Gå til innhold

Evolusjon vs. kreasjonisme (debatt for og imot evolusjonsteorien).


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  jjkoggan skrev (På 18.3.2023 den 20.17):

En trenger ikke å stille spørsmål til å vise deltagerens kunnskap.  Deres kunnskap er irrelevant til temaet. 

Ekspander  

En debatt er mer enn å bare lese opp argumenter og fakta man finner tilfeldige steder. Uten kunnskap er du ikke i stand til å vurdere argumentene du og meningsmotstanderen bruker, eller finne mye argumenter. En debatt med en kunnskapsløs person er dermed fullstendig meningsløs, ut over å forklare hva vedkommende tar feil i og/eller har rett i, samt å kunne poengtere at vedkommende ikke kan noe om det han eller hun uttaler seg om, og derfor ikke kan tillegges noen faglig vekt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fremmer noen påstander her, som kanskje kan avklare ståsteder?

  • "Evolusjonsteorien er forenlig med troen på at en guddom har skapt liv på jorden."
    Min vurdering: Ja, dette kan forenes. Evolusjonsteorien sier jo intet om hvordan liv oppsto.
  • "Evolusjonsteorien er forenlig med troen på at en guddom har frembrakt hver eneste art på jorden."
    Min vurdering: Muligens. Dersom man tror på at en guddom skapte livet, og tror at denne guddommen bevisst skapte dette slik at mekanismer over tid ville frembringe et artsmangfold, så er svaret et indirekte Ja.
  • "Evolusjonsteorien er forenlig med troen på at en guddom egenhendig har designet hver eneste art på jorden.
    Min vurdering: Nei, dette er uforenlig. Evolusjonsteorien tilsier at arter ikke er konstante og "ferdigdesignede" -de evolverer, og kan etter hvert kan gå over til å bli nye arter. 

Kommentarer? Flere avklarende påstander/vurderinger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  Ribo skrev (På 18.3.2023 den 20.33):

Er ikke det et håpløst utgangspunkt for en diskusjon. Se for deg to personer fullstendig kunnskapsløs vedr. Aerodynamikk skal diskutere ny fly design. 

Ekspander  

Diskusjon om en debattants kunnskap om aerodynamikk er irrelevant til en diskusjon om aerodynamikk.  Et Kunnskapsløs argument debattanten poster er relevant 

MAO - hvor dumt personen er burde være irrelevant men hvor dumt argumentet de kommer med er relevant. 

Lenke til kommentar
  jjkoggan skrev (På 18.3.2023 den 23.11):

Diskusjon om en debattants kunnskap om aerodynamikk er irrelevant til en diskusjon om aerodynamikk.  Et Kunnskapsløs argument debattanten poster er relevant 

MAO - hvor dumt personen er burde være irrelevant men hvor dumt argumentet de kommer med er relevant. 

Ekspander  

Dette er en feilslutning ut fra falsk ekvivalens (false equivalence fallacy). Du likestiller argumenter som kommer fra to sider, hvor likestillingen baserer seg på feilaktige resonnementer. I dette tilfellet at en person uten kunnskap om et fagfelt og en person med kunnskap om et fagfelt begge har meninger om faget, og derfor må begge sider ha like gode og gyldige argumenter. Men slik er det nødvendigvis ikke, da ekvivalensen forutsetter en overforenkling av virkeligheten.

Dette blir som når media arrangerer en "debatt" om vaksiner mellom en professor i immunologi og en homeopat som er vaksinemotstander. Media later som om disse to sidene er likestilte, mens det i realiteten ikke er slik.

Et annet eksempel: Fugler kan fly. Fluer kan fly. Siden begge kan fly er de samme type dyr.

Endret av Arve Synden
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  Arve Synden skrev (På 19.3.2023 den 1.08):

Dette er en feilslutning ut fra falsk ekvivalens (false equivalence fallacy). Du likestiller argumenter som kommer fra to sider, hvor likestillingen baserer seg på feilaktige resonnementer. I dette tilfellet at en person uten kunnskap om et fagfelt og en person med kunnskap om et fagfelt begge har meninger om faget, og derfor må begge sider ha like gode og gyldige argumenter. Men slik er det nødvendigvis ikke, da ekvivalensen forutsetter en overforenkling av virkeligheten.

Dette blir som når media arrangerer en "debatt" om vaksiner mellom en professor i immunologi og en homeopat som er vaksinemotstander. Media later som om disse to sidene er likestilte, mens det i realiteten ikke er slik.

Et annet eksempel: Fugler kan fly. Fluer kan fly. Siden begge kan fly er de samme type dyr.

Ekspander  

Du misforstår. Et argument uten kunnskap er ikke lik et argument med kunnskap og burde avfeies og/eller ignores fordi det gir ingen mening.   Angrip argumentene det de fortjener, vis deres kunnskapsløshet som tull eller BS men ikke angripe de som skriver argumentene.  Temaet er ikke hvem som har mest kunnskap , temaet er hva argumentene for og mot er og hvorfor de er bra eller dårlig 
 

 

Lenke til kommentar
  jjkoggan skrev (På 19.3.2023 den 4.09):

Alle får vurdere argumentene og si sine meninger om argumentene, det er jo hele poenget med en debatt. 

Ekspander  

Og dette mener du vil være en debatt. Kan ikke si meg enig.
Ingen kunnskap nødvendig for å vurdere argumenter… Tenker det oppsummerer status på denne avsporingen, 

 

Lenke til kommentar
  jjkoggan skrev (På 19.3.2023 den 1.35):

Du misforstår. Et argument uten kunnskap er ikke lik et argument med kunnskap og burde avfeies og/eller ignores fordi det gir ingen mening.   Angrip argumentene det de fortjener, vis deres kunnskapsløshet som tull eller BS men ikke angripe de som skriver argumentene.  Temaet er ikke hvem som har mest kunnskap , temaet er hva argumentene for og mot er og hvorfor de er bra eller dårlig

Ekspander  

Om du kun betrakter argumentene i seg selv, isolert, som rekkefølger av ord og bokstaver, så ja. Men argumenter (altså ord og setninger organisert i en spesiell rekkefølge) alene utgjør ingen debatt. Debatt får du kun når du har folk bak argumentene som er i stand til å vurdere egne og andres argumenter. Om sidene bare slenger ut ordrekker som de ikke er i stand til å forstå blir det ingen debatt. Da blir det bare en kakofoni av ord som ingen av sidene forstår.

Altså: skal du ha en debatt må sidene ha et minimum av kunnskap om hva de debatterer om. Det er ikke tilfellet her, kreasjonistsiden malnger kunnskap så de forstår ikke/vil ikke forstå det de prøver å debattere, og de nekter å ta til seg kunnskap. Derfor faller argumentene deres til jorden - de har ikke kunnskaper til å backe dem opp. Og det har blitt poengtert her her i tråden før, ad nauseam. Det er ikke nok at de kommer med ord og setninger som ser ut som argumenter, de må følge det opp med forståelse av temaet også. Og der faller de gjennom.

Endret av Arve Synden
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg oppfatter at @jjkoggan egentlig bare gir en ganske streng fortolkning av en setning i forumets retningslinjer: "Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig."

Hvilke egenskaper, akademiske titler, kunnskaper, kognitive evner etc som en person/bruker besitter, skal prinsipielt være utenfor diskusjonen - det er personfokus. Derimot kan alle argumenter som fremføres angripes med konkrete påpekninger av at de mangler forankring i (eller er i direkte strid med) etablert kunnskap, innehar logiske brister etc - det er sakfokus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  a_aa skrev (På 19.3.2023 den 9.27):

Hvilke egenskaper, akademiske titler, kunnskaper, kognitive evner etc som en person/bruker besitter, skal prinsipielt være utenfor diskusjonen

Ekspander  

Det blir en del av diskusjonen når den andre siden åpenbart mangler kunnskap, og argumenterer deretter. Skal diskusjonen holdes på sak, må derfor den siden som mangler kunnskap bli korrigert og gjort oppmerksom på at de mangler kunnskap. Det kalles å lære. Og læring er også del av en debatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  Arve Synden skrev (På 19.3.2023 den 9.32):

Det blir en del av diskusjonen når den andre siden åpenbart mangler kunnskap, og argumenterer deretter. Skal diskusjonen holdes på sak, må derfor den siden som mangler kunnskap bli korrigert og gjort oppmerksom på at de mangler kunnskap. Det kalles å lære. Og læring er også del av en debatt.

Ekspander  

Dersom man imøtegår et dårlig argument på saklig vis, bør det kunne fremgå hvorfor argumentet objektivt sett er dårlig. Hvis den som fremførte argumentet ikke lærer av det, så hjelper neppe på læringen å gå over til personfokus. Etablert erfaring (he he) tilsier vel heller at diskusjonen da kan forfalle. ;) 

Edit: Sorry for å bringe denne avsporingen videre, dette er jo en metadiskusjon.

Endret av a_aa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...