Gå til innhold

TEST: Disse telefonene holder hele dagen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Merkelig at folk etterspør "normal bruk" når dette er høyst forskjellig fra person til person. Resultater av batteritid ved "normal bruk" er sånn sett totalt meningsløst, så sant det ikke kreves at amobil skal skal gjøre en egen test for hver enkelt leser.

Igjen er det artig at folk leter etter prosedyrefeil med både lys å lykter når resultatene ikke stemmer overens med egne forventninger. Det gir like fascinerende teori produksjon hver gang, uansett hvilke resultater som publiseres.

Trist at ikke amobil har anledning til å teste alle telefoner her i verden. Det hadde vel vært det beste, slik at ingen gikk glipp av sin favoritt. Det å latterliggjøre testen fordi en eller annen dings mangler er antagelig å overdrive noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, det var det jeg gjorde da jeg kjøpte 5S forrige gang, og jeg hadde ingenting å si på batteriet.

Derfor kjenner jeg meg ikke igjen i testresultatene her.

De som har med seg lader på jobben er de med Android-telefoner etter det jeg har sett.

Lenke til kommentar

Jepp, det var det jeg gjorde da jeg kjøpte 5S forrige gang, og jeg hadde ingenting å si på batteriet.

Derfor kjenner jeg meg ikke igjen i testresultatene her.

De som har med seg lader på jobben er de med Android-telefoner etter det jeg har sett.

Men du har vel ikke hatt annet enn iphone i ditt eie, så dine referanser er kun den forrige iphone? Å si at de eneste som har lader med på din arbeidsplass er androidbrukere beviser vel ingen verdens ting, uansett om det er sant eller ikke. Hvis du hadde beveget deg bort fra Apple og prøvd siste toppmodell fra f.eks Samsung, tror jeg du hadde fått deg en real aha-opplevelse...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere på jobben har toppmodeller fra Samsung, alt fra S3 og oppover, og de jeg har snakket med klager over strømforbruket, og mange har med seg lader, eller spør andre om de kan få låne.

Der jeg jobbet før måtte jeg også lade fra tid til annen, men det måtte alle som hadde 3G aktivert, selv de med såkalte "dumbphones", så der var det tydeligvis noe med mobilnettet som ikke var helt riktig.

Lenke til kommentar

Flere på jobben har toppmodeller fra Samsung, alt fra S3 og oppover, og de jeg har snakket med klager over strømforbruket, og mange har med seg lader, eller spør andre om de kan få låne.

Der jeg jobbet før måtte jeg også lade fra tid til annen, men det måtte alle som hadde 3G aktivert, selv de med såkalte "dumbphones", så der var det tydeligvis noe med mobilnettet som ikke var helt riktig.

Så du tror ikke bruksmønster et det som påvirker strømforbruket mest? Det trodde jeg var så innlysende at jeg ikke gadd å nevne det i mitt forrige innlegg.

Men min sønn har ip5s og min datter en sony android telefon. Bruksmønster tilnærmet likt, og batteristørrelse er vel marginalt forskjellig. Men den ene blir ladet flere ganger i døgnet, den andre ikke. Gjett hvilken vi lader mest?

Lenke til kommentar

Dette er godt voksne folk som bruker telefonen normalt gjennom dagen. Det blir et og annet Youtube-klipp i pausene og noen samtaler og kanskje litt nyhetslesning ellers.

Altså lett til middels bruk.

Dere lader vel den som er morsomst å bruke, tenker jeg ;)

Lenke til kommentar

Oi oi oi... Nå syns jeg folk må slutte å grine!

Er du missfornøyd så lag din egen test!

Synes du andre sider tester deres telefoner på en bedre måte så for all del, les slike tester der du synes de utføres på den beste måten!

Kommentarfeltet her på Tek.no er full av latterlige barnslige kommentarer av folk som aldri blir fornøyd!

Det største problemet Tek.no har er ikke journalistene! Men heller alle leserne som fyller kommentarfeltene med sludder og kritikk som ikke finnes konstruktiv!

Ta dere sammen folkens!

Hvis du føler deg bedre en det Tek.no leverer, så finn et annet sted å les tilsvarende produkt.

(Gjelder selvfølgelig ikke de som leverer faktisk konstruktiv tilbakemelding og andre relevante innlegg)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå sa han vel at bruken var tilnærmet lik, men....

Jeg hadde aldri vurdert å kalle det du nevner som "lett til middels bruk" som noe annet enn svært lett bruk :-P Men jeg bruker nok mobilen mye etter de fleste standarder. Jeg har sjelden mindre enn 8 timer screen ontime iløpet av en dag.

Det går mest i spill, YouTube, surfing. Jeg må til gjengjeld som regel lade iløpet av dagen også, en halvtime-time.. Og da bruker jeg den ofte imens den lades.

Jeg hadde en iPhone 5 i rundt en uke, som eksperiment, og da er det trygt å si at jeg ikke gadd betale for de spillene jeg ofte spilte, så jeg spilte en del mindre. Da ladet jeg flere ganger til dagen. Men igjen... Det er allikevel ganske irrelevant. Fordi jeg har ganske hardt bruk, og de færreste vil ha noe nytte av hvordan jeg bruker mobilen. Men video til den tømmes, er langt nærmere mitt bruk enn de fleste tester som vil teste "normal bruk"..

Lenke til kommentar

Selv surfer jeg ganske mye i løpet av arbeidsdagen (Innimellom alt jeg normalt egentlig skal gjøre i arbeidstiden), og har ikke hatt nevneverdig trøbbel med å få batteriet til å holde til jeg legger meg om kvelden.

Spilling foregår normalt på iPad eller datamaskin for min del.

På 5S hadde jeg igjen rundt 30% da jeg la meg, på 6+ har jeg sikkert igjen runt 50-60%.

Lenke til kommentar

Troverdigheten til Amobil synker til et nytt bunnivå når de benytter en piratkopiert film til å teste batteritid.

Heller ikke imponerende at hele testen kun består av to målinger. De er jo ikke i nærheten av å dekke det som er normal bruk av en smartmobil.

Trist at slike tester blir videreformidlet av massemedia.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I såfall kan de jo prøve igjen og denne gangen gjøre det riktig.

Denne testen inngir ikke troverdighet og fremstår bare som noe amatørmessig blogger ville ha gjennomført.

Testen burde tilfredstille noen basiskrav som f.eks:

-Samme lysstyrke på skjermene f.eks 200 nits, samme faktiske lydvolum og en legitim videofil.

-Gjerne teste flere av hver enhet.

Og denne gangen legge alle kortene på bordet så det ikke er rom for tvil.

Som et eksempel på hvor dårlig denne testen er utført, hvor stor er lysforskjellen mellom f.eks Galaxy S5 og iPhone 6 plus når begge er satt til 50% på slideren?

Skal en mobil med lyssterk skjerm straffes?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og den konkrete tingen Amobil har testet (uten å opplyse om det) er hvor lenge en kraftig komprimert piratkopiert film kunne avspilles. Optimaliseringer i hw aksellerering o.l. gjør at det kan avvike fra avspilling av en film kjøpt i iTunes/Google Play, som trolig vil ha en annen koding.

Elementær testmetodikk tilsier at du bør ha kontroll på testmaterialet, og at det bør gjenspeile det du forsøker å måle.

Men det værste er selvfølgelig at de sannsynligvis har brutt åndsverksloven. Det er ikke kritikkverdig?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tror mer på amobil og deres dokumenterte test, enn jeg tror på to i-fans som kverulerer i vei om alt som går i dissfavør iphone. Og jeg tipper flertallet også stoler mer på amobil enn på dere to. Bonusen er jo at det norske folk også har fått sett dokumentasjonen gjennom tv2 hjelper deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det verste er at denne klovnen med denne mildt sagt amatørmessige testen drar med seg troverdigheten til TV2 hjelper deg ned i dass.

Han kan komme tilbake med en skikkelig utført og dokumentert test, så burde det ikke bli rare diskusjonen over resultatet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror mer på amobil og deres dokumenterte test, enn jeg tror på to i-fans som kverulerer i vei om alt som går i dissfavør iphone. Og jeg tipper flertallet også stoler mer på amobil enn på dere to. Bonusen er jo at det norske folk også har fått sett dokumentasjonen gjennom tv2 hjelper deg.

Det kan du kanskje begrunne ved å vise hva jeg sier som er feil?

Og synes du ikke det er kritikkverdig at Amobil kan har brutt åndsverksloven?

TV2 innslaget viser bare flere tvilsomme ting ved testen, som at lysstyrken er stilt til 50% i steden for at den har blitt målt.

Endret av spiff42
Lenke til kommentar

Det verste er at denne klovnen med denne mildt sagt amatørmessige testen drar med seg troverdigheten til TV2 hjelper deg ned i dass.

Han kan komme tilbake med en skikkelig utført og dokumentert test, så burde det ikke bli rare diskusjonen over resultatet.

Spørs hvem som fremstår som klovn her. I mine øyne er det ikke han som utførte testen, som ga oss svar på hvilken telefon du kan se lengst video på, og som du kunne snakke lengst i, før den går fri for strøm. Bra test.
Lenke til kommentar

Ikke sikkert du ville sagt det samme om testen hadde fått et resultat i Apples favør vettu ;)

Han kan komme og redegjøre for hvordan de utførte testen, kanskje de bare skrev artikkelen litt keitete samt mer eller mindre bablet i TV2 hjelper deg. Hvem vet?

Inntil fakta er på bordet er testens nytteverdi lik null.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...