Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor dieselmotoren ikke har noe i en vanlig personbil å gjøre.

Snylter

Anbefalte innlegg

Hvordan er de nye bensinmotorene som trekkvogn?

Tenker iforhold til lovlig hengervekt. Vanlige normalmotoriserte dieselbiler har jo ofte lov å trekke 1800kg++.

Og da tenker jeg på vanlige motorstørrelser, ikke 6 sylindre eller mer og 500k i rene avgifter i innkjøp.

Jeg mener å påstå at det er forholdsvis liten forskjell på diesel- og bensinmotorer, så lenge vi skiller mellom sugemotorer og turbomotorer. Sugediesler av normal størrelse er generelt sett dog betydelig svakere enn sugebensinere, normale sugebensinere fungerer som oftest helt greit som trekkdyr, de krever bare litt mer turtall enn motorer med overlading. Turbodiesler som trekkdyr er kurante, men fordrer ofte mye brenning av clutch ved igangsetting, mens en halvgrei turbobensiner som oftest har betydelig mer kraft før ladetrykket slår inn, så jevnt over mener jeg at en turbobensiner er det beste trekkdyret. Eneste ulempen med en turbobensiner er at den jevnt over bruker litt mer drivstoff, men i det lange løp om du tar med alle kostnader er det ikke stort dyrere med bensiner, dieslene koster som oftest noe mer i vedlikehold.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det lille jeg har prøvd av nyere bensinturboer (lite kubikk, gjerne dobbelturbo) har vel alle fordeler som en moderne turbodiesel uten ulemper som "fæl" lyd, støy(kakling), stinkende eksos og *viktig* svært forurensende forbrenning.

Riktignok er en moderne diesel rent termisk en mer effektiv motor og bensinturbo med samme ytelser bruker gjerne 20-50% mer drivstoff på "inspirert" kjøring. Fordelen her til lands er at bensinturboen er ett mye bedre valg når det er kaldt ute og man vil ha varme i kupeen uten å ha en (til tider upålitelig) ekstra dieselvarmer under panseret.

Ellers synes jeg trådstarter overdriver "litt" i sin kampanje mot dieselmotoren, men når vi ser på forunrensing i byer på vinteren bør diesel faktisk på sikt vekk fra bilparken.

Lenke til kommentar

Hvordan er de nye bensinmotorene som trekkvogn?

Tenker iforhold til lovlig hengervekt. Vanlige normalmotoriserte dieselbiler har jo ofte lov å trekke 1800kg++.

Og da tenker jeg på vanlige motorstørrelser, ikke 6 sylindre eller mer og 500k i rene avgifter i innkjøp.

Jeg mener å påstå at det er forholdsvis liten forskjell på diesel- og bensinmotorer, så lenge vi skiller mellom sugemotorer og turbomotorer. Sugediesler av normal størrelse er generelt sett dog betydelig svakere enn sugebensinere, normale sugebensinere fungerer som oftest helt greit som trekkdyr, de krever bare litt mer turtall enn motorer med overlading. Turbodiesler som trekkdyr er kurante, men fordrer ofte mye brenning av clutch ved igangsetting, mens en halvgrei turbobensiner som oftest har betydelig mer kraft før ladetrykket slår inn, så jevnt over mener jeg at en turbobensiner er det beste trekkdyret. Eneste ulempen med en turbobensiner er at den jevnt over bruker litt mer drivstoff, men i det lange løp om du tar med alle kostnader er det ikke stort dyrere med bensiner, dieslene koster som oftest noe mer i vedlikehold.

Men har de lov å trekke like mye?

Nå har jeg bare skummet specs i diverse tester i aviser, men har derfra fått ett inntrykk at de ofte har max tilhengervekt på rundt 1500kg.

Lenke til kommentar

De bilene jeg kjenner best til for tiden (diverse biler med sikte på panseret) har samme tillatte tilhengervekt uansett motor.

En kjip E200CDI har samme tillatte tilhengervekt som min E500 4Matic..

Eneste avviket er E63 AMG (vet ikke om det gjelder 211, men definitivt 212), der er det ikke liv med tilhengerfeste pga aerodynamikken..

Lenke til kommentar

Vanskelig å si egentlig. Forskjellen på bilen jeg har nå er motor og bremser, forrige bilen var en 2-liter sugebensiner på 136 gamp med 260mm skiver foran og 253mm skiver bak og kunne trekke 1400kg, den jeg har nå er en 2,9-liter sugebensiner på 207 gamp med 278mm skiver foran og 273mm skiver bak og kan trekke 2000kg.

Lenke til kommentar

kravet er vel min 7 hk pr tonn, f.eks et 50 tonn vogntog skal minst ha 350 hk

+ at bilen (m/ full last og full henger) skal klare 3 bakkestarter i en 12% bakke innenfor 1 minutt.. det er produsent som bestemmer om bilen "tåler" vekta..

i tyskland er bilene oppgitt med to hengervekter.. en for 8% , og en for 12% stigning.. der er det opp til sjåføren å velge lovlig kjørerute...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde det var bremser og bilens egenvekt som satte begrensninger for tillat tilhengerlast og ikke type motor.

Dreiemomentet på lavt turtall er vesentlig for bakkestart-kravet, særlig med manuelt gir.

Noen eksempler:

Golf 1,2l 85hk bensin: 1100kg. (160Nm@1500rpm ihht wikipedia)

Golf 2,0l 230hk bensin: 1600kg (300Nm@2250rpm)

Golf 1,6l 90hk diesel: 1400kg (230Nm@1500rpm ihht wikipedia)

Golf 2,0l 184hk diesel: 1600kg (380Nm@1750rpm)

(samme 2,0l dieselmotor med bare 150hk og 4Motion trekker imidlertid 100kg mer, altså 1700..)

Setter man samme 2,0 liters diesel med 140 eller 180hk i en Amarok trekker den plutselig 3000kg. (3200 med automatkasse (kun 180hk); antar at det er clutch og bakkestart som setter begrensningen på 3000kg. Tillatt vogntogvekt med automat (5950kg) er 400kg mer enn med manuell (5550kg), dvs 200kg mer på henger og dessuten 200kg bedre samtidig utnyttelse av nyttelasta på bilen.)

Tillatt hengervekt kan ikke (unntatt for terrenggående kjøretøy) overstige bilens tillatte totalvekt, så det er jo en grunn til at ikke Golfen (totalvekt 1700-1980kg) trekker tre tonn, verken med 150/180 hk diesel eller 230hk bensin. Girkasse og clutch er sikkert en annen...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

jeg opplever det motsatt.. min dieselbil dobler forbruket.

min forrige bil, Passat GT 2,0 16V 136hk -91 brukte 0,8... med 1500 kg camingvogn økte forbruket til 1,55 med 95 oktan og 1,45 med 98 oktan.

min nåverende sharan tdi 110 hk bruker 0,5 til vanlig, med vogna bruker den mellom 1,05 og 1,2.

Lenke til kommentar

Dreiemomentet på lavt turtall er vesentlig for bakkestart-kravet, særlig med manuelt gir.

Noen eksempler:

Golf 1,2l 85hk bensin: 1100kg. (160Nm@1500rpm ihht wikipedia)

Golf 2,0l 230hk bensin: 1600kg (300Nm@2250rpm)

Golf 1,6l 90hk diesel: 1400kg (230Nm@1500rpm ihht wikipedia)

Golf 2,0l 184hk diesel: 1600kg (380Nm@1750rpm)

(samme 2,0l dieselmotor med bare 150hk og 4Motion trekker imidlertid 100kg mer, altså 1700..)

Men uten å samtidig kjenne til utveksling sier vel ikke nødvendigvis denne listen så allverdens mye om Nm på hjul og de reelle bakkestart-egenskapene?

Lenke til kommentar
Men uten å samtidig kjenne til utveksling sier vel ikke nødvendigvis denne listen så allverdens mye om Nm på hjul og de reelle bakkestart-egenskapene?

Utvekslingen på førstegiret er neppe så vesentlig forskjellig mellom bensin og diesel, og i alle fall ikke der hvor det er tatt ut forskjellig effekt/moment på samme motor i samme bil (og med samme girkasse).

VW har ikke lagt ut info om girutveksling og toppfart i førstegir i sine brosjyrer; det finnes sikkert på resten av internett, men det tror jeg ikke jeg gidder å lete etter her og nå.

Brosjyren sier derimot at 85hk bensin og 90hk diesel har like mange gir (5/5), omtrent samme toppfart (hhv 179 og 185) og omtrent samme turtallsområde (hhv 4300 og 4400 rpm ved max effekt), så disse er jeg rimelig sikker på har akkurat samme girkasse og utveksling. De 100 rpm mer på dieselutgaven utgjør antakelig akkurat de 6 km/h i forskjell på toppfarta. Dieselutgaven har imidlertid 70Nm mer ved samme turtall (1500), og klarer derfor å ta i gang med 300kg mer henger, slik jeg ser det. (det kan selvsagt være andre grunner også, men momentkurven virker å være mest logisk...)

Jeg antar at det er spørsmålet om hvor mye turtall man trenger å gi mens man slurer på clutchen som er vesentlig for hva den tåler, og at det som oftest er clutchen som setter begrensningene. Mye (nok) moment på lavt turtall er bra ved igangsetting; det sier seg jo egentlig nesten selv. Egen erfaring er at dieselbiler som oftest trenger mindre gass for å ta i gang uten å kvele motoren i forhold til bensin, men det kommer selvsagt an på hvor stor/sterk motoren er også...

Et interessant spørsmål jeg ikke kjenner svaret på er om bakkestart på Amarok (og alle andre merker tilsvarende 4x4 biler med både lavgirserie og høy tillatt hengervekt på 2,8-3,5tonn) er tatt i lavserien?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...