste over nettbutikker som TEK-nettverket liker. Lenke til kommentar
fwj__ Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Tidenes dårligste test 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Haha, ja pixmania burde blitt ulovlig, og imponerende at mastercard og visa orker å ha de som kunde. Dersom fraktselskapet knuser, kaster og ikke leverer en vare, har fraktselskapet, ikke Pixmania, begått et lovbrudd. Det er ikke et lovbrudd å pakke varen dårlig inn. Det er ikke et lovbrudd å ødelegge en vare under frakt. Det er nok derimot et lovbrudd å kaste / ikke levere varen. At en vare som Pixmania beviselig sendte avgårde ble ødelagt av fraktfirmaet, ja, det er faktisk juridisk sett fraktfirmaet som har ansvar for. De skulle levert deg en ødelagt vare, som du da kunne nektet ta imot, du kunne også utøvet din angrerett, og disse mulighetene var det fraktselskapet som tok fra deg, ikke Pixmania. Dette fraktselskapet brukes med stor sannsynlighet av mange andre bedrifter. Skal også disse bedriftene bli ulovlig? Pixmania har et subjektivt rykte som en butikk man virkelig bør unngå her på forumet. Ser man på "Nettbutikker", en av de aller viktigste undersidene av Prisguide.no, finner man Pixmania med et karaktersnitt som plasserer dem på noen-og-førtiendeplass. Platekompaniet, mShop, Telenor og Lefdal har dårligere snittvurdering enn Pixmania. Det er det nærmeste man har en objektiv vurdering her. Så, hvilke kriterier skal man bruke for at akkurat Pixmania skal fjernes? Pixmania er forresten eid av Dixons, samme firma som eier Lefdal og Elkjøp. Jeg ser at Pixmania ikke er spesielt populær, men den er heller ikke minst populær. Subjektive dårlige opplevelser har vi hatt med alle nettbutikkene på listen. Selv har jeg opplevd ganske mye grums på norske og danske nettbutikker. Alt går greit så lenge varen er i orden, men blir det retursak så blir veldig mange bedrifter veldig, veldig anderledes. Bortimot ett år for å få pengene tilbake når de sender feil vare, det er dessverre ikke uvanlig. Jeg skreiv på mandag en klage på en vare fra en av de mest populære nettbutikkene, der jeg mottok riktig vare men det var vesentlig feil i produktbeskrivelsen. Selv hos en av de mest populære nettbutikkene har jeg altså på flere dager hverken mottatt bekreftelse på at eposten ble mottatt og skal behandles, eller noe svar. Jeg er sikret gjennom loven, og kan oppheve salget, men det finnes ingen sikkerhet som faktisk garanterer for at butikkene har god service og gir deg pengene tilbake i rimelig tid. Si gjerne ofte og med farget skrift, "jeg vil på det sterkeste advare alle mot å bruke Pixmania", og fortell for all del hvorfor. Men at de skulle vært ulovlig fordi du har dårlig erfaring en retursak, sorry, men sånn fungerer det bare i stater der du er eneveldende diktator. Og det fungerer definitivt ikke sånn at dårlige erfaringer påvirker det faktum at de noen ganger har lavest pris. Endret 31. oktober 2014 av tommyb Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Ulovlig var litt kreativt ment. Og jo, pixmania må holde se til norske lover og regler, som igjen vil si at jeg som kjøper ikke har ansvaret for å ordne opp med tull fra leveringen. Eller bærer risikoen for gjennstanden. Min avtale er til pixmania, og de brøt flere paragrafer i forbrukerkjøpsloven. Bla. Paragraf: 4, 6, 8 og 10. Alle har dårlige erfaringer, men av de jeg har sett her inne, eller hørt fra andre så har jeg aldri sett noe som topper den ansvarsfraskrivelsen og lovbruddene som de begikk i mitt tilfelle. Visste at de var sketchy før jeg handlet der, og hadde jeg lest lignende anmeldelse som er SÅ dåelige, så hadde jeg nok ikke gjort det. Men for all del, del gjerne historie som er verre eller i nærheten. Aldri hørt om noen større norsk nettbutikk som stopper kommunikasjon og dropper forbindelsen med en gang de får penger, og aldri ser til å levere noen pakke. Og at man etter et halvt år må gå til det ekstreme skrittet å få pengene tilbake fra mastercard fordi man ikke får tak på dem. Greit at man hadde noen kontakter i politiet/PST som kunne hjelpe seg litt da. Endret 31. oktober 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Det er klart de skal holdes ansvarlig, men det skal fraktselskapet også. Det jeg sier er ikke at Pixmania er noe enkeltstående firma som driver på kanten av loven. Det er de ikke, de har bare dårlig kundeservice. Det er jo veldig greit om de bryter forbrukerkjøpsloven, for da kan du anmelde dem, og dermed får du faktisk endret på deres praksis. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Nå har jo Pixmania vært i lupen av forbrukerombudet samt ved flere anledninger vært tema på forbrukerinspektørene på NRK hvor de gang på gang skylder på menneskelig feil og lover bot og bedring uten at det ser ut som de skjerper rutinenne sine noe nevneverdig. Praksisen til Pixmania er tvers gjennom råtten. 1 Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Men ? Er det noen som handler på billigst pris alene da? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Pixmania er råtne greier ja, men om jeg måtte velge mellom dem og Netonnet... Pest vs Kolera... Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Jeg kommer uansett til å bruke prisjakten hver gang jeg handler (som oftest er maskinvarekomponenter). Det som blir billigest for meg gang på gang er en kombinasjon av CDON, SuperSmart, NetOnNet og Komplett. Komplett har sine gullkorn de også. Men så må jeg legge til at Proshop og Deal veldig ofte er billigest, men de butikkene handler jeg ikke fra (til tross for at det er mange som ikke har problemer med dem, og Deal har faktisk fått gode tilbakemeldinger meg bekjent). Grunnen er at jeg liker å handle hos noen jeg vet det ikke blir noe tull med. Hovedforskjellen er at vi sammenligner 38 butikker i sluttvurdringen, ikke to - noe som alene gir et annet bilde. Jepp Endret 31. oktober 2014 av AdNauseam 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Det er klart de skal holdes ansvarlig, men det skal fraktselskapet også. Det jeg sier er ikke at Pixmania er noe enkeltstående firma som driver på kanten av loven. Det er de ikke, de har bare dårlig kundeservice. Det er jo veldig greit om de bryter forbrukerkjøpsloven, for da kan du anmelde dem, og dermed får du faktisk endret på deres praksis. kunne nok kanske gjort det, men er en stund siden nå. Og orket ikke mer etter den runden. ^^ Lenke til kommentar
stiaros Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Det er klart de skal holdes ansvarlig, men det skal fraktselskapet også. Det jeg sier er ikke at Pixmania er noe enkeltstående firma som driver på kanten av loven. Det er de ikke, de har bare dårlig kundeservice. Det er jo veldig greit om de bryter forbrukerkjøpsloven, for da kan du anmelde dem, og dermed får du faktisk endret på deres praksis. Hvorfor snakker du om fraktselskapet? Hvem som "har skylda", har for kunden ingenting å si, så lenge man ikke mottar noen vare... 1 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Det som allerede er sagt er at det er uansett leverandørens ansvar å fikse problemet dersom kunden ikke mottar varen eller mottar skadet vare. Med andre ord kan ikke leverandøren si at du må snakke med posten for å få erstatning. De må ta i mot varen, sende deg en ny (eller refundere). Deretter må leverandøren søke erstatning fra posten. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Etter komentarene her å dømme så er denne kåringen rett og slett meningsløs. Hvorfor driver dere på tek.no da fortsatt med det ? 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Pixmania er råtne greier ja, men om jeg måtte velge mellom dem og Netonnet... Pest vs Kolera... Har handlet masse på netonnet, mest pågrunn av gratis frakt og aldri hatt noen problemer med de Aldri handlet på Pixmania pågrunn av svært dårlig rykte og dyr frakt Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Her er forresten flere sammenligninger på pris: NetOnNet vs Pixmania Bilde: http://prntscr.com/51iorn Linkt til test: http://www.prisjakt.no/fight.php?ftgid1=10626&ftgid2=9877&cat= Pixmania vs SIBA Bilde: http://prntscr.com/51ip9w Link til test: http://www.prisjakt.no/fight.php?ftgid1=9877&ftgid2=3143&cat= Må dessverre arrestere TEK.no på emnet: "Her er Norges billigste nettbutikk" Dette stemmer ikke! Prisjakt sin automatiske prissjekk henter og sammenligner data på en helt annen måte enn metoden vi bruker. Hvordan vi har hentet ut prisene og hvordan vi har regnet dette om til en prosentvis forskjell står nøye beskrevet på side 2: http://www.tek.no/artikler/anmeldelse-her-er-norges-billigste-nettbutikk/164587/2 Hovedforskjellen er at vi sammenligner 38 butikker i sluttvurdringen, ikke to - noe som alene gir et annet bilde. Det skal bli samme resultat om en kun tester 2 av butikkene ellers så er det noe veldig galt med metoden dere tester på 2 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Om du setter opp den autoamtiske testen til å teste det samme, så vil de nok vise nøyaktig det samme. Men nå var det altså ikke slik det ble satt opp hos MobileLeo. Ergo do forskjellige resultater. Det er forskjell på 1000 forskjellige vilkårlige ting, og noen få spesifikke populære produkter. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Pixmania er råtne greier ja, men om jeg måtte velge mellom dem og Netonnet... Pest vs Kolera... Har handlet masse på netonnet, mest pågrunn av gratis frakt og aldri hatt noen problemer med de Aldri handlet på Pixmania pågrunn av svært dårlig rykte og dyr frakt Hvis du sjekker karakteren til Netonnet på Prisjakt.no så ser du at de korrigert for karakterene de har "kjøpt" så ligger de ikke mye over Pixmania i karakter i det hele tatt. Forumet har etterhvert sett en del tråder med folk som får problemer med Netonnet når ting skal i retur. Egen erfaring er at jeg måtte kontakte forbrukerrådet. Netonnet tror at de kan regulere seg vekk fra norsk forbrukerkjøpslov i sine kjøpsbetingelser. Jeg antar avtalefriheten står sterkere i Sverige enn i Norge. Vi kommer til å høre mye mer fra missfornøyde kunder derfra fremover, etter hvert som mer og mer ryker innenfor reklamasjonstiden som Netonnet tror er 2 år i Norge, mens det i virkeligheten ofte er 5.. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Bedre med mangelfull returordning enn mangelfull leveringsordning. Neida, jeg skal nå gi meg. Skal ikke spille videre på den terningen, men fristet bare. ^^ Lenke til kommentar
Strato Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) På returrett og leveringstid tror jeg faktisk komplett er best. Jeg bestiller ofte og må aldri vente mer enn 2 dager på å få varen og får 45 dagers returrett. Jeg synes det er verdt en "hundrelapp" ekstra i noen tilfeller Endret 31. oktober 2014 av Strato Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Bare det faktum at komplett har helautomatisert lager gjør at det automatisk rykker opp et steg i min bok. Men selvsagt, de matcher det med resten av kundebehandlingen og servicen/transport. Dog, ikke noe som slår lokale utsalgssteder som DI som gir deg varen på stedet. Og så kunne slå av en prat. Win Win. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå