bytrollet Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Rart at ingen som lever av og med en bil har fått med seg de samme argumentene. Det er også merkelig at journalister som lever av å skrive om biler har misset de poengene. Men du får heller skrive en Mail til dem og opplyse dem om det. Du kan jo samtidig feie over taxinæringen med det samme og fortelle dem hvordan biler de skal kjøpe isteden for de dieseldrevene beistene som de bruker i dag.Familien Møller har tjent millioner på å bytte svinghjul som ryker pga elendig kvalitet..Typisk nok varer de gjerne til garantien har gått ut, men ikke så mye lenger.Turbobytte er heller ikke direkte uvanlig, om enn ikke like vanlig som svinghjulbytte på 2,0TDI..Koksingen er også noe det er en del av, og som svært mange kjenner godt til.At disse dieselbilene også med partikkelfilter har svært stygge og potensielt dødelige utslipp er også noe man vet.Hva gjelder hvordan journalister jobber antar jeg at du vet bedre enn du her gir inntrykk av.PS: Jeg klippet vekk våsete forsøk på hersketeknikk og utspill mot meg som person. Det ser du selv hva du velger å svare på. Men fakta gjenstår. Om en bensinener krever mye mindre vedlikehold, hvorfor gjenspeiles ikke det på serviceintervallene? De fleste dieselbilene har intervaller på 30 000 km og det er det samme som en bensindreven motor. Om de krevde så mye mer vedlikehold så burde jo dette tallet vært noe annet. Før i tiden krevde dieselen en tettere oppfølging, det skal jeg være enig i, men dagens dieselmotorer krever ikke det fra produsentens side og det er jo rart om det du skriver stemmer. Om en V8er bensiner er mer miljøvennlig, hvorfor er det nesten ingen som lager dem nå? Det er mange år siden den siste 16 eller 12 sylindrede motoren ble masseprodusert. ( jeg ser bort fra håndlagde motorer i små serier) om noen få år er nok også 8ern også borte. Og hvorfor det? Siden de er mer miljøvenlig en dieselen? Vi to kan nok mene hva vi vil men så lenge klokere hoder har bestemt at gassene fra bensin er skadelig så vil nok V8ern forsvinne Ila kort tid. 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Å begrense diesel i peronbiler hadde vært veldig bra for helsen til oss alle: http://nholt.no/getfile.php/Bilder/Artikkelbilder/Personbil%20med%20dieselmotor%20forurenser%20mest.pdf Man hører jo mest om globale utslipp - men diesel i personbiler forgifter luften vi puster i. Håper regjeringen går for dette slik at det blir bedre luftkvalitet: http://www.bt.no/nyheter/trafikk/Byer-kan-fa-lov-til-a-forby-dieselbiler-3156226.html Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. november 2014 Forfatter Del Skrevet 13. november 2014 Det ser du selv hva du velger å svare på. Men fakta gjenstår. Om en bensinener krever mye mindre vedlikehold, hvorfor gjenspeiles ikke det på serviceintervallene? De fleste dieselbilene har intervaller på 30 000 km og det er det samme som en bensindreven motor. Er nå egentlig serviceintervallene alt? Det er vel først og fremst motoroljens varighet som begrenser dagens serviceintervaller. Dette kombinert med at bilprodusentene ikke ønsker å øke intervallene ytterligere selvsagt.. Økte intervaller medfører jo redusert inntjening. Om de krevde så mye mer vedlikehold så burde jo dette tallet vært noe annet. Før i tiden krevde dieselen en tettere oppfølging, det skal jeg være enig i, men dagens dieselmotorer krever ikke det fra produsentens side og det er jo rart om det du skriver stemmer. Det er vel egentlig reparasjoner som er nøkkelen, ikke vedlikehold. Om en V8er bensiner er mer miljøvennlig, hvorfor er det nesten ingen som lager dem nå? Nå trekker du vel forhastede konklusjoner her, jeg har ikke hevdet du her mener. Jeg har fokusert på lokale utslipp, poenget er ikke V8 heller, men at en bensinmotor er bedre, antall sylindre er mer en smakssak. Globale utslipp er for meg av langt mindre betydning enn lokale, all den tid det er lokalt mennesker lever. Det er mange år siden den siste 16 eller 12 sylindrede motoren ble masseprodusert. ( jeg ser bort fra håndlagde motorer i små serier) om noen få år er nok også 8ern også borte. Og hvorfor det? Siden de er mer miljøvenlig en dieselen? Vi to kan nok mene hva vi vil men så lenge klokere hoder har bestemt at gassene fra bensin er skadelig så vil nok V8ern forsvinne Ila kort tid. V8en kommer til å være her lenge, men det kommer nok til å være færre av de enn det er i dag, helt klart. Det er trist som faen. Dette har med flere ting å gjøre, en ting er at man får ned utslippene en del på mindre motorer, en annen ting er at man stadig får bedre hybride drivlinjer der man kan få frem karakteren ved andre midler. At man også får opp ytelsen på små motorer har en vesentlig innvirkning på dette, man skal dog ikke forvente at disse motorene holder like lenge som tidligere robuste motorer. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Skulle gjerne kjørt bensinbil om den hadde kosta 10 kr pr liter. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Skulle gjerne kjørt bensinbil om den hadde kosta 10 kr pr liter. Diesel koster heller ikke 10 kr med mindre man fyller avgiftsfri ulovlig. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Skulle gjerne kjørt bensinbil om den hadde kosta 10 kr pr liter. Diesel koster heller ikke 10 kr med mindre man fyller avgiftsfri ulovlig. Nå bruker ikke en dieselbil sammen mengde som en bensinbil. Er uansett en skam at avgiftsfri diesel blir kalt avgiftsfri for den koster over 11 kroner. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. november 2014 Forfatter Del Skrevet 14. november 2014 Vi har ikke noe som heter avgiftsfri diesel i Norge, vi har derimot en avgiftsredusert diesel. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. november 2014 Forfatter Del Skrevet 14. november 2014 Skulle gjerne kjørt bensinbil om den hadde kosta 10 kr pr liter. Da kan du jo kjøre på LPG, så kommer kostnaden ned i 8,- elns... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Skulle gjerne kjørt bensinbil om den hadde kosta 10 kr pr liter. Diesel koster heller ikke 10 kr med mindre man fyller avgiftsfri ulovlig. "Avgiftsfri" diesel koster for tiden ofte MER enn vanlig diesel. Oh, by the way, da Rudolf Diesel forsto hva han hadde satt igang tok han selvmord, hoppa over bord i den engelske kanal om jeg ikke husker feil Skulle gjerne kjørt bensinbil om den hadde kosta 10 kr pr liter. Da kan du jo kjøre på LPG, så kommer kostnaden ned i 8,- elns... Jeg fyrer med LPG (har flasker med LPG-kobling, betaler rundt 6kr litern. Har forøvrig for lenge siden lært junior på 5 år at det heter æsj-diesel, og morfar, HAN er rar han, for han har dieselmotor i bilen og bensinmotor i båten...! 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. november 2014 Forfatter Del Skrevet 17. november 2014 Jeg fyrer med LPG (har flasker med LPG-kobling, betaler rundt 6kr litern. Stemmer, literprisen er gjerne et sted rundt 6,- Men du må regne med ca 20-25% økt forbruk med LPG, så da ender prisen for det som tilsvarer en liter bensin på rundt 8,- Har forøvrig for lenge siden lært junior på 5 år at det heter æsj-diesel, og morfar, HAN er rar han, for han har dieselmotor i bilen og bensinmotor i båten...! Det varmer mitt hjerte å lese slikt! 2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Det og kjøre rundt med et drivstoff som tisvarer en bensinpris på 8kr/literen er da aldeles ikke avskrekkende. Vi må helt tilbake til tidlig på 90 tallet for å finne en sånn bensinpris. At Rudolf Diesel begikk selvmord var jo trist for det var en god oppfinnelse med potensiale for å kunne kjøre på hvasomhelst. Desværre er ikke en modærne dieselmotor noe som kan gå på hvasomhelst lengere og de som kan det brukes ikke i biler, men der er jo gassturbinen fin igjen, noe man heller ikke finner i biler. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. november 2014 Forfatter Del Skrevet 17. november 2014 Det og kjøre rundt med et drivstoff som tisvarer en bensinpris på 8kr/literen er da aldeles ikke avskrekkende. Vi må helt tilbake til tidlig på 90 tallet for å finne en sånn bensinpris. Stemmer, LPG bør således være et klart foretrukket valg. Utslippene er også langt mindre skadelige enn utslippene fra både bensin- og dieselforbrenning. Vel, jeg husker godt at jeg betalte 6,99 pr. liter bensin i -98. Det var ordinær pris på en lokal bensinstasjon på den tiden, andre stasjoner lå gjerne noe over den i pris. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Mener jeg betalte over 8 kroner literen når jeg kjørte moped i Finnmark på tidlig 90 tallet. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. november 2014 Forfatter Del Skrevet 17. november 2014 Det kan nok stemme at det var en slik forskjell på priser i siviliserte strøk i forhold til grisgrendte strøk. Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 (endret) Er eg den einaste som likar lyden av ein dieselmotor? Det er so behageleg å høyre på det lavmælte brommelyden i bilen min. Neida, jeg liker lyden jeg også. Jeg for min del liker diesel pga dreiemoment. For all del, man får besinbiler som går noe grønnjævlig i forhold, men jeg synes det er ganske fett med biler som kan trekke noe voldsomt også. Samtidig føler jeg at det er mer økonomisk, og jeg har av en eller annen grunn en følelse av at dieselmotorer tåler mer enn bensinmotorer, noe som kan være feil for alt jeg vet. (Mange faktorer såklart.) Joda, en supra med 2JZ er jo fett det og, men jeg kan ikke si at en dodge ram med 1200 dieselhk og 2100nM er noe værre. (Har sitti på med en sånn en, synes det føles ut som mye mer krefter, men kanskje bare en placebo?) Samme som med Black Smoke Racing, den krafta de drar ut av OM603.960'er i gamle diesel-mercer er utrolig artig, hehe. Men dette blir vel som en Playstation vs Xbox-diskusjon går jeg utifra. Endret 18. november 2014 av Kimelimm 2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Hva har de skremt den med for å få en Dodge Ram til å yte 1200 diesel hester. Det er vanskelig nok å skremme 1200 hester av en V8 bigblock så hva måtte til for å då det ut av en diesel V8er? 12-14 bars turbotrykk med vanninjeksjon kanskje? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. november 2014 Forfatter Del Skrevet 18. november 2014 Jeg for min del liker diesel pga dreiemoment. For all del, man får besinbiler som går noe grønnjævlig i forhold, men jeg synes det er ganske fett med biler som kan trekke noe voldsomt også. Samtidig føler jeg at det er mer økonomisk, og jeg har av en eller annen grunn en følelse av at dieselmotorer tåler mer enn bensinmotorer, noe som kan være feil for alt jeg vet. (Mange faktorer såklart.) Enda en som ikke har forstått dette med dreiemoment ser jeg.. Å få ut omtrentlig samme moment av en bensinmotor er faktisk relativt lett, men det fører gjerne til at man også får en vesentlig sprekere bil da den gir seg langt senere enn dieselmotoren.. For å få en dieselmotor til å funke i det hele tatt må man jo ha minst en turbo, bensinmotoren yter gjerne ganske bra også uten turbo.. Men klart, med turbo går det enda bedre De puslete 465Nm bensinmotoren min yter er fortsatt mer enn disse dieselmotorene yter uten pustehjelp, og det av en bensinmotor uten turbo. Joda, en supra med 2JZ er jo fett det og, men jeg kan ikke si at en dodge ram med 1200 dieselhk og 2100nM er noe værre. (Har sitti på med en sånn en, synes det føles ut som mye mer krefter, men kanskje bare en placebo?) Her er det en Dodge Ram med Cummins som de sier yter 1200hk uten at jeg ser noe til slik ytelse i videoen.. Å si at det der er fin lyd er jo horribelt, at bilen i tillegg trolig har både gass- og styrerespons som får Tirpitz til å fremstå som ei 6 fots jolle er jo også noe å tenke på. Jeg har selv testet en Duramax-motor med i overkant av 600hk og et latterlig heftig dreiemoment. Det hjalp ikke så mye med en manøvrerbarhet som får http://en.wikipedia.org/wiki/Seawise_Giant til å virke smidig. Men dette blir vel som en Playstation vs Xbox-diskusjon går jeg utifra. ?? Hva har de skremt den med for å få en Dodge Ram til å yte 1200 diesel hester. Det er vanskelig nok å skremme 1200 hester av en V8 bigblock så hva måtte til for å då det ut av en diesel V8er? 12-14 bars turbotrykk med vanninjeksjon kanskje? Det er trolig mulig, men jeg betviler at de får en slik konfigurasjon til å fungere stabilt i lengden. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Til sammenligning, sånn ser 1700hk sugedisel ut.Og her har den fått turbo og yter det dobbelte.Forskjellen er at begge disse gjør det dag inn og dag ut i årtier, og disse skal jeg gladelig påstå har pen gange. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. november 2014 Forfatter Del Skrevet 18. november 2014 De der har også pent lite med bil å gjøre. Det er vel ikke dieseldrift på noen av de heller, men dieselelektrisk drift, vel? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Nei du finner dem ikke i noe bil men motoren i dem begge er V16 2 takst diesler som drar en generator som igjen drar elektromotorer i boggyene hjulsettene. Her er ingen batteribanker så skal det gå fortere må man gi mere gass på motoren. Viser i tillegg hvor diesler kommer til sin rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå