bytrollet Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Det er helt riktig at en dieselmotor er billigere i drift en en bensinmotor men teknologien i en dieselmotor er mere avansert en i en bensinmotor. Høyere trykk på drivstoffet, høyere kompresjon til stemplene og en turbo for å få noenlunde kraft ut av motoren i tillegg til partikkelfilter og de problemene det skaper. Dette er ting som fort blir dyre å bytte om noen av komponentene skulle feile. Selv en sur sugediesel har innsug og eksosmanifold en tilsvarende bensinmotor kan drømme om som også hjelper på. Øk kompresjonen, sett på turbo, kjøre samme trykket på drivstoffet til injektorene og ha samme dimmensjon på innsug og eksos og du ender opp med et monster av en bensinmotor. Og hvorfor er det ingen produsenter som gjør det? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Øk kompresjonen, sett på turbo, kjøre samme trykket på drivstoffet til injektorene og ha samme dimmensjon på innsug og eksos og du ender opp med et monster av en bensinmotor. Og hvorfor er det ingen produsenter som gjør det? Det er det. - Men det er ikke bare å putte på delene. - Mazda jobber f.eks mye gjennon SkyActive programmet sitt for å overføre teknologi og fordeler fra Diesel-teknologien til sine Bensinmotorer. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Det er helt riktig at en dieselmotor er billigere i drift en en bensinmotor men teknologien i en dieselmotor er mere avansert en i en bensinmotor. Høyere trykk på drivstoffet, høyere kompresjon til stemplene og en turbo for å få noenlunde kraft ut av motoren i tillegg til partikkelfilter og de problemene det skaper. Dette er ting som fort blir dyre å bytte om noen av komponentene skulle feile. Selv en sur sugediesel har innsug og eksosmanifold en tilsvarende bensinmotor kan drømme om som også hjelper på. Øk kompresjonen, sett på turbo, kjøre samme trykket på drivstoffet til injektorene og ha samme dimmensjon på innsug og eksos og du ender opp med et monster av en bensinmotor. Og hvorfor er det ingen produsenter som gjør det? Fordi man ikke trenger det for å få en normaltytende 100-150hk bensindrevet motor. I tillegg har man faktorer som pris der alt dette koster ekstra og produsere så da lar man heller være om man ikke må. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 (endret) Er det bare jeg som liker lyden av en dieselbil som starter etter et minutt med gløding i 20 blå med mye kakkling å ujevn gange? Har hatt flere bensin og dieselbiler og det er kun bensinbilene som har hatt sensorfeil, fusking og slikt dritt. Hvis man bygger en bensinmotor med like høy komp som en diesel vil man få tenningsbank Endret 2. november 2014 av Fjernsyn 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 (endret) Tenningsbank blir vel ikke noe problem om man benytter samme type innsprøytning som på dieselmotorer der brennstoffet pumpes inn samtidig med at tenningen skal foregå og ikke før som var vanlig før i tiden. Endret 2. november 2014 av perpyro Lenke til kommentar
multisync Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 (endret) Mutters Focus med turbodiesel var finfin å kjøre den, ganske bra drag og ganske fin lyd. Kjørte mye heller den enn Subaru Forester med automatgir, den ble jeg irritert på, kun fin på langkjøring på gode veier. Så fort jeg kom opp i fjellene med mye svinger så var det et helvete å holde farten oppe. Endret 2. november 2014 av multisync Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Snakker du om diesel eller bensin på Forester? Så vidt meg bekjent har Forester uansett 4-trinns automat på før 2010> modeller. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 (endret) Bensin, sorry, trodde jeg skrev det Er vel en 2005 modell ellerno. Poenget mitt er uansett at det er mye annet som kan spille inn på valg av bil som jeg setter langt foran om det er bensin eller diesel. Endret 2. november 2014 av multisync Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Tenningsbank blir vel ikke noe problem om man benytter samme type innsprøytning som på dieselmotorer der brennstoffet pumpes inn samtidig med at tenningen skal foregå og ikke før som var vanlig før i tiden. Da er det vel bare å fylle bensin på dieselbilen å kjøre da. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Det er helt riktig at en dieselmotor er billigere i drift en en bensinmotor men teknologien i en dieselmotor er mere avansert en i en bensinmotor. Høyere trykk på drivstoffet, høyere kompresjon til stemplene og en turbo for å få noenlunde kraft ut av motoren i tillegg til partikkelfilter og de problemene det skaper. Dette er ting som fort blir dyre å bytte om noen av komponentene skulle feile. Selv en sur sugediesel har innsug og eksosmanifold en tilsvarende bensinmotor kan drømme om som også hjelper på. Øk kompresjonen, sett på turbo, kjøre samme trykket på drivstoffet til injektorene og ha samme dimmensjon på innsug og eksos og du ender opp med et monster av en bensinmotor. Og hvorfor er det ingen produsenter som gjør det? Fordi man ikke trenger det for å få en normaltytende 100-150hk bensindrevet motor. I tillegg har man faktorer som pris der alt dette koster ekstra og produsere så da lar man heller være om man ikke må. Kan det være for at en Diesel gjør jobben bedre? Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Tenningsbank blir vel ikke noe problem om man benytter samme type innsprøytning som på dieselmotorer der brennstoffet pumpes inn samtidig med at tenningen skal foregå og ikke før som var vanlig før i tiden. Om det er riktig er det jo et mirakel at ikke produsentene gjør det allerede. Eller kan det være at de har prøvd allerede og avfeid ideen siden Dieselmotoren gjør det langt bedre og i det hele tatt er et bedre og mer fremstidsrettet drivstoffmiddel? 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Hva som er et framtidsrettet drivstoff avgjøres nok heller av hvilket drivstoff som er lettest tiljengelig og ikke teknologien som trenges for å utnytte den. Og i fremtiden er nok svaret av hva som er lettest å framstille av bioetanol eller bioolje og da er det nok det som dikterer hva som står under panseret ser jeg for meg. Personlig hadde jeg foretrukket bensin/dieselelektrisk motor/drivverk for maksimal utnyttelse av drivstoffet og som alltid vil la motoren dra på optimalt turtall under full last og da spiller ikke turtallsregister noen rolle lengere. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 (endret) Tenningsbank blir vel ikke noe problem om man benytter samme type innsprøytning som på dieselmotorer der brennstoffet pumpes inn samtidig med at tenningen skal foregå og ikke før som var vanlig før i tiden. Da er det vel bare å fylle bensin på dieselbilen å kjøre da. Så var det dette med konstruksjon og dimensjonering samt at bensin normalt ikke skal selvantenne så lett på grunn av høyt trykk og temperatur så et tenningsanlegg kan være greit å ha. Når dte er sagt kan du fint blande inn noen prosent med bensin i en dieselmotor uten at den tar skade av det. Endret 3. november 2014 av perpyro Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Tenningsbank blir vel ikke noe problem om man benytter samme type innsprøytning som på dieselmotorer der brennstoffet pumpes inn samtidig med at tenningen skal foregå og ikke før som var vanlig før i tiden. Da er det vel bare å fylle bensin på dieselbilen å kjøre da. Så var det dette med konstruksjon og dimensjonering samt at bensin normalt ikke skal selvantenne så lett på grunn av høyt trykk og temperatur så et tenningsanlegg kan være greit å ha. Når dte er sagt kan du fint blande inn noen prosent med bensin i en dieselmotor uten at den tar skade av det. Det spørs hvor lenge dieselpumpen virker om man bare fyller bensin på dieselbilen og kjører. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Nå sa jeg ikke bare bensin men noen prosent. Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet. 1 Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 ja, jeg så det, men du svarte på en som luftet tanken, uten å kommentere konsekvensen av å fylle bensin på dieselbilen. Dieselpumpen er så pass dyr at jeg ville ikke tatt sjansen på å gamble med å putte på noen par prosent en gang. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Nei har dieselbiler en komponent som er kjempedyr og ikke tåler forurensninger i drivstoffet? Hvorfor har dem puttet en sånn del inn i en bil som skal ha et langt liv? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. november 2014 Forfatter Del Skrevet 3. november 2014 (endret) Enkelt å forklare, folk tror de sparer så latterlig mye på litt lavere forbruk.. Men bilprodusentene og oljeselskapene skal tjene penger, så da er ei dieselpumpe som ryker etter en stund en fantastisk fin oppfinnelse. Litt flåsete sagt kanskje, men det er noe i det.. Endret 3. november 2014 av Snylter Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Har en lancer 1.8 turbodiesel og digger bilen, sitter godt på veien med et fantastisk drag på lavt turtall. Men det med traktorlyd av diesel gjelder vell mest gamle biler nå til dags? hadde noe lignende på en 97 opel astra. Jeg har hatt et bruksmønster på min bil ved at jeg kjører ca 5 fra og til jobb i ukedager, og i helgene hvor jeg kjører ca 800km. Vil jeg ha problemer med koksing og partikkelfiltere? lancern er en 2012 modell. Selgeren påstod at jeg aldri kom til å ha slike problemer med mitt bruksmønster Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Kjøp den siste utgaven av "Auto, Motor og Sport" og se hva de skriver om den "nye" dieselen til Audi. Eller forresten, det er vel håpløst i utgangspunktet å henvise til noe som helst i og med at enkelte er i overkant sneversynt og ikke evner til å se noe ut over sin egen nese. Men heller bruker dagene til å velte seg i sin egen fortreffelighet og nekter og ta inn over seg andre impulser. Men det er vel et greit liv det. Men hvorfor ikke være åpen for andre impulser og være litt nyskjerrig? Det kan jo være at verden faktisk har gått videre siden sist gang nesen var ute av hullet og luftet seg. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå