Gå til innhold

Har bachelor i økonomi, ta byggingeniør eller prosessingeniør?

comadore

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, har fullført en bachelor i økonomi nå til sommeren som var, men føler meg "Liten" og lite verdifull på jobb markedet. Kan godt hende forhåpningene er for høye og at man må "Jobbe" seg oppover, men føler rett og slett at så lenge man ikke har master innenfor økonomi/administrasjon eller en ingeniør utdannelse, så er man lite verdt, både lønnsmessig og på jobb markedet.

Vurderer sterkt å ta realfagkurset(r1+r2 og fysikk 1) og evt ta bygg ingeniør/prosessingeniør. Evt noe annet. Men bygg ingeniør er desidert på topp.

Slik jeg forstår det er dette gjerne attraktivt å ha økonomi og en ingeniør bakgrunn?

Noen som har noen formeninger ang dette? Tips?

Ikke særlig lysten på master innenfor økonomi da jeg må flytte langt vekk(bor i bergen, og har ikke snitt høyt nok til NHH)!

Er også 23år nå og lyst å flytte hjemmefra etter å ha bodd vekke i 4år, men nå flyttet tilbake... Så å ta 10år med utdannelse er jeg ikke veldig lysten på, helst noe som lar meg kombinere skole og jobb(nok til å flytte ut)!

- Comadore

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar du ingeniørutdanning betyr det 3 år (4 hvis du trenger forkurs) til på skole, hvor du bygger deg opp studiegjeld og taper potensiell arbeidsinntekt. Tar du en master i økonomi så vil du fortsatt ha to år med tapt arbeidsinntekt og økende studiegjeld, men du vil til gjengjeld være faglig sterkere i ett fagfelt enn hva du vil være med to bachelorgrader som faglig i stor grad er langt borte fra hverandre. Det er på ingen måte negativt å ha en tverrfaglig utdanning, men om du vil ha mye igjen for det er et annet spørsmål. Min erfaring er at det, iallfall innen ingeniøryrket, er mer attraktivt å ha en mastergrad enn to bachelorgrader. Her kan det godt være at andre opplever det annerledes, så korriger meg gjerne.

Spørsmålet er jo litt også hva du selv ønsker å arbeide med. Det er jo sikkert en grunn til at du valgte økonomi i utgangspunktet, og på den andre siden kan det godt være at du har funnet ut at du ikke ønsker å arbeide med det likevel. Husk at dersom du virkelig brenner for økonomi, så vil du ha så utrolig mye mer igjen for å bite i deg å måtte ta de to ekstra årene med økonomi, enn å starte på scratch i et helt nytt fagfelt, hvor du heller ikke nødvendigvis er sikker på at du vil trives.

Er BI utelukket? Såvidt jeg husker har de deltids masterstudier i Bergen og delvis på nett. Da får du muligheten til å jobbe og ta masteren samtidig, Er sikkert flere skoler som har lignende.

Nå skal ikke jeg skremme deg bort fra ingeniørutdanning. Hvis du virkelig brenner for ingeniøryrket så er ikke det en feil vei å gå, men du skal ha interessen og motet oppe for de ekstra årene med skole. Bygg er nok et smart valg, eventuelt elkraft. Som nevnt så er det ikke opplagt at du vil ha veldig mye igjen for økonomiutdannelsen i ingeniøryrket, men i en del jobber innen bl.a. prosjektering kan det nok være en fordel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sidan du kan bruke oppigjen ein del studiepoeng så skal du kunne ta grad nummer to på tre semester (1,5 år).

Men slik som eg ser det så vil du med ein slik utdannelse spesialisere deg voldsomt mot å jobbe i små bedrifter som ikkje har råd til full stilling som både ingeniør og økonom.

Ei slik dobbelutdanning vil være til nytte i ein lederjobb, men der er ofte erfaring og prestasjonar viktigare enn utdanning.

Skal du gå for to bachelorgrader så bør det være to like bachelorgrader slik at arbeidsgiver i større grad drar nytte av begge utdanningane.

Om du berre får brukt ein bachelorgrad så får du også berre lønn for den eine utdanninga.

Lenke til kommentar

Grad nummer to på tre semester? Har du noen kilder på skoler som tillater dette?

Ja, det er i teorien mulig, men det fordrer at grad nummer to er en grad med mange helt frie valgfag. Man kan ikke erstatte obligatoriske eller semi-obligatoriske emner med helt andre emner. Og helt frie valgfag er det ikke mange av på de ingeniørstudiene jeg vet om. Der er stort sett alt predeterminert, med unntak av noen få fag som er av typen "velg fra denne listen" eller "hvis du har lyst på spesialisering 1, kan du velge blant disse fagene. Hvis du har lyst på spesialisering 2, velg blant disse".

Slik er det i hvertfall for meg, som har fire år med studiepoeng bak meg (samfunnsøkonomi og jus), og allikevel slipper unna svært lite (om noe) på ingeniørfag - bygg ved HiOA.

Lenke til kommentar

The Avatar siktet kanskje ikke spesielt til ingeniørgrader, men til de bachelorgradene som likner på økonomi. Det er nok gode muligheter for å få godkjent kurs i studier som eiendomsmegling, samfunnsøkonomi, statsvitenskap og kanskje sosiologi og liknende. Og de kursene som han ikke får fritak fra i den nye bachelorgraden, overlapper ofte noe med teori som han har kjennskap til fra før av. Da er det ikke vanskelig å oppnå synergieffekter. Kombinert med at han sikkert har fått på plass gode studievaner, kan dette gjøre det enkelt å ta litt mer enn full studiebelastning og korte ned tida på neste bachelor betydelig.

Jeg studerer selv økonomi og administrasjon. Jeg vet selvsagt ikke hvilke kurs trådstarter har bak seg, men hvis jeg tar utgangspunkt i meg selv, kunne jeg kanskje fått godkjent 37,5 studiepoeng i denne utdannelsen: http://www.ntnu.no/studier/beurop/beurfra . Og jeg kunne nok fått godkjent alle de lyseblå kursene, det grå og ett av de mørkeblå i denne utdannelsen: http://www.bi.no/bachelorstudier/eiendomsmegling/studieplan/ . Det tilsvarer omtrent 90 studiepoeng.

Lenke til kommentar

The Avatar siktet kanskje ikke spesielt til ingeniørgrader, men til de bachelorgradene som likner på økonomi. Det er nok gode muligheter for å få godkjent kurs i studier som eiendomsmegling, samfunnsøkonomi, statsvitenskap og kanskje sosiologi og liknende. Og de kursene som han ikke får fritak fra i den nye bachelorgraden, overlapper ofte noe med teori som han har kjennskap til fra før av. Da er det ikke vanskelig å oppnå synergieffekter. Kombinert med at han sikkert har fått på plass gode studievaner, kan dette gjøre det enkelt å ta litt mer enn full studiebelastning og korte ned tida på neste bachelor betydelig.

Jeg studerer selv økonomi og administrasjon. Jeg vet selvsagt ikke hvilke kurs trådstarter har bak seg, men hvis jeg tar utgangspunkt i meg selv, kunne jeg kanskje fått godkjent 37,5 studiepoeng i denne utdannelsen: http://www.ntnu.no/studier/beurop/beurfra . Og jeg kunne nok fått godkjent alle de lyseblå kursene, det grå og ett av de mørkeblå i denne utdannelsen: http://www.bi.no/bachelorstudier/eiendomsmegling/studieplan/ . Det tilsvarer omtrent 90 studiepoeng.

Det kan jeg gå med på. Er nok mange studiepoeng som overlapper innenfor lignende studier og studier med mye frie emner. Men TS bør være obs på at det nok ikke gjelder "profesjonsstudier" som ingeniørfag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...