Mopi Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 (endret) Tror tingen er at selv om man føder mindre barn så er det etisk plikt å hjelpe uansett, men man kan bruke argumentet for å prøve andre midler i mens man hjelper. For å komme med bedre løsninger. For å si det slik. Får man bedre velstand der man bor. Så kan det kanskje føre til bedre resultater for folka i det landet. Vi fikk oljen og se hvordan den hjalp oss. Økonomisk vekst er stort sett nøkkelen til å skaffe seg midler man trenger. Ellers er naturressurser også et viktig behov for folk flest. Jeg tror ikke Marshall-hjelpen gjorde så mye mer enn å i beste fall akselerere innhentingen etter krigen, men jeg skal ikke påstå det veldig bastant. Ganske godt argument faktisk. Finland tok ikke imot den. Og de greier seg kjempefint i dag. Var vel som du sa, at det forhastet hjelpen mer. Endret 30. oktober 2014 av Mopi Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Kan TS komme med noen konkrete eksempler på hvilke land han snakker om? Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Litt OT, men i Filippinene sies det å være babyboom 9 mnd etter regnsesongen. Må også nevnes at den katolske kirken som har ganske stor makt og innflytelse i landet forbyr prevensjon og abort. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Det beste handlingstltaket er å la naturen få gå sin gang. Så vil balansene rette seg etterhvert. Bistandshjelpen kan sammenlignes med norsk landsbrukspolitikk. Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Jeg er fult for å kutte i bistanden om vi samtidig slutter å kose oss med oljen fra diverse afrikanske land. Så kan de få ha ressursene sine i fred. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Dersom vi kan borre fult ut på Norsk sokkel kan vi godt trekke aktiviteten utav Afrika og opp til Lofoten. Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Hva er poenget ditt? Du ønsket at naturen skulle gå sin gang, da får vi la være å blande oss. Om vi skal bore I Lofoten eller ikke er totalt irrelevant for denne diskusjonen. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 I grunn ikke, du sier at dem skal forvalte sine ressurser, da burde vi få forvalte våres også. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Jeg er fult for å kutte i bistanden om vi samtidig slutter å kose oss med oljen fra diverse afrikanske land. Så kan de få ha ressursene sine i fred. Til og med om alle parter taper på det? Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Å hvilken relevans har argumentasjon omkring vår forvaltning av våre ressurser og oljeboring i Lofoten for denne tråden? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Jeg regner med det ikke er meg du snakker til. Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Jeg regner med det ikke er meg du snakker til. Nei Beklager. Jeg skulle ha sitert. Hva mener du med at alle parter taper på det? Endret 31. oktober 2014 av Andeith Lenke til kommentar
MathiasOslo Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Mer penger vi sender dem = flere barn blir født og flere dør. Endret 31. oktober 2014 av MathiasOslo Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 (endret) Nei Beklager. Jeg skulle ha sitert. Hva mener du med at alle parter taper på det? Ikke at, om - jeg har ikke data nok til å komme med påstander. Beklager uklarheten. La oss for enkelhets skyld anta at valget til, si, Tanzania, står mellom om å la Statoil stå for oljeutvinningen eller å gjøre det selv (med andre ord, om de ikke velger Statoil vil de heller ikke velge andre utenlandske selskaper). Om det er slik at både Statoil/Norge og Tanzania taper penger (altså ressurser; penger er et verdimål) på at Statoil forsvinner, er du fortsatt for dette? Endret 31. oktober 2014 av Sheasy Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Innlegget ditt viser så elendig forståelse på hvordan tingenes tilstand er i andre land at jeg nesten blir flau på dine vegne... les litt om hva bistandskronene Norge gir går til så kanskje du får en mye bedre forståelse. Her kan du jo selv se hva pengene går til. Vi kaster bort milliarder i det vi kaller bistand. Det kan være lurt og sette seg inn i en sak før man kommer med sterke meninger. http://tv.nrk.no/serie/den-gode-viljen Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Om jeg ikke hadde hatt råd eller evne til å forsørge mine barn, så hadde jeg heller aldri fått barn. Dette er tydeligvis ikke så viktig for de som bor i fattige land. Sånn sett forstår jeg frustrasjonen til Shadowgirl. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Å hvilken relevans har argumentasjon omkring vår forvaltning av våre ressurser og oljeboring i Lofoten for denne tråden? Dem kan få sine ressurser, vi kan få våres. Vi trenger pengene, noe dem i og for seg også gjør. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Om jeg ikke hadde hatt råd eller evne til å forsørge mine barn, så hadde jeg heller aldri fått barn. Dette er tydeligvis ikke så viktig for de som bor i fattige land. Sånn sett forstår jeg frustrasjonen til Shadowgirl. I rurale strøk kan barn være en viktig ressurs for å forsørge seg selv. Barn er en investering, og når man må regne med at en god del barn stryker med i løpet av de første leveårene, hva skal man liksom gjøre? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Hvordan hadde Norge blitt hvis det hadde vert krig og likevel måtte folk yngle 10 unger hver, minst. Da hadde det blitt et uland tilslutt. Pga overbefolkning og krig så klart. Jeg gidder ikke å lese så mye historie og alt sånn tull. Jeg vil bare at de skal slutte å yngle så jævlig og ikke la det bli så overbefolket i fattige land. Bare for at folk skal gi mer og mer. Spør besteforeldrene dine om hvor mange tanter og onkler de har hatt. Også ser du deg rundt og dobbeltsjekker om Norge er et u-land. 1 Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Nei Beklager. Jeg skulle ha sitert. Hva mener du med at alle parter taper på det?Ikke at, om - jeg har ikke data nok til å komme med påstander. Beklager uklarheten.La oss for enkelhets skyld anta at valget til, si, Tanzania, står mellom om å la Statoil stå for oljeutvinningen eller å gjøre det selv (med andre ord, om de ikke velger Statoil vil de heller ikke velge andre utenlandske selskaper).Om det er slik at både Statoil/Norge og Tanzania taper penger (altså ressurser; penger er et verdimål) på at Statoil forsvinner, er du fortsatt for dette? Tanzania er jo ett interessant eksempel. Statoil er inn for å tjene penger på olje samtidig som Olje for utvikling er der for å hjelpe Tanzania å forvalte sine ressurser. Her er det så klart konflikter. Den norske ambassaden skal representere Norge men så skal de altså representere to parter med motstridende interesser. I følge den norske ambassaden I Dar Es Salaam er dette ikke ett problem (ingen kilde på dette, diskuterte det selv da jeg besøkte ambassaden I Februar) men så klart er det konflikter her. Om Tanzania hadde tatt hånd om dette selv hadde de kanskje tapt på det, kanskje ikke. Men å pøse på med bistandspenger samtidig som vi tjener masse på landets ressurser fungerer jo åpenbart ikke. Den tradisjonelle bistanden fungerer I mange tilfeller dårlig. Derfor mener jeg det er på tide å prøve nye løsninger. Beklager skrivefeil, jeg skriver fra mobil. Endret 9. november 2014 av Andeith Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå