Shadowgirl Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 (endret) Noe som irriterer meg er at vi gir og gir penger til de fattige landa. Det blir jo bare mer og mer folk der, så vi må bare gi mer og mer penger. Hvorfor kan vi ikke bare gi de kondomer og p-piller? Så de slipper å yngle så innmari mye? Hvorfor skal de få haugevis med unger i land der de ikke har råd til mat en gang? Bare for å tigge av andre land? Så de bare kan yngle enda mer? Å barna må lide!! Hva søren hjelper det å gi penger når det bare blir mer og mer pga de får 10 unger hver!! Det finnes fattige i Norge også som trenger vår hjelp. Ikke bare utlandet! Endret 30. oktober 2014 av Shadowgirl 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Noe som irriterer meg er at vi gir og gir penger til de fattige landa. Det blir jo bare mer og mer folk der, så vi må bare gi mer og mer penger. Hvorfor kan vi ikke bare gi de kondomer og p-piller? Så de slipper å yngle så innmari mye? Hvorfor skal de få haugevis med unger i land der de ikke har råd til mat en gang? Bare for å tigge av andre land? Så de bare kan yngle enda mer? Å barna må lide!! Hva søren hjelper det å gi penger når det bare blir mer og mer pga de får 10 unger hver!! Det finnes fattige i Norge også som trenger vår hjelp. Ikke bare utlandet! Innlegget ditt viser så elendig forståelse på hvordan tingenes tilstand er i andre land at jeg nesten blir flau på dine vegne... les litt om hva bistandskronene Norge gir går til så kanskje du får en mye bedre forståelse. Istedefor å irritere deg over at Norge feilprioriterer bistanden kan du vel heller glede deg over at du faktisk bor i ett land som Norge!!! 3 Lenke til kommentar
Shadowgirl Skrevet 30. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2014 Noe som irriterer meg er at vi gir og gir penger til de fattige landa. Det blir jo bare mer og mer folk der, så vi må bare gi mer og mer penger. Hvorfor kan vi ikke bare gi de kondomer og p-piller? Så de slipper å yngle så innmari mye? Hvorfor skal de få haugevis med unger i land der de ikke har råd til mat en gang? Bare for å tigge av andre land? Så de bare kan yngle enda mer? Å barna må lide!! Hva søren hjelper det å gi penger når det bare blir mer og mer pga de får 10 unger hver!! Det finnes fattige i Norge også som trenger vår hjelp. Ikke bare utlandet! Innlegget ditt viser så elendig forståelse på hvordan tingenes tilstand er i andre land at jeg nesten blir flau på dine vegne... les litt om hva bistandskronene Norge gir går til så kanskje du får en mye bedre forståelse. Istedefor å irritere deg over at Norge feilprioriterer bistanden kan du vel heller glede deg over at du faktisk bor i ett land som Norge!!! Norge er ikke et perfekt land for alle. Det finnes alt for mye elendighet i vårt eget land også, men det er det få som bryr seg om. Alt handler om barn i andre land. Det er få som virkelig får hjelp med de pengene de får med tanke på hvor mange som sulter. Det er bedre at de slipper å bli født i sånne land. Men det er jo i de landa de yngler verre en dyr. Det er de som trenger kondomer og p-piller. Hvorfor skal de ha så veldig mange barn?? Lenke til kommentar
Mopi Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 (endret) Tenkt hvor kynisk dette har blitt om noen sa dette til oss for 100 år siden. Men det kan ha noe å gjøre med at paven forbød kondomer til plasser i Afrika der smitten av AIDS kan eksistere. Bare noen eksempler. Men manglende ressurser er også noen av årsakene. Endret 30. oktober 2014 av Mopi 3 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 (endret) De hadde nok ikke tatt imot det. Endret 30. oktober 2014 av AdNauseam Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 (endret) Norge er ikke et perfekt land for alle. Det finnes alt for mye elendighet i vårt eget land også, men det er det få som bryr seg om. Alt handler om barn i andre land. Det er få som virkelig får hjelp med de pengene de får med tanke på hvor mange som sulter. Det er bedre at de slipper å bli født i sånne land. Men det er jo i de landa de yngler verre en dyr. Det er de som trenger kondomer og p-piller. Hvorfor skal de ha så veldig mange barn?? Historieløs er du også, ikke bare kunnskapsløs. Hadde det ikke vært for bistand så har kanskje Norge i dag vært ett uland... bare så det er sagt. Bistandskronene vi bruker trekkes ikke fra dagpenger, sosialhjelp, AAP eller andre stønader så der kan du bare ta det med ro. Så uten bistand til fattige land så hadde ikke personer i dag tilknyttet NAV hatt mer penger å rutte med. Har heller ikke sagt at Norge er ett perfekt land MEN vi er faktisk ett av de mest perfekte. Endret 30. oktober 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 De må også få opplæring i hvordan ting fungerer. De fleste menn i enkelte av disse landene tror forsatt at det å voldta et spebarn kurerer aids. De har ikke samme seksual opplæring som oss, og forstår kanskje ikke helt hvordan barn blir til. Skjønner poenget ditt, men det er nok ikke så enkelt som du tror 1 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Noe som irriterer meg er at vi gir og gir penger til de fattige landa. Det blir jo bare mer og mer folk der, så vi må bare gi mer og mer penger. Hvorfor kan vi ikke bare gi de kondomer og p-piller? Så de slipper å yngle så innmari mye? Hvorfor skal de få haugevis med unger i land der de ikke har råd til mat en gang? Bare for å tigge av andre land? Så de bare kan yngle enda mer? Å barna må lide!! Hva søren hjelper det å gi penger når det bare blir mer og mer pga de får 10 unger hver!! Det finnes fattige i Norge også som trenger vår hjelp. Ikke bare utlandet! 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 (endret) Det beste vi mennesker kan få er lærdom. For noen kan lærdom gi større utslag enn andre. Det er ihvertfall ingen tvil om at det vil bli vanskeligere og vanskeligere om populasjonen fortsetter å øke slik den gjør. Det gjelder jo ikke bare de fattige landa. Historieløs er du også, ikke bare kunnskapsløs.Det virker som om du ser ned på folk som ikke har kunnskaper og som tar feil. Slik er det overalt, ingen har kapasitet til å kunne alt. Vi vil alltid ha mangler og feil. Bruk heller tiden på å argumenter om hvorfor de tar feil. Hvis vedkommende hadde visst det du sikkert vet så er det ikke sikkert den hadde ment det samme da. Dette er et diskusjonsforum, ikke "du våger ikke å si noe feil eller komme med feil argumenter-forum". Det er en grunn til at ting diskuteres, slik at vi kan formidle synsvinkler og drøfte ting. Hvis alle hadde vært enig og alle hadde hatt "rett" hadde vi ikke hatt noe som kalles diskusjonsforum. Endret 30. oktober 2014 av AdNauseam 3 Lenke til kommentar
Shadowgirl Skrevet 30. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2014 De hadde nok ikke tatt imot det. Nei de vil vel bare yngle! Norge er ikke et perfekt land for alle. Det finnes alt for mye elendighet i vårt eget land også, men det er det få som bryr seg om. Alt handler om barn i andre land. Det er få som virkelig får hjelp med de pengene de får med tanke på hvor mange som sulter. Det er bedre at de slipper å bli født i sånne land. Men det er jo i de landa de yngler verre en dyr. Det er de som trenger kondomer og p-piller. Hvorfor skal de ha så veldig mange barn?? Historieløs er du også, ikke bare kunnskapsløs. Hadde det ikke vært for bistand så har kanskje Norge i dag vært ett uland... bare så det er sagt. Bistandskronene vi bruker trekkes ikke fra dagpenger, sosialhjelp, AAP eller andre stønader så der kan du bare ta det med ro. Så uten bistand til fattige land så hadde ikke personer i dag tilknyttet NAV hatt mer penger å rutte med. Har heller ikke sagt at Norge er ett perfekt land MEN vi er faktisk ett av de meste perfekte. Hvordan hadde Norge blitt hvis det hadde vert krig og likevel måtte folk yngle 10 unger hver, minst. Da hadde det blitt et uland tilslutt. Pga overbefolkning og krig så klart. Jeg gidder ikke å lese så mye historie og alt sånn tull. Jeg vil bare at de skal slutte å yngle så jævlig og ikke la det bli så overbefolket i fattige land. Bare for at folk skal gi mer og mer. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 (endret) Historieløs er du også, ikke bare kunnskapsløs.Det virker som om du ser ned på folk som ikke har kunnskaper og som tar feil. Slik er det overalt, ingen har kapasitet til å kunne alt. Vi vil alltid ha mangler og feil. Bruk heller tiden på å argumenter om hvorfor de tar feil. Hvis vedkommende hadde visst det du sikkert vet så er det ikke sikkert den hadde ment det samme da. Dette er et diskusjonsforum, ikke "du våger ikke å si noe feil eller komme med feil argumenter-forum". Det er en grunn til at ting diskuteres, slik at vi kan formidle synsvinkler og drøfte ting. Hvis alle hadde vært enig og alle hadde hatt "rett" hadde vi ikke hatt noe som kalles diskusjonsforum. Enig med deg... dumt av meg å skrive det, kan virke nedlatende. Så hvis det oppfattes slik av TS så ber jeg om unnskyldning! Men med kunnskapsløs menes ikke dum... men mener man faktisk bør hvite litt mer om ting man har så "bestemte" meninger om. Endret 30. oktober 2014 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 (endret) Nei de vil vel bare yngle!Det gjøres bevisst mange steder. I deres hode hensiktsmessig, gjerne "egoistisk". Enig med deg... dumt av meg å skrive det, kan virke nedlatende. Så hvis det oppfattes slik av TS så ber jeg om unnskyldning! Men med kunnskapsløs menes ikke dum... men mener man faktisk bør hvite litt mer om ting man har så "bestemte" meninger om. Innlegget kunne jo ha blitt formulert mer som et spørsmål eller invitasjon til diskusjon. Men alikvelvel vet jo du at det alltid vil være de som påstår ting uten å ha store kunnskaper om det. Det kan hende meg også det. Men skjønner hvordan du tenker. Forøvrig vil uenighet, misforståelser etc. alltid finnes, det beste er jo om man til slutt kommer til forståelse og skjønner hvordan motparten tenker og dermed kan diskutere på en konstruktiv måte. Endret 30. oktober 2014 av AdNauseam 1 Lenke til kommentar
Shadowgirl Skrevet 30. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2014 Synes bare at folk gir og gir i all evighet, men det blir jo ikke noe bedre i de landa. Så det hjelper lite. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Historieløs er du også, ikke bare kunnskapsløs. Hadde det ikke vært for bistand så har kanskje Norge i dag vært ett uland... bare så det er sagt. Bistandskronene vi bruker trekkes ikke fra dagpenger, sosialhjelp, AAP eller andre stønader så der kan du bare ta det med ro. Så uten bistand til fattige land så hadde ikke personer i dag tilknyttet NAV hatt mer penger å rutte med. Har heller ikke sagt at Norge er ett perfekt land MEN vi er faktisk ett av de mest perfekte. Min utheving. Hvilken bistand snakker du om? Avhengig av hva du svarer, hva karakteriserer du som 'u-land'? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Synes bare at folk gir og gir i all evighet, men det blir jo ikke noe bedre i de landa. Så det hjelper lite. Hvilke land blir det ikke bedre i? Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 (endret) Min utheving. Hvilken bistand snakker du om? Avhengig av hva du svarer, hva karakteriserer du som 'u-land'? Tenker først og fremst på Marshallhjelpen etter 2. verdenskrig. Hvordan det hadde gått med Norge uten den hjelpen hvites ikke... en ting er ihvertfall sikkert, uten den hjelpen hadde vi ikke vært der vi er i dag! Vet ikke helt hva jeg skal svare på hva jeg mener med ett u-land. Forbinder ihvertfall u-land med høy andel fattigdom, dårlig infrastruktur, ikke dekning på skole, ikke veferdsordninger, etc. Endret 30. oktober 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 I et U-land så skaffer man seg mange barn av en eller flere av følgende grunner: *Liten kunnskap/informasjon om seksualitet (vestlige land prøver, men det er mange mennesker og liten vilje fra landenes myndigheter) *Liten kunnskap/informasjon om prevensjonsmidler (samme som over) *Religioner som forbyr bruk av prevensjonsmidler *Flere barn gir større trygghet når man blir gammel (flere som kan hjelpe til hjemme, skaffe penger og lignende) *Man begynner å lage barn allerede fra man så vidt er blitt kjønnsmoden i mange land på grunn av tvangsgifting/barnebruder *Stor hyppighet av voldtekter *Mannen har stor makt, så hvis mannen vil ha sex, har ikke kvinnen noe hun skulle ha sagt. Og ofte får det ingen konsekvenser for mannen om det blir barn av det, så han velger bort kondom. 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Synes bare at folk gir og gir i all evighet, men det blir jo ikke noe bedre i de landa. Så det hjelper lite. Hvilke land blir det ikke bedre i? Han refererer gjerne til almennoppfattelsen om at fattige land er like fattige som de alltid har vært, som gjerne kommer av at "problemet" fortsatt blir omtalt med samme formulering i media. Statistisk sett hvordan det står til med de fattige landa sammenlignet med før kan ikke jeg svare på. Det er vel også vanskelig å lage et tall på hvor sultne og underernærte befolkingen er hver dag også. 2 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 (endret) Tenker først og fremst på Marshallhjelpen etter 2. verdenskrig. Hvordan det hadde gått med Norge uten den hjelpen hvites ikke... en ting er ihvertfall sikkert, uten den hjelpen hadde vi ikke vært der vi er i dag! Vet ikke helt hva jeg skal svare på hva jeg mener med ett u-land. Forbinder ihvertfall u-land med høy andel fattigdom, dårlig infrastruktur, ikke dekning på skole, ikke veferdsordninger, etc. Jeg tror ikke Marshall-hjelpen gjorde så mye mer enn å i beste fall akselerere innhentingen etter krigen, men jeg skal ikke påstå det veldig bastant. Diskusjoner om u-land er vanskelig. Sammenligner man seg med andre land har Norge vært et +- gjennomsnittlig vestlig land (altså midt på treet blant verdens rikeste land) i alle fall siden 1830, og absolutt ikke et u-land. Sammenlignet med i dag var alle land u-land inntil relativt nylig. Han refererer gjerne til almennoppfattelsen om at fattige land er like fattige som de alltid har vært, som gjerne kommer av at "problemet" fortsatt blir omtalt med samme formulering i media. Statistisk sett hvordan det står til med de fattige landa sammenlignet med før kan ikke jeg svare på. Det er vel også vanskelig å lage et tall på hvor sultne og underernærte befolkingen er hver dag også. Kanskje jeg kan svare da. Det går (relativt sett) enormt bra! Det finnes selvsagt noen få unntak, dessverre. Endret 30. oktober 2014 av Sheasy Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 (endret) Den beste kuren mot overbefolkning er rikdom og kunnskap. Hadde det ikke vært for innvandringen til Norge og andre vestlige land ville befolkningen utviklet seg negativt om vi hadde oppretthold fødselsraten vi har i dag. Med andre ord burde vi sende alle lærerne fra Norge med en pengesekk i hånden til Afrika hvis vi skal hjelpe dem med å bli som oss (altså ikke få så mange barn). Endret 30. oktober 2014 av Nedward Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå