hilund Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Kjente du en følelse av hat når du kranglet med foreldrene dine i tenårene? Eller når bestevennen din gikk bak ryggen din? Kanskje kjente du hatet bruse når kjæresten din var utro? Vi vet veldig lite om hat og dens funskjoner, spesielt blant nordmenn. Dersom du ønsker å bidra med egne erfaringer og opplevelser via en spørreundersøkelse vennligst trykk her. Ønsker å vite hva dere tenker og føler om hat. Hva tenker du om hat? Er det en holdning eller en følelse? Har hat en funksjon? Er hat et for sterkt ord? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Jeg setter spørsmål til alternativene som for meg inneholder motsigelser som gjør det vanskelig for meg å svare på dem. I mitt tilfelle vil disse visse svarene være helt verdiløse for dere. 1: Jeg er absolutt ikke utadvendt, men jeg er veldig entusiastisk. Med mindre jeg føler behov for å skjule entusiasmen (som regel rundt folk). Om jeg uttrykker denne entusiasmen er dermed noe annet. 2: Er veldig kritisk, men ikke særlig kranglete. Vil helst unngå krangler så fremt det er mulig. 3: Er pålitelig, men i svært liten grad selv-disiplinert. Det blir noe annet når andre forventer noe av meg. 4: Er som oftest ganske engstelig, men ikke lett opprørt (når andre reagerer på ting reagerer jeg svakt, noe som ikke betyr at jeg er følelsesløs på noen som helst måte. Ville heller sagt analytisk og tenkende. 5: Er ikke åpen for nye erfaringer, men er veldig kompleks. 6: Ingenting å si på dette punktet. 7: Ingenting å si på dette punktet. 8: Uorganisert er jeg i stor grad, sjødesløs er jeg aldeles ikke. 9: Veldig rolig og kontrollert, men samtidig veldig emosjonell ustabil (stabil iforhold til relasjoner til andre mennesker). Refererer da til depresjon og indre følelseskonflikter. 10: Er absolutt ikke konvensjonell, men er "lite kreativ" (kreativitet har dog mange former). Men skjønner jo selvsagt at det hvordan det menes, da "lite kreativ" brukes synonymt med kovensjonell. Poenget mitt er at disse punktene lett kan misforstås eller gi varierende grad av subjektiv tolkning, noe som vil påvirke resultanene. Jeg vil også gå så langt som å sette spørsmål til hvordan dette i det hele tatt kan gi sammenheng med noe som helst. En slik analyse vil i seg selv alltid i en stor grad være generaliserende, men føler at disse motsigelsene og feilkildene i formuleringen vil ha så betydelig påvirkning på resultat sett imot det reelle, at det vil være et ubetydelig resultat. Med forbehold om at jeg enda ikke har gått over til neste side. Samtidig så innser jeg også at jeg tolker alternativene vel bokstavelig og henger meg altfor mye opp i deres definisjonsdifferanse. Nøkkelen er å se den synonyme sammenhengen. Vil med dette legge til at jeg er negativ til at så mange generaliserte personlighetstrekk vil ha noe særlig å si for temaet hat og hvilket forhold man har for det. Jeg avventer ytterligere uttalelser om dette før jeg har gjennomgått undersøkelsen. Dette innlegget tok en interessant vendig for min del. Anonymous poster hash: 27735...4df Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Jeg føler også at alternativene gjerne spør om hvordan du uttrykker dette. Ikke hvordan du føler det, eller hvordan du er på insiden. Reservert, stille. Utadvendt, entusiastisk. Kritisk, kranglete. Jeg kan gjerne se hvordan dere vil koble dette mot hat, men føler ikke det er så relevant når noen kan ha enda sterkere følelser om ting og samtidig skjule dem enda mer. Denne variabelen vil alltid gjøre slike analyser feilfulle. Anonymous poster hash: 27735...4df Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Jeg trekker tilbake min anger om min opprinnelige konklusjon, som jeg delvis gjenopptar som min nåværende konklusjon. På neste side er innledningen som følger: "Tenk på en person som du for tiden er glad i/elsker og aldri har følt hat eller forakt for. Vennligst besvar denne delen av spørreundersøkelsen med den personen i tankene. Denne personen vil bli kalt Person A." Og første alternativet er: "Har du noen gang følt forakt og/eller hat mot Person A?" Hvordan kan svaret noen gang bli ja? Kriteriet for Person A var at du aldri (understreket!) hadde følt hat eller forakt for den. Skal jeg endre personen A eller skal jeg endre min opprinnelige mening om vedkommende bare på noen få sekunder? Hvordan er spørsmålet i det hele tatt relevant? Anonymous poster hash: 27735...4df Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå