Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor dieselmotoren ikke har noe i en vanlig personbil å gjøre.


Snylter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Søte lille Jahre Viking (et av navnene hun har hatt) er ikke irrelevant når man prater om disse pickupene, de er omtrent like ubrukelige på veier med svinger.

Og for the book, jeg er ikke spesielt negativ til amerikanske biler.. Jeg har et par amerikanere p.t., og regner med at det skal flere innom på sikt :)

 

Jeg har til og med en amerikansk dieselmotor liggende, en Duramax..

Men den står løs på pall da :)

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Hvis vi sporer litt tilbake til opprinnelsen her er jo en ting "dere" glatt overser at 90% (ttual) av bensinbiler i Norge i dag er svake motorer som ikke drar skinnet av pølsa.

 

Til omtrent samme pris kan man fp en dieslemotor som er 10ggr morsommere å kjøre, og gir 80% av følelsen en sprek bensinmotor til dobbelt pris gjør - og da lever "vi" gjerne med litt ujevn gange du uansett ikke hører når du sitter inne i bilen og litt søl når man fyller en gang hver 14. dag ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En dieselmotor som er morsom å kjøre? Hvilken tenker du på nå?

Jeg har kjørt mye rart av dieselmotorer, foreløpig ingen morsomme.. (Ja, jeg har blant annet kjørt den store dieselmotoren til Auda, Porsche Cayenne med den store dieselmotoren, Panamera, A7, BMW 550...

 

Man hører fint ulyden selv i biler som S-klasse og 7-serie..

For ikke å snakke om Auda A8, grøss og gru!

 

At 90% av bilene i Norge er undermotoriserte kan nok stemme, men dette inkluderer faktisk dieselbiler også, de aller fleste av de er også katastrofalt undermotoriserte.

 

Det er klart, det er trist som faen at varierende regjeringer har rasert bilparken vår så til de grader.

 

Brasil hadde nok vært et fint sted å bo, der er det vel fortsatt ikke lov med dieselmotor i personbiler mener jeg..

Lenke til kommentar

Hva har de skremt den med for å få en Dodge Ram til å yte 1200 diesel hester.

Det er vanskelig nok å skremme 1200 hester av en V8 bigblock så hva måtte til for å då det ut av en diesel V8er?

12-14 bars turbotrykk med vanninjeksjon kanskje?

Såvidt meg bekjent så ble den sendt til et annet land i europa hvor den ble påkostet en veldig høy sum, det er twin-turbo, ganske store, tørr ikke gjette mm. (Går utifra det ikke er bi-turbo?) Jeg så også 2-3 matepumper(?), mer kommer jeg ikke på.

 

Chipen som står i tørr jeg ikke uttale meg noe om heller, men er 10 steg, hvor det tiende steget er da disse 2100nM. Man trenger dog å ha med en PC og skrive inn et passord for å komme over steg 5.

 

Det var vel også 5.9 cummins. (Tror ikke de skifta motor i utlandet?), men jeg stiller meg jo skeptisk til hvor lenge det vil holde, og hvorfor noen ville brukt så mye penger på det, hehe.

 

 

Snylter:

Joda, såklart, man får jo samme dreiemoment i bensinmotorer, men ved lavt turtall?

Det er da ikke til å stikke under en stol at dieselmotorer genererer mere dreiemoment enn en bensinmotor generelt, når man tenker på alt med kompresjon, stempelslag osv?

Endret av Kimelimm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snylter:

Joda, såklart, man får jo samme dreiemoment i bensinmotorer, men ved lavt turtall?

Det er da ikke til å stikke under en stol at dieselmotorer genererer mere dreiemoment enn en bensinmotor generelt, når man tenker på alt med kompresjon, stempelslag osv?

Nå sammenlikner du dieselmotorer med turbo mot bensinmotorer uten.

Lenke til kommentar

Dersom vi sammenligner VW sin 2 liters sugediesel som f.eks. står i caddyen, hva skal vi sammenligne den med av tilsvarende bensinmotorer.

Tror den var på svimlende 69HK.

Jeg hadde i hverttfall en sånn i 2 år fra 2007 og utover og den var ikke sprek, den hadde ikke noe godt bunndrag og den var ikke morro og kjøre.

Bilen i seg selv var grei nok den men motoren var bare trist og det var en 2 liter motor UTEN turbo.

Lenke til kommentar

En dieselmotor som er morsom å kjøre? Hvilken tenker du på nå?

Jeg har kjørt mye rart av dieselmotorer, foreløpig ingen morsomme.. (Ja, jeg har blant annet kjørt den store dieselmotoren til Auda, Porsche Cayenne med den store dieselmotoren, Panamera, A7, BMW 550...

 

Men du sammeligner jo på helt feil grunnlag. - En halvsprek diesel på 140hk+ er kjempemorsom å kjøre i forhold til en bensinmotor på 90.

 

Kjører A6 2.5tdi og Hyundai Tucson diesel til daglig selv, og så fort man kommer over 40 så er vind og dekkstøy mye høyere enn evt motorstøy - ingen merkbar diesellyd.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det gjelder alle biler, men min gamle Nissan Sunny fra 1987 med over 400 000 km på telleren går fortsatt veldig pent, bortsett fra litt ventiltikking. Eneste servicer som er tatt på den er jevnlige skift av filtre og oljer.

 

Men liker nå fortsatt best Detroit Dieselen i den andre bilen min best. På alle måter. Så får andre mene hva de vil. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du sammeligner jo på helt feil grunnlag. - En halvsprek diesel på 140hk+ er kjempemorsom å kjøre i forhold til en bensinmotor på 90.

 

 

 

Er det du nevner her et bedre sammenligningsgrunnlag da?

 

Hvorfor ikke sammenligne noe som er ganske likt i hk og begge har turbo, men har forskjellig dreimoment og motorstr som f.eks VW sine motorer på 140hk.

 

  • 1,4ltr bensinturbo på140hk og 250nm
  • 2,0ltr turbodiesel på 150hk og 320nm

 

Disse har det samme hk antallet, og er ikke så langt unna hverandre i forbruk heller, men de har jo også noen forskjellige egenskaper.

 

Selv har jeg 1,4 motoren i en Golf st.vogn, den er pigg og rask til vanlig bruk, men fyller jeg den opp med last og 4-5 personer så merkes det. Motoren går stille og rolig, og blir fort varm.

 

At det er mer støy i utgaven med diesel er det ingen tvil om, og den tar mye lenger tid for å oppnå riktig arb.temp slik at det blir varme i bilen. Joda det kan ordnes med en dieselvarmer, men en kan også ha det i bensinutgaven.

Men her er det bedre dreimoment, og den tåler mye bedre å kjøres med en fullastet bil uten at den blir kortpustet og oppleves som tregere.

 

Så da gjenstår det jo å se på hva en har mest behov for, og under hvilke forhold bilen blir oftest benyttet. Det kan utgjøre stor forskjell på hva en har mest nytte av.

For min del så liker jeg best bensin i min privatbil, men i arb.bilen jeg disponerer (VW Transporter) så fungerer det absolutt best med en diesel, med tanke på trekkraft og forbruk. En passende bensinmotor her ville nok ha blitt altfor kostbar med norske avgifter, og ikke finnes den tilgjengelig heller vil jeg tro......

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom vi sammenligner VW sin 2 liters sugediesel som f.eks. står i caddyen, hva skal vi sammenligne den med av tilsvarende bensinmotorer.

Tror den var på svimlende 69HK.

Jeg hadde i hverttfall en sånn i 2 år fra 2007 og utover og den var ikke sprek, den hadde ikke noe godt bunndrag og den var ikke morro og kjøre.

Bilen i seg selv var grei nok den men motoren var bare trist og det var en 2 liter motor UTEN turbo.

Jeg har selv kjørt en Caddy 1,9SDI en del, en forferdelig trist sak.

 

Men skal du sammenlikne denne med noe annet får det vel kanskje bli en bensinmotor uten turbo på ca samme størrelse da.

Det er jo ingen tvil om at de fleste 2-liters bensinmotorer produsert etter ca 1980 har en ytelse som overgår den dieselmotoren med god margin.

 

 

En dieselmotor som er morsom å kjøre? Hvilken tenker du på nå?

Jeg har kjørt mye rart av dieselmotorer, foreløpig ingen morsomme.. (Ja, jeg har blant annet kjørt den store dieselmotoren til Auda, Porsche Cayenne med den store dieselmotoren, Panamera, A7, BMW 550...

Men du sammeligner jo på helt feil grunnlag. - En halvsprek diesel på 140hk+ er kjempemorsom å kjøre i forhold til en bensinmotor på 90.

 

Kjører A6 2.5tdi og Hyundai Tucson diesel til daglig selv, og så fort man kommer over 40 så er vind og dekkstøy mye høyere enn evt motorstøy - ingen merkbar diesellyd.

 

Hvorfor mener du jeg sammenlikner på feil grunnlag?

Jeg sammenlikner biler i samme klasse..

 

Hvorfor er det feil å sammenlikne premiumbiler? Det må da være riktig å sammenlikne premium og premium?

 

Nå sier du ikke noe om hvilken 2,5TDI du har, altså om det er 5-eren eller 6-eren..

I første tilfelle er det ikke det verste som er lydmessig, mens 6-eren er forferdelig på mange måter (blant annet den fullstendig fraværende driftssikkerheten)

 

Hvis du skal sammenlikne en 140hk+ diselmotor med en bensinmotor på 90hk sier det seg selv at du er på jordet, faktisk også på feil jorde..

 

Man kan jo heller sammenlikne min bensinmotor på 306hk mot en eller annen dieselmotor med rundt regnet samme ytelse, da er det noe helt annet.

 

Jeg merker dieselkakling i marsjfart på rundt 100km/t selv i dagens beste premiumbiler.

Vind- og dekkstøy som er nevneverdig i 40km/t vitner om hva man ikke kan kalle premiumbiler, for å si det forsiktig..

 

 

Kjører diesel selv. Motorlyden forsvinner ganske fort når jeg kommer opp i fart. Vet ikke hva som menes med kakkling. En bensinmotor med noen hundretusner med km er så slettes ikke lydløs lengre den heller.

Den ene bensinbilen jeg hadde, som jeg kjøpte da den hadde gått 373kkm gikk virkelig pent.

En dieselmotor går ALDRI så pent som denne godt brukte bilen gjorde.

 

 

Hvorfor ikke sammenligne noe som er ganske likt i hk og begge har turbo, men har forskjellig dreimoment og motorstr som f.eks VW sine motorer på 140hk.

  • 1,4ltr bensinturbo på140hk og 250nm
  • 2,0ltr turbodiesel på 150hk og 320nm
Disse har det samme hk antallet, og er ikke så langt unna hverandre i forbruk heller, men de har jo også noen forskjellige egenskaper.

 

Selv har jeg 1,4 motoren i en Golf st.vogn, den er pigg og rask til vanlig bruk, men fyller jeg den opp med last og 4-5 personer så merkes det. Motoren går stille og rolig, og blir fort varm.

 

At det er mer støy i utgaven med diesel er det ingen tvil om, og den tar mye lenger tid for å oppnå riktig arb.temp slik at det blir varme i bilen. Joda det kan ordnes med en dieselvarmer, men en kan også ha det i bensinutgaven.

Men her er det bedre dreimoment, og den tåler mye bedre å kjøres med en fullastet bil uten at den blir kortpustet og oppleves som tregere.

 

Så da gjenstår det jo å se på hva en har mest behov for, og under hvilke forhold bilen blir oftest benyttet. Det kan utgjøre stor forskjell på hva en har mest nytte av.

 

Dette er jo faktisk en mer eller mindre fornuftig sammenligning.

Bensinmotoren krever nok mer turtall ved noe særlig last enn det dieselmotoren gjør, og dette kan nok forklare mye av forskjellen.

 

I dagens Golf har man jo også 1,4TSI på 150hk, og 2,0TDI på 150hk å sammenligne.

 

Bensinmotoren er 0,4 sekunder raskere på 0-100, og med DSG har den et trinn ekstra.

250Nm ved 1500 til 3500rpm (bensin) mot 320rpm fra 1750 til 3250rpm (diesel)

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du jeg sammenlikner på feil grunnlag?

Jeg sammenlikner biler i samme klasse..

 

Hvorfor er det feil å sammenlikne premiumbiler? Det må da være riktig å sammenlikne premium og premium?

Selvsagt, men poenget mitt var jo at de fleste ikke har råd til å kjøpe en premium-bil i den klassen du nevner her. - 90% av bilparken består av slike biler rundt 100HK

 

Nå sier du ikke noe om hvilken 2,5TDI du har, altså om det er 5-eren eller 6-eren..

I første tilfelle er det ikke det verste som er lydmessig, mens 6-eren er forferdelig på mange måter (blant annet den fullstendig fraværende driftssikkerheten)

Ja vi vet alt om driftsikkerheten på disse (V6) . men bortsett fra denne er den faktisk ganske perfekt sammen med en TipTronic :) - Og det høres ikke noe dieseltikking når du kjører over ~40km/t - bare en jevn during.

 

Hvis du skal sammenlikne en 140hk+ diselmotor med en bensinmotor på 90hk sier det seg selv at du er på jordet, faktisk også på feil jorde..

Det var en helt gyldig sammenligning. - Ta f.eks en 1.9 TDI og en 1.6 bensin som er de mest solgte modellene for noen få år siden satt i det meste av Audi og VW her til lands. - Nå har det riktignok kommet 1.6 og 1.4 med 140HK+.

 

Man kan jo heller sammenlikne min bensinmotor på 306hk mot en eller annen dieselmotor med rundt regnet samme ytelse, da er det noe helt annet.

Og da er vi igjen langt borte fra 90% av bilparken - som var hovedpoenget mitt.

 

Jeg merker dieselkakling i marsjfart på rundt 100km/t selv i dagens beste premiumbiler.

Da fokuserer du altfor mye på det. - Det blir som en flekk på skjorta eller en ripe i glasset som bare du ser fordi du vet den er der ;)

 

Vind- og dekkstøy som er nevneverdig i 40km/t vitner om hva man ikke kan kalle premiumbiler, for å si det forsiktig..

Jeg sa ikke den var nevneverdig - bare at den overdøvet "dieselkaklingen" ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ut som bensin alternativet er i vinden, i siste Motor står det at diesel salget har falt fra nesten 75% andel i toppårene - hvor det nå i høst er nede på 46%. Måtte nedgangen fortsette.

 

Nettavisen har en sammenligning mellom bensin og diesel alternativet på en Skoda - hvor det måles på tomgang 37dBa for bensin og 48dBa for diesel. Selv om flere argumenter at støy ikke er noe argument mot diesel i dag.

 

http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article935091.ece

 

Ser ut til at vi kan se frem mot renere luft og mindre støy :)

Endret av Mr_Spock
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan er de nye bensinmotorene som trekkvogn?

Tenker iforhold til lovlig hengervekt. Vanlige normalmotoriserte dieselbiler har jo ofte lov å trekke 1800kg++.

 

Og da tenker jeg på vanlige motorstørrelser, ikke 6 sylindre eller mer og 500k i rene avgifter i innkjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...