toth Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Han har brutt sin vikeplikt da du kom fra høyre, om dere begge hadde kjørt fremover så hadde det vært klart vikepliktsbrudd? Det er det flere sier. Du har da ikke vikeplikt for noen som: 1: rygger (her er begge like skyldige) 2: kommer fra P-plass Når du kommer fra P-plass til vei/gate har du alltid vikeplikt. Høyre/venstre er irrelevant. Naboen har i utgangspunktet vikeplikt siden han rygger, men ikke for deg som kommer fra P-plass - du har derimot "dobbel vikeplikt" - du kommer fra P-plass ut på vei OG du rygger. Endret 31. oktober 2014 av toth 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Du har da ikke vikeplikt for noen som: 1: rygger (her er begge like skyldige) 2: kommer fra P-plass Når du kommer fra P-plass til vei/gate har du alltid vikeplikt. Høyre/venstre er irrelevant. Naboen har i utgangspunktet vikeplikt siden han rygger, men ikke for deg som kommer fra P-plass - du har derimot "dobbel vikeplikt" - du kommer fra P-plass ut på vei OG du rygger. Du har vikeplikt for alt som kommer fra høyre. Og da regner jeg med det er uavhenging av hvilken vei blien befinner seg. Du har også vikeplikt når du rygger. I dette tilfellet rygget begge, altså nuller vikeplikten seg ut da begge i utgangspunktet er skyldig i å ha kjørt på den andre. Rygger du, har du vikeplikt. Det peker mot skylddeling. Men, siden begge rygget, og det børte til en kolisjon, kan man ta i bruk høyreregelen. Videre sies det at dette var privat vei. Her er det vanskelig å defienre hvor privat vei slutter, og hvor parkeringsplass begynner. Jeg renger ikke med det er likt udnerlag på alt som er tegnet på bildet? Man kan argumentere for at TS også er på privat vei, mellom den andre private veien og egen parkeringsplass, eller at begge er på tur til/fra parkeringsplass. Jeg er uansett overbevist om at TS ikke har 100% skyld her. Det er skylddeling, eller i bestefall motpartens feil siden han bryter høyreregelen. Lenke til kommentar
toth Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Du har da ikke vikeplikt for noen som: 1: rygger (her er begge like skyldige) 2: kommer fra P-plass Når du kommer fra P-plass til vei/gate har du alltid vikeplikt. Høyre/venstre er irrelevant. Naboen har i utgangspunktet vikeplikt siden han rygger, men ikke for deg som kommer fra P-plass - du har derimot "dobbel vikeplikt" - du kommer fra P-plass ut på vei OG du rygger. Du har vikeplikt for alt som kommer fra høyre. Og da regner jeg med det er uavhenging av hvilken vei blien befinner seg. Du har også vikeplikt når du rygger. I dette tilfellet rygget begge, altså nuller vikeplikten seg ut da begge i utgangspunktet er skyldig i å ha kjørt på den andre. Rygger du, har du vikeplikt. Det peker mot skylddeling. Men, siden begge rygget, og det børte til en kolisjon, kan man ta i bruk høyreregelen. Videre sies det at dette var privat vei. Her er det vanskelig å defienre hvor privat vei slutter, og hvor parkeringsplass begynner. Jeg renger ikke med det er likt udnerlag på alt som er tegnet på bildet? Man kan argumentere for at TS også er på privat vei, mellom den andre private veien og egen parkeringsplass, eller at begge er på tur til/fra parkeringsplass. Jeg er uansett overbevist om at TS ikke har 100% skyld her. Det er skylddeling, eller i bestefall motpartens feil siden han bryter høyreregelen. Høyreregel gjelder ikke når man kommer ut fra P-plass eller annet avgrenset område, det gjelder vei<>vei hvor ikke annet er angitt med skilt(eks vikeplikt eller forkjørsvei). Når du skal svinge ut fra bensinstasjonen og ut på riksveien har naturligvis ikke de som kommer fra din venstre vikeplikt for deg - det samme gjelder privat eller offentlig P-plass, og alt annet som ikke er vei eller gate. 5 Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Dumt å ta på seg skyld når det ikke er absolutt klart at det var din feil (type kjørt inn i en parkert bil). Naboen burde heller ikke sette seg i mot dette. Når det gjelder skyld så er jeg usikker. Man har i utgangspunktet vikeplikt når man rygger, men her rygget jo begge. Tror kanskje det at du kom ut fra en parkeringsplass kan ha noe å si, hadde dere kjørt riktig vei begge to, så hadde det helt klart vært et vikepliktsbrudd fra din side. Man tenker ikke helt klart i øyeblikket det skjer. Nei, det er klart. Særlig dersom du ikke har ditt helt på det rene så kan det være lett å tenke at det bare var din feil, selv om det ikke nødvendigvis stemmer. Bare ha det i hodet til neste gang, folk burde ikke ha noe i mot at du sier at forsikringsselskapene får avgjøre hvem som har skyld. Uansett bedre enn folk som brøler og truer med politi etter at de har kjørt inn i deg bakfra da du stoppet for en fotgjenger. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Høyreregel gjelder ikke når man kommer ut fra P-plass eller annet avgrenset område, det gjelder vei<>vei hvor ikke annet er angitt med skilt(eks vikeplikt eller forkjørsvei). Når du skal svinge ut fra bensinstasjonen og ut på riksveien har naturligvis ikke de som kommer fra din venstre vikeplikt for deg - det samme gjelder privat eller offentlig P-plass, og alt annet som ikke er vei eller gate. Men hvordan kan man bastant påstå at motpart befant seg på en vei? Jeg er fullstendig klar over reglene, men i dette tilfelle er begge på privat grunn, og det er ikke uten videre definert at det ene eller det andre er vei i dette tilfellet. Området de befant seg på kan got defineres som en P-plass, for begge parter. Eller at begge var på tur til/fra en P-plass. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 31. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2014 Du har da ikke vikeplikt for noen som: 1: rygger (her er begge like skyldige) 2: kommer fra P-plass Når du kommer fra P-plass til vei/gate har du alltid vikeplikt. Høyre/venstre er irrelevant. Naboen har i utgangspunktet vikeplikt siden han rygger, men ikke for deg som kommer fra P-plass - du har derimot "dobbel vikeplikt" - du kommer fra P-plass ut på vei OG du rygger. Du har vikeplikt for alt som kommer fra høyre. Og da regner jeg med det er uavhenging av hvilken vei blien befinner seg. Du har også vikeplikt når du rygger. I dette tilfellet rygget begge, altså nuller vikeplikten seg ut da begge i utgangspunktet er skyldig i å ha kjørt på den andre. Rygger du, har du vikeplikt. Det peker mot skylddeling. Men, siden begge rygget, og det børte til en kolisjon, kan man ta i bruk høyreregelen. Videre sies det at dette var privat vei. Her er det vanskelig å defienre hvor privat vei slutter, og hvor parkeringsplass begynner. Jeg renger ikke med det er likt udnerlag på alt som er tegnet på bildet? Man kan argumentere for at TS også er på privat vei, mellom den andre private veien og egen parkeringsplass, eller at begge er på tur til/fra parkeringsplass. Jeg er uansett overbevist om at TS ikke har 100% skyld her. Det er skylddeling, eller i bestefall motpartens feil siden han bryter høyreregelen. Grus på min parkaringsplass. Asfalt der det skjedde. Men det er av eget valg. Vi betaler for felles brøyting, så det må nesten være asfalt der. Motparten parkerer forøvrig på samme vei som ulykken skjedde, da de bor i enden av veien. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 31. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2014 Dumt å ta på seg skyld når det ikke er absolutt klart at det var din feil (type kjørt inn i en parkert bil). Naboen burde heller ikke sette seg i mot dette. Når det gjelder skyld så er jeg usikker. Man har i utgangspunktet vikeplikt når man rygger, men her rygget jo begge. Tror kanskje det at du kom ut fra en parkeringsplass kan ha noe å si, hadde dere kjørt riktig vei begge to, så hadde det helt klart vært et vikepliktsbrudd fra din side. Man tenker ikke helt klart i øyeblikket det skjer. Nei, det er klart. Særlig dersom du ikke har ditt helt på det rene så kan det være lett å tenke at det bare var din feil, selv om det ikke nødvendigvis stemmer. Bare ha det i hodet til neste gang, folk burde ikke ha noe i mot at du sier at forsikringsselskapene får avgjøre hvem som har skyld. Uansett bedre enn folk som brøler og truer med politi etter at de har kjørt inn i deg bakfra da du stoppet for en fotgjenger. Sant, men jeg tror uansett ikke det spiller så stor rolle. Jeg tviler på at mitt forsikringsselskap ønsker å betale 25.000 kr til motparten (takst) om det hersker tvil om hvem som har skyld i uhellet. Fakta skal uansett på bordet. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 31. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2014 Høyreregel gjelder ikke når man kommer ut fra P-plass eller annet avgrenset område, det gjelder vei<>vei hvor ikke annet er angitt med skilt(eks vikeplikt eller forkjørsvei). Når du skal svinge ut fra bensinstasjonen og ut på riksveien har naturligvis ikke de som kommer fra din venstre vikeplikt for deg - det samme gjelder privat eller offentlig P-plass, og alt annet som ikke er vei eller gate.Men hvordan kan man bastant påstå at motpart befant seg på en vei?Jeg er fullstendig klar over reglene, men i dette tilfelle er begge på privat grunn, og det er ikke uten videre definert at det ene eller det andre er vei i dette tilfellet. Området de befant seg på kan got defineres som en P-plass, for begge parter. Eller at begge var på tur til/fra en P-plass. Motparten benytter enden av veien som parkeringsplass. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Høyreregel gjelder ikke når man kommer ut fra P-plass eller annet avgrenset område, det gjelder vei<>vei hvor ikke annet er angitt med skilt(eks vikeplikt eller forkjørsvei). Når du skal svinge ut fra bensinstasjonen og ut på riksveien har naturligvis ikke de som kommer fra din venstre vikeplikt for deg - det samme gjelder privat eller offentlig P-plass, og alt annet som ikke er vei eller gate. Men hvordan kan man bastant påstå at motpart befant seg på en vei? Jeg er fullstendig klar over reglene, men i dette tilfelle er begge på privat grunn, og det er ikke uten videre definert at det ene eller det andre er vei i dette tilfellet. Området de befant seg på kan got defineres som en P-plass, for begge parter. Eller at begge var på tur til/fra en P-plass. Vegtrafikkloven skiller ikke mellom privat og offentlig veg. Veg er veg, loven er lik for begge. Videre kan man lese om vikeplikt: § 7.Vikeplikt 4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder Dermed ligger nok trådstarter litt dårlig an, men det vil kanskje brukes skjønn siden begge rygget. Jeg tror ikke trådstarter slipper unna uten skyld, men det kan godt hendes at det blir skylddeling. Det spørs nok litt på hvordan kollisjonen skjedde, sikt, fart osv. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. november 2014 Forfatter Del Skrevet 14. november 2014 Liten oppdatering i saken. Dette tar mer tid enn forventet fordi forsikringsselskapene ikke blir enige. Mitt selskap mener det er delt skyld, mens motparten sitt er uenig. Hva skjer om enighet ikke oppnås? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Liten oppdatering i saken. Dette tar mer tid enn forventet fordi forsikringsselskapene ikke blir enige. Mitt selskap mener det er delt skyld, mens motparten sitt er uenig. Hva skjer om enighet ikke oppnås? De blir enige, det er det som er så fint, du slipper å bry deg. Selskapet reparerer bilen din, og du betaler egenandel og mister bonus. Resten fikser dem. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 18. september 2015 Forfatter Del Skrevet 18. september 2015 Liten oppdatering i saken. Dette tar mer tid enn forventet fordi forsikringsselskapene ikke blir enige. Mitt selskap mener det er delt skyld, mens motparten sitt er uenig. Hva skjer om enighet ikke oppnås? De blir enige, det er det som er så fint, du slipper å bry deg. Selskapet reparerer bilen din, og du betaler egenandel og mister bonus. Resten fikser dem. Tenkte bare jeg for morro skyld skulle si at de fremdeles ikke har blitt enige med hverandre. Saken fyller snart året. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Liten oppdatering i saken. Dette tar mer tid enn forventet fordi forsikringsselskapene ikke blir enige. Mitt selskap mener det er delt skyld, mens motparten sitt er uenig. Hva skjer om enighet ikke oppnås? De blir enige, det er det som er så fint, du slipper å bry deg. Selskapet reparerer bilen din, og du betaler egenandel og mister bonus. Resten fikser dem. Tenkte bare jeg for morro skyld skulle si at de fremdeles ikke har blitt enige med hverandre. Saken fyller snart året. I alle dager.. men bilene er blitt reparert for forsikrings regning selv om de ikke er enige, hva? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 18. september 2015 Forfatter Del Skrevet 18. september 2015 Liten oppdatering i saken. Dette tar mer tid enn forventet fordi forsikringsselskapene ikke blir enige. Mitt selskap mener det er delt skyld, mens motparten sitt er uenig. Hva skjer om enighet ikke oppnås? De blir enige, det er det som er så fint, du slipper å bry deg. Selskapet reparerer bilen din, og du betaler egenandel og mister bonus. Resten fikser dem. Tenkte bare jeg for morro skyld skulle si at de fremdeles ikke har blitt enige med hverandre. Saken fyller snart året. I alle dager.. men bilene er blitt reparert for forsikrings regning selv om de ikke er enige, hva? Min bil ble knapt skadet, så den har jeg ikke reparert, men motpart har fått sin bil reparert. Etter fem måneder med krangling ble de enige om at jeg skulle påta meg ansvaret for skadene. Jeg orket ikke å krangle på dette, ettersom jeg ville bli ferdig med saken. Jeg stusset imidlertid på at taksten havnet på 25000 kr for en liten skramme. Det viste seg da at de hadde tatt med en skade på dørhåndtaket som jeg ikke hadde noe med å gjøre. Har sikkert vært i kontakt med forsikringsselskapet mitt ti ganger og bedt de om å bli ferdig med saken, men de mener det er andre selskapet som er vanskelig. Nå vet jeg egentlig hva jeg skal gjøre. Jeg vil gjerne ha en sum å forholde meg til. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 18. september 2015 Forfatter Del Skrevet 18. september 2015 Er det i det hele tatt noe jeg kan gjøre? Det hjelper ikke å ta kontakt med saksbehandleren. Lenke til kommentar
1969 Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Vet ikke. Skal du betale de 25000 selv ? Er vel bare å ta lærdom av det, og ha et kamera klart hvis man skulle være så uheldig å komme opp i en lignende situasjon en gang til og ta bilde av skaden som ble påført, så unngår man kanskje ting som blir lagt til etterkant. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 18. september 2015 Forfatter Del Skrevet 18. september 2015 Vet ikke. Skal du betale de 25000 selv ? Er vel bare å ta lærdom av det, og ha et kamera klart hvis man skulle være så uheldig å komme opp i en lignende situasjon en gang til og ta bilde av skaden som ble påført, så unngår man kanskje ting som blir lagt til etterkant. Jeg skal selvfølgelig ikke betale for en skade rundt dørhåndtaket som jeg ikke har påført. Bilen min fikk null skader, annet enn på støtfangeren som faktisk traff motpart sin bil nederst. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Det er vel karma som slår inn. Du prøvde å få delt skyld på noe som var din feil. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 19. september 2015 Forfatter Del Skrevet 19. september 2015 Det er vel karma som slår inn. Du prøvde å få delt skyld på noe som var din feil. Det er ikke jeg som avgjør om det er delt skyld. På lik linje med flere av forummedlemmene, så var også forsikringsselskapene uenige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå