toy_man Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Hei! Kan starte med å si at jeg er litt usikker på om jeg lager tråd i riktig kategori. Isåfall beklager jeg på forhånd Pga utdanningen jeg tar, har jeg lyst til å lære meg å lage et program som kan sende/motta digitale/analoge signaler til pc og i tillegg ha et HMI (human machine interface) hvor brukeren kan lese av målinger og styre ventiler etc. Og lurer derfor på om det er noen som guide meg i riktig retning i hva slags språk eller program jeg bør fokusere på? Har litt erfaring innenfor c++ og c#. Men har aldri laget noe som ligner på et industriell HMI oppsett eller brukt analoge eller digitale signaler. Bare veldig enkle GUI løsninger i c#. Så kan c# eller c++ brukes til deg jeg vil? Har også hørt om visual basic, men aldri vært borti det. Kan det brukes? Er det et program som allerede har de mest vanlig symbolene et bibliotek? Som f.eks ventiler, tanker etc? Må vel kanskje bruke en form for kommunikasjons protokoll (HART, profibus eller en annen protokoll). Og nei dette er ikke en lekse eller noe sånt. Bare noe jeg vil lære meg på fritiden Håper noen kan hjelpe meg Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 30. oktober 2014 Del Skrevet 30. oktober 2014 Tror du traff rett sted å lage denne tråden Har ingen guide, men skal se om jeg finner noe som kan passe. c++ og C# er helt greie valg. c++ har ikke støtte for gui så du trenger et bibliotek til å hjelpe deg så jeg tipser om QT som definitivt har blitt brukt til industriel HMI, men har ikke spesielt fokus på det så kan brukes til alt av GUI. C# (med .net fra ms) gir deg mye mer fra starten av og er sånn sett lettete. Det er ligger også på et høyere nivå så du slipper noen problemer. Når det gjelder GUI så er det normalt ikke så mye fancy grafisk. Det er ofte veldig enkle representasjoner av anlegget med noen verdier og noen søyer og andre enkle indikatorer. Hvis du kan lage en søyle indikator, speedometer og en lampe (i rød, grønn og gul) så holder det lenge Vet ikke om et spesielt program (av typen SCADA) du bør fokusere på, men de få jeg har vært borti er ikke så ulike at man ikke finner ut av det meste etter en kjap intro/kurs. C++ og c# kan helt fint brukes og er i bruk i industrielle HMI systemer. Vet noen brukte visual basic til HMI før, men tror det er på god vei ut, men det er store menger vb kode ute i verdenen. Det som kan være greit å starte med er å få konvertert rå binære verdier til verdier man kan bruke så man må kunne f.eks. splitte 16bit i 2 8bit signerte int og 16bit til 16 boolske (digitale) verdiere. Ja det er programmer som har alt dette klart, men jeg kjenner desverre bare til programmer som koster en god del (6000+) og dette kan fort være penger ut vinduet for din del. Masse fancye protokoller der ute som man bør kjenne litt til, men det er mye likt fra HMI siden. Bruk modbus TCP. Ja den er kjedelig og ikke så fancy, men det er lett å finne informasjon og biblioteker som får deg raskt opp å gå. Håper du har fått svar på det du lurte på... ble litt rotete svar så bare spør hvis noe er uklart Lykke til Lenke til kommentar
kjell_norw Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Hei Sjekk ut f.eks "USB I/O kort mini" fra Kjell&Company. Last ned brukermanual og les denne. Dette er en billig start. Her følger det med DLL filer for C#. Da kan du lage grafikk og simulere enkle funksjoner fra brytere etc. Å lage protokoller for "Remote I/O" for Profibus, HART, Modbus etc. koster mye om du ikke har tilgang til "brukte" deler med drivere. Du kan også søke på "Linux SCADA free" så får du opp mye informasjon Lykke til http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/moduler/usb-i-o-kort-mini-p87245#ProductDetailedInformation Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 (endret) Holdt deg langt vekke fra standardløysningane i bygg og automasjonsbransjen! Dei er ein katastrofe av teknologi som ligger 30 år etter moderne standarder! Like gale er det i heimeautomasjon der propritære løysninger som f.eks Z-Wave vil skape innlåsinger. BACNet er den einaste som er delvis brukbar. Det er ein 100% åpen standard, men er framleis altfor tung og kompleks å bruke. Gjer det enkelt, start med Arduino/Raspberry Pi og bygg deg opp der heller. Du vil kjapt få til enkle trivielle ting med Python. For visualisering av data så bruker du d3.js, ikkje QT, ikkje WPF. Endret 4. desember 2014 av siDDis Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Holdt deg langt vekke fra standardløysningane i bygg og automasjonsbransjen! Muligens ikke det beste rådet å gi til noen som har planer om å jobbe i bransjen Det er mye rare standarder der ute, men skal du jobbe i automasjonsbransjen har man i praksis ikke muligheten til å velge og vrake uten at det for blir veldig tidkrevende/dyrt. Det finnes også bra standarder der ute så man slipper normalt å velge mellom "pest og kolera" Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Standardløsning betyr ikke at det er en standard. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 JO, og det er verken tidkrevjande eller dyrt å drite i disse tåpelege standardane! Det som er dyrt, er å sitte i saksa og bli loppa for fjas kvar einaste dag. Tru meg, dette kan eg! Eg har analysert alternativer for det offentlege bygg og automasjonsystemer. Og per dags dato så er det einaste dei kan velja mellom nettopp; pest og kolera. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå