Snylter Skrevet 7. november 2014 Forfatter Del Skrevet 7. november 2014 Har en lancer 1.8 turbodiesel og digger bilen, sitter godt på veien med et fantastisk drag på lavt turtall. Men det med traktorlyd av diesel gjelder vell mest gamle biler nå til dags? hadde noe lignende på en 97 opel astra. Traktorlyd er like vanlig i helt nye dieselbiler som i eldre. Faktisk har de det alle sammen. Selv BMW sine 6ere høres ut som traktorer, det samme med Mercedes sine, Audi sin, osv. Dette har noe med referansepunkter å gjøre, når du mener en standard Lancer sitter godt på veien vet man at du har relativt beskjedne krav. Nå vet ikke jeg hvilken utgave av en 1,8en du har, men jeg antar at det er 116hk-utgaven all den tid det er den som er solgt i et visst omfang i Norge. Jeg stiller meg svært tvilende til fantastisk drag på lavt turtall av den motoren. Vi snakker vel om et dreiemoment på drøyt 200Nm et sted? Jeg har hatt et bruksmønster på min bil ved at jeg kjører ca 5 fra og til jobb i ukedager, og i helgene hvor jeg kjører ca 800km. Vil jeg ha problemer med koksing og partikkelfiltere? lancern er en 2012 modell. Selgeren påstod at jeg aldri kom til å ha slike problemer med mitt bruksmønster Med et slikt bruksmønster vil du trolig slippe unna problemer med partikkelfilter. Koksing og turboproblemer påvirkes ikke i samme grad av kjøremønster. Kjøp den siste utgaven av "Auto, Motor og Sport" og se hva de skriver om den "nye" dieselen til Audi. Eller forresten, det er vel håpløst i utgangspunktet å henvise til noe som helst i og med at enkelte er i overkant sneversynt og ikke evner til å se noe ut over sin egen nese. Men heller bruker dagene til å velte seg i sin egen fortreffelighet og nekter og ta inn over seg andre impulser. Men det er vel et greit liv det. Det er lite som tyder på at selv disse motorene vil ha et bra lydbilde, i tillegg har de fortsatt en haug av turbogreier og sånt som gjerne vil havarere. Jeg gleder meg til de også begynner å få runaway-problemer! Men hvorfor ikke være åpen for andre impulser og være litt nyskjerrig? Det kan jo være at verden faktisk har gått videre siden sist gang nesen var ute av hullet og luftet seg. Nysgjerrig, mente du? Jeg har testet mange ulike biler, både med bensin- og dieselmotorer, med elmotorer, også noen hybrider.. Alt fra slappe små liksombiler med ultrasmå dieselmotorer, via Cayenne Diesel S (4,2V8 Diesel), BMW 550xd elns, og videre til svært mye morsomt med bensinmotorer. Det er ingen tvil om hva jeg foretrekker, bensinmotorene har rett og slett et vesentlig finere lydbilde, mer behagelig gange, osv. Og ja, selv i Mercedes 212 (nåværende E-klasse) med 350CDI-motoren hører jeg dieselkakling under kjøring.. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Delvis enig. Har hatt to bensinbiler før jeg nå måtte bite i det sure eplet og kjøpe en "traktor" (SUV) med dieselmotor. Heldigvis har jeg automatgir på den, som nesten er et must på dieselbiler. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 (endret) Har en lancer 1.8 turbodiesel og digger bilen, sitter godt på veien med et fantastisk drag på lavt turtall. Men det med traktorlyd av diesel gjelder vell mest gamle biler nå til dags? hadde noe lignende på en 97 opel astra. Traktorlyd er like vanlig i helt nye dieselbiler som i eldre. Faktisk har de det alle sammen. Selv BMW sine 6ere høres ut som traktorer, det samme med Mercedes sine, Audi sin, osv. Dette har noe med referansepunkter å gjøre, når du mener en standard Lancer sitter godt på veien vet man at du har relativt beskjedne krav. Nå vet ikke jeg hvilken utgave av en 1,8en du har, men jeg antar at det er 116hk-utgaven all den tid det er den som er solgt i et visst omfang i Norge. Jeg stiller meg svært tvilende til fantastisk drag på lavt turtall av den motoren. Vi snakker vel om et dreiemoment på drøyt 200Nm et sted? Jeg har hatt et bruksmønster på min bil ved at jeg kjører ca 5 fra og til jobb i ukedager, og i helgene hvor jeg kjører ca 800km. Vil jeg ha problemer med koksing og partikkelfiltere? lancern er en 2012 modell. Selgeren påstod at jeg aldri kom til å ha slike problemer med mitt bruksmønster Med et slikt bruksmønster vil du trolig slippe unna problemer med partikkelfilter. Koksing og turboproblemer påvirkes ikke i samme grad av kjøremønster. Kjøp den siste utgaven av "Auto, Motor og Sport" og se hva de skriver om den "nye" dieselen til Audi. Eller forresten, det er vel håpløst i utgangspunktet å henvise til noe som helst i og med at enkelte er i overkant sneversynt og ikke evner til å se noe ut over sin egen nese. Men heller bruker dagene til å velte seg i sin egen fortreffelighet og nekter og ta inn over seg andre impulser. Men det er vel et greit liv det. Det er lite som tyder på at selv disse motorene vil ha et bra lydbilde, i tillegg har de fortsatt en haug av turbogreier og sånt som gjerne vil havarere. Jeg gleder meg til de også begynner å få runaway-problemer! Men hvorfor ikke være åpen for andre impulser og være litt nyskjerrig? Det kan jo være at verden faktisk har gått videre siden sist gang nesen var ute av hullet og luftet seg. Nysgjerrig, mente du? Jeg har testet mange ulike biler, både med bensin- og dieselmotorer, med elmotorer, også noen hybrider.. Alt fra slappe små liksombiler med ultrasmå dieselmotorer, via Cayenne Diesel S (4,2V8 Diesel), BMW 550xd elns, og videre til svært mye morsomt med bensinmotorer. Det er ingen tvil om hva jeg foretrekker, bensinmotorene har rett og slett et vesentlig finere lydbilde, mer behagelig gange, osv. Og ja, selv i Mercedes 212 (nåværende E-klasse) med 350CDI-motoren hører jeg dieselkakling under kjøring.. Men problemet er vel at om du setter deg inn i en bil med fordommer så blir ikke bilen bedre en det du selv ønsker. Eller motoren mener jeg. En Tesla har en vanvittig drivlinje om man ser på den alene og den har en brutal akselerasjon samt et rolig lydbilde. Og burde i så måte passe deg perfekt, Eller..? Den nye Audi dieseln som er rett rundt hjørnet som sender en relativt tung RS5 opp til 100 på under 4 sekunder og til 200 på under 16 ved hjelp av bare 385 HK. Det er det ingen bensinmotorer som er i nærheten av. Jeg sier ikke at ingen Bensindrevne motorer ikke klarer det, for det er det. De må bare ha langt flere hester å rutte med for å komme opp mot de tallene. Nå er jeg ikke blind for det som Bensindrevne motorer klarer å prestere. Det er bare det at bilrelaterte bedrifter ikke satser så mye ressurser på det drivstoffet, og hvorfor det? Kan det være at Bensin snart har utspilt sin rolle som drivstoff? Jeg kan jo se det at enkelte Bensindrevne motorer har en enormt fin gange og en, i mangel på et bedre ord, finere motorgeometri en brorparten av dieselmotorer. Spesielt BMW har fine motorer der. Men derfra og skrive at Dieselmotorer ikke har noe å gjøre i en vanlig personbil å gjøre, er noe som jeg er tindrende uenig med deg i. Endret 7. november 2014 av bytrollet 3 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. november 2014 Forfatter Del Skrevet 7. november 2014 (endret) Men problemet er vel at om du setter deg inn i en bil med fordommer så blir ikke bilen bedre en det du selv ønsker. Eller motoren mener jeg. [/size] Nå har jeg heldigvis evnen til å vurdere hvert enkelt tilfelle for seg selv. En Tesla har en vanvittig drivlinje om man ser på den alene og den har en brutal akselerasjon samt et rolig lydbilde. Og burde i så måte passe deg perfekt, Eller..?[/size] Når ble MANGLENDE lyd et mål? Det skal være lyd av en motor, jeg har aldri forherliget motorer uten lyd, jeg har derimot forherliget motorer med et fint og behagelig lydbilde. (Dette vil gjerne si motorer med minst 5 sylindre, gjerne 8 som jeg mener er perfekt) Det skal sies at Tesla Model S også har et annet problem, de fleste går på noen forferdelige piggdekk med all den knatringen det medfører.. Den nye Audi dieseln som er rett rundt hjørnet som sender en relativt tung RS5 opp til 100 på under 4 sekunder og til 200 på under 16 ved hjelp av bare 385 HK. Det er det ingen bensinmotorer som er i nærheten av. Jeg sier ikke at ingen Bensindrevne motorer ikke klarer det, for det er det. De må bare ha langt flere hester å rutte med for å komme opp mot de tallene. [/size] Å få den samme bilen til å gjøre 0-100 på under 4 sekunder med 385hk skal være fullt mulig, alt dreier seg om å ha giring som er tilpasset motoren. Du tar rett og slett feil. Nå er jeg ikke blind for det som Bensindrevne motorer klarer å prestere. Det er bare det at bilrelaterte bedrifter ikke satser så mye ressurser på det drivstoffet, og hvorfor det? Kan det være at Bensin snart har utspilt sin rolle som drivstoff? [/size] Bensin utspilt sin rolle? På lik linje med andre petroleumsprodukter vi bruker som drivstoff da? Det skjer stadig mye utvikling av bensinmotorer, og den trenden ser ikke ut til å stoppe opp.. Pussig nok er det gjerne bensinmotor i de fleste hybrider. Jeg kan jo se det at enkelte Bensindrevne motorer har en enormt fin gange og en, i mangel på et bedre ord, finere motorgeometri en brorparten av dieselmotorer. Spesielt BMW har fine motorer der. [/size] BMW har noen bensinmotorer med fin lyd ja, men det begynner dessverre å minke drastisk i rekkene ettersom stort sett alle har max 4 sylindre i dag.. Men derfra og skrive at Dieselmotorer ikke har noe å gjøre i en vanlig personbil å gjøre, er noe som jeg er tindrende uenig med deg i. [/size] Klart, det skulle jo bare mangle at motorer som brukes der det bor folk i størst mulig grad slipper ut skadelige nitrøse gasser, forferdelige partikler mm.. Når de i tillegg bedriver en grusom form for støyforurensning bør svaret gi seg selv.. Endret 7. november 2014 av Snylter Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 (endret) size] Nå har jeg heldigvis evnen til å vurdere hvert enkelt tilfelle for seg selv. Tja, det tror jeg ikke vi skal ta opp til votering her på forumet. Sikter bare til din #1 i dette innlegget der du klager over støynivå. Kan godt være det, men så lenge det ikke eksisterer en slik masseprodusert Bensindrevet bil så står min påstand sterkere en din Og hybrid er den beste bilen siden.....? Hybrid (av den typen som vanlige mennesker kan kjøpe) må vel være det traurigste som finnes på markedet. Der kan jeg være enig med deg. lite som låter bedre en Audi sine turbo 5ere, eller en 10er med pedalen i vater. skjønte ikke helt den første delen, men jeg går ut fra at du snart slipper opp for argumenter og ikke lenger går på sak nå. Og som sagt, prøv en nyere Diesel uten fordommer og du blir kansje overrasket. Ikke det at du vil skrive det her på forumet da.... Endret 7. november 2014 av bytrollet 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. november 2014 Forfatter Del Skrevet 7. november 2014 (endret) Sikter bare til din #1 i dette innlegget der du klager over støynivå. Det er et problem ved samtlige dieselbiler jeg har vært borti hittil, og det er en god del.. (Jeg prøvekjører de fleste nyheter ganske tidlig) Kan godt være det, men så lenge det ikke eksisterer en slik masseprodusert Bensindrevet bil så står min påstand sterkere en din Tull og vås, det beste er at du bør vite det selv også. Og hybrid er den beste bilen siden.....? Hybrid (av den typen som vanlige mennesker kan kjøpe) må vel være det traurigste som finnes på markedet. Hybrid har en del fordeler, uansett er bensinmotorer bedre egnet i installasjoner av typen personbil, motorsykkel mm. enn dieselmotorer er. Det er da noen morsomme hybrider, Karma er et godt eksempel som ligger greit an i både pris og ytelse.. Tenk deg hvor trist det hadde vært å installere en dieselmotor der.. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51702472 Der kan jeg være enig med deg. lite som låter bedre en Audi sine turbo 5ere, eller en 10er med pedalen i vater. Begge deler låter helt greit, men en V8 med et godt oppsett er langt heftigere. skjønte ikke helt den første delen, men jeg går ut fra at du snart slipper opp for argumenter og ikke lenger går på sak nå. Du skjønner ikke problemet med lokal forurensning i områder der folk faktisk bor og oppholder seg? CO2 er et eksempel på noe som utgjør en global forurensning, og ikke gjør særlig stor skade lokalt. Diverse nitrøse forbindelser derimot gjør stor skade lokalt, du kan jo se på Bergen hvordan de sliter med luftkvaliteten der.. Å fjerne bensinbilene vil gi minimal effekt, å fjerne dieselbilene vil gi en enorm effekt, dette fant de ut under datokjøringsrunden for noen år siden. Disse nitrøse forbindelsene forekommer nemlig i vesentlig større grad fra dieselbiler enn bensinbiler. Det samme gjelder partikkelutslipp, og da er det altså snakk om partikler med en tildels kraftig kreftfremkallende effekt. Og som sagt, prøv en nyere Diesel uten fordommer og du blir kansje overrasket. Ikke det at du vil skrive det her på forumet da.... Hva er det du ikke får med deg? Jeg prøver en rekke nye biler i et sett, også dieselbiler. Men hver gang merker jeg dieselkakling under kjøring, noe jeg slipper fint unna i modellene med bensinmotor. Når det er sagt, det finnes bensinmotorer med en forferdelig gange også, men det er mer regelen enn unntaket. PS: Det er ikke så vanskelig å quote fornuftig.. Endret 7. november 2014 av Snylter Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Bare gamle og dårlige dieselmotorer som støyer mye. Spesielt de gamle pumpedysemotorene til VAG. Så har du en av de jævlige 1.9 TDI motorene så har du mye deilig kakling og glede deg over! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. november 2014 Forfatter Del Skrevet 7. november 2014 Bare gamle og dårlige dieselmotorer som støyer mye. Spesielt de gamle pumpedysemotorene til VAG. Så har du en av de jævlige 1.9 TDI motorene så har du mye deilig kakling og glede deg over! Hvor får du dette fra? Selv de nyeste motorene fra både BMW, Mercedes og Auda har en forferdelig kakling.. Også de med 6 sylindre. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Stod ved siden av en nyere Ford Ranger her om dagen. Kan ikke si jeg synes det var noe kakling fra den. Riktig nok den litt distinkte lyden det blir av diesel, men intet annet. Faktisk en fin lyd å høre på 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. november 2014 Forfatter Del Skrevet 7. november 2014 Ford Ranger er det jo ganske få av, kan ikke si å huske at jeg har stått ved siden av en nyere slik på lenge.. Men jeg er overbevist om at jeg også der vil oppleve kakling. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 (endret) Har skrudd bil i 9år snart nå, og vag sine pumpedyse motorer (diesel, ja) er veldig solide og driftsikre. De gamle vag 1.9 motorene er også veldig solide. Kjører selv en 80 tdi med 340.000km på telleren, går som ei klokke og kompresjon er fremdeles på nivå som da den var ny. Dette er motorer du må skyte med hagle for att de skal dø. De nyere commonrail motorene har det dog vært litt mer fjas med som bl.a egr og dyser. Men selfølgelig, har eid noen turbo femmere og det kan jo ikke sammenlignes. Har også en bror som har hatt Volvo T5R og Audi S6+ V8 så det er ingen tvil om att bensin er mer morro. Men TDi kan gå godt det også, har kjørt flere som det er ordentlig skyv i! Endret 7. november 2014 av FiveInline Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Det er et problem ved samtlige dieselbiler jeg har vært borti hittil, og det er en god del.. (Jeg prøvekjører de fleste nyheter ganske tidlig)Jeg ser at du skriver det, men jeg påstår enda at du er forutintatt når du setter deg inn i en Dieselbil. Tull og vås, det beste er at du bør vite det selv også.Jeg ser at du skriver det også, men det blir ikke mer sant av den grunn. Min påstand er at det ikke er noen Bensindrevne biler som har under 400 hk og som har i nærheten av de prestasjonene. Om man ikke regner rene spesialbygg da. Hybrid har en del fordeler, uansett er bensinmotorer bedre egnet i installasjoner av typen personbil, motorsykkel mm. enn dieselmotorer er. Det er da noen morsomme hybrider, Karma er et godt eksempel som ligger greit an i både pris og ytelse.. Tenk deg hvor trist det hadde vært å installere en dieselmotor der.. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51702472 Karma Fisker er vel ikke det som kommer under katagorien biler som "vanlige" folk kjøper. Grunne til at Diesel ikke blir så mye brukt i hybrider er det høye dreiemomentet som krever en del når de skal starte. Men min spådom er at det ikke er lenge før Dieselen har overtatt der også. Begge deler låter helt greit, men en V8 med et godt oppsett er langt heftigere.En V8 med høyt turtall kan jo fremkalle gode vibrasjoner, ja. Og det er forsåvit noe eget med en buldrende V8er også. Du skjønner ikke problemet med lokal forurensning i områder der folk faktisk bor og oppholder seg? CO2 er et eksempel på noe som utgjør en global forurensning, og ikke gjør særlig stor skade lokalt. Diverse nitrøse forbindelser derimot gjør stor skade lokalt, du kan jo se på Bergen hvordan de sliter med luftkvaliteten der.. Å fjerne bensinbilene vil gi minimal effekt, å fjerne dieselbilene vil gi en enorm effekt, dette fant de ut under datokjøringsrunden for noen år siden. Disse nitrøse forbindelsene forekommer nemlig i vesentlig større grad fra dieselbiler enn bensinbiler. Det samme gjelder partikkelutslipp, og da er det altså snakk om partikler med en tildels kraftig kreftfremkallende effekt. Der kan jeg godt være enig med deg når det gjelder eldre Dieseldrevne biler. Det er ikke den hele sannheten når det gjelder nyere da. Hva er det du ikke får med deg? Jeg prøver en rekke nye biler i et sett, også dieselbiler. Men hver gang merker jeg dieselkakling under kjøring, noe jeg slipper fint unna i modellene med bensinmotor. Når det er sagt, det finnes bensinmotorer med en forferdelig gange også, men det er mer regelen enn unntaket. Nå har jeg ikke selv prøvd den nye Audi motoren med 190 HK. Men ifølge Motorjournalister skal de være meget stillegående. Men jeg kan ikke si at det direkte har vært et problem for meg. Jeg tenker enda på nyere Dieselbiler da. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Men jeg er overbevist om at jeg også der vil oppleve kakling. Muligens det vil være kakling ved kaldstart, men der igjen er det utrolig mange bensinmotorer som har en høy tikkelyd ved kaldstart og. 1 Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Har en lancer 1.8 turbodiesel og digger bilen, sitter godt på veien med et fantastisk drag på lavt turtall. Men det med traktorlyd av diesel gjelder vell mest gamle biler nå til dags? hadde noe lignende på en 97 opel astra. Traktorlyd er like vanlig i helt nye dieselbiler som i eldre. Faktisk har de det alle sammen. Selv BMW sine 6ere høres ut som traktorer, det samme med Mercedes sine, Audi sin, osv. Dette har noe med referansepunkter å gjøre, når du mener en standard Lancer sitter godt på veien vet man at du har relativt beskjedne krav. Nå vet ikke jeg hvilken utgave av en 1,8en du har, men jeg antar at det er 116hk-utgaven all den tid det er den som er solgt i et visst omfang i Norge. Jeg stiller meg svært tvilende til fantastisk drag på lavt turtall av den motoren. Vi snakker vel om et dreiemoment på drøyt 200Nm et sted? Jeg har hatt et bruksmønster på min bil ved at jeg kjører ca 5 fra og til jobb i ukedager, og i helgene hvor jeg kjører ca 800km. Vil jeg ha problemer med koksing og partikkelfiltere? lancern er en 2012 modell. Selgeren påstod at jeg aldri kom til å ha slike problemer med mitt bruksmønster Med et slikt bruksmønster vil du trolig slippe unna problemer med partikkelfilter. Koksing og turboproblemer påvirkes ikke i samme grad av kjøremønster. er vell 300Nm i min, og 116Hk. Er vel det største dieselen man får på lancer. Hvordan merker man at man begynner å få turbo og koksingproblemer? har enda godt med nybilgaranti og vil få det meste fikset på verksted før garantien er over hvis jeg skal ha den lenge Vil bilen min unngå problemer med koksing f. eks dersom jeg chipper den? Vet at motorn skal tåle 150Hk og 350Nm da ASXen til Mitsu bruker samme motorn Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. november 2014 Forfatter Del Skrevet 7. november 2014 Har skrudd bil i 9år snart nå, og vag sine pumpedyse motorer (diesel, ja) er veldig solide og driftsikre. De gamle vag 1.9 motorene er også veldig solide. Kjører selv en 80 tdi med 340.000km på telleren, går som ei klokke og kompresjon er fremdeles på nivå som da den var ny. Dette er motorer du må skyte med hagle for att de skal dø. De nyere commonrail motorene har det dog vært litt mer fjas med som bl.a egr og dyser. Men selfølgelig, har eid noen turbo femmere og det kan jo ikke sammenlignes. Har også en bror som har hatt Volvo T5R og Audi S6+ V8 så det er ingen tvil om att bensin er mer morro. Men TDi kan gå godt det også, har kjørt flere som det er ordentlig skyv i! Jeg har aldri hatt jobb som mekaniker, men har skrudd en del fra barneskolealder til i dag. Over 20 år altså. At en motor med 340kkm på telleren fungerer gull er noe man forventer, ikke noe man ser på som en bonus! Det er rett og slett en selvfølge, og ingen spesielt høy kilometerstand. Men disse gamle 1,9TDI-maskinene høres også ræva ut. Hvorvidt dieselbiler kan gå bra er ikke en del av saken her, det er irrelevant i den store sammenheng. Det som regulerer hvorvidt en bil går bra eller ei er hvorvidt den har stor nok motor, ikke hvilket drivstoff motoren går på. Det er et problem ved samtlige dieselbiler jeg har vært borti hittil, og det er en god del.. (Jeg prøvekjører de fleste nyheter ganske tidlig)Jeg ser at du skriver det, men jeg påstår enda at du er forutintatt når du setter deg inn i en Dieselbil. Jeg ser hva du sier, men du tar selvsagt feil. Uansett hva jeg kjører lytter jeg etter ulyder, og leter etter feil. Og feil/elendige løsninger finner jeg, det varierer bare hvor de er og hvor viktige de er. Går motoren på diesel hører jeg det umiddelbart. Tull og vås, det beste er at du bør vite det selv også.Jeg ser at du skriver det også, men det blir ikke mer sant av den grunn. Min påstand er at det ikke er noen Bensindrevne biler som har under 400 hk og som har i nærheten av de prestasjonene. Om man ikke regner rene spesialbygg da. Så fordi du har et konkret eksempel på en bil som greier noe mener du at elementær fysikk mister all relevans? Hvordan var det med status for denne RS5 TDI-saken forresten? Er den en prototyp, eller en produksjonsmodell? Og er det en ren dieselbil? Det er en sak avhengig av en elektrisk kompressor ut fra hva jeg finner, noen omtaler den også som en mild hybrid.. Den skal på markedet i 2017? Hybrid har en del fordeler, uansett er bensinmotorer bedre egnet i installasjoner av typen personbil, motorsykkel mm. enn dieselmotorer er. Det er da noen morsomme hybrider, Karma er et godt eksempel som ligger greit an i både pris og ytelse.. Tenk deg hvor trist det hadde vært å installere en dieselmotor der.. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51702472 Karma Fisker er vel ikke det som kommer under katagorien biler som "vanlige" folk kjøper. Grunne til at Diesel ikke blir så mye brukt i hybrider er det høye dreiemomentet som krever en del når de skal starte. Men min spådom er at det ikke er lenge før Dieselen har overtatt der også. Karma er prismessig omtrent som en A6, eller en E-klasse. Det er ingen grunn til å tro at dieselmotoren tar over i hybridene, bensinmotoren har en rekke fordeler fremfor dieselmotoren. Hva man trenger av starter er ikke relevant, gløding og en del andre ting er nok langt mer relevant å tenke på. Du skjønner ikke problemet med lokal forurensning i områder der folk faktisk bor og oppholder seg? CO2 er et eksempel på noe som utgjør en global forurensning, og ikke gjør særlig stor skade lokalt. Diverse nitrøse forbindelser derimot gjør stor skade lokalt, du kan jo se på Bergen hvordan de sliter med luftkvaliteten der.. Å fjerne bensinbilene vil gi minimal effekt, å fjerne dieselbilene vil gi en enorm effekt, dette fant de ut under datokjøringsrunden for noen år siden. Disse nitrøse forbindelsene forekommer nemlig i vesentlig større grad fra dieselbiler enn bensinbiler. Det samme gjelder partikkelutslipp, og da er det altså snakk om partikler med en tildels kraftig kreftfremkallende effekt. Der kan jeg godt være enig med deg når det gjelder eldre Dieseldrevne biler. Det er ikke den hele sannheten når det gjelder nyere da. Hvordan er NOx-utslippene fra en ny dieselbil av ok størrelse? Jeg har med to eksempler under, den første går på bensin, den andre på diesel.. GL 500 4Matic er ikke best i klassen den heller. Mercedes-Benz GL-klasse GL 500 4Matic 0,026 Land Rover Range Rover 4,4 SDV8 Vogue 0,143 Å finne en komplett oversikt er dessverre ikke så lett. Nå har jeg ikke selv prøvd den nye Audi motoren med 190 HK. Men ifølge Motorjournalister skal de være meget stillegående. Men jeg kan ikke si at det direkte har vært et problem for meg. Jeg tenker enda på nyere Dieselbiler da. Stillegående i forhold til hva? Tidligere TDI-motorer? Hvor er gromlyden? Jeg poengterer igjen at det ikke er noe mål å ha null motorlyd, det er derimot et mål å ha RIKTIG lyd. Jeg stiller meg svært tvilende til fantastisk drag på lavt turtall av den motoren. Vi snakker vel om et dreiemoment på drøyt 200Nm et sted? Med et slikt bruksmønster vil du trolig slippe unna problemer med partikkelfilter. Koksing og turboproblemer påvirkes ikke i samme grad av kjøremønster. er vell 300Nm i min, og 116Hk. Er vel det største dieselen man får på lancer. Ved hvilket turtall yter den 300Nm ? Hvordan merker man at man begynner å få turbo og koksingproblemer? har enda godt med nybilgaranti og vil få det meste fikset på verksted før garantien er over hvis jeg skal ha den lenge Turboproblemer kan oppleves på flere forskjellige måter, men du er ikke i tvil når de oppstår. For noen oppstår de tidlig, for noen sent, og for de siste skjer det aldri. Vil bilen min unngå problemer med koksing f. eks dersom jeg chipper den? Vet at motorn skal tåle 150Hk og 350Nm da ASXen til Mitsu bruker samme motorn Det er nok en del forskjeller på motorene til tross for at de er basert på den samme konstruksjonen. Det er også en del andre komponenter som må være dimensjonert for økt effekt og moment. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 (endret) Jeg stiller meg svært tvilende til fantastisk drag på lavt turtall av den motoren. Vi snakker vel om et dreiemoment på drøyt 200Nm et sted? Med et slikt bruksmønster vil du trolig slippe unna problemer med partikkelfilter. Koksing og turboproblemer påvirkes ikke i samme grad av kjøremønster. er vell 300Nm i min, og 116Hk. Er vel det største dieselen man får på lancer. Ved hvilket turtall yter den 300Nm ? mellom 2000 og 3000 omdreininger Endret 7. november 2014 av morgan_kane Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. november 2014 Forfatter Del Skrevet 7. november 2014 Beklager å måtte si det, men du kan ikke ha så mye som 300Nm ved 3000rpm.. Det tilsvarer nemlig høyere effekt enn din bils toppeffekt.. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 (endret) Foresteren er den første og siste dieselbilen jeg skal ha noen gang. Ikke opplevd annet enn bråk og problemer. Eller, den går greit, men den blir fort sotet, uten at det er min "skyld" eller at den blir daukjørt. Nå er jo ikke Subaru akkurat kjent for sine dieselmotorer heller da.... Savner også å kunne kjøre over 3500rpm uten at det høres ut som motoren sprenger når som helst, eller at man må opp i høyt turtall for å få litt effekt Endret 7. november 2014 av Poopadoop Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 (endret) Beklager å måtte si det, men du kan ikke ha så mye som 300Nm ved 3000rpm.. Det tilsvarer nemlig høyere effekt enn din bils toppeffekt.. Hentet ut fra en brosjyre, er dette feil? Endret 7. november 2014 av morgan_kane Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Lyden er jo det verste med dieselen. Men blant bensinmotorer er det jo også store forskjeller - har man en turtallsvillig motor er det jo veldig moro å utnytte registeret ved inspirert kjøring på smale svingete veier. Det er jo det nesten alt handler om - når det gjelder kjøreglede. Er vel nesten mer spennende med en liten 4 sylindret hissig sak i en lett sporty bil - enn en stor motor i en stor bil. Her skrives det om moment på lavt turtall og automat????? Som nevnt - diesel er flott om man tenker drivstoffutgifter og bruk av hengerfestet. Eller i tunge suver med labre veiegenskaper og luftmotstand som en låvedør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå