Snylter Skrevet 31. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2014 Er eg den einaste som likar lyden av ein dieselmotor? Det er so behageleg å høyre på det lavmælte brommelyden i bilen min. Det er reservert et rom til deg på Blakstad. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Det såkalte Stockholmssyndromet. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Er eg den einaste som likar lyden av ein dieselmotor? Det er so behageleg å høyre på det lavmælte brommelyden i bilen min. Du er nok ikke den eneste, nei. Jeg synes f.eks lyden fra Volvo sine dieseldrevne rekkefemmere er koselig og behagelig. I større biler foretrekker jeg egentlig diesel fremfor bensin. Bedre med litt skikkelig skyv på lavere turtall, og jeg kjører jo ikke akkurat racing når jeg befinner meg på offentlig vei heller. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 31. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2014 Du er nok ikke den eneste, nei. Jeg synes f.eks lyden fra Volvo sine dieseldrevne rekkefemmere er koselig og behagelig. I større biler foretrekker jeg egentlig diesel fremfor bensin. Bedre med litt skikkelig skyv på lavere turtall, og jeg kjører jo ikke akkurat racing når jeg befinner meg på offentlig vei heller. Skikkelig skyv fra lavt turtall gir da en bensinmotor uten problemer. I tillegg fungerer den på høyere turtall enn kakleverket.. Motoren i bruksbilen min velger jeg å bruke som eksempel. Ved 2000rpm gir den ca 340Nm Ved 2100rpm gir den ca 370Nm Ved 2200rpm gir den ca 395Nm Ved 2300rpm gir den ca 405Nm Ved 2400rpm gir den ca 420Nm Ved 2500rpm gir den ca 435Nm Ved 2600rpm gir den ca 440Nm Ved 2750rpm gir den ca 460Nm Dreiemomentet holder seg så over 400 hele veien til ca 5400rpm, før det der faller av mot maxturtall på drøyt 6000rpm. Ved 6000rpm gir den igjen ca 340Nm. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Hadde en Mercedes Benz 300 diesel for 10 år siden å det var en fantastisk bil på lang kjøring. Trengte aldri å gire ned i oppover bakker å hektet man en campingvogn bakpå så merket man nesten ikke at den var der. Skal man ta en forbikjøring, så trenger man heller ikke å gire ned siden du har mere kraft på lavt turtall enn en bensin motor, så diesel har absolutt sine fordeler de å. Siden jeg bor på en plass som det blir helt for jævlig kaldt om vinteren, så sverger jeg til å ha en bensin motor siden den blir fortere varm å klarer å holde varmen i bilen uten å måtte ha en webasto. Bensin sliter heller ikke like mye med kaldstart som en diesel gjør. Hadde jeg kjørt mye langkjøring med f,eks campingvogn bak, så hadde nok valget falt på en turbodiesel. 3 Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Er eg den einaste som likar lyden av ein dieselmotor? Det er so behageleg å høyre på det lavmælte brommelyden i bilen min. Nei, du er ikke den eneste. Jeg liker lyden i min 5 sylindrede turbodiesel, og spesielt når den nærmer seg 5000 rpm. Jeg har en identisk bil med V8 bensin og liker lyden i begge to, ingen av dem er bedre enn den andre. 3 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 De fleste er jo fornøyde og har hatt svært lite problemer med DIesel. Hvertfall de jeg har spurt, men jeg ser jo også historikken på pc`n og tror mest på det jeg ser med egne øyne.. Ellers aldri hatt noe imot å kjøre Diesel selv og prøvd noen chippa biler som går noe vanvittig godt. Setter du likevel 100 diesel vs bensin biler mot hverandre vil du nok se driftsprobleme rundt Diesel ganske tydelig. Innmaten i motoren kan sikkert gå langt, men alle systeme dpf, egr, common rail, turbo, injektor osv holder ikke lenge nok. Alt sotet som skal ut av potta forblir inni motoren. Hvertfall her i Norge. Deleprisene er også motbydelige. Enda strengere skal det også bli. Ellers blir det litt feil å sammenlinge en gammel MB Diesel med dagens motorer. Den miljøbomba der hadde ikke blitt godkjent i dag. Motoren hadde også blitt ødelagt med dagens systemer. Ser jo hva jeg står å skrur på hver dag så derfor anbefaler jeg ikke Diesel. Selv Dieselvarmer webasto/eber må omsider repareres, mye lekasjer og dritt rundt de greiene der etterhvert. Du slipper unna ganske mange problemkilder ved å kjøpe en bensinmotor. Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 snip Men forsatt har diselen høyere dreiemoment, med en tilsvarende motor... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 snip Men forsatt har diselen høyere dreiemoment, med en tilsvarende motor... Nåja, om man skal sammenligne hvilket trykk som kreves så blir det andre boller.. Om man tar ut en 400hk på en diesel med 2.8 bars trykk, så får man en 1200hk på en bensiner med samme trykk (med noe tilsvarende dreiemoment) Nå tok jeg bare noen tilfeldige tall for sammenligning, men det er nok ikke så langt unna sannheten. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. november 2014 Forfatter Del Skrevet 1. november 2014 Hadde en Mercedes Benz 300 diesel for 10 år siden å det var en fantastisk bil på lang kjøring. Trengte aldri å gire ned i oppover bakker å hektet man en campingvogn bakpå så merket man nesten ikke at den var der. Skal man ta en forbikjøring, så trenger man heller ikke å gire ned siden du har mere kraft på lavt turtall enn en bensin motor, så diesel har absolutt sine fordeler de å. Haha, med den bilen var det nok ikke mye poeng i å gire ned nei.. Det gikk vel ikke særlig greit uansett. Hadde jeg kjørt mye langkjøring med f,eks campingvogn bak, så hadde nok valget falt på en turbodiesel. Hvorfor? For min del foregår en del mil i året med campingvogn bak. Stort sett er dette på vinterføre, på både riksveier i Norge og Sverige, samt noen mindre og kronglete veier i Sverige. Nei, du er ikke den eneste. Jeg liker lyden i min 5 sylindrede turbodiesel, og spesielt når den nærmer seg 5000 rpm. Jeg har en identisk bil med V8 bensin og liker lyden i begge to, ingen av dem er bedre enn den andre. Er du døv? Men forsatt har diselen høyere dreiemoment, med en tilsvarende motor... Kan du vise meg en 5-liters 8 sylindret dieselmotor med 465Nm i maksimalt dreiemoment, og en kurve i nærheten av like heftig som for min bensinmotor? For å si det sånn, du trenger ikke lete.. Den motoren finnes ikke. Det finnes dog noen motorer der de har vært nødt til å slenge på noen turboer og sånt for å kunne nærme seg.. Uansett er effekten motoren kan levere langt viktigere enn dreiemomentet ved et gitt turtall. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Jeg kjøpte bensibil for å slippe å sitte å høre på traktorlyd og for at jeg skal slippe å bruke hansker hvergang jeg fyller. Egentlig så burde alle bensin og dieselpumper være adskilt fra hverandre så man slipper å tråkke i diesel og få den ufyselige stanken av fattigdom i bilen sin. 4 Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Kan du vise meg en 5-liters 8 sylindret dieselmotor med 465Nm i maksimalt dreiemoment, og en kurve i nærheten av like heftig som for min bensinmotor? For å si det sånn, du trenger ikke lete.. Den motoren finnes ikke. Nei, den finnes ikke med så svakt dreiemoment:.P, for Audi og Bmw (og garantert andre også) har lenge overgått de tallene med bravur. F.eks Audi sin 4,2L V8 har 850Nm maks, og BMW sin 3L R6 har 740Nm maks, og med dagens automatkasser så spiller det ingen rolle at de har et snevrere turtallsområde. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. november 2014 Forfatter Del Skrevet 1. november 2014 (endret) Du forstår virkelig ikke greia, les hva jeg skrev så vil du kanskje forstå.. Med tvangsmating kan man trekke ut latterlig mye av nærmest hva som helst. Motoren min puster naturlig, dieselmotorer som puster naturlig yter som kjent nærmest null og niks. Mercedes har også en søt liten V8 bensinmotor som leverer 800Nm ved 1500rpm, men da med tvangsmating. Endret 1. november 2014 av Snylter Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Jeg kjøpte bensibil for å slippe å sitte å høre på traktorlyd og for at jeg skal slippe å bruke hansker hvergang jeg fyller. Egentlig så burde alle bensin og dieselpumper være adskilt fra hverandre så man slipper å tråkke i diesel og få den ufyselige stanken av fattigdom i bilen sin. Hehe, godt sagt, og jeg er helt enig Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Jeg kjøpte bensibil for å slippe å sitte å høre på traktorlyd og for at jeg skal slippe å bruke hansker hvergang jeg fyller. Egentlig så burde alle bensin og dieselpumper være adskilt fra hverandre så man slipper å tråkke i diesel og få den ufyselige stanken av fattigdom i bilen sin. Hehe, godt sagt, og jeg er helt enig QFT. Har bare fylt diesel en gang i mitt liv, på Octaviaen til svigers. Selv om den unektelig drar bedre enn min puslete 126hk naturlig pustende bensinmotor, er det fanken ikke verdt den lukten på hendene. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Alt til sitt bruk for min del. Å bruke høyt dreimoment på en dieselmotor som argument for å slippe å gire blir for dumt da det i mange mange år har eksistert alternativer til rørepinne tredd ned i girkassa. Kun til racing at manuell giring kan være en fordel og selv der finner vi manuelt styrte automatkasser. I traktorer, pickuper, lastebiler, lokomotiver, skip og stridsvogner er diesel tingen da man kan trekke store lass på lavt turtall på relativt gjevnt turtall. I tillegg kommer drivstofføkonomi inn i bildet her da de fleste aplikasjonene jeg nevner benyttes i næringslivet der målet er å tjene penger. Må vel også tilstå at store dieselmotorer låter bra men da er de såpass store at de ikke befinner seg i kjøretøy langs veien med 4 hjul. Synes også sammenligningen mellom selvpustende bensin og dieselmotorer vs. tvangspustende bensin og dieselmotorer passer inn her for man må vel kunne sammenligne likt ogf ikke en turbodiesel vs. sugebensiner i samme størrelse. 1 Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Du forstår virkelig ikke greia, les hva jeg skrev så vil du kanskje forstå.. Med tvangsmating kan man trekke ut latterlig mye av nærmest hva som helst. Motoren min puster naturlig, dieselmotorer som puster naturlig yter som kjent nærmest null og niks. Mercedes har også en søt liten V8 bensinmotor som leverer 800Nm ved 1500rpm, men da med tvangsmating. Jeg tar mer enn gjerne en tvangsmatet motor med latterlig ytelse Selv har jeg vekslet mellom bensin og diesel på bilene siste 15 årene, og hver gang jeg kjøper en bensin så savner jeg bunndraget til diesel. Økonomien tillater ikke noe særlig mer enn R4 motorer, og en R4 bensin låter ikke noe særlig bra det heller, så jeg lever fint med en diesel. 3 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Alt til sitt bruk for min del. Å bruke høyt dreimoment på en dieselmotor som argument for å slippe å gire blir for dumt da det i mange mange år har eksistert alternativer til rørepinne tredd ned i girkassa. Kun til racing at manuell giring kan være en fordel og selv der finner vi manuelt styrte automatkasser. I traktorer, pickuper, lastebiler, lokomotiver, skip og stridsvogner er diesel tingen da man kan trekke store lass på lavt turtall på relativt gjevnt turtall. I tillegg kommer drivstofføkonomi inn i bildet her da de fleste aplikasjonene jeg nevner benyttes i næringslivet der målet er å tjene penger. Må vel også tilstå at store dieselmotorer låter bra men da er de såpass store at de ikke befinner seg i kjøretøy langs veien med 4 hjul. Synes også sammenligningen mellom selvpustende bensin og dieselmotorer vs. tvangspustende bensin og dieselmotorer passer inn her for man må vel kunne sammenligne likt ogf ikke en turbodiesel vs. sugebensiner i samme størrelse. Laverer turtall = lavere forbruk. Som jeg nevnte tidligere i tråden så ville jeg ha gått for en diesel bil visst jeg kjører mye langturer med campingvogn bak, siden du slipper å ligge på fullt turtall i 3 gir for å komme deg opp over en fjellovergang. Diesel er dessuten billigere i forbruk enn en tilsvarende bensin bil. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Det er helt riktig at en dieselmotor er billigere i drift en en bensinmotor men teknologien i en dieselmotor er mere avansert en i en bensinmotor. Høyere trykk på drivstoffet, høyere kompresjon til stemplene og en turbo for å få noenlunde kraft ut av motoren i tillegg til partikkelfilter og de problemene det skaper. Dette er ting som fort blir dyre å bytte om noen av komponentene skulle feile. Selv en sur sugediesel har innsug og eksosmanifold en tilsvarende bensinmotor kan drømme om som også hjelper på. Øk kompresjonen, sett på turbo, kjøre samme trykket på drivstoffet til injektorene og ha samme dimmensjon på innsug og eksos og du ender opp med et monster av en bensinmotor. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 1. november 2014 Del Skrevet 1. november 2014 Den eneste fine lyden på dieselen min er turbosusen... ellers er der konstant tikking og ulyder fra motoren pga sot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå