Metasenter Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Hei!Jeg er i ferd med å flytte inn i en hybel som befinner seg på kjellernivå og som derfor sliter en del med fuktighet og (antageligvis) mugg.Utleieren har opplyst meg om dette og egentlig gjort det hun kan for å gjøre det beste ut av situasjonen, men jeg bekymrer meg litt likevel.Jeg er ikke 100% sikker på hvordan det faktisk ligger an med mugg og greier i hybelen, men utleieren nevnte noe om at det har vært mugg tidligere i alle fall, men er ikke sikker på hva hun faktisk gjorde med dette.Det jeg vet er at det står en luftfukter inni hybelen som fylles helt opp med vann hver dag, pluss at det står noen andre små bokser rundt om i hybelen som skal absorbere fuktighet, så det er ikke tvil om at det er et fuktighetsproblem der i alle fall.Første gang jeg gikk inn i hybelen så merket jeg også med en gang at det var veldig tung luft, men dette gikk over når jeg fikk åpnet noen vindu og satt på luftfukteren osv.Det jeg egentlig lurer på er hvor farlig dette kan være / er?Finnes det noe måleinstrument eller noe slikt som jeg kan bruke for å finne ut om det er farlig å bo i hybelen / finne ut om det er mugg?Skal bo der til Juni-juli neste år og vil helst slippe noen helseproblemer.Takker for tips Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Muggsopp og fukt kan i verste fall medføre astma og andre sykdommer. Utleier har plikt til å informere leietaker om dette, så det er ihvertfall bra at det har blitt gjort. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Tenker du mener luftavfukter ? Tror nok det er problemer med dreneringen og at fuktighet kommer inn i huset. Er nok lurt å bruke en god luftrenser også. Husker jeg alltid hadde hodepine etter at jeg var på et spesielt rom på skolen. Et par år etterpå fjernet de himlingene og fant enorme soppmengder. Sopp er ikke noe å tulle med. Får du symptomer bør du sjekke nøye og evt. flytte. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Kjøp et hygrometer så kan du holde øye med luftfuktigheten. Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 31. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2014 Tenker du mener luftavfukter ? Tror nok det er problemer med dreneringen og at fuktighet kommer inn i huset. Er nok lurt å bruke en god luftrenser også. Husker jeg alltid hadde hodepine etter at jeg var på et spesielt rom på skolen. Et par år etterpå fjernet de himlingene og fant enorme soppmengder. Sopp er ikke noe å tulle med. Får du symptomer bør du sjekke nøye og evt. flytte. Mener luftavfukter ja, takk Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 31. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2014 Kjøp et hygrometer så kan du holde øye med luftfuktigheten. Skal kjøpe det, takk Hva er vanlig nivå å måle med dette hygrometeret da og hvor mye er FOR mye? Står vel kanskje på apparatet / bruksanvisningen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Etter litt googling kan det se ut som mellom 20-40% er bra. Helst ikke over 50%. (Relativ luftfuktighet). Lenke til kommentar
War Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Det stemmer, kjøp noe som måler det og holdet i sjakk. Eier må drenere på utsiden på nytt, og det koster. Har samme problem i min kjeller, kjøpte huset for 2 uker siden så har ikke fått drenert enda. Luftavfukter og 20c fikser biffen i mens. Hva har du på veggene? Er det lektet ut og satt på spon/gips? Rett på mur? Er det noe annet en mur så er det stor sjanse for at det er ulumskheter bak dette som også er et problem. Rev en trevegg i kjelleren og hele var full av svarte prikker bak. Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 8. november 2014 Forfatter Del Skrevet 8. november 2014 (endret) Det stemmer, kjøp noe som måler det og holdet i sjakk. Eier må drenere på utsiden på nytt, og det koster. Har samme problem i min kjeller, kjøpte huset for 2 uker siden så har ikke fått drenert enda. Luftavfukter og 20c fikser biffen i mens. Hva har du på veggene? Er det lektet ut og satt på spon/gips? Rett på mur? Er det noe annet en mur så er det stor sjanse for at det er ulumskheter bak dette som også er et problem. Rev en trevegg i kjelleren og hele var full av svarte prikker bak. Oppdatering! Da har jeg gått til innkjøp av et billig hygrometer / værstasjon fra Jula, og den viser en relativ luftfuktighet innendørs på 42-45% (varierer litt). En annen ting jeg vil presisere er at jeg merker ganske stor forskjell på luften utendørs og luften inne i hybelen. Hvis jeg går ut i f.eks 15 minutter for så å komme tilbake til hybelen, så merker jeg umiddelbart en ganske tung og "ekkel" luft. Trenger ikke være ute lenge heller faktisk, bare jeg går rett utenfor hybelen så merker jeg at det er en helt annen luft. Jeg vil også presisere at avfuktermaskinen står og går 24 timer i døgnet og jeg har 2 vanlige avfuktere som fåes kjøpt på biltema i hybelen. Jeg er litt bekymret for om det kan være skadelig for meg å bo i denne hybelen over lengre tid. Er det noen jeg kan kontakte som kan få sjekket dette med god sikkerhet? Noen fagfolk? Eller er cirka 45% relativ luftfuktighet helt vanlig? Synes det virket litt høyt etter som at avfukteren står på 24/7. Endret 8. november 2014 av Metasenter Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Det er ikke lavt, men ikke veldig høyt. Spørs hvor mye differense avfuktermaskinen gir. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 (endret) Be utleier om å få utført en test av et firma som driver med sjekk og utbedring av inneklima, f. eks. mycoteam.no hvis du er utrygg på leiligheten. Dårlig inneklima (inklusive mugg, sopp) kan gi uforklarlige plager som først dukker opp etter lang tid. I tillegg til det som er nevnt over kan også nevnes nedsatt allmenntilstand, dårligere kognitive evner (innlæring, hukommelse, bearbeide informasjon etc.) Hvis dere går i gang med sjekk, sørg for at leiligheten/huset også sjekkes/er sjekket (og evt. utbedret) for Radon da dette ble et lovpålagt krav fra 1. januar 2014. Se f.eks. artikkel på dinside.no Sjekk også med hygrometeret forskjellige steder i leiligheten, inntil yttervegg, midt i rommet, innerst etc. edit: Lagt til info om radonkrav. Endret 9. november 2014 av NoBo Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Etter å ha eid et hus med fuktig kjeller siden påsken 2013 der fukt trenger opp gjennom et 86 år gammelt betonggulv så har jeg fulgt med på luftfuktigheta i kjeller og ellers i huset. Har sjekka inneklimaet mitt med flere hygrometre gjennom året og finner at innendørs i mitt gamle plankehus er 25-45% vanlig. I kjelleren var det 79% før jeg begynte å bruke luftavfukter og holder det på under 50% nå, lavere trenges ikke da det kun koster mere strøm til avfukteren uten at det gir noen fordeler. Har også en billige Jula avfukter jeg bruker når jeg tørker klær innendørs på loftet men den sliter med å få tatt noe som helst ned mot 40%. Har du 45% relativ luftfuktighet uten avfukter er ikke det noe unormalt for en "tørr" kjeller. Er det derimot luftfuktigheta med avfukter på hele tida, ja da kan det være trøbbel. I tillegg er en ting hva du får i oppholdsrommet du benytter med avfukter, noe annet er hva som gjemmer seg av snadder i konstruksjonene inne vegger og tak. Der kan det være mye fuktigere. Ved 65-70% begynner soppen å trives. Lenke til kommentar
War Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Snodig, har 65ish i snitt i leilighet av betong 24/7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå