Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor dieselmotoren ikke har noe i en vanlig personbil å gjøre.


Snylter

Anbefalte innlegg

 

Har skrudd bil i 9år snart nå, og vag sine pumpedyse motorer (diesel, ja) er veldig solide og driftsikre. De gamle vag 1.9 motorene er også veldig solide. Kjører selv en 80 tdi med 340.000km på telleren, går som ei klokke og kompresjon er fremdeles på nivå som da den var ny. Dette er motorer du må skyte med hagle for att de skal dø. De nyere commonrail motorene har det dog vært litt mer fjas med som bl.a egr og dyser.

 

Men selfølgelig, har eid noen turbo femmere og det kan jo ikke sammenlignes. Har også en bror som har hatt Volvo T5R og Audi S6+ V8 så det er ingen tvil om att bensin er mer morro.

 

Men TDi kan gå godt det også, har kjørt flere som det er ordentlig skyv i!

Jeg har aldri hatt jobb som mekaniker, men har skrudd en del fra barneskolealder til i dag.

Over 20 år altså.

At en motor med 340kkm på telleren fungerer gull er noe man forventer, ikke noe man ser på som en bonus!

Det er rett og slett en selvfølge, og ingen spesielt høy kilometerstand.

 

Men disse gamle 1,9TDI-maskinene høres også ræva ut.

 

Hvorvidt dieselbiler kan gå bra er ikke en del av saken her, det er irrelevant i den store sammenheng.

Det som regulerer hvorvidt en bil går bra eller ei er hvorvidt den har stor nok motor, ikke hvilket drivstoff motoren går på.

 

Det som bestemmer hvor bra en motor går er vel strengt tatt hvor effektiv den er, ikke hvor stor.

 

Jeg skal ikke forsvare diesel annet enn att jeg liker momentkurven ved "daglig" kjøring, liker å ha moment i bunn kontra å sitte å gire ned med bensinmotor i motbakker, selvom dette har jevnet seg ut de siste årene.

 

Til "morro" er det bensin, uten tvil.

 

For å ta listen din du hadde i første post:

 

1: kakler - Ikke dagens commonrail.

2: koksing - ja, dette er fremdeles et problem.

3: Turbohavari - Kan ikke si jeg har byttet så mye turboer i løpet av de 9 årene jeg har jobbet som mekaniker, og 9 av 10 biler jeg skrur på er diesel. Har selfølgelig byttet turboer, men opplever ikke dette som noe unormalt mye.

4: Runaway problemer - Har jeg aldri vært borti.

5: Tette/ødelagte partikkelfilter - Delvis sant. på Vag er ikke dette noe særlig problem, jeg har måtte "rense" opp noen partikkelfilter med diagnoseutstyr, men forholdsvis sjelden. På Japsemerke vi har ser jeg att dette er et mye større problem.

6: Partikkelutslipp - Dette har vel blitt mye bedre enn det var. De gamle kakleverkene kan ikke sammenlignes med dagens commonrail.

7: Samme som 1

8: Illeluktene. Lukter mer enn bensin, men har blitt bedre.

 

Det største problemet jeg ser med diesel er soting/koksing, hvor folk sitter å kjører etter bilens gir-indikator, en oppskrift på problemer hvor de kjører på så lavt turtall att det rister i bilen. Blending av Egr en mulighet for å unngå å kjøre eksos tilbake til motor.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For alle som er allergiske for å gire, meg inkudert, til dere andre, hvorfor ikke bil med automatkasse?

Personlig har jeg ikke eid bil med rørepinne siden forige årtusen og savner den ikke.

På arbeidsbilen derimot er det både moderne turbodiesel og rørepinne.

Citroen Jumper 2013 modell med et kaklevært under panseret.

Drar greit fra 1700 rpm og oppover samtidig med at den ikke drar bedre på 3000 rpm en den gjør på 1700 rpm heller og er utrolig kortpusta på tomgang og rett over.

Føles nesten som min mors gamle Hyundai med 1600 bensinmotor som omtrent døde på lave turtall om man såg hardt på den og forsøkte å ta laus med for lite gass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Beklager å måtte si det, men du kan ikke ha så mye som 300Nm ved 3000rpm..

Det tilsvarer nemlig høyere effekt enn din bils toppeffekt..

attachicon.giflancer.jpg

 

Hentet ut fra en brosjyre, er dette feil?

 

Der der ser ut til å stemme bra, og er momentkurven for en 150-hk utgave.

 

 

Lyden er jo det verste med dieselen. Men blant bensinmotorer er det jo også store forskjeller - har man en turtallsvillig motor er det jo veldig moro å utnytte registeret ved inspirert kjøring på smale svingete veier. Det er jo det nesten alt handler om - når det gjelder kjøreglede. Er vel nesten mer spennende med en liten 4 sylindret hissig sak i en lett sporty bil - enn en stor motor i en stor bil.

Klart det er forskjell også på bensinmotorer, men dette ligger langt utenfor tema her.

 

Her skrives det om moment på lavt turtall og automat????? Som nevnt - diesel er flott om man tenker drivstoffutgifter og bruk av hengerfestet. Eller i tunge suver med labre veiegenskaper og luftmotstand som en låvedør.

Så lenge man synes det er fett med kakling, risting og elendighet er dieselmotor perfekt.

 

 

Det som regulerer hvorvidt en bil går bra eller ei er hvorvidt den har stor nok motor, ikke hvilket drivstoff motoren går på.

Det som bestemmer hvor bra en motor går er vel strengt tatt hvor effektiv den er, ikke hvor stor.

 

På sett og vis korrekt, men det en svært effektiv motor som gjør det bra på svært høyt turtall kan være effektig og samtidig oppleves som unødig masete.

Stort (nok) volum (eller emulering av dette) er en forutsetning for at bilen skal gå bra nok/oppleves å gå bra.

 

Jeg skal ikke forsvare diesel annet enn att jeg liker momentkurven ved "daglig" kjøring, liker å ha moment i bunn kontra å sitte å gire ned med bensinmotor i motbakker, selvom dette har jevnet seg ut de siste årene.

Denm eneste grunnen til nedgiring er om man har en motor som rett og slett ikke passer i bilen, altså en motor som ikke er kraftig nok.

 

Bruksbilen min har en søt liten bensinmotor med riktig antall hull, nedgiring er sjelden nødvendig i oppoverbakker.

 

Til "morro" er det bensin, uten tvil.

 

For å ta listen din du hadde i første post:

 

1: kakler - Ikke dagens commonrail.

2: koksing - ja, dette er fremdeles et problem.

3: Turbohavari - Kan ikke si jeg har byttet så mye turboer i løpet av de 9 årene jeg har jobbet som mekaniker, og 9 av 10 biler jeg skrur på er diesel. Har selfølgelig byttet turboer, men opplever ikke dette som noe unormalt mye.

4: Runaway problemer - Har jeg aldri vært borti.

5: Tette/ødelagte partikkelfilter - Delvis sant. på Vag er ikke dette noe særlig problem, jeg har måtte "rense" opp noen partikkelfilter med diagnoseutstyr, men forholdsvis sjelden. På Japsemerke vi har ser jeg att dette er et mye større problem.

6: Partikkelutslipp - Dette har vel blitt mye bedre enn det var. De gamle kakleverkene kan ikke sammenlignes med dagens commonrail.

7: Samme som 1

8: Illeluktene. Lukter mer enn bensin, men har blitt bedre.

 

Det største problemet jeg ser med diesel er soting/koksing, hvor folk sitter å kjører etter bilens gir-indikator, en oppskrift på problemer hvor de kjører på så lavt turtall att det rister i bilen. Blending av Egr en mulighet for å unngå å kjøre eksos tilbake til motor.

Herlig..

 

1: Jo, dagens CR-motorer kakler, men ikke like ille som disse håpløst jævlige 1,9TDI-sakene for noen år siden.

2: Klart det er, og det vil det være i all overskuelig fremtid.

3: Turboen er en konstruksjon som er dømt til å slite på et tidspunkt, særlig når oljekvaliteten blir dårlig.

4: Det er ikke noe som skjer på hver eneste bil, men som skjer på en del biler. Jeg vet om eksempler både av VW sin 2,0TDI, Mercedes 270CDI, og flere andre motorer der dette har skjedd.

5: VW har også utfordringer med dette, og jeg kjenner godt til en del som har måttet bytte..

6: Partikkelutslippene er redusert på moderne biler, men det er fortsatt et problem til tross for partikkelfilter på samtlige nysolgte dieselbiler.

8: Lukta er fortsatt jævlig, det blir litt som å åpne en boks surstrømming.

 

Å blende av EGR er vel ikke lovlig..

Lenke til kommentar

 

 

Beklager å måtte si det, men du kan ikke ha så mye som 300Nm ved 3000rpm..

Det tilsvarer nemlig høyere effekt enn din bils toppeffekt..

attachicon.giflancer.jpg

 

Hentet ut fra en brosjyre, er dette feil?

 

Der der ser ut til å stemme bra, og er momentkurven for en 150-hk utgave.

 

hmmm, jeg tror det kanskje er en feil inni der eller at det ikke er spesifisert evt. begrensinger. Når jeg går inn på diverse sider som selger chip så står det at lancern leveres med 116hk og 300Nm orginalt.

 

Dette er teksten over grafen fra brosjyren(som er norsk) "For å stå i stil med det sporty designet kommer Mitsubishi Lancer

med en kraftig 1.8 liter DI-D MIVEC dieselmotor med intercooler
og turbolader. Motoren yter 85kW/116hk og er svært
drivstoffeffektiv. De som foretrekker bensin vil sette pris på vår
kjappe 1.6 liter MIVEC motor med et smidig 5-trinns manuelt gir."
Lancer selges ikke orginalt med 150HK diesel ettersom jeg vet. Er det mulig jeg har soft sperre på hk og ikke Nm?
Her er forøvrig lancer med samme motor fra forhandler: http://m.finn.no/car/used/ad.html?sort=0&ref=fas&finnkode=48733122
Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Lancer blir også levert med 150hk dieselmotor, men trolig ikke i Norge.

Den grafen er nok helt korrekt tenker jeg..

 

300Nm ved 3000rpm gir ca 94kW, og som kjent er toppeffekten for din kun 85.

 

Hvis den hadde hatt toppeffekt ved 3000rpm ville dette gitt ca 270Nm ved samme turtall.

 

Men toppeffekten tar den vel ikke ut før 4000rpm? Det betyr i tilfelle ca 202Nm ved 4000rpm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lancer blir også levert med 150hk dieselmotor, men trolig ikke i Norge.

Den grafen er nok helt korrekt tenker jeg..

 

300Nm ved 3000rpm gir ca 94kW, og som kjent er toppeffekten for din kun 85.

 

Hvis den hadde hatt toppeffekt ved 3000rpm ville dette gitt ca 270Nm ved samme turtall.

 

Men toppeffekten tar den vel ikke ut før 4000rpm? Det betyr i tilfelle ca 202Nm ved 4000rpm.

hmm dette ble et lite dillema. Men jeg tror det er samme motorn som leverer 150hk. Fant noe meget interessangt også i den nye produktkatalogen til lancer

 

post-101198-0-58503200-1415404207_thumb.jpg

post-101198-0-96386400-1415404587_thumb.jpg

 

Sjekk ut den lenken for brosjyren,

http://www.mitsubishi-motors.no/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=30064771534

hvilke formler er det du bruker når du regner ut?

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Det med kakling er svært forskjellig mellom forskjellige modeller. På Toyotaen (Yaris) jeg hadde med 1,4 dieselmotor trodde de fleste at det var bensinmotor siden de ikke hørte kaklinga. Men var for litt siden inne på BMW da de starta opp ei flunka ny dieselkjerre der og det var omtrent så ørene blødde. Skikkelig massey ferguson-lyd.

 

Og ja, Yarisen hadde en puslete motor men den passa meg perfekt. Kjørte stort sett bare langturer, den brukte minimalt på mila, hadde kraft nok i alle bakker så jeg slapp å gire ned og mangla partikkelfilter. Ulempene (motormessig) var varmen. Eller mangel på varme. Den hadde ikke dieselvarmer og var iskald på vinteren. Kobla til en datalogger en vinter jeg skulle kjøre fra Arendal til Bø. Rett før Porsgrund hadde jeg oppnådd normal driftstemperatur (80C).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hmm dette ble et lite dillema. Men jeg tror det er samme motorn som leverer 150hk. Fant noe meget interessangt også i den nye produktkatalogen til lancer

 

attachicon.giflancer1.jpg

attachicon.giflancer2.jpg

 

Sjekk ut den lenken for brosjyren,

http://www.mitsubishi-motors.no/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=30064771534

 

hvilke formler er det du bruker når du regner ut?

Det er samme motor som leverer 150hk ja.

 

Det finnes fine kalkulatorer på nett:

http://www.magtrol.com/support/motorpower_calc.html

http://www.mekanex.se/ber/no-effekt_vridmom.shtml

 

 

Det med kakling er svært forskjellig mellom forskjellige modeller. På Toyotaen (Yaris) jeg hadde med 1,4 dieselmotor trodde de fleste at det var bensinmotor siden de ikke hørte kaklinga. Men var for litt siden inne på BMW da de starta opp ei flunka ny dieselkjerre der og det var omtrent så ørene blødde. Skikkelig massey ferguson-lyd.

 

Og ja, Yarisen hadde en puslete motor men den passa meg perfekt. Kjørte stort sett bare langturer, den brukte minimalt på mila, hadde kraft nok i alle bakker så jeg slapp å gire ned og mangla partikkelfilter. Ulempene (motormessig) var varmen. Eller mangel på varme. Den hadde ikke dieselvarmer og var iskald på vinteren. Kobla til en datalogger en vinter jeg skulle kjøre fra Arendal til Bø. Rett før Porsgrund hadde jeg oppnådd normal driftstemperatur (80C).

Klart det er forskjell, men felles for alle dieselmotorer er at de kakler i en eller annen grad, som regel nok til at jeg irriterer meg over det.

 

Sånn sett burde jeg nesten vurdert å flytte til Brasil, der er vel dieselmotor i personbiler fortsatt ikke tillatt tror jeg..

Lenke til kommentar
Av alle bilene jeg har hatt på rulle/vært med på rulle som jeg sjekket opp mot de kalkulatorene du lenket til var det bare Skylinen jeg hadde som var i nærheten, og der var det en bom på 30nm i forhold til tallene jeg fikk ut av 3 pull på dynoen.

Resten var så off at jeg lurer på om enten det er en feil med kalkulatoren eller dynoene jeg har vært på har tatt tall i fra løse luften.

 

Klart det er forskjell, men felles for alle dieselmotorer er at de kakler i en eller annen grad, som regel nok til at jeg irriterer meg over det.

Og det er kun fordi du vil irritere deg over akkurat dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det som regulerer hvorvidt en bil går bra eller ei er hvorvidt den har stor nok motor, ikke hvilket drivstoff motoren går på.

Det som bestemmer hvor bra en motor går er vel strengt tatt hvor effektiv den er, ikke hvor stor.

 

På sett og vis korrekt, men det en svært effektiv motor som gjør det bra på svært høyt turtall kan være effektig og samtidig oppleves som unødig masete.

Stort (nok) volum (eller emulering av dette) er en forutsetning for at bilen skal gå bra nok/oppleves å gå bra.

 

Jeg skal ikke forsvare diesel annet enn att jeg liker momentkurven ved "daglig" kjøring, liker å ha moment i bunn kontra å sitte å gire ned med bensinmotor i motbakker, selvom dette har jevnet seg ut de siste årene.

Denm eneste grunnen til nedgiring er om man har en motor som rett og slett ikke passer i bilen, altså en motor som ikke er kraftig nok.

 

Bruksbilen min har en søt liten bensinmotor med riktig antall hull, nedgiring er sjelden nødvendig i oppoverbakker.

 

Til "morro" er det bensin, uten tvil.

 

For å ta listen din du hadde i første post:

 

1: kakler - Ikke dagens commonrail.

2: koksing - ja, dette er fremdeles et problem.

3: Turbohavari - Kan ikke si jeg har byttet så mye turboer i løpet av de 9 årene jeg har jobbet som mekaniker, og 9 av 10 biler jeg skrur på er diesel. Har selfølgelig byttet turboer, men opplever ikke dette som noe unormalt mye.

4: Runaway problemer - Har jeg aldri vært borti.

5: Tette/ødelagte partikkelfilter - Delvis sant. på Vag er ikke dette noe særlig problem, jeg har måtte "rense" opp noen partikkelfilter med diagnoseutstyr, men forholdsvis sjelden. På Japsemerke vi har ser jeg att dette er et mye større problem.

6: Partikkelutslipp - Dette har vel blitt mye bedre enn det var. De gamle kakleverkene kan ikke sammenlignes med dagens commonrail.

7: Samme som 1

8: Illeluktene. Lukter mer enn bensin, men har blitt bedre.

 

Det største problemet jeg ser med diesel er soting/koksing, hvor folk sitter å kjører etter bilens gir-indikator, en oppskrift på problemer hvor de kjører på så lavt turtall att det rister i bilen. Blending av Egr en mulighet for å unngå å kjøre eksos tilbake til motor.

Herlig..

 

1: Jo, dagens CR-motorer kakler, men ikke like ille som disse håpløst jævlige 1,9TDI-sakene for noen år siden.

2: Klart det er, og det vil det være i all overskuelig fremtid.

3: Turboen er en konstruksjon som er dømt til å slite på et tidspunkt, særlig når oljekvaliteten blir dårlig.

4: Det er ikke noe som skjer på hver eneste bil, men som skjer på en del biler. Jeg vet om eksempler både av VW sin 2,0TDI, Mercedes 270CDI, og flere andre motorer der dette har skjedd.

5: VW har også utfordringer med dette, og jeg kjenner godt til en del som har måttet bytte..

6: Partikkelutslippene er redusert på moderne biler, men det er fortsatt et problem til tross for partikkelfilter på samtlige nysolgte dieselbiler.

8: Lukta er fortsatt jævlig, det blir litt som å åpne en boks surstrømming.

 

Å blende av EGR er vel ikke lovlig..

 

 

Jeg opplever ikke turbohavari som noen utstrakt problem på diesel bilene jeg skrur på (Skoda), faktisk så opplever jeg det som ganske robust. Det går lenge mellom hver gang vi bytter turbo, og som nevnt er 9 av 10 biler vi har inne diesel. Wastegate/VNT og/eller defekt vakumklokke eller vakumslanger er faktisk et mye større problem enn att turboen havarer pga dårlig oljekvalitet.

 

Att VW ikke har problemer med partikkelfilter sa jeg ikke, men jeg opplever veldig sjelden kunder som kommer med partikkelfilter problemer. JA, vi har både byttet ut og renset opp på noen biler, men jeg ser ikke på dette som noe unomalt mye.

 

Kakling er det jo, men dette har jo forbedret seg betraktelig hvis man sammenligner med VW sin pumpedyse som var installert i all diesel vag for noen år siden. Honda sin dieselmotor høres ikke ut som diesel i det hele tatt.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var nevn V8 tidligere i tråden. Selvfølgelig er lyden av en V8-motor fin. Enda finere blir det med en stor V8 med turbo! Ingenting som slår det. Folk som ikke liker kakling ville nok vridd seg i smerter hvis de hadde hørt 6,5L V8 turbodieselen min starte i 20 minus. :p

Lenke til kommentar

Holder dere på enda?

 

Fremtidsutsiktene for Bensinmotorer er smale greier. Alle produsentene fokuserer på mindre motorer med overlading gjerne i en hærlig kombo med hybridteknikk *brrr*. Si hva dere vil men "godlyden" til en 0.9L Bensiner er vel ikke akkurat noe som sender gode vibrasjoner nedover ryggen på så mange?

Og V8 motorer på Bensin? ikke mange som produserer dem nå siden det er noen miljøværstinger og de sliter med å nå utslippskravene fra EU.

Så til spørsmålet som Snylter stiller, er nok svaret at en Dieselmotor faktisk har mer i en personbil å gjøre en det en Bensindrevet motor har.

Kan forøvrig legge til at ca 50% av det som selges av dagens biler er Dieseldrevne, ca 10% er elektriske, ca 10% er hybrider *brrr*, mens de resterende 30% er rent bensindrevne biler.

Det vil altså da si at Snylter mener at det er utrolig mange som har misforstått hva en bli skal ha under panseret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

bytrollet, jeg har aldri stilt noe spørsmål om hvorvidt dieselmotoren har noe i en personbil å gjøre.

 

Bensindrevet V8 er null problem å produsere og å nå utslippskravene med selv i dag.. Mercedes produserer fortsatt V8, og leverer dette i middels store stasjonsvogner.

 

Det er korrekt at en liten puslete bensinmotor ikke har godlyd, men den har i det minste fravær av kaklelyd.

 

Og ja, det er mange som har misforstått hva bilen bør gå på, her i Norge kan vi lett skylde på politikere for dette etter opphausingen av diselbiler for noen år siden.

Lenke til kommentar

Nå henviser jeg bare til Topic der du skriver "Hvorfor dieselmotoren ikke har noe i en vanlig personbil å gjøre".

Og forbruket i den Mercedesen er på vanlig kjøring? Ikke det som produsenten oppgir for det har skjelden noe med virkeligheten å gjøre. Dessuten vil en slik Mercedes koste såpass at det ikke er for mange her i Norge som vil ha råd til en slik bil. For ikke snakke om å bruke den.

Men det er ikke til å stikke under en stol at Diesel er billigere i drift når det gjelder det meste. Og spesielt om du skal ha noe hengende etter den.

Om det er en feilslått politikk kan vi sikkert diskutere, men slik som avgiftene er i Norge på selve bilen så er ikke Dieseln favorisert. Og egentlig heller ikke på avgiftssiden når det gjelder selve drivstoffet iom at det er billigere å produsere Diesel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Emnefeltet er ikke opprettet av meg, i tillegg vil et spørsmål alltid avsluttes med et spørsmålstegn.

Et punktum til slutt bekrefter at det er en påstand.

 

En E500 4Matic av nyere type går fint under litern på langkjøring, og ikke bruker den så skrekkelig mye mer på småkjøring heller.

 

Selv min gamle E500 4Matic bruker ikke mer enn rundt litern på langkjøring.

Frem og tilbake til jobb bruker jeg ca 1,4 på mila, det er en strekning på 6km, og på vei til jobb er det svært varierende hastighet, samt flere lyskryss.

 

Du gjør ellers den klassiske tabben å trekke likhetstegn mellom forbruk og driftsutgifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...