Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor dieselmotoren ikke har noe i en vanlig personbil å gjøre.


Snylter

Anbefalte innlegg

Men det er nå det som står i Topic feltet da.

1 liter på mila blir i meste laget for meg siden jeg kjører rundt 2500 mil per år. Da kjører jeg heller det jeg har råd til og det er en Audi Q3 Quattro 2.0 TDI med 177 HK som bruker 0.6 på mila og ca 0.9-1 liter med vogn etter.

den skal ha service hver 30 000 kilometer og det betaler jeg 3900,- kroner for i snitt.

den har nå "harket" seg 45000 og jeg har enda til gode og bytte så mye som en lyspære på den. Skal riktignok kjøpe nye sommerdekk til våren men det må jeg nesten regne med.

Så alt i alt har det har ikke vært en dyr bil for meg så langt om man ser bort fra innkjøpsprisen og det jeg eventuelt taper den dagen jeg må selge den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt nøyaktig 18500km siden januar, føles ganske kurant.

 

3900,- pr. service i snitt ut fra en sjekk som i realiteten inkluderer oljeskift og visuell kontroll av en del ting..

Du tror ikke det er mer som skal gjøres på servicene litt senere, og som derfor vil trekke opp prisen?

 

Du har glemt ting som registerreim, oljeskift på quattro-systemet, luftfilter, drivstoffilter, skifte av bremsevæske, AdBlue, eventuell service på panoramatak, skifte av vindusviskere, eventuelt oljeskift på automatkasse, pollenfilter, klimaservice.. Og sikkert en del andre ting :)

Lenke til kommentar

Du har glemt ting som registerreim, oljeskift på quattro-systemet, luftfilter, drivstoffilter, skifte av bremsevæske, AdBlue, eventuell service på panoramatak, skifte av vindusviskere, eventuelt oljeskift på automatkasse, pollenfilter, klimaservice.. Og sikkert en del andre ting :)

 

Og alle disse tingene finner du også i en bensinbil, hva er poenget? En dieselbil er billigere i drift enn en bensinbil.

 

E: Ikke adblue da.

 

Er forsåvidt enig i at jeg ikke liker dieselmotorer i vanlige personbiler. Diesel hører for meg hjemme i lastebiler, traktorer og arbeidsbiler. (4x4, mye trekking av tung henger etc) Black Smoke racing får diesel til å bli tøft da, men det er jo ikke det vi diskuterer.

Endret av Benny
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer sikkert etterhvert men det er jo ting som må byttes på de fleste bilene, utenom elbilene, så det er ikke rare forskjellen å ta med i et slikt regenstykke. jeg går ut i fra at det stort sett er samme prisene på både Bensindrevne biler og på Dieselbiler.

Joda, men greia er at du opererer med fantasipriser for hva det koster å drifte din bil, dette gjør du gjennom å glemme alt annet vedlikehold enn oljeskift og visuell inspeksjon av ca 30 punkter..

 

Du har ellers en del potensielle feilkilder også..

Vi kan jo starte med det alle kjenner til, partikkelfilteret.

Så kan vi fortsette med koksing

Turbo er også et hett tips

Mens svinghjulet bare er et helvete.

 

Turboen lever et langt greiere liv i en bensinbil, partikkelfilteret har vi ikke, koksing finnes ikke, og svinghjulet trenger ikke være så himla avansert for å unngå fæle vibrasjoner.

 

Hvis du er riktig heldig får du også dieseldyr, det er skikkelig stas!

 

Og alle disse tingene finner du også i en bensinbil, hva er poenget? En dieselbil er billigere i drift enn en bensinbil.

Er den faktisk det?

 

Siden du kan påstå dette såpass greit kan du jo også legge frem et tall regner jeg med.

Lenke til kommentar

Det er vel kanskje ikke noe som gjelder for alle typer biler, men som regel er vel dieselmotor en del dyrere enn tilsvarende bensin? Og gjerne opptil 100kg tyngre, selv med en "standard" motor i kompaktklassen, noe som oftest gir dårligere kjøreegenskaper.

 

Jeg bare sjekket Golf.

 

Men man har som regel litt større tillatt hengervekt :)

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Nå har jeg ingen harde fakta, men vil tro at diesel på et viss er billigere. Alle taxier kjører jo dieselbiler eller hybridbiler (med bensin) av en grunn. Og det samme med skole/kjørebiler, alle her er ihvertfall dieselbiler. Spurte en gang om de ikke hadde bensinbil på kjøreskole, men fikk svar at "Det er billigere med dieselbiler, så nei."

 

Betyr forøvrig ikke at jeg er fan av diesel. Diesel har jo høyere vedlikeholdskostnader så vidt meg bekjent + alle problemene og traktorlyden Snylter skrev.

 

Foresteren jeg kjører nå bruker 0.55 på mila og yter 170hk/400nm og er konstant AWD, sammelignet med en Golf MK4 jeg hadde før som også var en 2L motor, men bensin som kun ytet 115hk, men brukte cirka 1.1 på mila.

 

Foresteren er dog den siste dieselbilen jeg skal ha. Savner ingenting mer enn lyden til en bensinbil. Til og med lånebilene jeg har fått med 1.2L motor og 3sylindre har bedre lyd enn hvilken som helst dieselbil.

Lenke til kommentar

 

Det kommer sikkert etterhvert men det er jo ting som må byttes på de fleste bilene, utenom elbilene, så det er ikke rare forskjellen å ta med i et slikt regenstykke. jeg går ut i fra at det stort sett er samme prisene på både Bensindrevne biler og på Dieselbiler.

Joda, men greia er at du opererer med fantasipriser for hva det koster å drifte din bil, dette gjør du gjennom å glemme alt annet vedlikehold enn oljeskift og visuell inspeksjon av ca 30 punkter..

 

Du har ellers en del potensielle feilkilder også..

Vi kan jo starte med det alle kjenner til, partikkelfilteret.

Så kan vi fortsette med koksing

Turbo er også et hett tips

Mens svinghjulet bare er et helvete.

 

Turboen lever et langt greiere liv i en bensinbil, partikkelfilteret har vi ikke, koksing finnes ikke, og svinghjulet trenger ikke være så himla avansert for å unngå fæle vibrasjoner.

 

Hvis du er riktig heldig får du også dieseldyr, det er skikkelig stas!

 

Og alle disse tingene finner du også i en bensinbil, hva er poenget? En dieselbil er billigere i drift enn en bensinbil.

Er den faktisk det?

 

Siden du kan påstå dette såpass greit kan du jo også legge frem et tall regner jeg med.

 

 

Det blir vel på samme måte som du slenger frem påstander om at en Bensindreven bil er billigere å drifte en Diesel. Men er det ingenting som går i stykker på en Bensinmotor da? (og jeg spør siden jeg ikke vet svaret på det) Og det er jo et poeng i at de aller fleste Taxisjåfører kjører Diesel da.

Men Turboen lever vel ikke bedre i en Bensinmotor siden den utvikler langt mer varme en Diesel? Trodde det var en grunn til at det stort sett bare var Saab som hadde serieproduserte turbomotorer på -80 tallet.

Med dagens 1.4 motorer er saken en annen og da er det et poeng med Turboer.

 

og så forstår jeg ikke helt den fasinasjonen som enkelte har i mot Diesel som drivstoff, Deriblant deg, Snylter. Ikke kjører dere Diesel, ikke fyller dere Diesel, ikke hører dere "kakklingen" og ikke ønsker dere å kjøpe en Diesel. Så hva er greia da?

Jeg liker ikke Grandiosa men har ikke startet noe korstog mot den av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel kanskje ikke noe som gjelder for alle typer biler, men som regel er vel dieselmotor en del dyrere enn tilsvarende bensin? Og gjerne opptil 100kg tyngre, selv med en "standard" motor i kompaktklassen, noe som oftest gir dårligere kjøreegenskaper.

 

Jeg bare sjekket Golf.

 

Men man har som regel litt større tillatt hengervekt :)

Hva gjelder tilhengervekt varierer det en del.

 

Eksempelvis har Mercedes E-klasse ulik tilhengervekt mellom stasjonsvogn og sedan, mens motoralternativene ikke spiller inn på dette.

 

Trekker tilbake utsagnet mitt om at dieselbiler er billigere å kjøre siden jeg ikke kan bevise det her og nå. Jeg bare antok at folk kjøpte dieselbiler siden jeg ikke kan se en eneste annen grunn til å holde ut med driten. Jeg har heller aldri sittet i en taxi med bensinmotor.

Jeg har faktisk eid et par gamle taxier, og jeg har som kjent aldri eid en bil med dieselmotor.

 

Nå har jeg ingen harde fakta, men vil tro at diesel på et viss er billigere. Alle taxier kjører jo dieselbiler eller hybridbiler (med bensin) av en grunn. Og det samme med skole/kjørebiler, alle her er ihvertfall dieselbiler. Spurte en gang om de ikke hadde bensinbil på kjøreskole, men fikk svar at "Det er billigere med dieselbiler, så nei."

Hvis man ser på forbruket vil LPG være billigere i drift enn diesel, bensinmotorer kan konverteres til LPG-drift med relativt små inngrep.

LPG forurenser også oljen i langt mindre grad.

 

Foresteren jeg kjører nå bruker 0.55 på mila og yter 170hk/400nm og er konstant AWD, sammelignet med en Golf MK4 jeg hadde før som også var en 2L motor, men bensin som kun ytet 115hk, men brukte cirka 1.1 på mila.

0,55 på mila, det er ved langkjøring det da?

Og 1,1 på golfen ved småkjøring?

 

Jeg hadde en -99 Audi A3 1,6 innom her en stund (for å selge den videre), den brukte så vidt over 0,7 liter på mila (langkjøring) i følge mine målinger..

 

Det blir vel på samme måte som du slenger frem påstander om at en Bensindreven bil er billigere å drifte en Diesel. Men er det ingenting som går i stykker på en Bensinmotor da? (og jeg spør siden jeg ikke vet svaret på det) Og det er jo et poeng i at de aller fleste Taxisjåfører kjører Diesel da.

En bensinmotor er en enklere konstruksjon, den har ikke en avansert dieselpumpe (ser jeg beklageligvis glemte å få med den i lista i et tidligere innlegg) til flere titusener, den har ikke partikkelfilter, drivstoffsystemet benytter seg gjerne av en hel del lavere trykk..

 

 

Men Turboen lever vel ikke bedre i en Bensinmotor siden den utvikler langt mer varme en Diesel? Trodde det var en grunn til at det stort sett bare var Saab som hadde serieproduserte turbomotorer på -80 tallet.

På 80-tallet var det da en hel del bilprodusenter som leverte turbomotorer..

Peugeot, Renault, Volvo, Saab (ja, jeg vet), BMW, GM, Audi, Nissan (?), Ford hadde vel også noen med snurre..

 

Turboen i en bensinbil har gjerne et mer skånsomt liv, den skal som kjent levere langt mindre trykk enn den må i en dieselbil.

 

og så forstår jeg ikke helt den fasinasjonen som enkelte har i mot Diesel som drivstoff, Deriblant deg, Snylter. Ikke kjører dere Diesel, ikke fyller dere Diesel, ikke hører dere "kakklingen" og ikke ønsker dere å kjøpe en Diesel. Så hva er greia da?

Jeg liker ikke Grandiosa men har ikke startet noe korstog mot den av den grunn.

Jeg fyller diesel også jeg, men ikke på biler.

Diesel hører hjemme på traktorer, i enkelte båter, og på lastebiler.

 

Grandiosa medfører ikke forurensning i form av støy, det gjør derimot dieselbiler.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Det er vel ingen overraskelse at kjøreskoler og taxier velger diesel - da har de garanti og bytter så fort denne er over - men det lavere drivstofforbruket hjelper nok på fortjenesten. Det har vel også vært slik at visse girkasse og motor kombinasjoner har favorisert diesel. Og gode bensinmotorer har vært nedprioritert hos produsentene. I perioder virker det som om all utvikling har foregått for diesel.

 

Hvis man beveger seg en del utendørs på eller ved trafikk, er diesel en stor plage - støy og dårlig luft. Om vinteren kan det være skikkelig plagsomt.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Så det er dumt å diskutere biler som forpester byene våre med partikler på tørre vinterdager?

 

Og når vi først er inne på turbodiesler så burde man sammenligne likt, altså turbodiesler mot turbobensinere.

Tenker bildet blir noe annerledes en turbodiesel vs. sugebensiner.

Lenke til kommentar

 

Det er vel kanskje ikke noe som gjelder for alle typer biler, men som regel er vel dieselmotor en del dyrere enn tilsvarende bensin? Og gjerne opptil 100kg tyngre, selv med en "standard" motor i kompaktklassen, noe som oftest gir dårligere kjøreegenskaper. Jeg bare sjekket Golf. Men man har som regel litt større tillatt hengervekt :)

Hva gjelder tilhengervekt varierer det en del. Eksempelvis har Mercedes E-klasse ulik tilhengervekt mellom stasjonsvogn og sedan, mens motoralternativene ikke spiller inn på dette.

Trekker tilbake utsagnet mitt om at dieselbiler er billigere å kjøre siden jeg ikke kan bevise det her og nå. Jeg bare antok at folk kjøpte dieselbiler siden jeg ikke kan se en eneste annen grunn til å holde ut med driten. Jeg har heller aldri sittet i en taxi med bensinmotor.

Jeg har faktisk eid et par gamle taxier, og jeg har som kjent aldri eid en bil med dieselmotor.

Nå har jeg ingen harde fakta, men vil tro at diesel på et viss er billigere. Alle taxier kjører jo dieselbiler eller hybridbiler (med bensin) av en grunn. Og det samme med skole/kjørebiler, alle her er ihvertfall dieselbiler. Spurte en gang om de ikke hadde bensinbil på kjøreskole, men fikk svar at "Det er billigere med dieselbiler, så nei."

Hvis man ser på forbruket vil LPG være billigere i drift enn diesel, bensinmotorer kan konverteres til LPG-drift med relativt små inngrep.LPG forurenser også oljen i langt mindre grad.

Foresteren jeg kjører nå bruker 0.55 på mila og yter 170hk/400nm og er konstant AWD, sammelignet med en Golf MK4 jeg hadde før som også var en 2L motor, men bensin som kun ytet 115hk, men brukte cirka 1.1 på mila.

0,55 på mila, det er ved langkjøring det da?Og 1,1 på golfen ved småkjøring?Jeg hadde en -99 Audi A3 1,6 innom her en stund (for å selge den videre), den brukte så vidt over 0,7 liter på mila (langkjøring) i følge mine målinger..

Det blir vel på samme måte som du slenger frem påstander om at en Bensindreven bil er billigere å drifte en Diesel. Men er det ingenting som går i stykker på en Bensinmotor da? (og jeg spør siden jeg ikke vet svaret på det) Og det er jo et poeng i at de aller fleste Taxisjåfører kjører Diesel da.

En bensinmotor er en enklere konstruksjon, den har ikke en avansert dieselpumpe (ser jeg beklageligvis glemte å få med den i lista i et tidligere innlegg) til flere titusener, den har ikke partikkelfilter, drivstoffsystemet benytter seg gjerne av en hel del lavere trykk..

Men Turboen lever vel ikke bedre i en Bensinmotor siden den utvikler langt mer varme en Diesel? Trodde det var en grunn til at det stort sett bare var Saab som hadde serieproduserte turbomotorer på -80 tallet.

På 80-tallet var det da en hel del bilprodusenter som leverte turbomotorer..Peugeot, Renault, Volvo, Saab (ja, jeg vet), BMW, GM, Audi, Nissan (?), Ford hadde vel også noen med snurre..Turboen i en bensinbil har gjerne et mer skånsomt liv, den skal som kjent levere langt mindre trykk enn den må i en dieselbil.

og så forstår jeg ikke helt den fasinasjonen som enkelte har i mot Diesel som drivstoff, Deriblant deg, Snylter. Ikke kjører dere Diesel, ikke fyller dere Diesel, ikke hører dere "kakklingen" og ikke ønsker dere å kjøpe en Diesel. Så hva er greia da?Jeg liker ikke Grandiosa men har ikke startet noe korstog mot den av den grunn.

Jeg fyller diesel også jeg, men ikke på biler.Diesel hører hjemme på traktorer, i enkelte båter, og på lastebiler.Grandiosa medfører ikke forurensning i form av støy, det gjør derimot dieselbiler.

Rart at ingen som lever av og med en bil har fått med seg de samme argumentene. Det er også merkelig at journalister som lever av å skrive om biler har misset de poengene. Men du får heller skrive en Mail til dem og opplyse dem om det. Du kan jo samtidig feie over taxinæringen med det samme og fortelle dem hvordan biler de skal kjøpe isteden for de dieseldrevene beistene som de bruker i dag.

Men selvfølgelig skal du få egne meninger om dieselmotorer, men de trenger jo ikke være mer riktig av den grunn. Og selv om du hevder å ha en enorm kompetanse om dette så er det lite i denne diskusjonen som vitner om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart at ingen som lever av og med en bil har fått med seg de samme argumentene. Det er også merkelig at journalister som lever av å skrive om biler har misset de poengene. Men du får heller skrive en Mail til dem og opplyse dem om det. Du kan jo samtidig feie over taxinæringen med det samme og fortelle dem hvordan biler de skal kjøpe isteden for de dieseldrevene beistene som de bruker i dag.

Familien Møller har tjent millioner på å bytte svinghjul som ryker pga elendig kvalitet..

Typisk nok varer de gjerne til garantien har gått ut, men ikke så mye lenger.

 

Turbobytte er heller ikke direkte uvanlig, om enn ikke like vanlig som svinghjulbytte på 2,0TDI..

 

Koksingen er også noe det er en del av, og som svært mange kjenner godt til.

 

At disse dieselbilene også med partikkelfilter har svært stygge og potensielt dødelige utslipp er også noe man vet.

 

Hva gjelder hvordan journalister jobber antar jeg at du vet bedre enn du her gir inntrykk av.

 

PS: Jeg klippet vekk våsete forsøk på hersketeknikk og utspill mot meg som person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...